Moj priatel Paul, ktory jazdil Vee od vzniku tejto kategorie a ktory je zaroven neskutocne dobry ako teoreticky, tak aj prakticky v kazdom aspekte vyrobnych procesov aj ja, ktory ma zase zapal pre vec a vyrobne prostriedky, rozhodli sme sa postavit revolucne riesenu formulu Vee, ktorej design a vyroba bude zalozena na viac nez 30 rokov skusenosti na zavodnych drahach a nasej kombinovanej skusenosti vo vyrobe, ktora obnasa 70 rokov.
Tieto dve hodnoty dali viac nez slusnu sancu dosiahnut nas ciel, postavit vitazne auto.
Zacalo to na rysovacej doske v meritku 1 : 2. Po rozmiestneni prvkov a bodov, ktore su dane predpismi, zacal navrh ramu, na ktory je poziadavka, aby bol velmi pevny a zaroven lahky.Paul vedel z jeho zavodnych skusenosti, ktore casti ramu a naprav potrebuju zlepsenie, kde sucasne auta trpia najviac ako pri rychlych zatackach, pri prudkom brzdeni, prudkej akceleracii a kde vznikne najvacsia skoda v pripade kolizie.
Po zohladneni vsetkych tychto ukazovatelov vznikol ram, ktoryby mal byt “ just right “
Nas ciel co sa tyka ramu , bol 50 kg vahy.Pri spocitani vahy vsetkych kusov potrebnych na postavenie ramu dosli sme k vahe 78 kg.Bolo to dane hrubkou steny trubiek, ktore su komercne dodavane , tak sme sa rozhodli v zaujme setrenia vahy urobit slabostenne trubky sami.Aby tento prispevok nebol strasne dlhy, poviem len, ze sme to dosiahli a ram vazil 47 kg.Pri merani ramu v rovnych a uhlopriecnych mierach presnost bola 0.5 mm.
Ked bol ram hotovy, zacala praca na prednej naprave, ktora je zase na zaklade Paulovej skusenosti pripevnena k ramu cez samostatne deformacne cleny, ktore zabrania v pripade kolizie znicenie alebo deformaciu ramu.Sucasne prebiehal design a vyroba hrebenoveho riadenia , “bell crank “ systemu na prenos pohybu ramien na tlmice, ktore su umiestnene na vrchu prednej casti ramu v horizontalnej polohe.Tlmice boli na zakazku postavene firmou Bilstein.Taktiez vyroba “ sway bar “, ktory nahradzuje listove pruziny v spodnej trubke napravy vzala nejaky cas.Vo “volnych “ chvilach som rezal na Water jet suciastky na zadnu napravu, uchytenie motora a prevodovky, odpruzenie zadnej napravy atd.
Musim podotknut, ze vsetky prvky zavesenia podvozku, prvky na nastavenie geometrie a odpruzenia su uplne nove, nikdy nepouzite v tejto kategorii .
Potom sme pristupili snad k najpracnejsej casti : vyroba karoserie.
Po doladeni mier a tvarov karoserie, zacala vyroba kopyta, co je vlastne presny model karoserie z dreva.Tam sa vo velkej miere uplatnil Water jet, pretoze rychlost a presnost vyroby kopyta je velmi dolezita.Tato aktivita zobrala asi 4 mesiace prace / po veceroch a weekendoch /, no vysledok bol vynikajuci.
Vyrobu samotnych foriem sme prenechali kamaratovi, ktory je v tom profik a behom dalsieho mesiaca sme mali karoseriu pripravenu na montaz.
O motore a prevodovke sa nebudem rozpisovat, urcite vsetci viete,o co ide.
Aby nove auto bolo v spravnych rukach, Ben Porter, dnes uz znamy jazdec na Flat4,
bol zvoleny ako nasa najlepsia sanca na uspesne predstavenie auta.
Po horuckovitej 14 dennej - nocnej praci , auto stale nedokoncene , bolo prihlasene na zavod.
Aby sme to vsetko stihli,mali sme len dva dni na naladenie a otestovanie na okruhu.
Zabehnutie a nasledne doladenie motora na dynamometri nam dalo 63 koni a to je velmi dobry vykon.Dalsi den sme stacili na 20 kol na okruhu na overenie, ze vsetko pracuje spravne a na zabehnutie novych pneumatik a brzdoveho oblozenia.Dalsie rano bol odchod na Phillip Island, kde sa konal prvy zavod Narodneho sampionatu.
Pri treningu Ben usudil, ze napriek malym problemom ma v ruke nieco, co este nemal.Pri druhom treningu vytlacena trubka palivoveho cerpadla zapricinila ohen v motorovom priestore, ktory Ben uhasil sam, skor nez zriadenci na okruhu stacili reagovat...Skody vznikle poziarom boli horuckovito odstranovane, no nestihli sme prvu kvalifikaciu.
Na druhej kvalifikacii Ben dosiel v druhom najlepsom case. O prvom , najrychlejsom, bolo verejne zname, ze ma nepovolene upravy motora a taktiez po ukonceni zavodov bol jeho motor rozobrany a chlapek diskvalifikovany…
V prvom zavode Ben dosiel na siestom mieste, v druhom na stvrtom a v poslednom na siedmom mieste.
To je nesmierne dobry vysledok pre uplne nove auto, ktore vlastne nebolo otestovane a vyladene do maxima.
Tym ciastocne konci project Vee a zacina project Country Buggy,ktory popisem neskor.
Pridam fotografiu hotoveho vyrobku,v pripade zaujmu detailne fotografie su mozne.