FOTONÁVOD: Ventily rychle a bezbolestně
FOTONÁVOD: Ventily rychle a bezbolestně
Proč jsem "to" napsal? Protože při představě utrženého ventilu, vypadlého ventilového sedla a děravého pístu se mi dělá mdlo a při zaslechnutí mnohoslibného pojmu "střihání ventilů", se kterým mazáci (jako je třeba můj tatík), při současném tajuplném přivírání očí a převalování levné cigarety v ústech, popisují určitou, mě stále skrytou proceduru při seřizování ventilů, si stále nedokážu nic konkrétního vybavit, rozhodl jsem se napsat návod pro idioty, po jehož dvojím trojím zopakování dokáže ventily na fauvéčku seřídit i taková cvičená opice, jako jsem třeba já. Slibuji že nebudete potřebovat nůžky a ventily zůstanou nepřestřiženy
Tento návod lze použít na seřízení ventilové vůle na motorech typu 1, tedy broučích a busích motorech o obsahu 1200, 1300, 1500 a 1600, jednokanálových i dvoukanálových, se sériovými ventilovými rozvody. Neplatí pro motory s CrMo a Ti zdvihacími tyčkami a upravenými rozvody, protože o nich nic nevím. Neplatí pro motory, které mají umělecky pootočený náhon rozdělovače, protože ty jsou mi putna.
SERVISNÍ INTERVAL: doporučil bych cca 5000 km, při každé druhé výměně oleje
Provádí se s motorem ve voze, pro názornost jsem seřízení provedl na "cvičném" motoru 1200 "D".
Ventilová vůle je na motoru proto, aby bylo možné při zahřátém motoru kompenzovat dilataci ostatních součástek motoru - válců, bloku, hlav i samotných součástek rozvodu. Při prohřátém motoru ventily a správně seřízených vůlích ventily pracují s minimální vůlí.
Nesprávně seřízené ventily se negativně projevují na životnosti motoru. Malá ventilová vůle vede k "podpalování" ventilových sedel, protože při prohřátém motoru se ventil plně nedovírá a hořící směs proudí přes sedla, což vyústí např. až k nevratnému poškození hlav. Malá i velká ventilová vůle se odráží ve špatném plnění i vyprazdňování motoru a tím i negativně na jeho výkonu.
Ventilová vůle se seřizuje proto, aby se eliminovalo postupné opotřebovávání jednotlivých součástek ventilových rozvodů., zejména zaklepávání ventilových sedel, která jsou vystavena neustálému tepelnému a mechanickému namáhání, u vzduháče zvláště. Proto je servisní interval krátký oproti tomu, co známe z vodníků.
Potřebné cajky a materie:
uzavřený klíč "očko" 13mm
trubkový klíč 21 mm
trubkový klíč 10 mm
spárová měrka 0.15 (lépe sada měrek)
velký a malý šroubovák (stačí i velký)
drátěný kartáč
nádoba na starý olej
spousta hadrů
těsnění ventilových vík 2ks a těsnění pod vypouštěcí víčko oleje 2 ks (není podmínkou)
0. Seřízení ventilové vůle se vždy a za všech okolností provádí NA STUDENÉM MOTORU, nikoliv hodinu dvě po jízdě, ale nejlépe druhý den ráno.
1. vypustíme olej z motoru (při té příležitosti zcela sejmeme vypouštěcí víčko a vyčistíme "myší pastičku", jedinou filtraci, kterou broučí motor má (o tom příště). Tento krok je nutný protože ventilové rozvody jsou částečně ponořeny v oleji.
2. Očistíme okolí ventilových vík drátěným kartáčem a otřeme, aby nám žádné svinstvo nepadalo do následně odkrytého prostoru vahadel. Odjistíme pérové pojistky ventilových vík odpáčením velkým šroubovákem směrem dolů. Rukou je zamáčkneme co nejvíce pod víka aby napřekážely. Víka sejmeme. Někdy jsou víka "připečena", zalepena starým olejem nebo těsnícími prostředky k hlavám. Pak nezbývá než víka opatrně od hlav odpáčit dvěma velkými šroubováky. tak, aby se nepoškodily dosedací plochy vík k hlavám. Otřeme olej, který nám vytekl po sejmutí vík na tepelné výměníky. PO nastartování motoru by se pálil a smrděl:)
3. Zatímco vytéká zbylý olej do vhodné nádoby, vyčistíme dosedací plochy ventilových vík od zbytků těsnění (pokud bylo porušeno), bláta a rzi. Tento krok je nesmírně důležitý a dejte si na něm záležet. Otřete dosucha jak dosedací plochy vík, tak těsnění (nebo použijte nová) a potřete těsněn z obou stran grafitovou vazelínou. To zabrání jejich opětovnému "zapečení". Tuk se vsákne, ale grafit zůstane jako separátor. Usaďte těsnění pěčlivě do ventilových vík. Silikon ani jiné pomocné berličky do ventilových vík NEPATŘÍ. V případě nevyhnutelné nutnosti použijte třeba tenkou vrstvu Hylomaru, modrého a nelepícího netuhnoucího těsnění pro letecké motory s licencí Rolls Royce. Ten ale použijte jen na stranu těsnění, která přijde do víke. Dosedací plochu mezi těsněním a hlavou nechte čistou, jen namáznutou.
4. Tutéž proceduru (kompletní očištění dosedacích ploch) proveďte i na dosedací ploše na obou hlavách. Drobná poškození (třeba od šroubováku) zaškrabejte ostrým ocelovým nástrojem.
na obrázku poprvé vidíme prostor vahadel. zleva doprava:
výfukový ventil---sací ventil---sací ventil---výfukový ventil
platí pro obě hlavy
5. Sejmeme víčko rozdělovače a vyvážeme ho (drátem, tkaničkou) tak, aby nepřekáželo pohledu do rozdělovače a palci rozdělovače při jeho otáčení. Trubkový klíč č.21 nasadíme na matku horní řemenice (na dynamu nebo alternátoru) a otáčíme po směru hodinových ručiček pomalu tak, než se nám dostane motor do následujícího postavení:
znaménko horní úvrati na vnější hraně spodní řemenice se dostane do zákrytu s dělící spárou v bloku
a zároveň vysokonapě?ový kontakt na palci rozdělovače ukazuje na malý zářez na hraně tělesa rozdělovače. "A zároveň " píši, nebo? motor se do situace, kdy znaménko horní úvrati na vnější hraně spodní řemenice se dostane do zákrytu s dělící spárou v bloku dostane během svého úplného pracovního cyklu dvakrát. Proto je potřeba ještě ta druhá část s palcem rozdělovače.
To znamená, že první válec jde dočásti pracovního cyklu zvané komprese a oba jeho ventily, sací i výfukový, jsou zavřeny.
6. Kde je jaký válec?
U VW motoru je rozložení válců při pohledu na motor od zadní části vozu následující:
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
VŠECHNY VW BOXERMOTORY PÁLÍ V POŘADÍ 1-4-3-2
Pro toho, kdo tohle nechápe, VW razil čísla válců na horní plechy válců. Tato čísla jsou tedy viditělná na ploše před svíčkami.
7. Se seřizováním tedy začínáme na prvním válci, na pravé straně motoru na ventilech které jsou blíže setrvačníku, převodovce nebo předku vozu (viz bod 6).
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
8. Očkem č. 13 povolíme obě převlečné matice, které jistí seřizovací šrouby ventilové vůle proti jejich uvolnění. Je třeba, aby se nám matka volně pohybovala po závitu. Tento závit často bývá zapečen olejem a jinýmu úsadami, proto třeba celý šroub s matkou vyjmeme a očistíme drátěným kartáčem, nafoukneme WD40, prostě zařídíme, aby vzájemný pohyb seřizovacího šroubu a pojistné matky šel rukou bez námahy. Obrázek je ilustrativní, byl focen na válci č. 2, ale platí pro všechny ostatní válce.
9. Tato fotografie žlutou šipkou označuje, kde přesně má nastat "vůle" mezi seřizovacím šroubem a dříkem ventilu.
10. jak velké vůle?
VW nařizovalo ještě v roce 1966 vůle 0.1 mm pro všechny ventily na všech motorech včetně 25 a 30PS. Pouze pro motory 34PS od začátku jejich výroby do listopadu 1964 (již s nohou motoru oddělenou od bloku) byly vůle předepsány na 0.2 pro sací ventily a 0.3 pro výfukové ventily. Důvod tohoto opatření mi není znám, možná tehdy používali nějaké vysoce dilatující materiály při výrobě motoru.
V pozdních 60. letech došlo k malé změně a ventilové vůle byly nadále předepsány na 0.15 mm na všech ventilech, čehož se držím i já.
11. Za průběžného kontrolování spárovou měrkou seřídíme šroubovákem dosedací šroub ventilu tak, aby měrka šla suvně zasunout mezi seřizovací šroub a dřík ventilu. Nesmíme ji tam nutit ani tam nesmí spadnout sama. Pokud máte sadu měrek je kontrola snadná. Měrka 0.2 by již neměla projít.
Následně držíme šroubovákem seřizovací šroub ve stále stejné poloze. I jeho drobné pootočení výrazně změní vůli. což je nežádoucí. Velmi opatrně nasadíme klíč č. 13 na matku a jejím utažením po směru hodinových ručiček šroub zajistíme. Obrázek je ilustrativní, byl focen na válci č. 2, ale platí pro všechny ostatní válce.
Utáhneme ji s citem, nikoliv na krev. Poté vůli ještě jednou zkontrolujeme spárovou měrkou, jestli jsme ji utažením matky nechtěně nevymezili. Pokud ano, postup opakujte. Chce to cvik.
Tuto proceduru proveďte u obou ventilů prvního válce.
12. trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám de válec č. 4.
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.
13. trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám jde válec č. 3.
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.
14 trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám jde válec č. 2.
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.
15.
Nasaďte venilové víko. Zatímco ho držíte oběmi dlaněmi, posuňte ho tam a zpět, sem a tam o pár mm, aby si "sedlo". Zajistěte ho pružinou (zapáčením šroubovákem směrem odspoda). Opakujte i pro druhé víko.
16. Nasaďte víčko rozdělovače (seřiďte odtrh kladívka a předstih zážehu dle Herbieho návodu), namontujte vypouštěcí víčko oleje a nalijte 2.5 litru čerstvého oleje.
17. brouk, který dostává pravidelnou dávku čerstvého oleje a časté seřízení ventilů, jede jako švýcarské hodinky.
Tento návod lze použít na seřízení ventilové vůle na motorech typu 1, tedy broučích a busích motorech o obsahu 1200, 1300, 1500 a 1600, jednokanálových i dvoukanálových, se sériovými ventilovými rozvody. Neplatí pro motory s CrMo a Ti zdvihacími tyčkami a upravenými rozvody, protože o nich nic nevím. Neplatí pro motory, které mají umělecky pootočený náhon rozdělovače, protože ty jsou mi putna.
SERVISNÍ INTERVAL: doporučil bych cca 5000 km, při každé druhé výměně oleje
Provádí se s motorem ve voze, pro názornost jsem seřízení provedl na "cvičném" motoru 1200 "D".
Ventilová vůle je na motoru proto, aby bylo možné při zahřátém motoru kompenzovat dilataci ostatních součástek motoru - válců, bloku, hlav i samotných součástek rozvodu. Při prohřátém motoru ventily a správně seřízených vůlích ventily pracují s minimální vůlí.
Nesprávně seřízené ventily se negativně projevují na životnosti motoru. Malá ventilová vůle vede k "podpalování" ventilových sedel, protože při prohřátém motoru se ventil plně nedovírá a hořící směs proudí přes sedla, což vyústí např. až k nevratnému poškození hlav. Malá i velká ventilová vůle se odráží ve špatném plnění i vyprazdňování motoru a tím i negativně na jeho výkonu.
Ventilová vůle se seřizuje proto, aby se eliminovalo postupné opotřebovávání jednotlivých součástek ventilových rozvodů., zejména zaklepávání ventilových sedel, která jsou vystavena neustálému tepelnému a mechanickému namáhání, u vzduháče zvláště. Proto je servisní interval krátký oproti tomu, co známe z vodníků.
Potřebné cajky a materie:
uzavřený klíč "očko" 13mm
trubkový klíč 21 mm
trubkový klíč 10 mm
spárová měrka 0.15 (lépe sada měrek)
velký a malý šroubovák (stačí i velký)
drátěný kartáč
nádoba na starý olej
spousta hadrů
těsnění ventilových vík 2ks a těsnění pod vypouštěcí víčko oleje 2 ks (není podmínkou)
0. Seřízení ventilové vůle se vždy a za všech okolností provádí NA STUDENÉM MOTORU, nikoliv hodinu dvě po jízdě, ale nejlépe druhý den ráno.
1. vypustíme olej z motoru (při té příležitosti zcela sejmeme vypouštěcí víčko a vyčistíme "myší pastičku", jedinou filtraci, kterou broučí motor má (o tom příště). Tento krok je nutný protože ventilové rozvody jsou částečně ponořeny v oleji.
2. Očistíme okolí ventilových vík drátěným kartáčem a otřeme, aby nám žádné svinstvo nepadalo do následně odkrytého prostoru vahadel. Odjistíme pérové pojistky ventilových vík odpáčením velkým šroubovákem směrem dolů. Rukou je zamáčkneme co nejvíce pod víka aby napřekážely. Víka sejmeme. Někdy jsou víka "připečena", zalepena starým olejem nebo těsnícími prostředky k hlavám. Pak nezbývá než víka opatrně od hlav odpáčit dvěma velkými šroubováky. tak, aby se nepoškodily dosedací plochy vík k hlavám. Otřeme olej, který nám vytekl po sejmutí vík na tepelné výměníky. PO nastartování motoru by se pálil a smrděl:)
3. Zatímco vytéká zbylý olej do vhodné nádoby, vyčistíme dosedací plochy ventilových vík od zbytků těsnění (pokud bylo porušeno), bláta a rzi. Tento krok je nesmírně důležitý a dejte si na něm záležet. Otřete dosucha jak dosedací plochy vík, tak těsnění (nebo použijte nová) a potřete těsněn z obou stran grafitovou vazelínou. To zabrání jejich opětovnému "zapečení". Tuk se vsákne, ale grafit zůstane jako separátor. Usaďte těsnění pěčlivě do ventilových vík. Silikon ani jiné pomocné berličky do ventilových vík NEPATŘÍ. V případě nevyhnutelné nutnosti použijte třeba tenkou vrstvu Hylomaru, modrého a nelepícího netuhnoucího těsnění pro letecké motory s licencí Rolls Royce. Ten ale použijte jen na stranu těsnění, která přijde do víke. Dosedací plochu mezi těsněním a hlavou nechte čistou, jen namáznutou.
4. Tutéž proceduru (kompletní očištění dosedacích ploch) proveďte i na dosedací ploše na obou hlavách. Drobná poškození (třeba od šroubováku) zaškrabejte ostrým ocelovým nástrojem.
na obrázku poprvé vidíme prostor vahadel. zleva doprava:
výfukový ventil---sací ventil---sací ventil---výfukový ventil
platí pro obě hlavy
5. Sejmeme víčko rozdělovače a vyvážeme ho (drátem, tkaničkou) tak, aby nepřekáželo pohledu do rozdělovače a palci rozdělovače při jeho otáčení. Trubkový klíč č.21 nasadíme na matku horní řemenice (na dynamu nebo alternátoru) a otáčíme po směru hodinových ručiček pomalu tak, než se nám dostane motor do následujícího postavení:
znaménko horní úvrati na vnější hraně spodní řemenice se dostane do zákrytu s dělící spárou v bloku
a zároveň vysokonapě?ový kontakt na palci rozdělovače ukazuje na malý zářez na hraně tělesa rozdělovače. "A zároveň " píši, nebo? motor se do situace, kdy znaménko horní úvrati na vnější hraně spodní řemenice se dostane do zákrytu s dělící spárou v bloku dostane během svého úplného pracovního cyklu dvakrát. Proto je potřeba ještě ta druhá část s palcem rozdělovače.
To znamená, že první válec jde dočásti pracovního cyklu zvané komprese a oba jeho ventily, sací i výfukový, jsou zavřeny.
6. Kde je jaký válec?
U VW motoru je rozložení válců při pohledu na motor od zadní části vozu následující:
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
VŠECHNY VW BOXERMOTORY PÁLÍ V POŘADÍ 1-4-3-2
Pro toho, kdo tohle nechápe, VW razil čísla válců na horní plechy válců. Tato čísla jsou tedy viditělná na ploše před svíčkami.
7. Se seřizováním tedy začínáme na prvním válci, na pravé straně motoru na ventilech které jsou blíže setrvačníku, převodovce nebo předku vozu (viz bod 6).
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
8. Očkem č. 13 povolíme obě převlečné matice, které jistí seřizovací šrouby ventilové vůle proti jejich uvolnění. Je třeba, aby se nám matka volně pohybovala po závitu. Tento závit často bývá zapečen olejem a jinýmu úsadami, proto třeba celý šroub s matkou vyjmeme a očistíme drátěným kartáčem, nafoukneme WD40, prostě zařídíme, aby vzájemný pohyb seřizovacího šroubu a pojistné matky šel rukou bez námahy. Obrázek je ilustrativní, byl focen na válci č. 2, ale platí pro všechny ostatní válce.
9. Tato fotografie žlutou šipkou označuje, kde přesně má nastat "vůle" mezi seřizovacím šroubem a dříkem ventilu.
10. jak velké vůle?
VW nařizovalo ještě v roce 1966 vůle 0.1 mm pro všechny ventily na všech motorech včetně 25 a 30PS. Pouze pro motory 34PS od začátku jejich výroby do listopadu 1964 (již s nohou motoru oddělenou od bloku) byly vůle předepsány na 0.2 pro sací ventily a 0.3 pro výfukové ventily. Důvod tohoto opatření mi není znám, možná tehdy používali nějaké vysoce dilatující materiály při výrobě motoru.
V pozdních 60. letech došlo k malé změně a ventilové vůle byly nadále předepsány na 0.15 mm na všech ventilech, čehož se držím i já.
11. Za průběžného kontrolování spárovou měrkou seřídíme šroubovákem dosedací šroub ventilu tak, aby měrka šla suvně zasunout mezi seřizovací šroub a dřík ventilu. Nesmíme ji tam nutit ani tam nesmí spadnout sama. Pokud máte sadu měrek je kontrola snadná. Měrka 0.2 by již neměla projít.
Následně držíme šroubovákem seřizovací šroub ve stále stejné poloze. I jeho drobné pootočení výrazně změní vůli. což je nežádoucí. Velmi opatrně nasadíme klíč č. 13 na matku a jejím utažením po směru hodinových ručiček šroub zajistíme. Obrázek je ilustrativní, byl focen na válci č. 2, ale platí pro všechny ostatní válce.
Utáhneme ji s citem, nikoliv na krev. Poté vůli ještě jednou zkontrolujeme spárovou měrkou, jestli jsme ji utažením matky nechtěně nevymezili. Pokud ano, postup opakujte. Chce to cvik.
Tuto proceduru proveďte u obou ventilů prvního válce.
12. trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám de válec č. 4.
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.
13. trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám jde válec č. 3.
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.
14 trubkový klíč č. 21 nasaďte na matici horní řemenice a za sledování palce rozdělovače otočte motorem po směru hodinových ručiček tak, aby se palec rozdělovače otočil o 90°, tedy o čtvrt obrátky. Tím motor vykonal 180°obrátku a do komprese nám jde válec č. 2.
předek vozu
setrvačník
3----1
4----2
řemenice
zadek vozu
opakujte body 8 a 11 tohoto návodu.
15.
Nasaďte venilové víko. Zatímco ho držíte oběmi dlaněmi, posuňte ho tam a zpět, sem a tam o pár mm, aby si "sedlo". Zajistěte ho pružinou (zapáčením šroubovákem směrem odspoda). Opakujte i pro druhé víko.
16. Nasaďte víčko rozdělovače (seřiďte odtrh kladívka a předstih zážehu dle Herbieho návodu), namontujte vypouštěcí víčko oleje a nalijte 2.5 litru čerstvého oleje.
17. brouk, který dostává pravidelnou dávku čerstvého oleje a časté seřízení ventilů, jede jako švýcarské hodinky.
Naposledy upravil(a) Pětišroub dne 05 dub 2005, celkem upraveno 2 x.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: 28 led 2005
- Bydliště: Žádovice
Diky - prave takovyhle navody pro idioty ja potrebuju
Naposledy upravil(a) Petr Demel dne 05 dub 2005, celkem upraveno 1 x.
- Pavel Kubín
- Pan Vierloch
- Příspěvky: 129
- Registrován: 29 srp 2003
Velmi dobre a nazorne.
Jedna mozna variacia je,ze nastavime ventily najprv na jednej hlave t.j.1.a 2.valec,zavrieme viko a ideme na 3. a 4. valec.Vyhoda toho je to,ze z vika na 3.a4. valca na mna nekvapka olej.Rozdiel v postupe je ten,ze po nastaveni 1.valca do HU,nastavim ventily a tocim motor 90 stupnov PROTI smeru hod.ruciciek a mam nastavene na valec cislo 2.
Jedna mozna variacia je,ze nastavime ventily najprv na jednej hlave t.j.1.a 2.valec,zavrieme viko a ideme na 3. a 4. valec.Vyhoda toho je to,ze z vika na 3.a4. valca na mna nekvapka olej.Rozdiel v postupe je ten,ze po nastaveni 1.valca do HU,nastavim ventily a tocim motor 90 stupnov PROTI smeru hod.ruciciek a mam nastavene na valec cislo 2.
Problém těchhle tekutejch těsnění vidím v tom, že přilepí originál těsnění (dříve korek, pak gumokorek) k hlavě nebo víku, aniž by to bylo potřeba. Pokud jsou dosedací plochy čisté a pružina, která drží ventilové víko dobře napružená, nemá olej šanci protékat, Pokud máme pochybnosti, vyměníme těsnění za nová a před instalací je opět namažeme grafitovou vazelínou, abychom je při další demontáži nepoškodili a mohli je znovu použít. Fungovalo mi to tak na 4 motorech.Pavel Kubín píše:Paráda, čte se to takhle u kafíčka jedna báseň. Dostal jsem hnedle cukání, no spíš neodolatelnou chu?, jít si je seřídit.
Malinkatý dotaz: co máš proti speciálnímu silikonovému tmelu na motory, měl by být pod víka OK, ne?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
co se silikonu tyce
tak sem tam to teseni mel prilepeny pred casem taky tou cervenou teploteodolnou sragrou (ted si nevzpomenu na nazev)
ona se z toho kovu pak da krasne sloupnout a nicemu tam nevadila
takze rikam, chces mit jistotu ze to nepotece, klidne to prilep
stejne si ty tesneni pak koupis novy
tak sem tam to teseni mel prilepeny pred casem taky tou cervenou teploteodolnou sragrou (ted si nevzpomenu na nazev)
ona se z toho kovu pak da krasne sloupnout a nicemu tam nevadila
takze rikam, chces mit jistotu ze to nepotece, klidne to prilep
stejne si ty tesneni pak koupis novy
- threeseven
- náhodný kreativec
- Příspěvky: 2548
- Registrován: 13 led 2003
- Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
- Kontaktovat uživatele: