Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
Ahoj, mám solární panel 50 W na Westfálce už třetí rok. Jedná se o flexibilní řešení. Panel má asi 2-3 mm tloušťku a rozměr je akorát, že se vešel mezi hrany co jsou na zvedačce. Takže není vůbec vidět a nemusím se bát, že by na něj působil vítr za jízdy a namáhal ho. Od něj jeden kablik zadníma dveřma do auta. Osvědčila se mi jen jedna baterka 85 A. Ta mi stačí na provoz světel, rádia i televize přes noc. Lednice mi v případě kdy nejsem na elektrice jede samozřejmě na plyn. Ve dne když svítí mám podle regleru, který vypíná panel při plném dobití, baterku dobitou na 100% do oběda. Když nesvítí, tak do odpoledne.
Na tomhle řešení se mi líbí to, že pokud nezvednu střechu aby na ní bylo vidět shora, nikdo si toho panelu ani nevšimne. Za celou tu legraci včetně regulátoru jsem tenkrát dal cca 3 - 4 tis. A jsem nadmíru spokojený.
Tak asi tak moje zkušenost. Pokud by byl zájem můžu i vyfotit.
Honza
Na tomhle řešení se mi líbí to, že pokud nezvednu střechu aby na ní bylo vidět shora, nikdo si toho panelu ani nevšimne. Za celou tu legraci včetně regulátoru jsem tenkrát dal cca 3 - 4 tis. A jsem nadmíru spokojený.
Tak asi tak moje zkušenost. Pokud by byl zájem můžu i vyfotit.
Honza
brouk - brouk - brouk a busík
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7225
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
...jak rika klasik Jara Lisakovicman....bez fotek je topic bezcenny ...prosim...
Vwase nocni sichta...
Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
Jj, 100Wp se do vanicky neveslo
Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
100 Wp je uplně na pohodu,mám ho namontovanej na zahrádce jak psal Tarmara.
jak říká Hydraulik,já jsem jen Béčko
Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
Njn, tady ale piseme o Westy vanicce na T2b (aneb je to schovane komplet pred pohledem ze zeme), a tam se jen tak nejaky panel nevejde
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7225
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
....dohady,neporozumeni a obrazky nikde
Jsem vcera sledoval displej kontroleru panelu,tedy kdy prestane davat proud ze solarniho panelu. Ne teda poprve co jsem to sledoval,v podstate se neustale nabiji I kdyz je pod mrakem. Hodnota pri slunecnich dnech a I pod mrakem ukazuje 13.7V nabijeni. Pri smrakani navecir jde Voltage dolu a zhruba pri 12.6V-12.8V displej ukaze,ze se vice nenabiji (podle vyrobku bude urcite nejaky rozdil).
Napadl me maly pokus a to za tmy(tedy hlubokeho soumraku,coz fotak neukaze) osvetlit s LED CAT svetlem o sile 1100 Luminu ( nabijeci svetlo se da prepnout na 550 Luminu, pri teto hodnote sviti 6 hodin a naplno,tedy 1100 Luminu 3.5 hodin pls. USB pripojka na mobil je na svetlte take). Pri osvetlovani panelu ze zebriku jsem zjistil,ze dobijeci hodnota na displeji znovu ukazuje 13.7V a tez ikona ukazuje,ze baterie je nabijena ze solarniho panelu...ale stat tam celou noc,kdyz baterie klekne se mi teda nechce
Jsem vcera sledoval displej kontroleru panelu,tedy kdy prestane davat proud ze solarniho panelu. Ne teda poprve co jsem to sledoval,v podstate se neustale nabiji I kdyz je pod mrakem. Hodnota pri slunecnich dnech a I pod mrakem ukazuje 13.7V nabijeni. Pri smrakani navecir jde Voltage dolu a zhruba pri 12.6V-12.8V displej ukaze,ze se vice nenabiji (podle vyrobku bude urcite nejaky rozdil).
Napadl me maly pokus a to za tmy(tedy hlubokeho soumraku,coz fotak neukaze) osvetlit s LED CAT svetlem o sile 1100 Luminu ( nabijeci svetlo se da prepnout na 550 Luminu, pri teto hodnote sviti 6 hodin a naplno,tedy 1100 Luminu 3.5 hodin pls. USB pripojka na mobil je na svetlte take). Pri osvetlovani panelu ze zebriku jsem zjistil,ze dobijeci hodnota na displeji znovu ukazuje 13.7V a tez ikona ukazuje,ze baterie je nabijena ze solarniho panelu...ale stat tam celou noc,kdyz baterie klekne se mi teda nechce
Vwase nocni sichta...
Re: Solarni panel,druha baterie a dalsi pro kempovaci busy a nebusy..
OK, jeste tam del ale ampermetr mezi regulator a aku Napeti je fajn, ale proud je dulezitejsi, o kousek.
- Giovanni
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 303
- Registrován: 15 bře 2014
- Bydliště: Plzeň
Trakční baterie, jak na nabíjení
Zdravím, koupil jsem do busa trakční baterii (Bosch, tuším že L5, kdyžtak upřesním až budu u auta) na kempingový okruh a slyšel jsem, že je potřeba takovou baterii nabíjet nějakou speciální nabíječkou ... dá se to nějak upravit, aby se nabíjela přímo za jízdy autem? Vím, že je altík v busu slabej, ale aspoň něco aby to dávalo ... případně nějakej přenosnej solár/centrála ... poraďte prosím, díky Michal
Stará láska možná rezaví, ale na to to nejezdí
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
V práci máme desítky trakčních baterii (48V, 800Ah) a nabíjíme je normálně. Nesmí se používat rychlonabíječka, ta jí zkracuje životnost. A nabíjíme při 20% kapacity. To je vše, nic víc ani míň s nimi neděláme.
Mk jí nabíjí přes fotovoltaickou fólií na svém přívěsu a běží mu přes ní kompresorová lednice. Zatím se mu nestalo, že by se baterka takto vybila.
Mk jí nabíjí přes fotovoltaickou fólií na svém přívěsu a běží mu přes ní kompresorová lednice. Zatím se mu nestalo, že by se baterka takto vybila.
Naposledy upravil(a) Milosak_1 dne 27 bře 2018, celkem upraveno 1 x.
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
mrkni na nějaký forum karavanistů, dá se tam toho najít hodně, a hlavně praktický rady a zkušenosti
onehdá jsem taky něco na toto téma hledal kvůli karavanu.
strýček Google napoví
Ad nabíjení
nedoporučuje se použít běžnou transformátorovou nabíječku autobaterií
dnes běžně koupíš multifunkční (chytré) nabíječky které umí vše, včetně gelovek a trakčních
onehdá jsem taky něco na toto téma hledal kvůli karavanu.
strýček Google napoví
Ad nabíjení
nedoporučuje se použít běžnou transformátorovou nabíječku autobaterií
dnes běžně koupíš multifunkční (chytré) nabíječky které umí vše, včetně gelovek a trakčních
... a vůbec !
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- Giovanni
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 303
- Registrován: 15 bře 2014
- Bydliště: Plzeň
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
Takže by mi to teoreticky měl alternátor normálně nabíjet, pokud propojím baterky paralelně ... což teď mám ... ten Cyrix je jenom automatickej odpojovač, což já teď dělám ručně klasicky páčkou - pěkná věc, možná do budoucna, zatím mi to postačí takto .... takže jde asi jen o to, že altík v busu je slabej na to, aby dotřískal dvě baterky ... takže se poohlédnu po tom soláru ... díky
Stará láska možná rezaví, ale na to to nejezdí
- Giovanni
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 303
- Registrován: 15 bře 2014
- Bydliště: Plzeň
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
To já právě přesně potřebuju, mám na tu baterku v podstatě jen kompresorovku a potřebuju jí nějak dobíjet ... ale nevim, kam dát na busa solár, aby to nebylo vidět ... řešením je nějakej přenosnej, kterej vybalim jenom když budu někde vykempenej, ale zase to pohodlí ... nechci kazit vzhled auta takovou moderní technologiíMilosak_1 píše:V práci máme desítky trakčních baterii (48V, 800Ah) a nabíjíme je normálně. Nesmí se používat rychlonabíječka, ta jí zkracuje životnost. A nabíjíme při 20% kapacity. To je vše, nic víc ani míň s nimi neděláme.
Mk jí nabíjí přes fotovoltaickou fólií na svém přívěsu a běží mu přes ní kompresorová lednice. Zatím se mu nestalo, že by se baterka takto vybila.
Stará láska možná rezaví, ale na to to nejezdí
- martin_100
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2565
- Registrován: 01 srp 2007
- Bydliště: Rybnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
Dej ho na zahrádku jako "náklad" stejně vozíš obě furt namontovaný. A jestli tě nevadí ten zelenej kropáč tak tě solár nemůže rozhodit.
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
Ne funguje to jinak to relé je trochu intelignější druhá baterie se začne nabíjet až když je první ready a to tlačítko sepne obě paralelně při startování ...
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
Primarne jde o konstrukci aku (elektrolit, gel a pod), dle toho se odviji jak plynovaci napeti, nabijeci charakteristika (I, U, W, kombinace) a pod.
Zaplavene elektrody (startovacka) ma plynovaci napeti cca 14.7V a nabijeni by melo skoncit pri dosazeni 16.5V
Gel nesmi prekrocit 14.4V
AGM se rika ze by nemel prelezt 14.6V
Trakci nenabijet usmernenym trafem, to je dobre tak na startovacku
Dnes jsou k dostani vyborne automaticke nabijecky, treba i od Waeca, clovek prijede k zasuvce 230V, zapichne a nestara se.
Ono se to uz nejak domluvi, i treba s pripojenym solarem, proste vse na aku (ja mam jen pro motor) a zadna starost.
Jednu nabijecku Fairstone ABC-1206, levnejsi ale ma malej vetracek -> muze byt v noci slyset -> plne automat tudiz staci jen zapojit do 230V, nemusi se po kazdem odpojeni a pripojeni zapinat, volit rezim a pod.
Od Waeca jsou komplet pasivni, stoji neco od 2500,- a vice, dle proudu.
Dobra je taky nabijecka z Lidlu, mala mikroporcesorovka, ma pro trakce i program. Jen se s ni neozivi mrtva startovacka (to ale skoro se zadnou mikroprocesorovkou), neb si ji testuje a kdyz napeti na clanek je nizsi nez nejaka nastavena mez -> prohlasi aku za mrtvou (jde obejit oblbnutim aneb pripojenim jinych 12V paralerne, nabijecka nastartuje, nechat chvili, odpojit 12V a uz to frci )
Zaplavene elektrody (startovacka) ma plynovaci napeti cca 14.7V a nabijeni by melo skoncit pri dosazeni 16.5V
Gel nesmi prekrocit 14.4V
AGM se rika ze by nemel prelezt 14.6V
Trakci nenabijet usmernenym trafem, to je dobre tak na startovacku
Dnes jsou k dostani vyborne automaticke nabijecky, treba i od Waeca, clovek prijede k zasuvce 230V, zapichne a nestara se.
Ono se to uz nejak domluvi, i treba s pripojenym solarem, proste vse na aku (ja mam jen pro motor) a zadna starost.
Jednu nabijecku Fairstone ABC-1206, levnejsi ale ma malej vetracek -> muze byt v noci slyset -> plne automat tudiz staci jen zapojit do 230V, nemusi se po kazdem odpojeni a pripojeni zapinat, volit rezim a pod.
Od Waeca jsou komplet pasivni, stoji neco od 2500,- a vice, dle proudu.
Dobra je taky nabijecka z Lidlu, mala mikroporcesorovka, ma pro trakce i program. Jen se s ni neozivi mrtva startovacka (to ale skoro se zadnou mikroprocesorovkou), neb si ji testuje a kdyz napeti na clanek je nizsi nez nejaka nastavena mez -> prohlasi aku za mrtvou (jde obejit oblbnutim aneb pripojenim jinych 12V paralerne, nabijecka nastartuje, nechat chvili, odpojit 12V a uz to frci )
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
50A nemusi byt slabej altik, jde jen o to, jak dlouho bude nabijet prazdnou aku.
A prece nenechas vybit i startovacku aby altik se pekl.
Kdyz z toho 50A altiku zbyde za jizdy 10A pro trakci, tak se za par hodin jizdy dobije -> prece nebudes vybijet i trakci do nuly
Jinak ja mam 80Wp solar jiz nekolik let a v busu jen jednu starovacku -> se solarem jsem jeste netlacil a kdyby nahodou to nechtelo po trech dnec chytnout (stalo se jen jednou v Bautzenu), hodina dne svetla a chytlo to, v Rijen nebo kdy to bylo
80Wp da pri PWM reglu cca 3,5A a to uz chytne (on dobre serizenej motor chytne na skubnuti busem, ale jsem linej tlacit, radsi necham chvili sviti slunce )
A prece nenechas vybit i startovacku aby altik se pekl.
Kdyz z toho 50A altiku zbyde za jizdy 10A pro trakci, tak se za par hodin jizdy dobije -> prece nebudes vybijet i trakci do nuly
Jinak ja mam 80Wp solar jiz nekolik let a v busu jen jednu starovacku -> se solarem jsem jeste netlacil a kdyby nahodou to nechtelo po trech dnec chytnout (stalo se jen jednou v Bautzenu), hodina dne svetla a chytlo to, v Rijen nebo kdy to bylo
80Wp da pri PWM reglu cca 3,5A a to uz chytne (on dobre serizenej motor chytne na skubnuti busem, ale jsem linej tlacit, radsi necham chvili sviti slunce )
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7225
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Trakční baterie, jak na nabíjení
Na busu mám ze solaru "solar charge controller" a mezi bateriemi "Smart battery isolator" který nabíjí při jízdě,nabíjí zpět hlavní baterii když je druhá nabitá přes solarni panel . Když však hlavní baterie poklesne na12.9 tak z ní regulátor už přestane brát, že by bylo možno nastartovat. Už mi to bez odpojení běží asi osm měsíců bez problémů.
Jinak uz na to mame topic,takze to zitra sloucim.
viewtopic.php?f=39&t=20717&start=20
Jinak uz na to mame topic,takze to zitra sloucim.
viewtopic.php?f=39&t=20717&start=20
Vwase nocni sichta...