Brouk ze Sarajeva

sedan, faltdach nebo kabrio, všichni, kdo máte brouka patříte SEM!!!
Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Milosak_1 »

Začínájí se nám množit dovozy brouků z bývalé Jugoslávie tzv. Buba Sarajka a proto zakládám tento topic, kde vám představím historii výroby a nejdůležitější rozdíly.


Model "Prinz" značky NSU otevřel bránu výrobě brouků v Bosně a Hercegovině a na území bývalé Jugoslávie. Tento model NSU byl sestaven od roku 1965 v továrně "Pretis" v městečku Vogošće, protože snížení výroby pro armádu způsobilo, že tento obrovský podnik s několika tisíci zaměstnanci se změnil na něco více populární produkt než výrobu kulek a granátů. Asi pět tisíc "prinz" ročně bylo instalováno a prodáváno za cenu jednoho milionu a osm set tisíc dinárů, takže si na jednoho "prinz" musel pracovat od jednoho a půl do dvou let. "Prinz" se brzy vrátil do pohádek, protože NSU nejprve vyměnil Audi a pak Volkswagen. Nějakým způsobem se v Bosně a Hercegovině spojily čtyři továrny a vytvořil se jeden z průmyslových gigantů bývalého SFRJ - UNIS.
Prinz NSU.PNG
Jak VW vstoupil do Bosny ? Společnost NSU dosáhla výroby 15 000 kusů ve Vogošće. Ale NSU byl v té době malý hráč na hřišti, v podstatě bez peněz na vážnější projekty a společnost byla stále v nebezpečí, že jí někdo převezme. Volkswagen, ve kterém se NSU utopil, spolupracoval s Bělehradskou firmou Inex na území bývalé Jugoslávie, která každoročně prodávala od 1.000 do 2.000 kusů svých vozidel. Delegace VW uvedla, že jsou připraveni okamžitě prodat 10.000 vozidel a že od druhého roku zvýší výrobu na 20.000 kusů, přičemž společnost VW bude muset koupit 50% dílů vyráběných několika továrnami z Bosny a Hercegoviny a Jugoslávie. V roce 1969 byla podepsána smlouva, byla postavena hala o rozloze 40 000 metrů čtverečních, byla zahájena instalace "Bube" nejznámějšího modelu VW. Zároveň byla založená automobilka Sarajevo-TAS s 51% podílem společnosti UNIS a 49% vlastněným společností VW. TAS byl jedním z prvních pozitivních příkladů dobré spolupráce se zahraničním investorem v době těžkého socialismu. Buba byl vyráběna v TAS ve třech verzích (1200, 1300 a 1303) v letech 1972 až 1976 a byl o něco dražší než "prinz". Mezitím svět představil nový zázrak od společnosti Volkswagen - "golf". První "Golf J" byl vyroben v roce 1976 v TAS, s tak velkým zájmem, že jediným východem pro výrobní plány bylo další zvýšení podílu domácích komponent ve vozidle a nárůst vývozu, který zase získal možnost největšího dovozu dílů od VW .
TAS Buba proizvodnja.PNG
TAS Buba proizvodnja.PNG (29.67 KiB) Zobrazeno 8888 x
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Milosak_1 »

Rozdíly - omlouvám se že nemám adekvátní fotky, ale věřím tomu, že s tím pomůžou ti, co mají "J" brouka a rozbalí to tady ve velkém.

S tímto seznamem mi pomohli klucí v bývalé YU - děkuji / hvala
Motoroý prostor je bez protihlukové izolace
Za zadními bočními okny nejsou průduchy na vzduch
Chybí izolace podlahy v kabině, pouze gumová rohož
Nejsou dvířka na kastlíku
Dveře zevnitř osazené tenčím madlem
Na přední kapotě není okrasná lišta ani VW znak
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Milosak_1 »

Příklad kapoty bez okrasné lišty a VW znaku
Buba Sarajka_2.PNG
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Milosak_1 »

Bez mřížek za zadními bočními okny
Buba Sarajka_3.PNG
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od yahoďák »

Milošáku, super počin!

Už delší dobu střádám materiály pro seriálek o tom, kde ve světě a s jakým rozdíly byli brouci vyráběni a s jugoslávkou produkcí jsem počítal s tvojí pomocí a ono je to naopak, předběhls mě :)

Ohledně odlišností (model 1200/1300) mě napadá ještě:
- přední kapota bez mřížky pro větrání
- tudíž přístrojová deska má jen 3 ofuky na okno (v rozích a uprostřed)

Obecně mi připadá, že J model je spíš jako soudobý německý sociál (holá palubka bez dvířek, soc.volant s troubením jen tlačítkem bez loga, ovládání stěračů knoflíkem na palubce, nikoliv páčkou u volantu, těsnění oken bez ozdobné lišty), ale přitom lepší čalounění celého stropu vč. zadních sloupků, chrom nárazníky a lišty ...

Nebo i u J brouků byla standart a "lepší" verze?
Obrázek

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Milosak_1 »

yahoďák píše:Milošáku, super počin!
Já věděl, že se ti to bude líbit.


Zjistím odpovědi a dám vědět.
Hlavně se těším na příspěvky majitelů Jé-ček
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Herbie »

takže skelet karoserie bez nuceného větrání plus to úplně velký zadní okno
to je zdá se celkem zásadní poznávací znak
... a vůbec !

corona
Příspěvky: 48
Registrován: 11 říj 2017

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od corona »

Super článek!
Jsem u brouka novej, tak asi moc nepomůžu. V úterý jsem si koupil Bubu 1200J v Bělhradě, kde už něco přes rok žiju. Přidávám foto zepředu a zezadu.
Zajímalo by mě, proč má můj brouk blikny i na blatních, myslel jsem, že v Sarajevu se nemontovaly a byly jen jako "mexican style" v nárazníku.
Dále by mě zajímalo, jak je možný, že mi chybí výrobní destička. Mám číslo motoru, číslo šasi, obojí spolu sedí podle tabulek ze Samby, ale po štítku ani památky (hledal jsem ho u rezervy).
Ostřik okna je řešen elektrikou, je to tak normálně z toho roku, nebo je to nějak dodělávané?
Díky za případné odpovědi.
Karel
IMG_1591.JPG
IMG_1589.JPG
Buba Njemacka 1300 z 1970
Buba Chameleon 1200J z 1976

Uživatelský avatar
Pekař z Boščehrada
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2488
Registrován: 07 led 2006
Bydliště: Pekárna v Boščehradu

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Pekař z Boščehrada »

Herbie píše:takže skelet karoserie bez nuceného větrání plus to úplně velký zadní okno
to je zdá se celkem zásadní poznávací znak
Stejně tak jak německý socky kolem r.1974. Ale ty mely aspoň dvířka v palubce. Nebo existovaly německy socky i bez dvířek?

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Herbie »

Pekař z Boščehrada píše:
Herbie píše:takže skelet karoserie bez nuceného větrání plus to úplně velký zadní okno
to je zdá se celkem zásadní poznávací znak
Stejně tak jak německý socky kolem r.1974. Ale ty mely aspoň dvířka v palubce. Nebo existovaly německy socky i bez dvířek?
Pokud vim tak ano
... a vůbec !

corona
Příspěvky: 48
Registrován: 11 říj 2017

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od corona »

Já dvírka mám.
Buba Njemacka 1300 z 1970
Buba Chameleon 1200J z 1976

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od SO 545 »

Moj Fenix bol tiez socka zo 70tych rokov bez dvierok a aby to nebolo take lahke chybal aj drziak pantu.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
ToSvo
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 333
Registrován: 11 lis 2016

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od ToSvo »

Náš brouk se sice jmenuje Buba a celý předchozí život jezdil po bývalé Jugoslávii, ale jinak je to čistokrevný NĚMEC. Tam rozdíly nehledejte. Ale jinak zajímavý text. Díky.
VW Brouk 1971 1.3L, pastel white/dogtooth blue
https://tosvobuba.wordpress.com

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Milosak_1 »

Všimněte si chybějícího čalounění v kabině..
Sarajka_5.PNG
Sarajka_5.PNG (412.72 KiB) Zobrazeno 8404 x
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od SO 545 »

tak to ma kazda socka. nie ?
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od udeeska »

Dnes jsem narazil na tohoto brouka v městečku Candelaria a nemám zdání kdo to vyrobil s jestli to patří do tohoto topiku. Možná to není ani brouk :oops:
Jestli někdo ví kam to patří,tak to přesunu.
Přílohy
IMG_20180111_112532618_HDR.jpg
IMG_20180111_112634945_HDR.jpg
IMG_20180111_112604048_HDR.jpg
IMG_20180111_112620777_HDR.jpg
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Herbie »

no to je pěkný .... vypadá to jako 69 sociál, ale co ty prolisy vzadu


nebo je to prostě jen vlastní tvořivost majitele
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Pekař z Boščehrada
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2488
Registrován: 07 led 2006
Bydliště: Pekárna v Boščehradu

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od Pekař z Boščehrada »

Social kolem roku 74, protože má zaslepené díry na ventilátor mezi vypínači světel a stěračů, velké zadní okno. A zmíněné prolisy za zadním bočním oknem. A madlo nad skřinkou před spolujezdcem, na rozdíl od socek 69 apod.
Je pro zahraniční trhy (na rozdíl od modelu pro německý trh podobající se jugoslávským broukům) Jo a chybí mu dědkovský mřížky na klakson v předních blatnících, ty má mít, někdo upravoval normální rovnosvětlovské blatníky zavařením díry na nárazník.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od yahoďák »

zajímavé, ale zpátky k Sarajkám:
Milosak_1 píše:Všimněte si chybějícího čalounění v kabině..
Sarajka_5.PNG
všimnnul jsem si toho už na modrém kusu výše, má taky čalouněný jen strop ... ale třeba Projekt X má čalounění i na sloupcích. Takže opakuji otázku: lišilo se provedení čalounění podle ročníků, nebo i v Jugoslávské produkci byly různé úrovně výbavy (za příplatek)?
Obrázek

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Brouk ze Sarajeva

Příspěvek od evinsen »

to stropní čalounění není nic výjimečného a bylo i na ryze německém trhu. při inovacích a přechodových modelech se zdělalo co na linkách přebývalo,jako úzké nárazniky či 6V elektrika. ale v 70 tých letech začali cíleně oslovovat různé skupiny zákazníků a začaly se vyrábět mimo standardního vozu série levnější i dražší. některé bloky se pak i pojmenovávali,jeans,student,silver,sport a nevím jak ještě. ty levný pak měli tenhle strop a prakticky stejnou motorizaci 1,2. někdy nebyla lišta přední kapoty a rám větračky a okna byl v matu. u pojmenovaných bloků si myslím že nebyla možnost změn na přání či dovybavení za příplatek, to bych hádal,ale logicky když kupuju silver nebude v nabídce modrá barva..takže spíš zůstává otázkou jestli série pro jugoslávii byla zakázkou či vybranou nabídkou i když to J vypovídá že to byla velká objednávka ale nevím jestli jugoslávie měla v předpisech něco specifického čím by se jugoslávky měli lišit.
u projektu X ten sloupek někdo spíš polepil.guma těsnění dveří nikdy nedoléhá na stropnici

Odpovědět