Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Již dlouho mne nenadzvedla ze židle zpráva jako ta, kterou dnes uveřejnil server iDnes. Současný majitel domu Ferdinanda Porscheho dospěl k závěru, že nejlepší co je možné udělat je, rekonstruovat objekt do podoby z roku 1875, kdy se F. Porsche narodil. Čin to může být chválihodný ale to jen v případě, že původních konstrukcí je na objektu dostatečné množství a řeší se jen detaily. Případ jako zde ve Vratislavicích, ukazuje na hrubou neznalost a necitlivost k historii jako takové. Zbourat skoro celý dům a na pozemku postavit věrnou repliku, to je ta největší škoda, kterou mohl majitel udělat.
I do detailu propracovaná replika bude stále jen replikou, bude jí chybět duch doby. Patina a opotřebení, zápach na chodbě, vrzající podlaha, špatně doléhající dveře, atp... Detaily, které celý objekt v rámci dlouhé historie získal, se mávnutím proutku vytratí a zbude jen sterilní "novostavba" dle původní dokumentace. Budu se zřejmě opakovat ale změny dispozic, stejně tak jako dobové úpravy na našich vozech, to je ta součást historie kterou si objekt, vůz či motocykl nese od svého vzniku a kterou je nutné zachovat pro budoucí generace. V tomto případě platí ověřené rčení že mnohdy méně bývá více a že není většího neštěstí než srážka s aktivním blbem.
Pečlivě rekonstruujeme své Volkswageny, hadříkem očišťujeme na původní lak, zachováváme původní plechy, zachraňujeme dobový spojovací materiál a z piety vracíme do popelníčku nedopálený doutník předchozího majitele, jen abychom zachovali maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal tak, abychom plynule navázali na jeho dosavadní historii. Ne tak u koncernu Volkswagen. Tam by šli jistě cestou nových dílů, zinkovaných šroubů z Číny, nového blejskavého laku a pak by se ještě hrdě bili do prsou, jak se jim práce podařila.
Co říci závěrem ? Snad jen okřídlené:" Nenahraditelná škoda, je to ale váš dům a můžete si s ním dělat co chcete!"
http://liberec.idnes.cz/bourani-rodneho ... -zpravy_tm
I do detailu propracovaná replika bude stále jen replikou, bude jí chybět duch doby. Patina a opotřebení, zápach na chodbě, vrzající podlaha, špatně doléhající dveře, atp... Detaily, které celý objekt v rámci dlouhé historie získal, se mávnutím proutku vytratí a zbude jen sterilní "novostavba" dle původní dokumentace. Budu se zřejmě opakovat ale změny dispozic, stejně tak jako dobové úpravy na našich vozech, to je ta součást historie kterou si objekt, vůz či motocykl nese od svého vzniku a kterou je nutné zachovat pro budoucí generace. V tomto případě platí ověřené rčení že mnohdy méně bývá více a že není většího neštěstí než srážka s aktivním blbem.
Pečlivě rekonstruujeme své Volkswageny, hadříkem očišťujeme na původní lak, zachováváme původní plechy, zachraňujeme dobový spojovací materiál a z piety vracíme do popelníčku nedopálený doutník předchozího majitele, jen abychom zachovali maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal tak, abychom plynule navázali na jeho dosavadní historii. Ne tak u koncernu Volkswagen. Tam by šli jistě cestou nových dílů, zinkovaných šroubů z Číny, nového blejskavého laku a pak by se ještě hrdě bili do prsou, jak se jim práce podařila.
Co říci závěrem ? Snad jen okřídlené:" Nenahraditelná škoda, je to ale váš dům a můžete si s ním dělat co chcete!"
http://liberec.idnes.cz/bourani-rodneho ... -zpravy_tm
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
hezkej protimluvPečlivě rekonstruujeme své Volkswageny, hadříkem očišťujeme na původní lak..jen abychom zachovali maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal tak, abychom plynule navázali na jeho dosavadní historii.
Nastesti pamatkova pece ma tyhle detsky nemoci uz nejakych 90 let za sebou.
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Dobrý postřeh. Pokud je na co očišťovat, je samozřejmě žádoucí dostat se na co nejstarší vrstvu. Očištění na základovou spáru moc původna nevnese a zde si myslím, není na škodu spokojit se s pozdější úpravou.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
s tím barákem je to takový nějaký zamotaný, sam nevim co si o tom mam myslet ....
na jednu stranu se to fakt zda jako škoda, že to zbořili tak výrazně
ale na druhou stranu ten barak byl za ty leta taky dost prestavěnej a překopanej
takže co vlastně bylo ještě autentický a co bylo vhodný zachovat
a "hadříkem očišťovat na původní lak" ???
na jednu stranu se to fakt zda jako škoda, že to zbořili tak výrazně
ale na druhou stranu ten barak byl za ty leta taky dost prestavěnej a překopanej
takže co vlastně bylo ještě autentický a co bylo vhodný zachovat
a "hadříkem očišťovat na původní lak" ???
... a vůbec !
- martin_100
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2566
- Registrován: 01 srp 2007
- Bydliště: Rybnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
vyměň slovo hadřík za slovo bagr a slova původní lak za slova základová deska a je to defakto to samý
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Zdroj: http://liberec.idnes.cz/bourani-rodneho ... -zpravy_tmBez demolicí se podle něj dům do původní podoby nepodaří dát. „Budova byla v průběhu 20. století několikrát zásadně přestavěna, a to včetně změny půdorysu či výšky objektu. Změnilo se třeba umístění prakticky všech stavebních otvorů,“ řekl mluvčí Kodym.
Tento stav prý potvrdil i důsledný průzkum na místě pomocí sond. Odborníci podle Kodyma následně porovnali výsledky se všemi dostupnými plány domu a podklady z 19. století.
„Objekt tedy nebyl ‚demolován‘, ale stavební společnost odstranila všechny nepůvodní části - bohužel jich bylo opravdu mnoho. Pokud jsme se chtěli vrátit k vnějšímu stavu objektu z doby, kdy zde žil Ferdinand Porsche, neměli jsme jinou možnost,“ tvrdí Vítězslav Kodym.
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Pokud by se jednalo o pamatkove cenou stavbu, tento postup by byl samozrejme zcela zcestny na urovni puristicke obnovy pamatek v 19. stoleti. Zde je vsak hlavnim motivem osobnost dr. Porscheho - tedy presne vymezeni casove periody. Za techto okolnosti lze uvedeny postup akceptovat, protoze zachrana stavby samotne se vsemi pozdejsimi upravami neni dulezita.
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5297
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Každá mince má dvě strany, aneb z hovna dort neuplácáš.
http://slany.blog.idnes.cz/c/481157/sko ... rsche.html
http://slany.blog.idnes.cz/c/481157/sko ... rsche.html
Každý celek se skládá z detailů.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Chápu že to je těžké rozhodování a každá poloha bude mít svou řadu odpůrců a naopak opěvovatelů. Momentálně jsem naladěný na vlnu, že rok "0" není vždy ten jediný správný, je možné se časem dozraju, zbavím se dětských nemocí a půjdu současnému majiteli potřást pravicí nad perfektním dílem. Kdo ví.
Abych dům přirovnal k veteránům, které jsou mi přeci jen bližší, tak zde je dle mého krásný příklad KDF82e který se našel v Litvě. http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... lit=kdf82e
Ano, je to hnusný zbastlenec nepůvodních dílů a je mi naprosto jasné, že touha vlastnit původní vůz KDF82E je natolik velká, že majitel sáhne k radikálním řezu jako ve Vratislavicích a vysochá z toho dobově korektní a perfektní vůz.
Já bych ho fouknul konkorem a nechal bych jej ve stavu v jakém je.
[konec nudného veteránského okénka]
Abych dům přirovnal k veteránům, které jsou mi přeci jen bližší, tak zde je dle mého krásný příklad KDF82e který se našel v Litvě. http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... lit=kdf82e
Ano, je to hnusný zbastlenec nepůvodních dílů a je mi naprosto jasné, že touha vlastnit původní vůz KDF82E je natolik velká, že majitel sáhne k radikálním řezu jako ve Vratislavicích a vysochá z toho dobově korektní a perfektní vůz.
Já bych ho fouknul konkorem a nechal bych jej ve stavu v jakém je.
[konec nudného veteránského okénka]
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5297
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Víš Same, ono je to tak, že např. u Tvého vozu jsem jednoznačně opěvovatel, ale třeba u Bruna jsem v schizofrenní situaci. Jsou části kde aplikuji restaurátorské postupy a hned vedle toho naprosto nemilosrdně odstraňuji "detaily, které celý objekt v rámci dlouhé historie získal".Sam píše:Chápu že to je těžké rozhodování a každá poloha bude mít svou řadu odpůrců a naopak opěvovatelů.
Ano mohu se snažit zachraňovat dobový spojovací materiál a z piety vracet do popelníčku nedopálený doutník předchozího majitele, jen abych zachoval maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal, ale vocať - pocať. Když zjistím, že po bouračce to někdo opravil horkou jehlou, že podběh je posunutý o 5cm a je na tom cenťák kytu, tak to mám zachovat jako svědectví doby?
Každý celek se skládá z detailů.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Možná to bylo špatně pochopeno ale já netvrdím, že je vždy nutné zachovat kompletní historii, když je ale možné se prokopat krz necitlivé úpravy ke zdravému masu, není lepší volby. Pokud tam ale z masa zbudou jen výpečky, je to dilema. Podběh se dá vyrovnat, nemocné plechy ořezat a doplnit zdravým materiálem. Další krásný příklad kudy se neubírat jsem našel na stránkách kluků Západoslovenských. Schválně si projděte galerii. Krásná práce ale zbytečně z toho ořezaly většinu vnějších plechů a zbyly jen dveře a kapotylišák píše:Víš Same, ono je to tak, že např. u Tvého vozu jsem jednoznačně opěvovatel, ale třeba u Bruna jsem v schizofrenní situaci. Jsou části kde aplikuji restaurátorské postupy a hned vedle toho naprosto nemilosrdně odstraňuji "detaily, které celý objekt v rámci dlouhé historie získal".Sam píše:Chápu že to je těžké rozhodování a každá poloha bude mít svou řadu odpůrců a naopak opěvovatelů.
Ano mohu se snažit zachraňovat dobový spojovací materiál a z piety vracet do popelníčku nedopálený doutník předchozího majitele, jen abych zachoval maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal, ale vocať - pocať. Když zjistím, že po bouračce to někdo opravil horkou jehlou, že podběh je posunutý o 5cm a je na tom cenťák kytu, tak to mám zachovat jako svědectví doby?
http://www.oldtimer-hollen.sk/sk/Renova ... 1961-.alej
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- pulenejksicht
- ex beetleboy
- Příspěvky: 5895
- Registrován: 19 kvě 2004
- Bydliště: vwšudezdejší
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
možná by stačilo nemíchat divoký sny maxipsa fíka s nudnou realitou
jdeme frflat na flat ...
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Je otázka, jestli za takového stavu domu o nějakou "rekonstrukci" vůbec usilovat. Co je pryč, už se nevrátí... Viděl bych za tím nasátí nějaké EU dotace nebo maskování snahy postavit na tom místě něco úplně jiného, údajně shodného s Porscheho domem.
- Laco
- mořský stařec flat4.org
- Příspěvky: 870
- Registrován: 31 říj 2011
- Bydliště: Hřebeč
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Přečtěte si nejdřív, v jakém stavu byl tento dům, co z toho bylo původního. A hlavně, v jakém stavu to původní bylo !
Takže příklad pro Sama: ty by by si zachraňoval stejným způsobem jako svého brezela např. 1302 r.c. 1971, posařovanou po bouračce ze 3-4 částí, obroušenou na plech a 2x přelkovanou, s motorem z Golfa I a uřízlou střechou ve kterém, ještě když byl originál jezdil třeba Havel ???
Co by ti z Originál auta zbylo ? Co by si nazval originálem?
K takovému stavu bych asi přirovnal rodný dům F.Porsche.
Takže příklad pro Sama: ty by by si zachraňoval stejným způsobem jako svého brezela např. 1302 r.c. 1971, posařovanou po bouračce ze 3-4 částí, obroušenou na plech a 2x přelkovanou, s motorem z Golfa I a uřízlou střechou ve kterém, ještě když byl originál jezdil třeba Havel ???
Co by ti z Originál auta zbylo ? Co by si nazval originálem?
K takovému stavu bych asi přirovnal rodný dům F.Porsche.
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Barák není auto. V tomhle případě (budu používat terminologii tomuto fóru bližší) sjel kdysi z linky pěknej zdravej preclík. Časem se tu uříznul blatník, pak střecha. Pak se rozřezal zadek, aby se tam mohl dát dvoulitr a samosebou se vyřízlo i preclíkovský okýnko. Pak se uřiznul předek a "šikovnej" klempíř tam přivařil čelo a přední sedačky z T2ky. No a nakonec to před třiceti lety dojebali tím, že nad motor navařili prdel z T3ky. (všechny popsané úpravy JSOU ve stavařině proveditelné). Takže ze preclíka zbyl jen podvozek a to bez motorového prostoru, kterej byl taky převařen
Takže si myslím, že uřiznutí celýlo vrchu, zachránění všecho co se dá z podvozku a navaření původní zaarchivované CELÉ preclíkovské kastle podle původních pracovních fabrických postupů mi přijde jako dobrý nápad. Na rozdíl od klempířiny se dají ve stavařině materiály v kvalitě doby vzniku původního domu sehnat lépe a za rozumno. Same, však jsi stavař, tak víš že srovnávat tyhle dva světy je dost těžký.
Takže si myslím, že uřiznutí celýlo vrchu, zachránění všecho co se dá z podvozku a navaření původní zaarchivované CELÉ preclíkovské kastle podle původních pracovních fabrických postupů mi přijde jako dobrý nápad. Na rozdíl od klempířiny se dají ve stavařině materiály v kvalitě doby vzniku původního domu sehnat lépe a za rozumno. Same, však jsi stavař, tak víš že srovnávat tyhle dva světy je dost těžký.
VW T2b "Zoran" (1977)
Kdyby mi to stálo, jako mi to visí, koupil bych si velkostatek u nás v Lysý!
Kdyby mi to stálo, jako mi to visí, koupil bych si velkostatek u nás v Lysý!
- Laco
- mořský stařec flat4.org
- Příspěvky: 870
- Registrován: 31 říj 2011
- Bydliště: Hřebeč
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
tak tady se to zase zvrhne...
patinkáři versus opravátoři
raději už zase budu za mlčící většinu než se někdo zeptá na karmanna ....
patinkáři versus opravátoři
raději už zase budu za mlčící většinu než se někdo zeptá na karmanna ....
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Právě že v takovém případě bych auto prolil konkorem a nechal bych ho jak je jako pomníček doby, ani bych na něj nechmátnul. Není třeba za každou cenu renovovatLaco píše: Takže příklad pro Sama: ty by by si zachraňoval stejným způsobem jako svého brezela např. 1302 r.c. 1971, posařovanou po bouračce ze 3-4 částí, obroušenou na plech a 2x přelkovanou, s motorem z Golfa I a uřízlou střechou ve kterém, ještě když byl originál jezdil třeba Havel ???
Co by ti z Originál auta zbylo ? Co by si nazval originálem?
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- Laco
- mořský stařec flat4.org
- Příspěvky: 870
- Registrován: 31 říj 2011
- Bydliště: Hřebeč
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Sam píše:Právě že v takovém případě bych auto prolil konkorem a nechal bych ho jak je, ani bych na něj nechmátnul. Není třeba za každou cenu renovovatLaco píše: Takže příklad pro Sama: ty by by si zachraňoval stejným způsobem jako svého brezela např. 1302 r.c. 1971, posařovanou po bouračce ze 3-4 částí, obroušenou na plech a 2x přelkovanou, s motorem z Golfa I a uřízlou střechou ve kterém, ještě když byl originál jezdil třeba Havel ???
Co by ti z Originál auta zbylo ? Co by si nazval originálem?
Takže ty Same by si měl v garáži "moderní"paskvil,vyprzněný neodbornou veřejností a totální polofunkční zhovadilost, ale s vědomím, že když byl původní originál tak v tom jezdila významná osobnost ? Fakt ?
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
70léta mne nelákají ale pokud bych měl např. to KDF 82E co jsem psal výše, tak bych ho klidně měl v garáži s vědomím, že je to paskvil a že s ním nikdy nevyjedu, protože toho nebude technicky schopen.Laco píše:
Takže ty Same by si měl v garáži "moderní"paskvil,vyprzněný neodbornou veřejností a totální polofunkční zhovadilost, ale s vědomím, že když byl původní originál tak v tom jezdila významná osobnost ? Fakt ?
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche
Ale oni tady tím chtějí jezdit a ukazovat ho i lidem, kterým ten původní "paskvil" nic neřekne....nebo to zatím aspoň tak prezentujíSam píše:.. ale pokud bych měl např. to KDF 82E co jsem psal výše, tak bych ho klidně měl v garáži s vědomím, že je to paskvil a že s ním nikdy nevyjedu, protože toho nebude technicky schopen.
VW T2b "Zoran" (1977)
Kdyby mi to stálo, jako mi to visí, koupil bych si velkostatek u nás v Lysý!
Kdyby mi to stálo, jako mi to visí, koupil bych si velkostatek u nás v Lysý!