Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Aneb návod krok za krokem i pro úplné idioty.
Žijem v uspěchané době, není čas dívat se nalevo či napravo, natož číst nějaké sáhodlouhé texty. Proto jsem se rozhodl formou "zábavného" fotonávodu zdokumentovat výměnu svislých a vodorovných čepů ( king pin & link pin) na starých nápravých u VW které se montovaly až někdy do roku 1967.
Co budeme pořebovat:
Dílenský lis
Stavitelný výstružník s vodícím čepem, 18.00mm
mikrobrusku
3x šroub M10x70
brusný papír
barvy a laky dle uvážení každého jedince.
vazelínu
Demontáž pouzder vodorovných čepů je možné vymlátit kladivem, čistější je ale použít dílenského lisu.
Po odstranění obou pouzder je možné vylisovat svislý čep. Zde již kladivo nepomůže. I kdyby jste do toho řezali jak hluchý, čep nepovolí.
Důkaz místo slibů. Čep povolí při síle 5-6kN (5-6tun). Ne nadarmo oficiální dílenská přiručka radí naložit na 24hodin celý vehement do horké olejové lázně.
Po demontáži svislého čepu se stejným způsobem vylisují stará pouzdra.
Zde již rozebráno do prvočinitelů.
Dosedací plochy mezi těhlicí a třmenem těhlice je dobré zabrousit. Pokud máte vybavení, ideální je srovnat je strojově. V nouzi postačí i brusná kostka a smirkový papír.
Vlevo afrermarket svislý čep vpravo originál.
Protože se mi zdál mazací žlábek na afermarket čepu moc mělký, povolal jsem na pomoc mikrobrusku.
čepy po úpravě.
Po laku a v přípravné fázi skládání zpět.
Nejdříve nalisujeme pouzdra svislých čepů. Ideálně zevnitř ven. Doporučuji pouzdra před lisováním namazat vazelínou
Ale je to vlastně jedno, klidně můžeme i obráceně.
do pouzdra vyřízneme mikrobruskou drážku pro osazení krytu distanční podložky
Třeba takto...
Vše je OK, pasuje.
Následuje vystružení pouzder na přesný rozměr. Z jasných důvodů se dodávají pouzdra neopracovaná. Teprve výstružník zajistí jejich souosost a přesný rozměr k danému čepu. Mne se osvědčil ruční stavitelný výstružník s vodícím čepem. Čep je vidět v pouzdru které je blíže čelistem svěráku.
V žádném případě nestružte pouzdra mimo třmen nebo ručním výstružníkem bez vodícího čepu. Nikdy se nestrefíte. (tedy pokud to děláte ručne a ne upnuté na mašině)
Doporučuji začít s menším průmerem a postupně přidávat až půjde čep ztuha do pouzdra. Pak již na nože výstružníku nešaháme a jen několikrát protočíme výstružníkem.
Správě vystužené pouzdro se pozná tak, že namazaný čep se v pouzdru udrží a nepropadne. Na druhou stranu jde ale suvně ven.
Správnou souosost zjistíme přesunutím čepu do druhého pouzdra. Musí to jít lehce a bez sebemenšího odporu.
K instalace distančního kroužku na těhlici se mi osvědčily tři dlouhé šrouby na místo těch, které drží brzdový štít.
Slabší povahy mohou těhlici zespodu zajistit matkou, není to ale třeba, tlak není velký a závit šroubů lisování v pohodě podrží.
Finito.
Zde skladba podložek svislého čepu vymezující axiální vůli. Staré kovové podložky bývají mnohdy vydřené a tak nezbývá než vyrobit nové tak, aby axiální vůle byla nulová. Protože jsem byl ale lenoch líná, pouze jsem podložky zalapoval a vzniklou axiální vůli vyřešil instalací jedné podložky vodorovného čepu. Po menší úpravě a broušení krásně padla do víčka.
Doporučuji plastové podložky dodávané se svislým čepem vyhodit a použít místo nich původní pertinaxové. Jsou o poznání kvalitnější. Navíc bývají tlustší a je možné na nich broušením nahnat požadovanou axiální vůli.
osazeno, složeno
K lisování svislého čepu (předem dobře namazat) je možno použít starý čep a buď kladivem nebo pod lisem dostat čep na své místo.
Po instalaci. Na obou stanách by měl být čep stejně hluboko vůči hraně pouzdra.
Osazení pouzder vodorovných čepů. Mazací otvor směřuje k mazacímu otvoru svislého čepu
Pod lisem či kladivem. Obojí je možné.
Finito.
Skladba vodorovného čepu.
A máme hotovo.
Tedy vlastně ne. Ještě je třeba osadit mazničky. Zde doporučuji závit máznout teflonovou pastou. Bývá mnohdy v žalostném stavu a vazelína může tudy utíkat ven.
Tak a teď je to opravdu všechno. Výpočet vymezovacích podložek vodorovných čepů pro správné nastavení geometrie a osazení na ramena někdy příště.
Máte-li nějaké postřehy, rady či ftipné historky z natáčení. Sem s nimi.
Aneb návod krok za krokem i pro úplné idioty.
Žijem v uspěchané době, není čas dívat se nalevo či napravo, natož číst nějaké sáhodlouhé texty. Proto jsem se rozhodl formou "zábavného" fotonávodu zdokumentovat výměnu svislých a vodorovných čepů ( king pin & link pin) na starých nápravých u VW které se montovaly až někdy do roku 1967.
Co budeme pořebovat:
Dílenský lis
Stavitelný výstružník s vodícím čepem, 18.00mm
mikrobrusku
3x šroub M10x70
brusný papír
barvy a laky dle uvážení každého jedince.
vazelínu
Demontáž pouzder vodorovných čepů je možné vymlátit kladivem, čistější je ale použít dílenského lisu.
Po odstranění obou pouzder je možné vylisovat svislý čep. Zde již kladivo nepomůže. I kdyby jste do toho řezali jak hluchý, čep nepovolí.
Důkaz místo slibů. Čep povolí při síle 5-6kN (5-6tun). Ne nadarmo oficiální dílenská přiručka radí naložit na 24hodin celý vehement do horké olejové lázně.
Po demontáži svislého čepu se stejným způsobem vylisují stará pouzdra.
Zde již rozebráno do prvočinitelů.
Dosedací plochy mezi těhlicí a třmenem těhlice je dobré zabrousit. Pokud máte vybavení, ideální je srovnat je strojově. V nouzi postačí i brusná kostka a smirkový papír.
Vlevo afrermarket svislý čep vpravo originál.
Protože se mi zdál mazací žlábek na afermarket čepu moc mělký, povolal jsem na pomoc mikrobrusku.
čepy po úpravě.
Po laku a v přípravné fázi skládání zpět.
Nejdříve nalisujeme pouzdra svislých čepů. Ideálně zevnitř ven. Doporučuji pouzdra před lisováním namazat vazelínou
Ale je to vlastně jedno, klidně můžeme i obráceně.
do pouzdra vyřízneme mikrobruskou drážku pro osazení krytu distanční podložky
Třeba takto...
Vše je OK, pasuje.
Následuje vystružení pouzder na přesný rozměr. Z jasných důvodů se dodávají pouzdra neopracovaná. Teprve výstružník zajistí jejich souosost a přesný rozměr k danému čepu. Mne se osvědčil ruční stavitelný výstružník s vodícím čepem. Čep je vidět v pouzdru které je blíže čelistem svěráku.
V žádném případě nestružte pouzdra mimo třmen nebo ručním výstružníkem bez vodícího čepu. Nikdy se nestrefíte. (tedy pokud to děláte ručne a ne upnuté na mašině)
Doporučuji začít s menším průmerem a postupně přidávat až půjde čep ztuha do pouzdra. Pak již na nože výstružníku nešaháme a jen několikrát protočíme výstružníkem.
Správě vystužené pouzdro se pozná tak, že namazaný čep se v pouzdru udrží a nepropadne. Na druhou stranu jde ale suvně ven.
Správnou souosost zjistíme přesunutím čepu do druhého pouzdra. Musí to jít lehce a bez sebemenšího odporu.
K instalace distančního kroužku na těhlici se mi osvědčily tři dlouhé šrouby na místo těch, které drží brzdový štít.
Slabší povahy mohou těhlici zespodu zajistit matkou, není to ale třeba, tlak není velký a závit šroubů lisování v pohodě podrží.
Finito.
Zde skladba podložek svislého čepu vymezující axiální vůli. Staré kovové podložky bývají mnohdy vydřené a tak nezbývá než vyrobit nové tak, aby axiální vůle byla nulová. Protože jsem byl ale lenoch líná, pouze jsem podložky zalapoval a vzniklou axiální vůli vyřešil instalací jedné podložky vodorovného čepu. Po menší úpravě a broušení krásně padla do víčka.
Doporučuji plastové podložky dodávané se svislým čepem vyhodit a použít místo nich původní pertinaxové. Jsou o poznání kvalitnější. Navíc bývají tlustší a je možné na nich broušením nahnat požadovanou axiální vůli.
osazeno, složeno
K lisování svislého čepu (předem dobře namazat) je možno použít starý čep a buď kladivem nebo pod lisem dostat čep na své místo.
Po instalaci. Na obou stanách by měl být čep stejně hluboko vůči hraně pouzdra.
Osazení pouzder vodorovných čepů. Mazací otvor směřuje k mazacímu otvoru svislého čepu
Pod lisem či kladivem. Obojí je možné.
Finito.
Skladba vodorovného čepu.
A máme hotovo.
Tedy vlastně ne. Ještě je třeba osadit mazničky. Zde doporučuji závit máznout teflonovou pastou. Bývá mnohdy v žalostném stavu a vazelína může tudy utíkat ven.
Tak a teď je to opravdu všechno. Výpočet vymezovacích podložek vodorovných čepů pro správné nastavení geometrie a osazení na ramena někdy příště.
Máte-li nějaké postřehy, rady či ftipné historky z natáčení. Sem s nimi.
Naposledy upravil(a) Sam dne 08 črc 2010, celkem upraveno 2 x.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Ty jsi kluk šikovná,alespoň ostatní víme kam to můžem poslat na repas.
Až mě za to doma vyhoděj,tak budu kempovat celoročně.
- Leer
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1668
- Registrován: 03 led 2003
- Bydliště: v březnu je nejkrásnější Vídeň
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
krásná práce, kdysi jsem to absolvoval u svého oválka, ale tak pěkně jako ty bych to nepopsal
Veteran car club Česká lípa - www.vcc-ceskalipa.cz
- Proky
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 484
- Registrován: 08 lis 2009
- Bydliště: Veselí nad Lužnicí
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
máš to hezký, beru možnost nechám to odborníkovi, tak kdy to mám vymontovat a poslat ti to
Bubu Oval (1955)
- threeseven
- náhodný kreativec
- Příspěvky: 2548
- Registrován: 13 led 2003
- Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Tohle kdybych věděl před deseti léty, tak se dnes neznáme. Tohle je ofiko postup, jak to dělali v servisech? Nic sis nepřidal?
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...
and when I die I expect to find him laughing...
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
V podstatě jen kopíruji již vymyšlené. Na stružení pouzder svislých čepů se jen používal o něco sofistikovanější nástroj s dvojitým vodícím čepem.
MATRA 224.
Jo a v servisu se neje**i s afermarketem a vymezovací podložky různých tlouštěk měli pěkně připravené v šuplíčcích.
MATRA 224.
Jo a v servisu se neje**i s afermarketem a vymezovací podložky různých tlouštěk měli pěkně připravené v šuplíčcích.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Parádní návod! Já hlasuji pro "samovýměnu" po tom, co mi to zmršil jeden "odborník", známý restaurátor VW, viz http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 512&start=" onclick="window.open(this.href);return false;
Jenom ten výstružník, kde se takové hračky prodávají a na kolik přijde?
Jsou nějaké zkušenosti, kolik lisování těhlice vydrží? Moje zprzněné to mají za sebou 2-krát. Upozorňuji, že nová se nedá sehnat, pokud vím.
Jenom ten výstružník, kde se takové hračky prodávají a na kolik přijde?
Jsou nějaké zkušenosti, kolik lisování těhlice vydrží? Moje zprzněné to mají za sebou 2-krát. Upozorňuji, že nová se nedá sehnat, pokud vím.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Vystruznik jsem kupoval od dodavatele Narexu. Neni zrovna levny, s pouzdrem vyjde na 3tis.
Lisovani tehlice nijak zasadne neponici, to spis neodborna manipulace a provoz nenamazanych cepu.
Nejhorsi, co se ti muze stat je, ze vnitrni prumer pro svisly cep na tehlici bude mit ovalitu a cep v nem nebude drzet (nejcasteji ve spodni casti). Vse ostatni bezi v pouzdrech ktere se stejne vymenuji.
Ano, nove tehlice se neprodavaji, pouze CB Performance dela snizene tehlice (viz Ovalisimuv zelenej oval)
Lisovani tehlice nijak zasadne neponici, to spis neodborna manipulace a provoz nenamazanych cepu.
Nejhorsi, co se ti muze stat je, ze vnitrni prumer pro svisly cep na tehlici bude mit ovalitu a cep v nem nebude drzet (nejcasteji ve spodni casti). Vse ostatni bezi v pouzdrech ktere se stejne vymenuji.
Ano, nove tehlice se neprodavaji, pouze CB Performance dela snizene tehlice (viz Ovalisimuv zelenej oval)
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Ještě mě napadlo, že jsem zapomněl zkontrolovat ty mazací drážky (Febi) a správné natočení otvorů ve vodorovných pouzdrech. Kolem svislých čepů mi teď při mazání neteče vazelína tolik jako u starých, přestože vůli mají větší. Moje podezření na možný rozsah fušeřiny se tím poněkud zvětšuje. Holt jsem se spolehnul na odborníka a přestal myslet. To je to nejhorší.
- maxmax
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5044
- Registrován: 25 pro 2007
- Bydliště: Praha 8 a5
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
V rámci kolektivu už bys měl prásknout kdo to dělal!
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
No mám s tím trochu problém, protože jsem to "nereklamoval". Ale nakonec neměl důvod to naslibovat a pak zfušovat, tak aspoň iniciály: P.E.
(pokud by se některý restaurátor se stejnými iniciálami cítil poškozen, napíšu celé jméno)
(pokud by se některý restaurátor se stejnými iniciálami cítil poškozen, napíšu celé jméno)
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
takže do budoucna pouze těhlice se sníženým čepem a přizvednout to na seriovou výšku pomocí štelovacího korpusu?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Ale kdepak. Zakoupit sobě NOSovku těhlice, případně nasávat průběžně staré těhlice a repasovat ty zdravé.Pětišroub píše:takže do budoucna pouze těhlice se sníženým čepem a přizvednout to na seriovou výšku pomocí štelovacího korpusu?
Pro majitele post 67+ vozů to vypadá jako sci-fi, ale dědkovci, oválovci, preclaři a nedejbože kaďouráci vědí své. Je to totiž jejich denní chléb u libovolného dílu.
ad lynčování někoho kdo repasi prováděl bych nechal buď do jiného topiku, zde jsme ve FAQ, nebo až po důkladné rozborce a přesném oměření a identifikaci problému aby to mělo pro ostatní nějaký technický užitek.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Jasně..já to jen beru z pohledu někoho, kdo nemá trpělivost na NOS díly a nechce se pořád hrabat ve šmíru.. tzn. jediná varianta z nových dílůů..jako idea pro budoucí generace, dokud CB nebo jinej výrobce nezačne dělat těhlice se sériovou výškou, protože i ta mánie podkopnutých dědků jednou skončí. Snad to na dědkovi nemám šišatý .-)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
I šišaté těhlice se dají řešit a to tzv. oversized King pin, tedy svislými čepy větší velikosti, např. 18.20mm.
Jen je třeba do seznamu nářadí připsat soustruh a stojanovou vrtačku. Takže není důvod k panice.
Jen je třeba do seznamu nářadí připsat soustruh a stojanovou vrtačku. Takže není důvod k panice.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- Leer
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1668
- Registrován: 03 led 2003
- Bydliště: v březnu je nejkrásnější Vídeň
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Sam vyřeší vše ...jojo pane kolego jediná cesta je sutečně NOS, jinak to nikdy nebude tak jak má
Veteran car club Česká lípa - www.vcc-ceskalipa.cz
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Tak popojedem
Demotnáž starého náboje jsem z jistých důvodů nefotil. Ruce a vůbec vše máte díky své pečlivosti s častým mazáním čepů od vazelíny a kladivem se snažíte vymlátit staré vodorovné čepy. Někdy to jde hladce, někdy ne. Každopádně na focení není nejmenší nálada.
Po důkladném očištění ramen přichází fáze měření a počítání vymezaovacích podložek pro správnou geometrii přední pápravy.
Na oměření se mi osvědčil plocháč uchycený šroubem za oko spodního ramene. Posuvnou měrkou pak lehce změříte odskok horního oka ramene. Zde 8.9mm.
Chytrá tabulka nám napoví správnou konfiguraci podložek. Najdeme si odskok (9mm), tj 7,3,3,7 podložek na bodech A,B,C,D
Pro názornost ještě nákres s vyznačenými body A,B,C,D
Máme-li modernější ramena s vybráním, můžeme osadit ještě gumový Okroužek a ochranné misky tak, aby zářez na misce zapadl do vodorovné spáry pro zajištění vodorovného čepu na rameni.
Pokud máte na jedné straně kombinaci moderního a starého ramene (jako se to stalo mne a bylo mi líto toho nevyužít), je možno osadit ochrannou misku jen jednu. V tomto případě miska nahrazuje 2 podložky, takže má konfigurace je 7,3,1+miska,7 (A,B,C,D)
Zbývá osadit pojistné šrouby (10x40) a stranovým klíčem 15 vodorovné čepy dotáhnout. Šrouby pak stačí zajistit matkou.
Olala... a to je vše...
Demotnáž starého náboje jsem z jistých důvodů nefotil. Ruce a vůbec vše máte díky své pečlivosti s častým mazáním čepů od vazelíny a kladivem se snažíte vymlátit staré vodorovné čepy. Někdy to jde hladce, někdy ne. Každopádně na focení není nejmenší nálada.
Po důkladném očištění ramen přichází fáze měření a počítání vymezaovacích podložek pro správnou geometrii přední pápravy.
Na oměření se mi osvědčil plocháč uchycený šroubem za oko spodního ramene. Posuvnou měrkou pak lehce změříte odskok horního oka ramene. Zde 8.9mm.
Chytrá tabulka nám napoví správnou konfiguraci podložek. Najdeme si odskok (9mm), tj 7,3,3,7 podložek na bodech A,B,C,D
Pro názornost ještě nákres s vyznačenými body A,B,C,D
Máme-li modernější ramena s vybráním, můžeme osadit ještě gumový Okroužek a ochranné misky tak, aby zářez na misce zapadl do vodorovné spáry pro zajištění vodorovného čepu na rameni.
Pokud máte na jedné straně kombinaci moderního a starého ramene (jako se to stalo mne a bylo mi líto toho nevyužít), je možno osadit ochrannou misku jen jednu. V tomto případě miska nahrazuje 2 podložky, takže má konfigurace je 7,3,1+miska,7 (A,B,C,D)
Zbývá osadit pojistné šrouby (10x40) a stranovým klíčem 15 vodorovné čepy dotáhnout. Šrouby pak stačí zajistit matkou.
Olala... a to je vše...
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- maxmax
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5044
- Registrován: 25 pro 2007
- Bydliště: Praha 8 a5
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Jak prosté,milý Watsóne!
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Ještě k demontáži "sestavy" z auta. Odpojovat brzdovou hadici není třeba. Čepy se z ramen nemusejí vytloukat kladivem (i když jsem to taky dělal). Stačí spodní rameno trochu přizvednout heverem - přestane to být našponované a čepy jdou vyndat prakticky holýma rukama.
Po opravě důrazně doporučuji schovat si staré podložky (nová sada je strašně drahá). Zdá se mi totiž, že podložky se opotřebovávají rychleji než samotné čepy, tzn. radiální vůle je stále přijatelná, zatímco čepy už jsou na dorazu seřizování axiální vůle. Potom stačí přidat podložky. Myslím, že to dovolují i oficiální návody.
Po opravě důrazně doporučuji schovat si staré podložky (nová sada je strašně drahá). Zdá se mi totiž, že podložky se opotřebovávají rychleji než samotné čepy, tzn. radiální vůle je stále přijatelná, zatímco čepy už jsou na dorazu seřizování axiální vůle. Potom stačí přidat podložky. Myslím, že to dovolují i oficiální návody.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Dneska jsem si dal repete s cepy made in Brazil (Jasko jine nemel) a musim odvolat veskere nadavky ktere jsem v dilne vypustil nad cepy Bilstein. Takovy ausus jsem jiz dlouho nevidel. Vnitrzni mazaci drazka na pouzdrech vodorovnych cepu sotva viditelna, vodorovne cepy bez opracovani,
pouzdra svislych cepu mela abnormalni rozmery (dokonce i vnejsi prumer byl takovy, ze neprolezl ani hornim okem), navic 0.2mm zadna mira, pertinax podlozka je takovych rozmeru ze ji na svisly cep nelze vubec navleknout. Bez soustruhu neresitelne. To mohli do sady rovnou dat jen ingotek bronzu a ocel pro kutily typu do-it-yourself. Za ty 2tis vylozene vyhozene penize. Doporucuji tedy zakoupit znackove cepy v zahranici.
pouzdra svislych cepu mela abnormalni rozmery (dokonce i vnejsi prumer byl takovy, ze neprolezl ani hornim okem), navic 0.2mm zadna mira, pertinax podlozka je takovych rozmeru ze ji na svisly cep nelze vubec navleknout. Bez soustruhu neresitelne. To mohli do sady rovnou dat jen ingotek bronzu a ocel pro kutily typu do-it-yourself. Za ty 2tis vylozene vyhozene penize. Doporucuji tedy zakoupit znackove cepy v zahranici.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912