Formula Vee
Formula Vee
Aby Turboexekutor uznal, ze ludia maju priority v projektoch, predstavim Vam prioritu, ktora vzala niekolko rokov prace dvoch ludi.
Moj priatel Paul, ktory jazdil Vee od vzniku tejto kategorie a ktory je zaroven neskutocne dobry ako teoreticky, tak aj prakticky v kazdom aspekte vyrobnych procesov aj ja, ktory ma zase zapal pre vec a vyrobne prostriedky, rozhodli sme sa postavit revolucne riesenu formulu Vee, ktorej design a vyroba bude zalozena na viac nez 30 rokov skusenosti na zavodnych drahach a nasej kombinovanej skusenosti vo vyrobe, ktora obnasa 70 rokov.
Tieto dve hodnoty dali viac nez slusnu sancu dosiahnut nas ciel, postavit vitazne auto.
Zacalo to na rysovacej doske v meritku 1 : 2. Po rozmiestneni prvkov a bodov, ktore su dane predpismi, zacal navrh ramu, na ktory je poziadavka, aby bol velmi pevny a zaroven lahky.Paul vedel z jeho zavodnych skusenosti, ktore casti ramu a naprav potrebuju zlepsenie, kde sucasne auta trpia najviac ako pri rychlych zatackach, pri prudkom brzdeni, prudkej akceleracii a kde vznikne najvacsia skoda v pripade kolizie.
Po zohladneni vsetkych tychto ukazovatelov vznikol ram, ktoryby mal byt “ just right “
Nas ciel co sa tyka ramu , bol 50 kg vahy.Pri spocitani vahy vsetkych kusov potrebnych na postavenie ramu dosli sme k vahe 78 kg.Bolo to dane hrubkou steny trubiek, ktore su komercne dodavane , tak sme sa rozhodli v zaujme setrenia vahy urobit slabostenne trubky sami.Aby tento prispevok nebol strasne dlhy, poviem len, ze sme to dosiahli a ram vazil 47 kg.Pri merani ramu v rovnych a uhlopriecnych mierach presnost bola 0.5 mm.
Ked bol ram hotovy, zacala praca na prednej naprave, ktora je zase na zaklade Paulovej skusenosti pripevnena k ramu cez samostatne deformacne cleny, ktore zabrania v pripade kolizie znicenie alebo deformaciu ramu.Sucasne prebiehal design a vyroba hrebenoveho riadenia , “bell crank “ systemu na prenos pohybu ramien na tlmice, ktore su umiestnene na vrchu prednej casti ramu v horizontalnej polohe.Tlmice boli na zakazku postavene firmou Bilstein.Taktiez vyroba “ sway bar “, ktory nahradzuje listove pruziny v spodnej trubke napravy vzala nejaky cas.Vo “volnych “ chvilach som rezal na Water jet suciastky na zadnu napravu, uchytenie motora a prevodovky, odpruzenie zadnej napravy atd.
Musim podotknut, ze vsetky prvky zavesenia podvozku, prvky na nastavenie geometrie a odpruzenia su uplne nove, nikdy nepouzite v tejto kategorii .
Potom sme pristupili snad k najpracnejsej casti : vyroba karoserie.
Po doladeni mier a tvarov karoserie, zacala vyroba kopyta, co je vlastne presny model karoserie z dreva.Tam sa vo velkej miere uplatnil Water jet, pretoze rychlost a presnost vyroby kopyta je velmi dolezita.Tato aktivita zobrala asi 4 mesiace prace / po veceroch a weekendoch /, no vysledok bol vynikajuci.
Vyrobu samotnych foriem sme prenechali kamaratovi, ktory je v tom profik a behom dalsieho mesiaca sme mali karoseriu pripravenu na montaz.
O motore a prevodovke sa nebudem rozpisovat, urcite vsetci viete,o co ide.
Aby nove auto bolo v spravnych rukach, Ben Porter, dnes uz znamy jazdec na Flat4,
bol zvoleny ako nasa najlepsia sanca na uspesne predstavenie auta.
Po horuckovitej 14 dennej - nocnej praci , auto stale nedokoncene , bolo prihlasene na zavod.
Aby sme to vsetko stihli,mali sme len dva dni na naladenie a otestovanie na okruhu.
Zabehnutie a nasledne doladenie motora na dynamometri nam dalo 63 koni a to je velmi dobry vykon.Dalsi den sme stacili na 20 kol na okruhu na overenie, ze vsetko pracuje spravne a na zabehnutie novych pneumatik a brzdoveho oblozenia.Dalsie rano bol odchod na Phillip Island, kde sa konal prvy zavod Narodneho sampionatu.
Pri treningu Ben usudil, ze napriek malym problemom ma v ruke nieco, co este nemal.Pri druhom treningu vytlacena trubka palivoveho cerpadla zapricinila ohen v motorovom priestore, ktory Ben uhasil sam, skor nez zriadenci na okruhu stacili reagovat...Skody vznikle poziarom boli horuckovito odstranovane, no nestihli sme prvu kvalifikaciu.
Na druhej kvalifikacii Ben dosiel v druhom najlepsom case. O prvom , najrychlejsom, bolo verejne zname, ze ma nepovolene upravy motora a taktiez po ukonceni zavodov bol jeho motor rozobrany a chlapek diskvalifikovany…
V prvom zavode Ben dosiel na siestom mieste, v druhom na stvrtom a v poslednom na siedmom mieste.
To je nesmierne dobry vysledok pre uplne nove auto, ktore vlastne nebolo otestovane a vyladene do maxima.
Tym ciastocne konci project Vee a zacina project Country Buggy,ktory popisem neskor.
Pridam fotografiu hotoveho vyrobku,v pripade zaujmu detailne fotografie su mozne.
Moj priatel Paul, ktory jazdil Vee od vzniku tejto kategorie a ktory je zaroven neskutocne dobry ako teoreticky, tak aj prakticky v kazdom aspekte vyrobnych procesov aj ja, ktory ma zase zapal pre vec a vyrobne prostriedky, rozhodli sme sa postavit revolucne riesenu formulu Vee, ktorej design a vyroba bude zalozena na viac nez 30 rokov skusenosti na zavodnych drahach a nasej kombinovanej skusenosti vo vyrobe, ktora obnasa 70 rokov.
Tieto dve hodnoty dali viac nez slusnu sancu dosiahnut nas ciel, postavit vitazne auto.
Zacalo to na rysovacej doske v meritku 1 : 2. Po rozmiestneni prvkov a bodov, ktore su dane predpismi, zacal navrh ramu, na ktory je poziadavka, aby bol velmi pevny a zaroven lahky.Paul vedel z jeho zavodnych skusenosti, ktore casti ramu a naprav potrebuju zlepsenie, kde sucasne auta trpia najviac ako pri rychlych zatackach, pri prudkom brzdeni, prudkej akceleracii a kde vznikne najvacsia skoda v pripade kolizie.
Po zohladneni vsetkych tychto ukazovatelov vznikol ram, ktoryby mal byt “ just right “
Nas ciel co sa tyka ramu , bol 50 kg vahy.Pri spocitani vahy vsetkych kusov potrebnych na postavenie ramu dosli sme k vahe 78 kg.Bolo to dane hrubkou steny trubiek, ktore su komercne dodavane , tak sme sa rozhodli v zaujme setrenia vahy urobit slabostenne trubky sami.Aby tento prispevok nebol strasne dlhy, poviem len, ze sme to dosiahli a ram vazil 47 kg.Pri merani ramu v rovnych a uhlopriecnych mierach presnost bola 0.5 mm.
Ked bol ram hotovy, zacala praca na prednej naprave, ktora je zase na zaklade Paulovej skusenosti pripevnena k ramu cez samostatne deformacne cleny, ktore zabrania v pripade kolizie znicenie alebo deformaciu ramu.Sucasne prebiehal design a vyroba hrebenoveho riadenia , “bell crank “ systemu na prenos pohybu ramien na tlmice, ktore su umiestnene na vrchu prednej casti ramu v horizontalnej polohe.Tlmice boli na zakazku postavene firmou Bilstein.Taktiez vyroba “ sway bar “, ktory nahradzuje listove pruziny v spodnej trubke napravy vzala nejaky cas.Vo “volnych “ chvilach som rezal na Water jet suciastky na zadnu napravu, uchytenie motora a prevodovky, odpruzenie zadnej napravy atd.
Musim podotknut, ze vsetky prvky zavesenia podvozku, prvky na nastavenie geometrie a odpruzenia su uplne nove, nikdy nepouzite v tejto kategorii .
Potom sme pristupili snad k najpracnejsej casti : vyroba karoserie.
Po doladeni mier a tvarov karoserie, zacala vyroba kopyta, co je vlastne presny model karoserie z dreva.Tam sa vo velkej miere uplatnil Water jet, pretoze rychlost a presnost vyroby kopyta je velmi dolezita.Tato aktivita zobrala asi 4 mesiace prace / po veceroch a weekendoch /, no vysledok bol vynikajuci.
Vyrobu samotnych foriem sme prenechali kamaratovi, ktory je v tom profik a behom dalsieho mesiaca sme mali karoseriu pripravenu na montaz.
O motore a prevodovke sa nebudem rozpisovat, urcite vsetci viete,o co ide.
Aby nove auto bolo v spravnych rukach, Ben Porter, dnes uz znamy jazdec na Flat4,
bol zvoleny ako nasa najlepsia sanca na uspesne predstavenie auta.
Po horuckovitej 14 dennej - nocnej praci , auto stale nedokoncene , bolo prihlasene na zavod.
Aby sme to vsetko stihli,mali sme len dva dni na naladenie a otestovanie na okruhu.
Zabehnutie a nasledne doladenie motora na dynamometri nam dalo 63 koni a to je velmi dobry vykon.Dalsi den sme stacili na 20 kol na okruhu na overenie, ze vsetko pracuje spravne a na zabehnutie novych pneumatik a brzdoveho oblozenia.Dalsie rano bol odchod na Phillip Island, kde sa konal prvy zavod Narodneho sampionatu.
Pri treningu Ben usudil, ze napriek malym problemom ma v ruke nieco, co este nemal.Pri druhom treningu vytlacena trubka palivoveho cerpadla zapricinila ohen v motorovom priestore, ktory Ben uhasil sam, skor nez zriadenci na okruhu stacili reagovat...Skody vznikle poziarom boli horuckovito odstranovane, no nestihli sme prvu kvalifikaciu.
Na druhej kvalifikacii Ben dosiel v druhom najlepsom case. O prvom , najrychlejsom, bolo verejne zname, ze ma nepovolene upravy motora a taktiez po ukonceni zavodov bol jeho motor rozobrany a chlapek diskvalifikovany…
V prvom zavode Ben dosiel na siestom mieste, v druhom na stvrtom a v poslednom na siedmom mieste.
To je nesmierne dobry vysledok pre uplne nove auto, ktore vlastne nebolo otestovane a vyladene do maxima.
Tym ciastocne konci project Vee a zacina project Country Buggy,ktory popisem neskor.
Pridam fotografiu hotoveho vyrobku,v pripade zaujmu detailne fotografie su mozne.
Naposledy upravil(a) john dne 19 kvě 2007, celkem upraveno 1 x.
Re: Formula Vee
...to neni dobrej výsledek Johne...to je zatraceně špičkovej výsledek...z textu je zřejmý,že se jednalo pro vaší stáj prakticky o warm-up závod...a druhej resp. první tréninkovej čas hovoří za vše...john píše:V prvom zavode Ben dosiel na siestom mieste, v druhom na stvrtom a v poslednom na siedmom mieste.
To je nesmierne dobry vysledok pre uplne nove auto, ktore vlastne nebolo otestovane a vyladene do maxima.
...velká gratulace...a velkej respekt...
...víc k tomu nemám co říct...
...P.S....cejtíš se aspoň trochu jako Colin Chapman?...
You can't win 'em all...
A co je to za motor, ze to ma v serii 63 poniku semiku...?
Ad dovolena v Australii: hele, ono by to nebylo tak narocne. Vesmes by stacila zpatecni letenka(cca do 40tis, ale myslim ze i mene) a bydleni ... mno ... ja sam za sebe v klidu prohlasim, ze by mi stacil spacak a hajat nekde v tech jejich dilnach. A za stravu bych jim tam pomahal, klidne i jen zametal a nasaval info a atmosferu
Ad dovolena v Australii: hele, ono by to nebylo tak narocne. Vesmes by stacila zpatecni letenka(cca do 40tis, ale myslim ze i mene) a bydleni ... mno ... ja sam za sebe v klidu prohlasim, ze by mi stacil spacak a hajat nekde v tech jejich dilnach. A za stravu bych jim tam pomahal, klidne i jen zametal a nasaval info a atmosferu
[quote="Šíša"]A co je to za motor, ze to ma v serii 63 poniku semiku...?
quote]
naprosto seriovy motor, kde cely trik spociva v absolutnej presnosti suciastok a v maximalne peclivom zosadeni.Tych 63 koni je vykon ,ktory je merany na kolesach.
Taktiez musim spomenut,ze kvoli ferovosti a vyluceniu moznych podfukov sa pod karburator vsadi restriktor,ktory je pri skladani motora zapecateny.To taktiez znizuje mozny dosiahnutelny vykon na standardnom motore, BEZ pouzitia vylepsenych suciastok.
Vyrobci aut najbeznejsie kvotuju vykony samotneho motora,bez prislusenstva a prevodovych ustrojov.Je to znacne teoreticka hodnota.
quote]
naprosto seriovy motor, kde cely trik spociva v absolutnej presnosti suciastok a v maximalne peclivom zosadeni.Tych 63 koni je vykon ,ktory je merany na kolesach.
Taktiez musim spomenut,ze kvoli ferovosti a vyluceniu moznych podfukov sa pod karburator vsadi restriktor,ktory je pri skladani motora zapecateny.To taktiez znizuje mozny dosiahnutelny vykon na standardnom motore, BEZ pouzitia vylepsenych suciastok.
Vyrobci aut najbeznejsie kvotuju vykony samotneho motora,bez prislusenstva a prevodovych ustrojov.Je to znacne teoreticka hodnota.
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
a co převodovka? měníte převody nebo musí být taky série (i v sérii by se dalo laborovat). Takže "jen" odlehčené a leštěné ojnice, vahadla. Zdvihátka musí být taky "stock"? A hlavy jsou pořádně vyhudlaný? Kolik to váží komplet? - to je otázek co? no mě to zajímá no ......
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
Prevodovka je stock z modelu 1500.Ziadna zmena prevodov nie je povolena,a laborovat sa neda, pretoze prevodovka je zlozena v pritomnosti " sealera ", ktory prekontroluje vsetko,spocita prevody a zapecati...Žanek píše:a co převodovka? měníte převody nebo musí být taky série (i v sérii by se dalo laborovat). Takže "jen" odlehčené a leštěné ojnice, vahadla. Zdvihátka musí být taky "stock"? A hlavy jsou pořádně vyhudlaný? Kolik to váží komplet? - to je otázek co? no mě to zajímá no ......
Motor, ako som spominal, je stock 1600 dvojkanal.Ojnice sa nesmu odlahcovat,ani lestit a hlavy netknute.Jedna vec je povolena a to je minimalna vaha stock ojnice.To znamena vazit desiatky ojnic,az najdes tu najlahsiu,Ostatne tri ojnice sa mozu vahovo upravit k tej prvej...
Cele auto po ukonceni zavodu aj s vodicom minimalne 495 kg.
-
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 393
- Registrován: 11 lis 2005
- Bydliště: nussdorf