Fialovej typ 11

renovace, generální opravy, stavby i přestavby krok za krokem
Odpovědět
TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

Tak takhle to začalo v listopadu 2020...

Obrázek
Tacho při koupi: 57232

Dostal jsem k němu ještě hromadu dílů navíc (byl toho plný Sharan - všechny okna až na čelní, L+P dveře, druhý motor (D1), nějaké disky, tři víka motoru, světla, .... ) A při koupi zjistil, že to je dle velkého TP SuperBeetle (karoserie 1332...) a že by měl mít motor 1300... Jenže motor má přeražený číslo a v TP bylo napsáno typ 1302. V tu dobu jsem měl v plánu, že si přes zimu rovnou složím 1600 a tento si nechám jako rezervu.
Brouk je na bílých číslech a technickou měl do září 2021, takže jsem stavbu motoru odložil až po technické a zimu nakonec věnoval studiu a zkoumání, co že jsem to vlastně koupil a postupně si začal uvědomovat jednotlivé háčky, které vyplouvaly na porvch...

Obrázek

Takže, originální číslo karoserie: 117 606 XXX
Číslo karoserie po přestavbě v roce 1978: 133 2444 XXX (takže SuperBeetle?, ale přitom přední náprava je na torzních tyčích)

Stejně tak typ auta je upraven z typu 11 na 13 a u roku výroby je dopsáno "(72)"

Číslo na motoru je mimo běžné série, ale podle sacího kanálu je to 1200, později zjištěno, že mexická (minimálně dle odlitku hlavy)

V roce 2005 to neprošlo technickou, tak byla "změněna barva" vozu na šedou a následně na fialovou, kterou má aktuálně, ale majitele brouk nezměnil od roku 1988, dokonce jsem i cestou domů potkal známého technika, který se divil, proč odvážím jejich místní inventář.
If it's worth doin', it's worth overdoin'

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od Herbie »

celkem hezký mexiko
jak je na tom zespodu ?
... a vůbec !

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

Nakonec jsem tuto sezónu věnoval seznamování s broukem ve stavu, jak jsem ho koupil a dělal jen běžnou údržbu, co se dělá při koupi auta.

Zatím udělaný servis:
  1. 4x olej a 1x vzduchový filtr
    protože hned ten první jsem musel z většiny povrchů škrábat špachtlí, takže následoval ještě 2x s přídavkem sajrajtu na uvolnění sedlin oleje a pak až zase jen čistý na ježdění.
  2. Seřízení ventilových vůlí
    protože to měl strašlivý zvuk, byl to nenažraný a zas tak dobře to nejelo. Takže z víc než 1 mm jsou už zase 0.1-0.15 mm
  3. Vyžíhání svíček
    protože na 3 válce to moc nejede a když ta vadná byla zrovna ta poslední co jsem vytáh, tak proč neudělat rovnou všechny
  4. Nové pneu a oživení a sjednocení disků
    na starých pneu to bylo o život a když jsem disky viděl bez poklic, tak jsem je hned nacpal do pískovačky a nechal nalakovat - dva disky byly stříknuté stříbřenkou jen kolem poklic a trochu i na pneu, druhé dva měly stříbřenku všude, ale už hooodně dlouho a z vnitřní strany se to nehezky loupalo. Navíc tam byly 2 o šíři 4" a dva 4,5", tak jsem ještě dokupoval dva 4", aby na technické bylo tolik míst, kam nekoukat.
  5. Nové gumičky stěračů a vyčistění hadiček ostřikovače
  6. Opravené spínání klaksonu
  7. Odstraněn nebezpečný palivový filtr
Obrázek

Co bych chtěl stihnout přes zimu:
  1. kouknout se na elektriku, protože tak po různu funguje i polovina věcí, ale spíš ne
  2. zkusit složit jinej motor, protože tenhle už má nejlepší za sebou a metalíza v oleji není nic dobrýho
  3. vyvařit uchycení přední nápravy a opravit lak kolem prahů, který chtěl péči už před mnoha lety
  4. kouknout na tlumiče, protože je to děsně uskákaný
  5. zvednout brouka na nohy - zadek u prázdného auta sedí asi o 5 cm níž než předek, takže mám občas strach o víčko olejové vany
  6. vyměnit zadní manžety - raději přetahovací nebo dělené?
  7. přidat pomocné budíky, protože bych nerad motor oddělal neznalostí a než si zvyknu na benzíňák, tak to ještě nějakou dobu potrvá.
Už jak to píšu, tak vidím, že tam mám práce aspoň na dvě zimy, ale třeba technickou bych mohl zkusit i s tímto motorem, ale bez signalizace zpátečky a s prohnilou přední nápravou to nepůjde určitě #-o

Tacho k 13.9.: 59405
If it's worth doin', it's worth overdoin'

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

Herbie píše:
15 zář 2021
celkem hezký mexiko
jak je na tom zespodu ?
Právě že nic moc. Přední náprava neudržela prst venku, prahy originální, dopředu to topí, ale chybí spousta hadic za palubkou. Trochu zatéká zespod... Ale zadek celkem zdravej =)
If it's worth doin', it's worth overdoin'

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

A jak koukám na to, co jsem odelslal, tak oživuju starší koncept - předevčírem se mi vysypalo obložení na LZ bubnu a začal mi pískat další (buď taky obložení, nebo ložisko), takže to vypadá na kompletní péči o spodek, takže asi budu půlit. Jen udělat místo na hever...
If it's worth doin', it's worth overdoin'

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

Dneska jsem trochu pohnul s náhradní 1.6kou od Sambiče, a kupoval jsem ho s tím, že má popraskaný hlavy, ale válce a písty vypadaly perfektně, takže aspoň něco do začátku.

Po vytažení ventilů a umytí hlav jsem ale zjistil, že jsou obě prasklé nejen mezi sedly, ale že se praskliny táhnou kanály až do vodítek, takže původní záměr kus odfrézovat a dovařit nebude úplně funkční. Že motor není úplně v kondici taky naznačoval setrvák, který má na sobě pěkné drážky a navíc je místy zakalený skrz.

Když už jsem měl ale motor na stole, tak jsem se vrhnul na rozpůlení bloku - písty a válce vypadají v pořádku, ale změřit konkrétní výbrus jsem zatím nestihl. Celý blok byl velmi solidně "oblit" červeným silikonem, dokonce natolik poctivě, že tím byla ucpaná drážka na zachytávání oleje z čerpadla a to vypadalo jako by místo oleje podávalo písek a stejně tak vypadají pánve na hlavních ložiskách. Dokonce jsem narazil na silikon i v mazacích drážkách pánví ložiska u setrvačníku, takže to bylo opravdu poctivé a zvažuji z bloku vytáhnout všechny zátky a zkontrolovat přepouštěcí ventily oleje a galerie.

trocha filtru pro lepší kontrast
Obrázek

Naštěstí horká wappka dokáže divy a červený silikon velmi ochotně opouštěl pozice. Po umytí jsem získal celkem slušnou představu, co jsem si to vůbec přitáhl domů.

Takže věc se má následovně:
1) setrvák v čudu
2) hlavy v čudu
3) písty a válce vypadají OK, dokonce i pístní kroužky vypadají celkem nejetě, ale raději to ještě přeměřím
4) olejové čerpadlo je kaput
5) vačka je v pohodě
6) klika přidřená, už teď je na 3. výbrusu
7) uložení hlavních ložisek v bloku vypadá ještě dobře, ale raději přeměřím ovalitu, protože zase, je to už 4. výbrus
8) mosazné kolo pro náhon rozdělovače je dost pokousané od "odborné montáže kamenem" nebo něčím takovým
9) blok je celkově dost sežraný, materiálu kolem šroubů pro seřízení tlaku a přepouštění oleje moc nezbývá a ještě méně je materiálu kolem uložení olejového čerpadla. Chybějící a stržené závity a ožraný materiál až na "zarostlý" šteft included.

skoro se ho bojím povolit
Obrázek

a tady už skoro ani není kde brát
Obrázek

Co tedy dál?
Jelikož lágry 1.00/1.25 popř. 1.00/1.50 nejsou zrovna běžné, tak zvažuji na blok "nafoukat" nový materiál, ale ta technologie je spíš pod vačky a na rozmrzlé bloky, než na hlavní ložiska. Stejnou technologií by asi šel napravit nedostatek materiálu na zbylých místech, ale jelikož ten materiál není zrovna levný, tak nejspíš opravím jen to nejnutnější a v případě kardinálního průšvihu budu shánět jiný blok. Každopádně jak na mém starém motoru, tak na tomto jsou znaky kontaminace oleje pískem a podobným sajrajtem, takže složený motor určitě bude mít fullflow filtr na olej, abych nedělal z bloku a kliky drahý spotřebák.
If it's worth doin', it's worth overdoin'

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od lope »

"Nafoukat" materiál asi půjde těžko, je to elektron, né hliník. Sežeň jiný motor nebo aspoň blok. Pokud měníš často olej a máš v pořádku těsnění mezi motorem a karosérií, aby pod haubnou bylo čisto, tak filtrace oleje celkem neschází.

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 3152
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od OB »

Mě by jen zajímalo, kolik se za takový střep platí.
Co přijde dál???

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

OB píše:
14 úno 2022
Mě by jen zajímalo, kolik se za takový střep platí.
Byla to výměna moje harampádí za jeho přebytky... konkrétně jsem za to dal saharu na typ 4, kterou do svýho brouka stejně nikdy nenacpu.
If it's worth doin', it's worth overdoin'

křépa
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 342
Registrován: 14 čer 2009
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od křépa »

Vídal jsem brouka v Chebu
Fotka z února 2020
20200211_084445.jpg

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

křépa píše:
14 úno 2022
Vídal jsem brouka v Chebu
Fotka z února 2020
to sedí ;) až budu mít zase technickou, tak tam plánuju výlet.
If it's worth doin', it's worth overdoin'

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

lope píše:
14 úno 2022
"Nafoukat" materiál asi půjde těžko, je to elektron, né hliník. Sežeň jiný motor nebo aspoň blok. Pokud měníš často olej a máš v pořádku těsnění mezi motorem a karosérií, aby pod haubnou bylo čisto, tak filtrace oleje celkem neschází.
nafoukat materiál půjde. Navařit by to nešlo, ale máme Dymet, což je něco jako oturbená pískovačka, která je schopná prskat hliníkový a litinový prášek na cokoli a drží to fest =)
If it's worth doin', it's worth overdoin'

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od Sam »

Ono i navařit by to šlo. Nebo odfrézovat a vsadit vložku. Musíš ale vědět, proč to děláš. Pokud jen proto postavit "nějakej" motor, je levnější a rychlejší koupit blok v lepším stavu. Jsou stále k sehnání.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

Sam píše:
20 úno 2022
Ono i navařit by to šlo. Nebo odfrézovat a vsadit vložku. Musíš ale vědět, proč to děláš. Pokud jen proto postavit "nějakej" motor, je levnější a rychlejší koupit blok v lepším stavu. Jsou stále k sehnání.
Je pravda, že skoro jakýkoli jiný blok bude nejspíš v lepším stavu než tento. a rozhodně nechci stavět "nějakej" motor. "nějakej" motor už v broukovi mám, zatím pořád jezdí a technickou s ním ještě udělám, ale chci si postavit motor, který mi bude pěkně jezdit i s dlouhou převodovkou, protože s tou polomrtvou 1.2 a krátkou skříní se bojím skoro kamkoli, jelikož náklaďák nepředjedu, jet mezi dvěma mi není zrovna příjemné a jezdit po druhých a třetích třídách je alespoň v našem kraji o záda, zuby a nervy =/

takže plán byl postavit pěknou, uvnitř moderní 1.6 a až se bude točit, tak jí třeba ještě přidat kompresor.
If it's worth doin', it's worth overdoin'

Uživatelský avatar
Samba
inzertní poeta
Příspěvky: 6111
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Kladno

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od Samba »

zkrátka nejlevnější varianta industrie motor jako dárce..

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od Sam »

"Nějakej" motor jsem myslel tak, že to není motor který číslem sedí k danému vozu, je to motor který vám odkázal dědeček na smrtelné posteli nebo je to ta poslední věc, kterou na vás družka hodila při manželské hádce. Zkrátka něco, co by odůvodňovalo se crcat s tím konkrétním motorem. Pak za mne vyzobat součástky a blok položit pod ponk.

Sambiči: dobrej timing :lol: :lol: :lol:
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

TeaPack
Příspěvky: 26
Registrován: 25 čer 2021
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Fialovej typ 11

Příspěvek od TeaPack »

@sam: Ne, tohle auto mělo tolikrát měněný motor, barvu a kasli ještě než se dostalo ke mně, že to nemá smysl. Kdybych chtěl auto s originálním motorem, tak si pořídím nějakého předválečného brita nebo itala ;)

@sambič: Jsem si teď vzpomněl, že mám jeden blok někde na paletě v hale, ale k tomu se dostat bude na týden, protože je to zaskládané až po strop =/ A ten je okyslý primárně od skladování na dešti, takže by nemusel být tak moc sežraný jako tenhle, ale zase bude zábava z něj vydolovat všechny šrouby.
If it's worth doin', it's worth overdoin'

Odpovědět