Trochu to usnulo s příspěvky, tak to trochu oživím.
GENERÁTOR 14V 30A
Vánoce jsou tady, zima postupuje. Toho času v dílně taky není moc, protože je tam slušná kosa a ruce rychle křehnou. Z bedny jsem vyndal generátor, který jen očistím a překontroluji zda se někde něco neviklá.
Vypadá vcelku dobře nijak extra zabordelenej.
Sundal jsem řemenici. Jak jsem ji rozloupnu, tak se mi rozsypaly podložky co byly mezi půlkama. Takže jsem sbíral a přemýšlel kolik jich bylo mezi a kolik jich bylo pod čepičkou, která je aretovaná matkou.
Budu to muset někde vyčíst kolik čeho jak je až se to bude dávat zase dohromady.
Tech. benzínem jsem očistil tělo dynama, šlo to velmi dobře, byl spíš zaprášené než nijak zamazané mastnotou.
Vyčistilo se i uvnitř kde to šlo. Vynutí jsem nevyndával, protože nebyl důvod. Nebylo nikterak porušen papírový obal. Pouze na jednom z drátků vedoucí mimo se loupal.
Odtrhl jsem starou papírovou izolaci drátku a udělal novou. Původní se lehce dotýkala jednoho ze šroubů, který drží horní víko s dolním (takové ty dlouhatánské).
Novou izolaci jsem navázal na tu původní a bylo to. Použil jsem lékařskou papírovou pásku, ale ne takovou tu co se trhá jako maskovací, ale tu co je něco mezi náplastí a maskovací páskou. Netrhá se, ale není zas tak silná a lepkavá jako náplast.
Očistilo se víčko s uhlíkama. Bylo to uvnitř dost zaneřáděné převážně velmi jemnou hlínou. Taková ta jako prach.
Uhlíky jsou ještě dobrý. V poloze, kdy se dotýkají rotoru, ještě vyčuhují ven mimo jejich usazení.
Tak vrátil se rotor zpět do těla a natočil se do pozice, kdy si spodní víčko pěkně sedlo do pouzdra. Je tam taková zarážka, takže se nemůže stát, že by jste to dali nějak špatně.
Nasazeno horní víčko a protažení šrouby. Chvilku mi trvalo než jsem se trefil skrz do závitu, ale chvilku trpělivosti a bylo to. Očistila se i řemenice, která je trochu orezlá. To pro dnešek stačilo. Řemenici budu chtít obrousit nebo opískovat a stříknout novou barvou, ale počasí je takový, jaký je a tak se toto odkládá.
Další věcí je, že bych chtěl tělo dynama trochu vyleštit, aby to víc svítilo. Nechci z toho udělat nějaký zrcadlo, ale rád bych prubnul leštění, které se pak bude jistě do budoucna hodit.
----
FRÉMA Z BUSA
Na radu broukařů z flat4.org jsem pořídil kus z převodovky busa (fréma), která poslouží jako mezikus mezi motorem a stojanem. Výhodu, kterou to přináší je taková, že bude možné ozkoušet motor ještě před tím než se vloží na místo kam patří
Chvilku jsem spekuloval jak frému připojit ke stojanu. Dobrá zpráva byla, že šířka děr na stojanu odpovídala šířce děr na frémě.
Trochu jsem frému poupravil, je mi jasný, že už nebude nikdy použitelná na auto. Horní dvě díry jsem trošku zvětšil, tak abych mohl protáhnout závit na M14 šroub.
Dolní jsem zvětšil trošku víc, tak abych mohl udělat závity na M12. Bohužel jsem v dolní části musel poupravit také díry na plošce stojanu, jelikož díry na frémě jsou trochu blíž k sobě než ty horní.
Nasazeno na stojan i se startérem.
Půjde to dolu, protože motor je ještě ve stavu před rozebráním. Jen jsem chtěl vyzkoušet jak to bude sedět. Myslím si, že je to lepší než to bylo před tím, kdy byly použity takové ramena, která přímo dosedala na hranu motoru kolem setrvačníku.
----
ČIŠTĚNÍ TOPNÍKŮ
Vyndal jsem ještě topníky a podrobil je inspekci zda jsou v použitelném stavu. Na první pohled vypadají obstojně a nejeví známky, větší koroze nebo nějakého poškození.
Odstrojil jsem táhla na otevírání topníků, sundal gumy a blíž se podíval kolem dokola. Ve spodní části na švu u bou jsem našel malou dírku. To asi ale bude nejspíš, ale záměrně, aby kondenzovaná voda měla kudy odcházet ven.
Vzal jsem do ruky drátěný kartáč a začal drbat nečistoty, hlavně hlínu, kterou byly oba dva celkem obaleny.
Začal jsem tím co nebyl poblinkaný olejem a po odstranění všech povrchových nečistot a lehké povrchové koroze jsem nenašel žádnou díru, kterou by bylo nutné opravovat.
U toho druhého už to nebylo tak slavné. Příruba co vede do zadní části hlavy, je nějaká celá volná a vedle je větší díra a asi ještě dvě menší.
Po porovnání s prvním jsme zjistil, že celá přívodní trubka s přírubou je úplně odpojená od těla topníku. Nechám je opískovat a pak se uvidí jaký bude rozsah škod.
-----
POKRAČOVÁNÍ V ROZBORCE MOTORU
Tak a je po Vánocích. Můžeme pokračovat v pozvolném rozebírání motoru.
Minule jsem upravoval součástku z převodovky busa, abych ji pak mohl použít při upevnění motoru na stojan.
Momentální stav je takový, že motor je připevněn právě na onu frému se startérem (udělal jsem tak, za účelem odzkoušení a správného napasování frémy na stojan). Teď půjde zase dolu a bude nutné sundat setrvačník, abych pak mohl motor připevnit zpět na stojan, ale už bez mezikusu.
Abych ho mohl sundat bylo zapotřebí přípravku. Byl jsem prozíravý a napsal jsem si Ježíškovi a ten mě vyslyšel.
Přinesl mi krásný přípravek na aretaci setrvačníku a dalších spoustu užitečných věciček, které mi jistě pomůžou v práci.
Přinesl, také nějaké ty chytré knihy.
Setrvačník šel dolů jedna báseň a vůbec neprotestoval.
Musel jsem se navrátit zpět k úchytům co byly na stojanu. Jenže ty packy měli na koncích takové dlouhé trubičky a tak jsem se jal jejich modifikaci.
Trubičky jsem pokrátil tak, aby dobře sedli na plochu límce motoru. Řezal jsem ruční pilkou a tak ta rovnost taky tak dopadla. Uříznutý to bylo AJNCCVAJ, ale pilování do roviny mi zabralo u všech čtyřech asi půl hodiny
.
Motor jsem uchytil na tři packy, tak že dvě jsou na jedné půlce bloku (ta co bude vespod) a ta třetí je na horní půlce bloku.
Ta se pak odmontuje až se bude půlit.
----
HLAVY A VÁLCE
Sundala se víka z hlav a započalo se pomalé omrkávání jak to uvnitř vypadá. Jsem v tomhle celkem lajk a tak rozborku sice zvládnu. Nechá se pak nejspíš chemicky očistit, ale po tom co to zkusím svépomocí.Pak nastane ta doba, kdy se to předá odborně způsobilým osobám a já budu koukat přes rameno a učit.
Všechny sundané komponenty se zatím odkládají do popsaných krabiček a sáčků. Jak bude rozebráno a očištěno to hlavní (blok), tak se budeme vracet postupně k jednotlivým částem motoru.
Jde to celkem pomalu, snažím se nic neuspěchat a vše pečlivě ukládám tak, abych pak věděl co kde bylo a kam patří.
Hlavy sundány. Omrknul jsem dosedací plochy válců, hrany a díry po svíčkách.
Prostě taková ta místa, kde by mohla být nějaká prasklinka nebo nějaká sražená hrana.
Vypadá to dobře a tak je to opět odloženo do přihrádky.
Trochu jsem se bál sundávání válců, ale vše je velmi dobře sundavatelné a tak to jde velmi hladce.
Zdvihátka vyndána, označena a svázána k sobě, aby se nepopletly mezi sebou.
Pomalu jsem stáhnul válce z pístů a označil je číslicemi.
Válce jsem omrknul a nenašel jsem žádný škrábanec uvnitř nebo něco co by naznačovalo nutnosti přebrušovat, ale toto ponechám až na někom kdo tomu opravdu rozumí.
Stříknul jsem je KONKORem a uložil ke spánku.