1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost
Napsal: 11 led 2012
Trochu jsem překopal topic s 66-tkou, přidal trochu celkového přehledu, ubral zbytečných fotek...
OBECNÝ ÚVOD
Toto období představovalo poslední éru brouka pod námi známým označením dědek, v této poslední evoluci se vžilo pojmenování přechoďák, který byl
vyráběn od 1.8.1966 až po 31.7.1967.
Poprvé v tomto roce přišel brouk se třemi motory v nabídce, začínalo se motorem označeným jako D s obsahem 1200, pokračovalo se motorem označeným F s obsahem 1300 a vrcholem nabídky byl motor označený písmenem H a obsahem 1500, který dával dostatečných 44PS. Změn bylo
samozřejmě více, viditelných i méně viditelných, například:
-setrvačník se 130 zuby, dříve 109, průměr zvětšen o 4mm na 276mm.
-dynamo s dřívějším počátkem nabíjení.
- stabilizátor zadní nápravy.
- změkčení zadního pérování.
- změna rozchodu zadní nápravy na 1350mm.
- namísto 8 nyní 10 pojistek.
- jeden klíč pro dveře i zapalování,zamykání dveří kolíčky v rámu okna.
- změna kapoty motoru
- nový a bezpečnější typ zámku
- měkčenný a černý plast v interiéru /(tlačítka)
- zavedený typ 1300A, nástupce 1200A, proti 1300 zjednodušená výbava, ale motor 40PS a vzácně i 34PS
- VW 1500= Do karosérie VW 1300 zamontován motor 1500(44PS). Karburátor SOLEX 30-PICT-1 s odlišným nastavení. Spojka průměr 200mm. Stálý převod z typu 1600 -snížení otáček. Na přední nápravě kotoučové brzdy od firmy ATE. Ráfky se 4 namísto 5 šroubů rozchod vzadu 1350mm.
To byl malý přehled, my se zastavíme u modelu 1300A s motorem 1200 a 34PS, tento motor byl v tomto roce volitelnou výbavou pod zkratkou M 129 (34 bhp engine from Chassis No. 117 000 001 up to 117 999 000)
Ekonomický model, (standard, sociál, spärkäfer) 1200A/34PS z období 1.8.1965 - 31.7.1966, nahrazuje 1300A/40PS, avšak motor o výkonu 34PS je stále k dispozici jako volitelná výbava na omezenou dobu. Tento model měl však velmi malý podíl na trhu a sloužil především jako dopravní prostředek ve státní správě nebo vzácněji v soukromých firmách.
Zajímavostí je, že u tohoto modelu Volkswagen snížil marže, aby byl schopen cenově konkurovat nejlevnějším automobilům tehdejší doby, což vedlo v konečném důsledku k nezájmu ze strany prodejců.
Název standard již leccos prozrazuje, jak všichni jistě tušíte, šlo o automobily s jednodušší výbavou, bez chromových příkras apod. Rok od roku se verze standard lišily a to co měly exportní verze již dávno, třeba hydraulické brzdy, se do standardů dostávalo se zpožděním i několika let. Pokusím se popsat určité rozdíly od modelu DeLuxe právě na modelu 67:
- chybí okrasné chromové lišty
- čalouněna je pouze střecha
- jiný volant, opět bez chromu
- bez palivoměru
- lakované kliky
- lakované zpětné vnitřní zrcátko
- omezená nabídka barev a barevných kombinací
- jednodušší textura látky na sedačkách
- pouze gumové "koberce"
- bez poutek a popelníku
- dálková světla se ovládají nožním přepínačem
- sluneční clona pouze u řidiče
- volitelný motor 1200, 34PS
1300A s motorem 34PS, září 1966.
Moje 1300A je jedním z prvních modelového roku 1967, tento model se vyráběl pouhých 5 měsíců a do ČR se dostal z NSR v roce 1969 a to do Opavy. Tam vydržel až do roku 1980, kdy změnil majitele a brouk se přesunul do Krnova, kde vydržel přes 20 let, poté následovala Ostrava, Beroun až zůstal u mě. Po 40 letech jsem byl 11. majitelem, historie brouka byla tedy velice pestrá. Za tu dobu stačil obléct podle TP i vzpomínek předchozích majitelů pět odstínů, původní fontanu grey, vystřídala stříbrná v 80. letech, v bouřlivých 90. letech měl vínovou, fialovou až po L20 Clementine oranžovou, která se dávala na standardy v roce 1972. Samozřejmě jsem o broucích v té době nevěděl téměř nic a byl jsem
krásným případem toho, jak se brouk nemá kupovat (všichni nováčci by si měli povinně přečíst Yahoďákův topic, jak brouka koupit), jelikož jsem měl zacíleno na Fiat 500, který mi utekl mezi prsty.
V té době jsem samozřejmě netušil, že přitom všem špatném, se mi podařilo koupit velmi vzácný model, který ani místní matadoři nedokázali správně zařadit při vstupu na flat před pár lety..
Za tu dobu, co 66-tku mám, se odehrálo poměrně dost změn k lehkému přiblížení do originálu, některé věci se povedli, některé méně, nicméně
práce je před námi stále dost a dost a jednou bych mu chtěl vrátit původní tvář, motivací budiž to, že tento model je určitou raritou nejen v místních vodách.
Stav v roce 2006: Stav v roce 2012:
OBECNÝ ÚVOD
Toto období představovalo poslední éru brouka pod námi známým označením dědek, v této poslední evoluci se vžilo pojmenování přechoďák, který byl
vyráběn od 1.8.1966 až po 31.7.1967.
Poprvé v tomto roce přišel brouk se třemi motory v nabídce, začínalo se motorem označeným jako D s obsahem 1200, pokračovalo se motorem označeným F s obsahem 1300 a vrcholem nabídky byl motor označený písmenem H a obsahem 1500, který dával dostatečných 44PS. Změn bylo
samozřejmě více, viditelných i méně viditelných, například:
-setrvačník se 130 zuby, dříve 109, průměr zvětšen o 4mm na 276mm.
-dynamo s dřívějším počátkem nabíjení.
- stabilizátor zadní nápravy.
- změkčení zadního pérování.
- změna rozchodu zadní nápravy na 1350mm.
- namísto 8 nyní 10 pojistek.
- jeden klíč pro dveře i zapalování,zamykání dveří kolíčky v rámu okna.
- změna kapoty motoru
- nový a bezpečnější typ zámku
- měkčenný a černý plast v interiéru /(tlačítka)
- zavedený typ 1300A, nástupce 1200A, proti 1300 zjednodušená výbava, ale motor 40PS a vzácně i 34PS
- VW 1500= Do karosérie VW 1300 zamontován motor 1500(44PS). Karburátor SOLEX 30-PICT-1 s odlišným nastavení. Spojka průměr 200mm. Stálý převod z typu 1600 -snížení otáček. Na přední nápravě kotoučové brzdy od firmy ATE. Ráfky se 4 namísto 5 šroubů rozchod vzadu 1350mm.
To byl malý přehled, my se zastavíme u modelu 1300A s motorem 1200 a 34PS, tento motor byl v tomto roce volitelnou výbavou pod zkratkou M 129 (34 bhp engine from Chassis No. 117 000 001 up to 117 999 000)
Ekonomický model, (standard, sociál, spärkäfer) 1200A/34PS z období 1.8.1965 - 31.7.1966, nahrazuje 1300A/40PS, avšak motor o výkonu 34PS je stále k dispozici jako volitelná výbava na omezenou dobu. Tento model měl však velmi malý podíl na trhu a sloužil především jako dopravní prostředek ve státní správě nebo vzácněji v soukromých firmách.
Zajímavostí je, že u tohoto modelu Volkswagen snížil marže, aby byl schopen cenově konkurovat nejlevnějším automobilům tehdejší doby, což vedlo v konečném důsledku k nezájmu ze strany prodejců.
Název standard již leccos prozrazuje, jak všichni jistě tušíte, šlo o automobily s jednodušší výbavou, bez chromových příkras apod. Rok od roku se verze standard lišily a to co měly exportní verze již dávno, třeba hydraulické brzdy, se do standardů dostávalo se zpožděním i několika let. Pokusím se popsat určité rozdíly od modelu DeLuxe právě na modelu 67:
- chybí okrasné chromové lišty
- čalouněna je pouze střecha
- jiný volant, opět bez chromu
- bez palivoměru
- lakované kliky
- lakované zpětné vnitřní zrcátko
- omezená nabídka barev a barevných kombinací
- jednodušší textura látky na sedačkách
- pouze gumové "koberce"
- bez poutek a popelníku
- dálková světla se ovládají nožním přepínačem
- sluneční clona pouze u řidiče
- volitelný motor 1200, 34PS
1300A s motorem 34PS, září 1966.
Moje 1300A je jedním z prvních modelového roku 1967, tento model se vyráběl pouhých 5 měsíců a do ČR se dostal z NSR v roce 1969 a to do Opavy. Tam vydržel až do roku 1980, kdy změnil majitele a brouk se přesunul do Krnova, kde vydržel přes 20 let, poté následovala Ostrava, Beroun až zůstal u mě. Po 40 letech jsem byl 11. majitelem, historie brouka byla tedy velice pestrá. Za tu dobu stačil obléct podle TP i vzpomínek předchozích majitelů pět odstínů, původní fontanu grey, vystřídala stříbrná v 80. letech, v bouřlivých 90. letech měl vínovou, fialovou až po L20 Clementine oranžovou, která se dávala na standardy v roce 1972. Samozřejmě jsem o broucích v té době nevěděl téměř nic a byl jsem
krásným případem toho, jak se brouk nemá kupovat (všichni nováčci by si měli povinně přečíst Yahoďákův topic, jak brouka koupit), jelikož jsem měl zacíleno na Fiat 500, který mi utekl mezi prsty.
V té době jsem samozřejmě netušil, že přitom všem špatném, se mi podařilo koupit velmi vzácný model, který ani místní matadoři nedokázali správně zařadit při vstupu na flat před pár lety..
Za tu dobu, co 66-tku mám, se odehrálo poměrně dost změn k lehkému přiblížení do originálu, některé věci se povedli, některé méně, nicméně
práce je před námi stále dost a dost a jednou bych mu chtěl vrátit původní tvář, motivací budiž to, že tento model je určitou raritou nejen v místních vodách.
Stav v roce 2006: Stav v roce 2012: