Bruno 1973

renovace, generální opravy, stavby i přestavby krok za krokem
Odpovědět
Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

SO 545 píše:
11 dub 2021
to si nemenil ? len kontroloval ???
Měl jsem ho venku, ale když jsem tehdy porovnával původní a nové tak jsem se rozhodl vrátit zpět to původní.
Herbie píše:
11 dub 2021
no hele .... znam auta který měly to pouzdro rozsypaný mnohem víc a potíže při řazení to nezpusobovalo
tohle si myslím příčina nebude
Máš pravdu, tím to není. S novým pouzdrem je řazení tužší, není na něm žádný vakl, ale výsledek v podstatě stejný. Ke zkoušení s odpojeným táhlem jsem se zatím nedostal, ale potom jak to pozoruji, tak se čím dál víc se kloním k tomu, že jsem něco zvojtil při skládání převodovky. Ne že bych se s tím chtěl naučit žít, ale teď ji hned vyndávat nebudu.

Jinak ještě souběžně řeším to dobíjení. Dal jsem na radu Praka a zkusil co to bude dělat s regulátorem ze Š120 než budu mít k dispozici ten správný. A protože co se týká elektriky jsem vcelku kopyto musel jsem nejdřív také pohledat jak ho mám zapojit protože má o konektor víc.
Obrázek
A výsledek? Kontrolka pořád prosvěcuje, ale napětí už se srovnalo. Bez zátěže.
Obrázek
Po zapnutí spotřebičů.
Obrázek
Pokud jsem správně pochopil tak to že neustále problikává kontrolka bude asi problém alternátoru. Nastudoval jsem tabulku od Herbiho a než začnu měřit na autě trénoval jsem na záložním altíku.
Obrázek

Obrázek
Tady to bylo přesně podle tabulky tak to zítra zkusím ještě na autě.
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 13592
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od Sam »

A nebo to mas diky silentblokum vyosene nebo jinak nasisato, tahlo neni v ose a znicilo to pouzdro.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1255
Registrován: 01 pro 2010

Re: Bruno 1973

Příspěvek od evinsen »

pokud altík dává,tak problikávání nebo žhnutí dělá šišatý komutátor nebo rozdíl napětí mezi baterií a spotřebiči

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

evinsen píše:
11 dub 2021
pokud altík dává,tak problikávání nebo žhnutí dělá šišatý komutátor nebo rozdíl napětí mezi baterií a spotřebiči
Kroužky na rotoru jsou srovnané a uhlíci v pořádku.
Obrázek
A u toho rozdílu napětí mezi baterií a spotřebiči, to se mnou musíš jednat jako s blbcem abych to pochopil. Kvůli tomu, že to přebíjelo měla teď baterka před startem kolem 13V. Mám to zkusit s nějakou méně nabitou?
Každý celek se skládá z detailů.

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1255
Registrován: 01 pro 2010

Re: Bruno 1973

Příspěvek od evinsen »

Kontrolka svítí že ji kostří altík a zhasne že se napětí vyrovná,to je jasný. ale fuguje i obousměrně,to znamená že když přebíjí a baterka to nepobere,tlačí se to obráceně přes 15,druhá možnost s rozdílným napětím je v kabelu do palubní sítě.Klasický brouk ho má na přímo přes světla(největší spotřebič) do pojistkovky kde je dále rozveden.Bus a 1303 ho má do pojistkovky rovnou a přes můstek do světel,a tam bývá většinou zádrhel,že ten přívodní má vyžíhaný konektor nebo samotný kabel,nebo je to tažené přes pojistku,nebo do spínačky je to jiným přechodem přiškrcené.Je jednoduché to zjistit,napětí změř na baterii,potom na překlenovacím můstku v pojistkové skříni(není třeba ji demontovat,na můstku jsou držáky pojistek) je pod krytem s označením X a ta vedle a pak na hlavním kabelu do spínačky. Rozdíl 0,5Volt kontrolku už dělá viditelnou. Žárovka kontrolky má mít hodnotu 1,2 W,Hodnotou vlákna je regulováno buzení,žárovky stejné velikosti jsou 2 a 3,5W a snadno se zamění. Sice to s 2W taky funguje,ale přeci jen pro sichr není na škodu ji zkontrolovat.
Komutátor je lepší zkontrolovat hodinkama uložený v alternátoru pokud nebyl v lunetě ale jenom na zápich. Kupodivu je ta hřídel hodně měkká. 13 volt na pólech nevadí,sama se srovná časem a navíc to přeleze za chodu 14 volt,důležité je aby to napětí bylo na hlavní větvi přibližně stejné všude.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Děkuji, popsal jsi to tak krásně, že jsem to pochopil i já. Rozhodl jsem začít tím nejjednodušším a to nejdřív zjistit jakou že tam mám žárovku. A co myslíš, byla tam 2W. Vyměnil jsem ji za 1,2W a až přestane sněžit hned to vyzkouším, dneska jsem byl rád, že jsou zavřený vrata u garáže.
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Tak už vím, že žárovičkou kontrolky to není. Bez zátěže to na volnoběh i v otáčkách dává 14,6V a kontrolka svítí tlumeně, po zapnutí spotřebičů na volnoběh i v otáčkách 13,8V a kontrolka se rozsvítí víc. Při vypnutí zase svítí tlumeně a napětí se vrátí na 14,6V. Musím tedy pátrat dál.
Každý celek se skládá z detailů.

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1255
Registrován: 01 pro 2010

Re: Bruno 1973

Příspěvek od evinsen »

Zkus sobě pořídit regulátor co není mechanický,buď Hüco 130216(Hitaschi) nebo od Beru co je i v kovovém obalu a i vypadá trochu,i když je to China stojí asi 500 a ten HÜCO 300,-,a budeš mít jistotu že to v regulátoru není,ale osobně se přikláním k tomu že to je na hlavním rozvodu v pojistkovce,když jsem tohle řešil dělalo to úplně to samé. Jeden i vynechával,po zapnutí světel začal cukat motor za jízdy a ten měl už ten držák pojistky skoro vyškvařený z plastu.Povětšinou to měli špatně zapojený,nebo přetížený příslušenstvím navíc.Perfektní je na to termokamera,přesně vidíš jak to pod konektorem svítí
P4120549.JPG
P4120549.JPG (127.04 KiB) Zobrazeno 1472 x
P4120550.JPG
P4120550.JPG (137.78 KiB) Zobrazeno 1472 x
https://www.autokseft.cz/HUCO-Regulator ... 6-nd589519

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Odpoledne jsem strávil v garáži, ale jsem na tom pořád stejně. Začal jsem zkoušením můstku alternátoru a tam jsem problém nenašel. Následovalo přeměření rotoru zda nehází. Ukázalo mě to rozdíl 0,02 a to mám ještě podezření, že jen kvůli tomu, že se mě třásla ruka.
Obrázek
Před tím než jsem začal měřit zda jsou nějaké rozdíly mezi baterkou a přívodem na pojistkovou skříňku jsem zjistil, že si budu muset pořídit další měřák. Voltmetr na baterky totiž ukazuje něco jiného než ten chcípák multimetr a netuším který lže. Na jednom je klidové napětí 12,96V a na druhém 13,4V #-o
Obrázek
Tak jsem to zatím zkusil alespoň orientačně. Před nastartováním bez zátěže, to co bylo na baterce bylo i na můstku u pojistek. Po nastartování a zapnutí světel jsem na skříňce naměřil zhruba o 0,2V méně než na baterce. Nakonec jsem propojil baterku se skříňkou ještě jedním vodičem a rozdíl se snížil na 0,1V , ale na kontrolce se to nijak neprojevilo, ta svítí pořád.
Obrázek
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Chtěl jsem zjistit který z měřáků falíruje a tak jsem vzal z regálu kus který už léta používám ve kšeftě a zjistil, že ukazuje úplně stejně jako ten co jsem měl v dílně. Proto si myslím, že blbě ukazuje ten multimetr.
Obrázek
Abych vyloučil, že problém s kontrolkou není v alternátoru tak jsem se snažil najít nějaké informace jak by se nechal proměřit na autě. Na stránce https://publi.cz/books/160/05.html jsem našel návod jak udělat funkční zkoušku alternátoru s nezabudovaným regulátorem.
Obrázek
Propojka kontaktů D+ a DF s fousem pro mžikové spojení s B+ pro nabuzení.
Obrázek

Obrázek
Postupoval jsem podle návodu, nastartoval a výsledkem podle otáček bylo 12 - 19,5V. Vzhledem k tomu, že pravděpodobně měřák ukazuje blbě o 0,5V tak by to mohla být horní hranice 20V což by jak píšou mělo znamenat, že je alternátor až po regulátor napětí funkční. Bohužel mám pouze fotku ze hruba 1100ot./min ostatní byly rozmazané.
Obrázek
Napadá někoho ještě něco co jsem nevyzkoušel? Pokud to, že kontrolka nezhasne není tím regulátorem ze Š120 který ale jinak reguluje jak má tak mě po přečtení toho článku napadá už jen to, že by to mohla dělat nějaká dioda a u které se to měřením žárovkou 12V/21W neprojevilo. Píšou, že by se to mělo zkoušet 24V/21V aby se dostatečně zatížila.
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13401
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Bruno 1973

Příspěvek od Herbie »

jen vzpomínka :
jednou jsem tenhle regulátor ze "škodovky" někomu montoval
tehdy jsem vycházel z nějaký fotky (možná od praka) co byla bud tady na flatu nebo na broukklubu
fungovalo to v pohodě, neuvědomuju si že by v tom zapojení byl nějakej extrabuřt. Prostě sem to tam prsknul a bylo to.

P.S. kupoval jsem tehdy ty regulátory dva (v bývalé mototechně v Krči)
a ten druhej mám do dneška na svém "startovacím vozíku" a tam mi to taky fungovalo

P.S.2 to že by mohle nějaká dioda být vadná a projevilo se to až při větší zátěži mě napadlo taky když jsem to tu četl
... a vůbec !

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Mě trošku mátlo, že na něm je ještě jeden kontakt který je u škodovky připojený na kontakt 15 a tady je podle Práčkovi fotky nezapojený. Tak jsem vyjádřil pochybnost, ale zřejmě to není směroplatný.
Každý celek se skládá z detailů.

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1255
Registrován: 01 pro 2010

Re: Bruno 1973

Příspěvek od evinsen »

S tím jsem se ještě nesetkal,jak byla dioda vadná,nedobíjel vůbec.Už mě napadá jen prověřit kontakt 61.Spojení kontrolky k té tříbodové zásuvce. A aby se opravdu už nic nevynechalo zkusit ukostřit altík s regulátorem jak je to u dynam. Ale to už vařím z vody

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13401
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Bruno 1973

Příspěvek od Herbie »

ted si na to možná kápnul

před časem jsem odpravil dva regulátory u altíku tím, že oxidací mezi nohou a altíkem došlo k jeho krásnému odizolování
ani přes prsa a srouby na sahaře se to dostatečně neukostřilo (jo komaxit je sfiňa)
teprve až když jsem tam přidal drát jako má dynamo byl klid
... a vůbec !

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Pánové, tonoucí se stébla chytá a já se chytil drátu. Kostru jsem pro jistotu natáhl rovnou z baterky, ale bohužel se to nijak neprojevilo. Vodič ke kontrolce jsem zatím neproměřoval, ale pokud by byl špatný tak, jestli si to blbě nevykládám, tak by asi kontrolka spíš nesvítila než svítila pořád. O víkendu to zkusím ještě jednou všechno projít, ale spíš to vidím tak, že alternátor musí ven.
Obrázek
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 13592
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od Sam »

To jsou tedy jobovky. Rovnou přiznávám, že tomu vůbec nerozumím ( ještě donedávna jsem si myslel, že proud teče z kohoutku)
Věřím, že to Lišáku dáš s jiným relátkem a že nemáš proražené vinutí. Demontáž alternátoru je vždy vopruz.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 6194
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Bruno 1973

Příspěvek od udeeska »

Mně prosvítá kontrolka dobíjení při volnoběhu na patrovém busu už přes rok.
Taky jsem hledal proč a nic nevyřešil.
Nikdy jsem ale nemusel dobíjet tak jsem se s tím naučil žít.
.... ale kdybych možná odpojil relé z dobíjení solárního panelu, které též dobíjí hlavní 🔋,tak kdo ví...
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Samba
inzertní poeta
Příspěvky: 5145
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Kladno

Re: Bruno 1973

Příspěvek od Samba »

kámošovi taky prostaky prosvítala, vyměnil voříšek spínací skříňky a cajk..

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Sam píše:
21 dub 2021
Věřím, že to Lišáku dáš s jiným relátkem a že nemáš proražené vinutí. Demontáž alternátoru je vždy vopruz.
Udělal jsem poslední zoufalý pokus a dal tam regulátor co mě poslal kolega Liba. Kontrolka svítila stejně, ale když jsem se otočil k voltmetru tak oproti minule to už nedobíjelo jak má. Bez zátěže to přebíjelo a po zapnutí světel tam bylo jenom nějakých 13,3V. Tak jsem se vrátil k tomu regulátoru ze Š120 co to naposled i navzdory svítící kontrolce ještě dobíjelo normálně a zjistil, že je to ukazuje to samé. V tom okamžiku jsem si řekl, že už není na co čekat a začal kuchat. Zkusil jsem to podle doporučení Herbiho, že by mělo stačit odmontovat větrák zezadu a popravdě největší opruz bylo povolení spony a uvolnění zapalovacích kabelů z držáčku který je za nohou pod alternátorem.
Obrázek
Ani se spodními šroubky M6 které drží kryt na sahaře nebyl kupodivu žádný problém.
Obrázek

Obrázek
Mám teď takové dilema. Jestli zkusit pouze přehodit kompletní stator který mám v rezervě a rovnou to tam fláknout a nebo počkat týden až budu mít sesazený alternátor přeměřený v servisu na zkušební stolici. Když budu mít štěstí tak to může být zítra hotové a když ne tak si budu muset udělat opáčko.
Obrázek
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4934
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Bruno 1973

Příspěvek od lišák »

Nakonec mě to nedalo a rozhodl se, že vzhledem k tomu, že demontáž i montáž alternátoru je vcelku rychlá a bezproblémová vyzkoušet ho po výměně statoru přímo na autě.Jak už jsem zmínil slabinou je povolení a stejně tak i přitažení spony, ale i to se nakonec dá se zahnutým klíčem.
Obrázek
Po všech pokusech které jsem v posledních 14dnech bez jakéhokoliv úspěchu udělal jsem byl před startem poměrně skeptický, ale světe div se mohl jsem zvolat heuréka. V podstatě hned po startu kontrolka zcela zhasla a nezačala ani mžourat po zapnutí světel. Jediné co mě zkazilo radost byl pohled na voltmetr který měl rafičku na doraz i při zapnutých spotřebičích. Včerejší poslední pokus byl s relátkem od Liby a tak jsem jsem si řekl, že tam zase hodím toho číňana ze škodárny. A zatímco ještě včera v podstatě dávalo stejné hodnoty jako to mechanické tak dnes na něj napětí drželo na hodnotě 14,4V v celém režimu otáček a jak bez zátěže tak se spotřebiči. Na fotce to trošku klame, zdá se, že to je 14,6V, ale je to fakt jenom proto, že je to focené z boku.
Obrázek
Jednu věc si tedy v podstatě můžu odfajfkovat a přesunout se na další problém. Když jsem strkal ruku do palubky ohledně žárovky kontrolky dobíjení tak mě začal do rukávu téci Glacidet. Vytáhl jsem pazouru ven a nic dalšího neteklo. Jak jsem se znovu dotkl hadiček vedoucí k ventilu v přepínači tak jsem měl zase mokrou ruku a proto jsem raději hned odtlakoval nádobu aby to náhodou nenachcalo do koberce. Následně jsem zjistil, že nejen, že byla málo nasazená hadička, ale že mám přívod na výstupu z ventilu. Tak jsem to přehodil, pořádně nasadil a po natlakování nic. Jako že neteče nic nejen po hadičce, ale v podstatě nic ani z trysky. Dal jsem jiný ventil a ten pro změnu na první pohled funguje, ale bohužel úplně nezavírá a tak tryska slabě rosí.
Obrázek
Pokud neseženu bezvadný budu muset nechat nádobu bez tlaku.
Každý celek se skládá z detailů.

Odpovědět