T2b Jantar 1978

Pro prezentaci vašich vozidel se vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche
Odpovědět
Uživatelský avatar
Plavínka
Příspěvky: 31
Registrován: 18 zář 2014
Bydliště: Žamberk

T2b Jantar 1978

Příspěvek od Plavínka »

Ahoj, rád bych ukázal našeho busa. Jedná se o devítimístný T2b, rok výroby 1978, motor 2,0 CJ. Sedačky jsou v černé kožence a poměrně zachovalé. Vůz je vybaven originálním rádiem s jedním reproduktorem a dvěma dvoubodovými pásy. Na podvozku vozíme nefunkční nezávislé topení Eberspacher BA6. Vnějšek auta je ošetřen červenou základovkou.
Něco málo z historie:
Auto bylo majetkem federálního ministerstva zahraničního obchodu, údajně sloužilo v hotelu Moskva a vozilo lidi z letiště na hotel.
V roce 1984 bylo odprodáno do soukromého sektoru. Odhaduji, že někdy v devadesátých letech proběhla poměrně rozsáhlá oprava karoserie. Vyvaření se týkalo lemů, podběhů, částí podlahy, zadních dveří, šoupaček atd. Oprava samozřejmě nebyla provedena s přílišným citem, nicméně udržela vůz v provozu a funkční.
Auto jsme koupili na podzim v roce 2014, minulý majitel jej měl asi měsíc, ale dostal se do finančních problému a musel ho poslat dál.
První 170km dlouhá cesta byla vtipná, auto drželo volnoběh jen na sytič a netopilo.
Do půlky roku 2015 proběhla pouze základní údržba a najeli jsme pár kilometrů. Pořád jsme se potýkali v únikem oleje a nestabilním volnoběhem.
Od léta 2015 do května 2016 došlo k rozebrání vozu a byla provedena celková oprava. Proběhlo místní vyvaření a opravy karoserie, vyvaření přední nápravy, výměna torzek, oprava brzd, výměna olejového chladiče, výměna vodítek ventilů, přetěsnění a překroužkování motoru, přepracování ovládání karburátorů, repase spojkové lamely a sto dalších drobností. Motor měl kompresní tlaky 8, tak bylo v plánu jen přetěsnit. Při pohledu do kanálu bylo ale vidět prasklé vodítko ventilu, když už byly dole hlavy, tak se alespoň překroužkovalo.
Přes zimu 2016/17 proběhla přestavba na LPG. Spotřeba 12l/100km byla velice slušná, ale o přestavbě bylo rozhodnuto už dávno před koupí vozu. Rozhodl jsem se pro dodatečný vodní okruh, k sondě do výfuku důvěru nemám. Použito je dochlazovací čerpadlo z T4, termostat Š120 a vložka topení Felicia. Pod zadní lavici se vejde 60l nádrž, jsou ale nutné úpravy podběhů a lavice. I kolem nuly lze startovat a jet na plyn. Výměník na výfuk bych dnes udělal jinak, vyvinulo se to z prvního řešení, které ale topilo nedostatečně.
Hlučnost motoru se zvětšovala a v létě 2017 jsem při přípravě na dovolenou zjistil extrémně vyběhaná vodítka ventilů, auto bylo ostaveno. Vodítka dělal pán, který umí starší motory, ale ne vzducháče boxery, kde se k ventilu moc oleje nedostane.
V listopadu 2017 jsem provedl měření. Tlak oleje na volnoběh klesá k nule, v maximálních otáčkách 1,5 atm. Proti tomu kompresní tlaky jsou v pořádku 8,25 atm. Nutná tedy bude výměna vodítek a repase spodku motoru (vidím to i na protočení bloku), nad výbrusem válců ale váhám. Nyní sháním osvědčeného brusiče nejlépe Pardubice či Hradec.

Auto máme v plánu pomalovat lépe, ale prostě není čas (a nebude :-D)

Odkaz na galerii:
https://photos.app.goo.gl/Z5oMjrwDLVNCzLbY2

Adam od Plavínky
Přílohy
Fotografie-0078d.jpg
DSC_3991.jpg
T2b 1978 2,0 CJ Neunsitzer, Š100 karburátory, LPG

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Re: T2b Jantar 1978

Příspěvek od Pětišroub »

Zajimavy, tvoje auto zrejme vystridalo ve sluzbe u MZO myho knirace 1968. Viz muj topic.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Mexiko 1983
Příspěvky: 205
Registrován: 13 říj 2016
Bydliště: Český Šterndberk

Re: T2b Jantar 1978

Příspěvek od Mexiko 1983 »

Ať slouží =D>

Uživatelský avatar
Plavínka
Příspěvky: 31
Registrován: 18 zář 2014
Bydliště: Žamberk

Re: T2b Jantar 1978

Příspěvek od Plavínka »

Generálku jsme si nemohli dovolit a tak jsme se rozhodli zkusit koupit jiný motor.

V lednu jsme si přivezli CJ motor, který se ale netočil. Byl přirezlý na náhonu rozdělovače, který nějaký dobrák odmontoval (stejně tak svíčky). Po dvou týdnech hrkání a zalívání náhonu se ho podařilo rozhýbat. Po seřízení vůlí a s novým olejem proběhl zkušební start. Motor byl tichý, mazal krásně od volnoběhu. Takže jsem se ho rozhodl jenom odstrojit, vyčistit a s pomocí dílů ze starého dokompletovat.

Ještě hučelo ložisko převodovky, došlo k výměně. Na tyhle práce důrazně doporučuji servisní manuál a i tak to není úplně sranda. K demontáži jsem si vyrobil klíče, můžu poskytnout dwg soubory pro vypálení polotovarů. Bylo to na rychlo, provedení není hezký, ale fungovalo to.
Koupený motor měl samozřejmě jiné příruby topníků, takže jsem ještě svářel naprosto vyrezlý topníky.

Na vůz ještě přibyl tlakoměr oleje, abych věděl, jestli se něco děje.

Za sezónu 2018 najeto cca 2500 km. Stihli jsme tradiční sraz v Polsku, asi tři svatby a několik menších výletů.

V říjnu v motoru zachrčelo, ozvala se menší rána a zastavil se. To vše během asi šesti vteřin. Cesta dom proběhla na odtahovce. Po odmontování ulomené části bloku jsem vytáhl talířek ventilu a dole se válely pístní kroužky. Pravděpodobně upadl ventil, rozbil píst a pak ho klika protlačila blokem. Bylo to strašně rychlý.

Auto jsme odstavili a šetříme na generálku, která přijde až po rekonstrukci domu :( . Váhám, jestli zkusit sehnat ještě jeden starší motor, třeba i CU. Alespoň dočasně, na pár let.

Otázkou zůstává, proč ten ventil nevydržel, jestli se to prostě občas stává. LPG určitě neprospívá, ale že by měl upadnout to se mi nezdá. Motor má poměrně nízké výrobní číslo. Myslím, že ještě nemá sodíkový ventily. Možná byly na prvních dvoulitrech ventily slabě chlazené a proto později přešli na sodík. Jen teoretizuji.

Galerie zaktualizovaná: https://photos.app.goo.gl/Z5oMjrwDLVNCzLbY2
Přílohy
T2b 02.jpg
T2b 02.jpg (70.31 KiB) Zobrazeno 5300 x
T2b 03.jpg
T2b.jpg
T2b 1978 2,0 CJ Neunsitzer, Š100 karburátory, LPG

mlok
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 492
Registrován: 11 led 2006
Bydliště: Podlesí u Příbrami

Re: T2b Jantar 1978

Příspěvek od mlok »

tento vůz má zajímavou historii... vlastnil ho prof. Turba a jejich divadelní spolek mimů (Hybner, Polívka...) s ním trajdal v době zakázané po vystoupeních...
Naposledy upravil(a) mlok dne 27 lis 2018, celkem upraveno 1 x.

mlok
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 492
Registrován: 11 led 2006
Bydliště: Podlesí u Příbrami

Re: T2b Jantar 1978

Příspěvek od mlok »

Obrázek

Uživatelský avatar
wally
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2294
Registrován: 20 říj 2010
Bydliště: Praha 9 skorovenkov..:o)
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b Jantar 1978

Příspěvek od wally »

Super SPZ.. zachovat..
Myslíme to vwážně...;o)
First Czech EBI-Racer on Weber carbs :D
------------------------------
Wally T2b doka 1976 - 2276ccm /brutal doka :)
Florián malookno 1963 - 1584 ccm
Karel KG 1963 - WBX / Typ5 / ???? ccm
Blue T2a 1970 Deluxe / 1679ccm / C25 /1x DRLA40 / CSP Python
------------------------------

Uživatelský avatar
Plavínka
Příspěvky: 31
Registrován: 18 zář 2014
Bydliště: Žamberk

Re: T2b Jantar 1978

Příspěvek od Plavínka »

Díky za info. O panu Turbovi víme, auto papírově vlastnila fotografka paní Horníčková. Že s ním jezdili i Hybner a Polívka se k nám už nedoneslo. Tohle auto už se tu vyskytlo před naší koupí v sekci blízká setkání třetího druhu. SPZ samozřejmě zachováváme, snad nám je na úřadě neztratí (depozit).
Adam od Plavínky
T2b 1978 2,0 CJ Neunsitzer, Š100 karburátory, LPG

Odpovědět