1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

renovace, generální opravy, stavby i přestavby krok za krokem
Odpovědět
Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Trochu jsem překopal topic s 66-tkou, přidal trochu celkového přehledu, ubral zbytečných fotek...

OBECNÝ ÚVOD
Toto období představovalo poslední éru brouka pod námi známým označením dědek, v této poslední evoluci se vžilo pojmenování přechoďák, který byl
vyráběn od 1.8.1966 až po 31.7.1967.
Poprvé v tomto roce přišel brouk se třemi motory v nabídce, začínalo se motorem označeným jako D s obsahem 1200, pokračovalo se motorem označeným F s obsahem 1300 a vrcholem nabídky byl motor označený písmenem H a obsahem 1500, který dával dostatečných 44PS. Změn bylo
samozřejmě více, viditelných i méně viditelných, například:

-setrvačník se 130 zuby, dříve 109, průměr zvětšen o 4mm na 276mm.
-dynamo s dřívějším počátkem nabíjení.
- stabilizátor zadní nápravy.
- změkčení zadního pérování.
- změna rozchodu zadní nápravy na 1350mm.
- namísto 8 nyní 10 pojistek.
- jeden klíč pro dveře i zapalování,zamykání dveří kolíčky v rámu okna.
- změna kapoty motoru
- nový a bezpečnější typ zámku
- měkčenný a černý plast v interiéru /(tlačítka)
- zavedený typ 1300A, nástupce 1200A, proti 1300 zjednodušená výbava, ale motor 40PS a vzácně i 34PS
- VW 1500= Do karosérie VW 1300 zamontován motor 1500(44PS). Karburátor SOLEX 30-PICT-1 s odlišným nastavení. Spojka průměr 200mm. Stálý převod z typu 1600 -snížení otáček. Na přední nápravě kotoučové brzdy od firmy ATE. Ráfky se 4 namísto 5 šroubů rozchod vzadu 1350mm.

To byl malý přehled, my se zastavíme u modelu 1300A s motorem 1200 a 34PS, tento motor byl v tomto roce volitelnou výbavou pod zkratkou M 129 (34 bhp engine from Chassis No. 117 000 001 up to 117 999 000)


Ekonomický model, (standard, sociál, spärkäfer) 1200A/34PS z období 1.8.1965 - 31.7.1966, nahrazuje 1300A/40PS, avšak motor o výkonu 34PS je stále k dispozici jako volitelná výbava na omezenou dobu. Tento model měl však velmi malý podíl na trhu a sloužil především jako dopravní prostředek ve státní správě nebo vzácněji v soukromých firmách.
Zajímavostí je, že u tohoto modelu Volkswagen snížil marže, aby byl schopen cenově konkurovat nejlevnějším automobilům tehdejší doby, což vedlo v konečném důsledku k nezájmu ze strany prodejců.

Název standard již leccos prozrazuje, jak všichni jistě tušíte, šlo o automobily s jednodušší výbavou, bez chromových příkras apod. Rok od roku se verze standard lišily a to co měly exportní verze již dávno, třeba hydraulické brzdy, se do standardů dostávalo se zpožděním i několika let. Pokusím se popsat určité rozdíly od modelu DeLuxe právě na modelu 67:
- chybí okrasné chromové lišty
- čalouněna je pouze střecha
- jiný volant, opět bez chromu
- bez palivoměru
- lakované kliky
- lakované zpětné vnitřní zrcátko
- omezená nabídka barev a barevných kombinací
- jednodušší textura látky na sedačkách
- pouze gumové "koberce"
- bez poutek a popelníku
- dálková světla se ovládají nožním přepínačem
- sluneční clona pouze u řidiče
- volitelný motor 1200, 34PS



1300A s motorem 34PS, září 1966.

Moje 1300A je jedním z prvních modelového roku 1967, tento model se vyráběl pouhých 5 měsíců a do ČR se dostal z NSR v roce 1969 a to do Opavy. Tam vydržel až do roku 1980, kdy změnil majitele a brouk se přesunul do Krnova, kde vydržel přes 20 let, poté následovala Ostrava, Beroun až zůstal u mě. Po 40 letech jsem byl 11. majitelem, historie brouka byla tedy velice pestrá. Za tu dobu stačil obléct podle TP i vzpomínek předchozích majitelů pět odstínů, původní fontanu grey, vystřídala stříbrná v 80. letech, v bouřlivých 90. letech měl vínovou, fialovou až po L20 Clementine oranžovou, která se dávala na standardy v roce 1972. Samozřejmě jsem o broucích v té době nevěděl téměř nic a byl jsem
krásným případem toho, jak se brouk nemá kupovat (všichni nováčci by si měli povinně přečíst Yahoďákův topic, jak brouka koupit), jelikož jsem měl zacíleno na Fiat 500, který mi utekl mezi prsty.

V té době jsem samozřejmě netušil, že přitom všem špatném, se mi podařilo koupit velmi vzácný model, který ani místní matadoři nedokázali správně zařadit při vstupu na flat před pár lety..

Za tu dobu, co 66-tku mám, se odehrálo poměrně dost změn k lehkému přiblížení do originálu, některé věci se povedli, některé méně, nicméně
práce je před námi stále dost a dost a jednou bych mu chtěl vrátit původní tvář, motivací budiž to, že tento model je určitou raritou nejen v místních vodách.

Stav v roce 2006:
66.jpg
one.jpg
one.jpg (72.72 KiB) Zobrazeno 9784 x
Stav v roce 2012:
Obrázek
1966

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od Pětišroub »

děkujeme za update!
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
dav.hruska
Příspěvky: 125
Registrován: 27 říj 2011
Bydliště: Liberec

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od dav.hruska »

=D>
David LBC Brouk 69

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Sezóna 2012 začala, stav tachometru před startem 71 777km
Obrázek
1966

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1200, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Návrat ke "classic look"
-úspěšně zvládnutá technická, nová prasata vzadu ATE, navrácen origo přepínač blinkrů, sundány "ozdobičky", jezdí jako vítr...

Obrázek
1966

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Stav tachometru: 73373km

-výměna oleje- motor
-výměna oleje - filtr
-seřízení ventilů
-seřízení předstihu

Jede, bliká, svítí, troubí...

Obrázek
1966

Uživatelský avatar
Bluesdriver
Příspěvky: 71
Registrován: 02 říj 2012
Bydliště: Olomoucký kraj

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od Bluesdriver »

Ahoj. Dědula vypadá úchvatně! Je v něm zvláštní náboj a velmi fotogenický - zvláště v babím létě..
I díky němu jsem po jednom orange modelu, co je dosud v inzerci, šel, ale byl na tom dost špatně po všech stránkách...Přitom majitel hrdě proklamoval..že je jako nový. :)
"Veterán je každé staré auto, které máme rádi"
Wolfsburg 1971 1302 S 1.6

Uživatelský avatar
machyss8
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 288
Registrován: 18 lis 2013
Bydliště: Turnov
Kontaktovat uživatele:

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od machyss8 »

Krásnej, :wink:
že se jedná zrovna o 1300A zjistíš v techničáku?

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Díky,
v techničáku to asi člověk nezjistí. Došel jsem k tomu po nastudování historických pramenů, ale třeba je můj závěr chybný :)
1966

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1200, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Zahájení 11. sezóny

Stav km 78 203Km

Obrázek
1966

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1200, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Přechoďák nás vozí 10 let, až nás dovezl do zástavky manželství, nevystupovat, jedeme dále :D

Obrázek
1966

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od Sam »

Tak ať vám to brouká...
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
elvis
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1226
Registrován: 28 bře 2006
Bydliště: Benešov u Prahy

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od elvis »

Gratulace a hlavně kopec: trpělivosti, shovívavosti, porozumění, pevných nervů a hlavně lásky přeje elvis.
... do killa !

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1200, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

66tka probuzena po zimě, servisní zápis na začátku sezóny:

- stav km 79 110Km
- výměna oleje, vyčištění olejového filtru
- celková kontrola, troubí, svítí, brzdí, brouká...
1966

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1200, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Moje teorie, že jde o vzácný model 1300A s volitelným motorem 1200, 34PS, se potvrdila a utvrdila mě o tom, že po 11 letech bezproblémového víkendového provozu by si zasloužila vrátit původní lesk, protože tohoto modelu se opravdu dochovalo velmi málo a například v ČR nevím o žádném, základ na renovaci, jako každý "komunistický" brouk hrozný, původní barva není dochována nikde, funkčnost měla přednost před estetikou a originalitou, hlavně aby to jezdilo...a jezdí to pěkně, takže to trochu pošudláme a uvidíme jak to dopadne.
Přílohy
DSC_0630.JPG
1966

Uživatelský avatar
Mexiko 1983
Příspěvky: 205
Registrován: 13 říj 2016
Bydliště: Český Šterndberk

Re: 1966 Přechoďák 1200, přehled, historie, současnost

Příspěvek od Mexiko 1983 »

Tak držím palce =D>

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Dneska proběhla úspěšně STK na přechoďáku i plameňáku i za nečekané asistence 5š:)

Stav 80 046Km

- výměna oleje - filtr
- seřízení ventilů
- seřízen předstih
- výměna svíček
- výměna spojkového lanka
Přílohy
66.jpg
1966

Uživatelský avatar
beetle66
junior modtýmu a Viktor Čistič
Příspěvky: 1878
Registrován: 01 pro 2006

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od beetle66 »

Na začátku každého projektu je důležité mít nějakou vizi, moje vize je na obrázku níže, původní barva Fontana Grey L595 je poměrně málo vídaná barva, která se dávala na modelové roky 65 - 67. Byl to jeden ze čtyř odstínů, který si člověk mohl vybrat na sociální neboli spar model. Po zaslání certifikátu jsem si potvrdil, že by byla škoda tento natolik raritní model 1300A neposunout trochu dále i přesto, že je to učebnicový příklad toho, jak se za komunismu, kdy nebyly díly, taková auta spravovala...Je to rok a kousek od zaslání certifikátu z VW, tedy nejvyšší čas to přesunout do Projektů a trochu to zase rozjebat po Plameňákovi na dvorku:)
Přílohy
dsc_3861.jpg
1966

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od Pětišroub »

Super:)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
hydraulik
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2176
Registrován: 30 kvě 2005
Bydliště: Třinec

Re: 1966 Přechoďák 1300A, přehled, historie, současnost

Příspěvek od hydraulik »

Radost.. očekáváme fotky,postupy.. atd =D> přechoďák si to myslím zaslouží.
Postoupil jsem do vyššího levelu....

Odpovědět