VW Typ 147 Fridolin
VW Typ 147 Fridolin
Můžu něco říct? Je to hnusný :-)Takže jsme si odbyli hned na začátku to, co by zde časem nevyhnutelně zaznělo, a můžeme se věnovat svěžímu přírůstku do českých vod vzduchem chlazených VW.
Dnes circa ve 1 hodinu ráno přejel hranice první Volkswagen Typ 147 v ČR.
Typ 147 byl vyráběn mezi lety 1964-1972 a ve variantě pro německý trh bylo dosaženo celkového poštu 6139ks. Pro německou poštu bylo z tohoto počtu určeno cca. 5200 ks, lehce přes 900 ks bylo dodáno ostatním zákazníkům. Například jen jeden jediný kus byl prodán oficiálním zastoupením v Oslu norskému zákazníkovi. Importovaný kus je provedení pro PTT (švýcarskou poštu), jehož bylo mezi lety 1972-1974 v továrně Karmann v Osnabrucku celkem vyrobeno jen 1201 kusů.
Přestože Typ 147 se vyráběl malosériově, časové rozpětí jeho výroby jeho výroby způsobilo, že se do technických řešení analogicky s broukem promítla řada změn. Typ 147 započal svou pouť s motorem 1200 34HP, bubnovými brzdami, úzkou nápravou a koly o rozteči 5x205. Provedení pro švýcarskou poštu, které lze považovat za nejmodernější, mělo motor 1300/40HP, ušatou nápravu i kotoučové brzdy, kola 4x130, větrací klapku ve střeše. Zatímco německá verze měla na zadních dvířkách zavazadelníku nízké okno z ponorky, švýcarské provedení mělo nestandardní větší zadní okno a dvě rohová okénka á-la ponorka "Samba" (ale rovněž s Typem 2 nekompatibilní). Pro větší bezpečnost zpětná zrcátka T2B nebyla umístěna na dveřích, ale ponorková na předních blatnících, což umožňovalo pohyb v městském provozu s otevřenými šoupačkami při zachování výhledu dozadu. Teplo ve voze pro Švýcarsko podporuje nezávislé topení Eberspacher BN2, umístěné v předním zavazadelníku, německé provedení má pouze klasické topníky ohřívané výfukovými plyny. Všechny vozy byly z výroby vybaveny sedačkou řidiče, což je vlastně sériová broučí sklopná sedačka s broučími kolejničkami na jakési čtyřnožce, šroubované do podlahy a sloužící pro zvýšení posezu, za příplatek si zákazník mohl dospecifikovat sedačku pasažéra, která se zvláštním způsobem skládala a zasouvala až pod palubní desku z důvodu dobrého přístupu k nákladu. Další volitelnou výbavou pro německou i švýcarskou verzi byla dvě boční okna, instalovaná za přední dveře, které příjemně opticky odlehčovala a prosvětlovala interiér těžkopádného furgonu. Nakonec, pro zvýšení přepravní kapacity mohl být vůz vybaven tažným zařízením Westfalia a střešním nosičem stejného výrobce.
Určitou bezpečnost řidiče proti padajícímu nákladu doručovaných líbesbrífů zajišťovala přepážka za opěrákem jeho sedačky, dosahující do výšky jeho hlavy. Vyrábělo se více verzí, se síťkou nebo plexisklem a součástí mohla být i dřevěná polička dále kultivující tvar nákladového prostoru.
Zadání pro Typ 147 znělo jednoduše - 2m krychlové užitného prostoru, nosnost 400kg , max. provozní rychlost 100/h, spotřeba do 10 l. Pro tyto účely byla zvolena platforma Typu 14 Karmann Ghii (:-)), potažmo Typu 181, na kterou byla napasována účelová karoserie, která tak trochu vypadá jako výsledek fatálního střetu mezi Typem 3 a ponorkou. Přestože tedy Typ 147 svým zjevem naznačuje, a jak se často předpokládá, příbuznost s Typem 3, není tomu tak. Platforma je čistě "broučí", včetně přední nápravy a klasické převodovky s mokrými poloosami. Při výrobě karoserie bylo z důvodu unifikace použito něco málo dílů z brouka, Typu 2 a Typu 3, jako např. lampičky, světla, zrcátka, kličky, spínače. Volant je preclíkovský, nebo pozdějí standardovský tříramenný, ale s upravenou nábou pro moderní sloupek řízení. Páčka blikačů je z ponorky, tachometr z brouka, zrcátko potom ze starší verze Typu 3. Přední část podlahy je Karmann Ghia, zadní čtvrtky byly zdvojené rovným plechem, aby se zjednodušil tvar podlahy nákladového prostoru. V praxi už jsou u renovovaných vozů originál podlahy zcela nahrazeny snadno dostupnými podlahami na Ghiu. Karosařina a prosklení je unikátní až na dvířka motoru, která jsou z Typu 2. Vůz je vybaven šoupačkami na obou stranách, což je velmi progresivní řešení na které se v sériové produkci zmohl snad jen Peugeot 1007. V šoupačkách jsou pak otevírací šoupací okénka podobně jako v ponorce. Mechanismus zavírání je zřejmě totožný s T2a (rád porovnám). Noční můrou každého majitele je panoramatické přední okno..jakmile odejde do lovišť, je majitel ztracen, proto házím do pléna otázku, zda je rozumné proti kaménkům okno chránit extra nerozbitnou folií a jak by se k případnému poškození musela postavit pojišťovna. Já jsem tedy vedle vozu nasál i jedno náhradní přední okno, jehož cena se pohybuje cca. ceně jeho hmotnosti ve zlatě, ale cítím potřebu se proti případnému poškození zabezpečit.
Narozdíl od všech ostatních VWček je informací na webu málo a informace jsou často zkreslené a zamlžené. Většina webů papouškuje jeden a tentýž článek, případně redakčně upravený. Komplikace je i to, že se pro Typ 147 používala čísla podvozku z číselné řady pro Karmann Ghia, což znemožňuje přesné datování vozu. Další specialitou je, že na základě rámcových objednávek velkých podniků byly vozy vyráběny na sklad, ale uvolňovány do oběhu až na základě vyžádání zákazníka, mnohdy s mnohaletým zpožděním (výroba ukončena 1974, ale poslední vozy byly poště dodány až 1977). Kvalifikovaný odhad počtu dochovaných vozů obou verzí dohromady je kolem 200 celosvětově, z toho většina v Německu, 30-40 ve Švýcarsku, 10-15 v USA a minimálně 25 v UK, kam se spousta aut vyvezla z DE v době ekonomické konjunktury. Tržní cena Typu 147 se za posledních 5 let zdvojnásobila.
Hlavním klientem pro Typ 147 byla tedy Deutsche Post, kde vůz sloužil jednak jako doručovací vůz, ale také jako technologické zázemí oddělení telekomunikací, pak PTT (švýcarská pošta). Prvním civilním zákazníkem bylo vydavatelství časopisů, pár kusů v šedivé barvě s červeným pruhem sloužilo u knihoven (Lesezirkel Lippstadt). S Typem 147 jste se v 60. a 70. létech mohli v modro-žluté kamufláži setkat i na letištních plochách, protože klientem byla společnost Lufthansa.
Typ 147 si nevybojoval žádný obchodní název, přesto se však zapsal do povědomí jako "Fridolin". Nejvěrohodnější vysvětlení této přezdívky je, že vznikla hned u zaměstnanců karosárny Karmann,podle ušatého kolegy s vysokým čelem a vodnatýma očima. toto vysvětlení pokládám za přijatelné, ale můžete přispět vlastní teorií:-)
Importovaný vůz byl vyroben 1973, datum první registrace ve Švýcarsku je 1976. Nějakou dobu sloužil u pošt, po vyřazení odprodán firmě, které na jezerech, ležících na švýcarsko-italském pomezí provozovala marinu, prodej a opravy jachet a lodí, jak dokazuje původní fahrzeugschein. Po ukončení činnosti této firmy vůz odkoupil majitel z Dánska a od něj jsem po krátkém vyjednávání vůz získal já. Vzhledem k omezené nabídce a vysoké poptávce na trhu je to to tak, že majitel si nevybírá Fridolína, ale Fridolín svého majitele, takže jsem rád za to, co je, přestože stav vozu není naprosto původní. Původní kamufláž PTT, tedy žlutý spodek, stříbrný vršek a černý oddělovací opasek byl nahrazen modro-modrou dvoubarevnou kombinací (Pětišroub má dvoubarevný auto! Jak revoluční okamžik!). Další zkazka, která se traduje je, že Švýcarská pošta před odprodejem vozů do civilního sektoru všechny auta od jisté doby opatřovala novým celonátěrem, nebo alespoň částečným nátěrem části karoserie neboť jeden odprodaný Fridolín v původním laku figuroval ve velké bankovní loupeži v Curychu. Ovšem, je to jen pověst:-)
zajímavost č. 2: cena nového vozu v provedení pro německý trh byla 6.834 EUR
zajímavost č. 3: šířka střechy, tedy rozteč okapů pro montáž zahrádky, je shodná s Typem 2
Dnes circa ve 1 hodinu ráno přejel hranice první Volkswagen Typ 147 v ČR.
Typ 147 byl vyráběn mezi lety 1964-1972 a ve variantě pro německý trh bylo dosaženo celkového poštu 6139ks. Pro německou poštu bylo z tohoto počtu určeno cca. 5200 ks, lehce přes 900 ks bylo dodáno ostatním zákazníkům. Například jen jeden jediný kus byl prodán oficiálním zastoupením v Oslu norskému zákazníkovi. Importovaný kus je provedení pro PTT (švýcarskou poštu), jehož bylo mezi lety 1972-1974 v továrně Karmann v Osnabrucku celkem vyrobeno jen 1201 kusů.
Přestože Typ 147 se vyráběl malosériově, časové rozpětí jeho výroby jeho výroby způsobilo, že se do technických řešení analogicky s broukem promítla řada změn. Typ 147 započal svou pouť s motorem 1200 34HP, bubnovými brzdami, úzkou nápravou a koly o rozteči 5x205. Provedení pro švýcarskou poštu, které lze považovat za nejmodernější, mělo motor 1300/40HP, ušatou nápravu i kotoučové brzdy, kola 4x130, větrací klapku ve střeše. Zatímco německá verze měla na zadních dvířkách zavazadelníku nízké okno z ponorky, švýcarské provedení mělo nestandardní větší zadní okno a dvě rohová okénka á-la ponorka "Samba" (ale rovněž s Typem 2 nekompatibilní). Pro větší bezpečnost zpětná zrcátka T2B nebyla umístěna na dveřích, ale ponorková na předních blatnících, což umožňovalo pohyb v městském provozu s otevřenými šoupačkami při zachování výhledu dozadu. Teplo ve voze pro Švýcarsko podporuje nezávislé topení Eberspacher BN2, umístěné v předním zavazadelníku, německé provedení má pouze klasické topníky ohřívané výfukovými plyny. Všechny vozy byly z výroby vybaveny sedačkou řidiče, což je vlastně sériová broučí sklopná sedačka s broučími kolejničkami na jakési čtyřnožce, šroubované do podlahy a sloužící pro zvýšení posezu, za příplatek si zákazník mohl dospecifikovat sedačku pasažéra, která se zvláštním způsobem skládala a zasouvala až pod palubní desku z důvodu dobrého přístupu k nákladu. Další volitelnou výbavou pro německou i švýcarskou verzi byla dvě boční okna, instalovaná za přední dveře, které příjemně opticky odlehčovala a prosvětlovala interiér těžkopádného furgonu. Nakonec, pro zvýšení přepravní kapacity mohl být vůz vybaven tažným zařízením Westfalia a střešním nosičem stejného výrobce.
Určitou bezpečnost řidiče proti padajícímu nákladu doručovaných líbesbrífů zajišťovala přepážka za opěrákem jeho sedačky, dosahující do výšky jeho hlavy. Vyrábělo se více verzí, se síťkou nebo plexisklem a součástí mohla být i dřevěná polička dále kultivující tvar nákladového prostoru.
Zadání pro Typ 147 znělo jednoduše - 2m krychlové užitného prostoru, nosnost 400kg , max. provozní rychlost 100/h, spotřeba do 10 l. Pro tyto účely byla zvolena platforma Typu 14 Karmann Ghii (:-)), potažmo Typu 181, na kterou byla napasována účelová karoserie, která tak trochu vypadá jako výsledek fatálního střetu mezi Typem 3 a ponorkou. Přestože tedy Typ 147 svým zjevem naznačuje, a jak se často předpokládá, příbuznost s Typem 3, není tomu tak. Platforma je čistě "broučí", včetně přední nápravy a klasické převodovky s mokrými poloosami. Při výrobě karoserie bylo z důvodu unifikace použito něco málo dílů z brouka, Typu 2 a Typu 3, jako např. lampičky, světla, zrcátka, kličky, spínače. Volant je preclíkovský, nebo pozdějí standardovský tříramenný, ale s upravenou nábou pro moderní sloupek řízení. Páčka blikačů je z ponorky, tachometr z brouka, zrcátko potom ze starší verze Typu 3. Přední část podlahy je Karmann Ghia, zadní čtvrtky byly zdvojené rovným plechem, aby se zjednodušil tvar podlahy nákladového prostoru. V praxi už jsou u renovovaných vozů originál podlahy zcela nahrazeny snadno dostupnými podlahami na Ghiu. Karosařina a prosklení je unikátní až na dvířka motoru, která jsou z Typu 2. Vůz je vybaven šoupačkami na obou stranách, což je velmi progresivní řešení na které se v sériové produkci zmohl snad jen Peugeot 1007. V šoupačkách jsou pak otevírací šoupací okénka podobně jako v ponorce. Mechanismus zavírání je zřejmě totožný s T2a (rád porovnám). Noční můrou každého majitele je panoramatické přední okno..jakmile odejde do lovišť, je majitel ztracen, proto házím do pléna otázku, zda je rozumné proti kaménkům okno chránit extra nerozbitnou folií a jak by se k případnému poškození musela postavit pojišťovna. Já jsem tedy vedle vozu nasál i jedno náhradní přední okno, jehož cena se pohybuje cca. ceně jeho hmotnosti ve zlatě, ale cítím potřebu se proti případnému poškození zabezpečit.
Narozdíl od všech ostatních VWček je informací na webu málo a informace jsou často zkreslené a zamlžené. Většina webů papouškuje jeden a tentýž článek, případně redakčně upravený. Komplikace je i to, že se pro Typ 147 používala čísla podvozku z číselné řady pro Karmann Ghia, což znemožňuje přesné datování vozu. Další specialitou je, že na základě rámcových objednávek velkých podniků byly vozy vyráběny na sklad, ale uvolňovány do oběhu až na základě vyžádání zákazníka, mnohdy s mnohaletým zpožděním (výroba ukončena 1974, ale poslední vozy byly poště dodány až 1977). Kvalifikovaný odhad počtu dochovaných vozů obou verzí dohromady je kolem 200 celosvětově, z toho většina v Německu, 30-40 ve Švýcarsku, 10-15 v USA a minimálně 25 v UK, kam se spousta aut vyvezla z DE v době ekonomické konjunktury. Tržní cena Typu 147 se za posledních 5 let zdvojnásobila.
Hlavním klientem pro Typ 147 byla tedy Deutsche Post, kde vůz sloužil jednak jako doručovací vůz, ale také jako technologické zázemí oddělení telekomunikací, pak PTT (švýcarská pošta). Prvním civilním zákazníkem bylo vydavatelství časopisů, pár kusů v šedivé barvě s červeným pruhem sloužilo u knihoven (Lesezirkel Lippstadt). S Typem 147 jste se v 60. a 70. létech mohli v modro-žluté kamufláži setkat i na letištních plochách, protože klientem byla společnost Lufthansa.
Typ 147 si nevybojoval žádný obchodní název, přesto se však zapsal do povědomí jako "Fridolin". Nejvěrohodnější vysvětlení této přezdívky je, že vznikla hned u zaměstnanců karosárny Karmann,podle ušatého kolegy s vysokým čelem a vodnatýma očima. toto vysvětlení pokládám za přijatelné, ale můžete přispět vlastní teorií:-)
Importovaný vůz byl vyroben 1973, datum první registrace ve Švýcarsku je 1976. Nějakou dobu sloužil u pošt, po vyřazení odprodán firmě, které na jezerech, ležících na švýcarsko-italském pomezí provozovala marinu, prodej a opravy jachet a lodí, jak dokazuje původní fahrzeugschein. Po ukončení činnosti této firmy vůz odkoupil majitel z Dánska a od něj jsem po krátkém vyjednávání vůz získal já. Vzhledem k omezené nabídce a vysoké poptávce na trhu je to to tak, že majitel si nevybírá Fridolína, ale Fridolín svého majitele, takže jsem rád za to, co je, přestože stav vozu není naprosto původní. Původní kamufláž PTT, tedy žlutý spodek, stříbrný vršek a černý oddělovací opasek byl nahrazen modro-modrou dvoubarevnou kombinací (Pětišroub má dvoubarevný auto! Jak revoluční okamžik!). Další zkazka, která se traduje je, že Švýcarská pošta před odprodejem vozů do civilního sektoru všechny auta od jisté doby opatřovala novým celonátěrem, nebo alespoň částečným nátěrem části karoserie neboť jeden odprodaný Fridolín v původním laku figuroval ve velké bankovní loupeži v Curychu. Ovšem, je to jen pověst:-)
zajímavost č. 2: cena nového vozu v provedení pro německý trh byla 6.834 EUR
zajímavost č. 3: šířka střechy, tedy rozteč okapů pro montáž zahrádky, je shodná s Typem 2
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
No konecne poradna kara v republice
- wally
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2302
- Registrován: 20 říj 2010
- Bydliště: Praha 9 skorovenkov..:o)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
5š, teď jsi mě fakt naprdnul... koukám po nich už dýl... ALE teď ti na to prdím fakt jsou ošklivý a vůbec se mi nelíbí..
.....a vůůbec Pche
Néé je to super auto...a mě bylo jasný, že ty s ničím normálním nepřijdeš...
.....a vůůbec Pche
Néé je to super auto...a mě bylo jasný, že ty s ničím normálním nepřijdeš...
Myslíme to vwážně...;o)
First Czech EBI-Racer on Weber carbs
------------------------------
Wally T2b doka 1976 - 2276ccm /brutal doka
Florián malookno 1963 - 1584 ccm
Karel KG 1963 - WBX / Typ5 / ???? ccm
Blue T2a 1970 Deluxe / 1679ccm / C25 /1x DRLA40 / CSP Python
------------------------------
First Czech EBI-Racer on Weber carbs
------------------------------
Wally T2b doka 1976 - 2276ccm /brutal doka
Florián malookno 1963 - 1584 ccm
Karel KG 1963 - WBX / Typ5 / ???? ccm
Blue T2a 1970 Deluxe / 1679ccm / C25 /1x DRLA40 / CSP Python
------------------------------
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
no teda fuj ... ... tak na to se těším až to uvidím .... co to stálo jestli to není tajné???
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
hejňátko vembloudů
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- maxmax
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5044
- Registrován: 25 pro 2007
- Bydliště: Praha 8 a5
- Kontaktovat uživatele:
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Jak jsem už psal Vaahovi, jako T2 Šnek,tak vošklivý, až je to krásný
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Tohle dostal zadarmo, a jeste mu dali na benzinčáryfuk píše:co to stálo jestli to není tajné???
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5297
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Fridolín je super. Prostě, auto s duší.
Každý celek se skládá z detailů.
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
hernajs ic nájs !
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7225
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
To co se neprivezlo za bolsevika,tak se vozi v dnesni dobe .Jen tak dal a gratulacka
Vwase nocni sichta...
- Skid
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2002
- Registrován: 25 dub 2007
- Bydliště: Veselí nad Lužnicí a Pha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Vsude tajnoati,tajnosti,tajnosti,ale abych rekl pravdu na 99% jsem cekal ze to bude takovahle vobluda. Ba ne,je to fakt moc pekny a tesim se az to uvidim nekde na srazu.
VW Brouk alias Walda (1956)
VW Brouk 1600i "Black Frog" (1996)
VW T2a "Tommy" (1970)
VW Brouk 1600i "Black Frog" (1996)
VW T2a "Tommy" (1970)
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
tak o fridolínu jsem jenom čítávala, že jako prej existuje a teď ho uvidím na vlastní oči ..
ale stejně si myslim, že se Šroubovi prostě už nechtělo spát ve stanu a bus je už trapnej,( toho má každej ), tak hledal jinou variantu
gratuluju
ale stejně si myslim, že se Šroubovi prostě už nechtělo spát ve stanu a bus je už trapnej,( toho má každej ), tak hledal jinou variantu
gratuluju
...a na to se napijem...
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
V šedivej záplave oválov príjemné oživenie .
Gratulujem!!!
Gratulujem!!!
ExBruno
- pulenejksicht
- ex beetleboy
- Příspěvky: 5894
- Registrován: 19 kvě 2004
- Bydliště: vwšudezdejší
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Honzo ty jsi tak krásně perverzní .gratulace
jdeme frflat na flat ...
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Teda, pěkná kára.Gratuluju...
Až mě za to doma vyhoděj,tak budu kempovat celoročně.
- brzi.2
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2000
- Registrován: 12 pro 2005
- Bydliště: Plzeň-jih
- Kontaktovat uživatele:
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Gratulace, pěknej kousek. Sám jsem měl zálusk a myšlenky na pochodu. Já říkám čím hnusnější tím hezčí.
http://www.vwwest.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
Parádní úlovek, gratuluju, předpokládám, že z toho uděláš pořádnou bestii?:)
1966
Re: Můžu něco říct? Je to hnusný :-)
pojizdny fridolin dobre ty
taky 2,2 typ1
taky 2,2 typ1