Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Lincoln Zephyr, vůz vyšší třídy vyráběný automobilkou Ford od roku 1936, má kořeny v prototypu z roku 1932, o němž se hovoří, že mohl ovlivnit vývoj VW brouka. Jedná se tedy o další střípek do debaty co bylo dříve, zda slepice, nebo vejce, a kdo komu koukal přes rameno. Někteří historici automobilismu tvrdí, že Porsche se prototypem Zephyru skutečně inspiroval, koneckonců Porsche navštívil jak karosárnu Briggs, tak mnohokrát i samotné Fordovy závody, kde se učil o výrobních procesech a efektivitě výroby. Mohlo to být i zcela opačně. jisté je, že zmiňované vozy vznikaly ve stejném časovém rámci.
Konstruktérem Zephyru byl Jan Tjaarda ("charda") holandského původu. Původem z prominentní rodiny v oblasti Sterkenbergu, vystudoval leteckou konstrukci, praocval pro Fokker, v průběhu 1. sv. války byl pilotem, následně komerčním pilotem a ve dvacátých létech se vrátil ke konstrukční práci. V roce 1923 emigroval do USA, od roku 1926 se intenzivně zabýval aerodynamickými konstrukcemi - například pod křídly Duesenberga - které průběžně vylepšoval. Od roku 1932 coby vedoucí vývoje v karosárně Briggs Manufacturing Company, nezávislé společnosti, která byla subdodavatelem různých automobilek, vytvářel karoserie pro Ford, Packard a Chrysler. Střihnul si i patent na stejnoběžné klouby a pokud se nepletu tak i na samonosnou karoserii. Takže to byl machr a určitě nevylezl zpod kamene.
Jan Tjaarda se pro své rané práce inspiroval tvorbou rakousko-uherského konstruktéra Járaye Pála, ten má velmi zájímavá spojení s proudnicovou konstrukcí Tatra a doporučuji k samostudiu. První konstrukcí Tjaardy byl vůz s motorem vzadu, který kdybyste zkrátili o zadní dveře, máte brouka. Samotný Zephyr, vůz, který měl automobilce Ford otevřít dveře do segmentu vyšší třídy, byl myšlenkovým dítětem Edsela Forda (Ford junior). Henry Ford těmto výstřelkům moc nefandil, byl konzervativní a chtěl se držet při zemi.
Prototyp Zephyru měl motor V8 umístěný vzadu, což umožnilo zakulatit přední kapotu do aerodynamického tvaru. Motor byl standardní V8 kapalinou chlazený flathead, přístup vzduchu byl žábrami v zadních čtvrtpanelech a po zužitkování odcházel žebrovaným víkem motoru. Tento prototyp byl prezentován na výstavě "Století pokroku" v roce 1933 v Chicagu - viz obrázek níže.
Pro tehdejší klientelu byl však vůz shledán příliš revoluční a pro sériovou výrobu byl výrazně přepracován, do tehdy běžné koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Využity byly principy samonosné karoserie, ale prostorový skelet stále spočívá na podélném rámu. Jako pohonná jednotka byl vyvinut motor V12, vycházející z již vyzkoušené V8, se spodovými ventily.
Zephyr se stal komerčně nejúspěšnějším aerodynamickým vozem své doby. Překonal konkurenční Chrysler Airstream, vzniklo několik karosářských variant (dvou- a čtyřdvéřový sedan, kupé, kabrio..). Zephyr také dal základ první generaci legendárního modelu Lincoln Continental. S obměnou karoserie a průběžnými facelifty vydržel ve výrobě až do roku 1948.
Konstruktérem Zephyru byl Jan Tjaarda ("charda") holandského původu. Původem z prominentní rodiny v oblasti Sterkenbergu, vystudoval leteckou konstrukci, praocval pro Fokker, v průběhu 1. sv. války byl pilotem, následně komerčním pilotem a ve dvacátých létech se vrátil ke konstrukční práci. V roce 1923 emigroval do USA, od roku 1926 se intenzivně zabýval aerodynamickými konstrukcemi - například pod křídly Duesenberga - které průběžně vylepšoval. Od roku 1932 coby vedoucí vývoje v karosárně Briggs Manufacturing Company, nezávislé společnosti, která byla subdodavatelem různých automobilek, vytvářel karoserie pro Ford, Packard a Chrysler. Střihnul si i patent na stejnoběžné klouby a pokud se nepletu tak i na samonosnou karoserii. Takže to byl machr a určitě nevylezl zpod kamene.
Jan Tjaarda se pro své rané práce inspiroval tvorbou rakousko-uherského konstruktéra Járaye Pála, ten má velmi zájímavá spojení s proudnicovou konstrukcí Tatra a doporučuji k samostudiu. První konstrukcí Tjaardy byl vůz s motorem vzadu, který kdybyste zkrátili o zadní dveře, máte brouka. Samotný Zephyr, vůz, který měl automobilce Ford otevřít dveře do segmentu vyšší třídy, byl myšlenkovým dítětem Edsela Forda (Ford junior). Henry Ford těmto výstřelkům moc nefandil, byl konzervativní a chtěl se držet při zemi.
Prototyp Zephyru měl motor V8 umístěný vzadu, což umožnilo zakulatit přední kapotu do aerodynamického tvaru. Motor byl standardní V8 kapalinou chlazený flathead, přístup vzduchu byl žábrami v zadních čtvrtpanelech a po zužitkování odcházel žebrovaným víkem motoru. Tento prototyp byl prezentován na výstavě "Století pokroku" v roce 1933 v Chicagu - viz obrázek níže.
Pro tehdejší klientelu byl však vůz shledán příliš revoluční a pro sériovou výrobu byl výrazně přepracován, do tehdy běžné koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Využity byly principy samonosné karoserie, ale prostorový skelet stále spočívá na podélném rámu. Jako pohonná jednotka byl vyvinut motor V12, vycházející z již vyzkoušené V8, se spodovými ventily.
Zephyr se stal komerčně nejúspěšnějším aerodynamickým vozem své doby. Překonal konkurenční Chrysler Airstream, vzniklo několik karosářských variant (dvou- a čtyřdvéřový sedan, kupé, kabrio..). Zephyr také dal základ první generaci legendárního modelu Lincoln Continental. S obměnou karoserie a průběžnými facelifty vydržel ve výrobě až do roku 1948.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Zdravas,
myslíte že je to toto autko?
myslíte že je to toto autko?
- Přílohy
-
- f400544261228a26cd9731dec890db6e.jpg (67.25 KiB) Zobrazeno 4497 x
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Může být. Kdybych měl pejska, hned bych si podobný sak pořídil!
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- pulenejksicht
- ex beetleboy
- Příspěvky: 5894
- Registrován: 19 kvě 2004
- Bydliště: vwšudezdejší
- martin_100
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2565
- Registrován: 01 srp 2007
- Bydliště: Rybnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
To chci pro Rexíka
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
hezký, úplně v tom vidím škodovku, typ 935, nebo tak nějak. taky měla motor před zadní nápravou. Boční profil prakticky stejnej.
syn pana tjaardy byl dizajnér, dělal např. u pininfariny
syn pana tjaardy byl dizajnér, dělal např. u pininfariny
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
a psa mám, zeptám se ho, jestli nechce ten pytel k ježišku
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5297
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Já myslím, že i nějaký kočičák by se v tom nechal vozit .
Každý celek se skládá z detailů.
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
final verzia...ma berie fest...hlavne palubka. Ciste porno.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15199
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Tak to je všechno moc hezké, obrázky z netu. Kdy ale uvidíme nějaký ten vůz v Čechách ? ???
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- pulenejksicht
- ex beetleboy
- Příspěvky: 5894
- Registrován: 19 kvě 2004
- Bydliště: vwšudezdejší
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
takovou navoněnou hajtru by si snad žádný folcikář nekoupil ne ..špatný forum
jdeme frflat na flat ...
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Co vám budu..je to boží! Nejlepší je, že když člověk přemlouvá motor, nemusí u toho klečet. Seřizování se odehrává tzv. tváří v tvář!
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
..... jsem jak struna . Doufám že až se vrátím z práce bude záhada odhalená celá ... celičká
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Myslím, že záhada je objasněna. Teď už mi stačí jen nějaké další fotky.
Co přijde dál???
- martin_100
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2565
- Registrován: 01 srp 2007
- Bydliště: Rybnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Je jich plnej kočicí fejcbůk.
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7225
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
.....to jako že Pětišroub zradil nebo tak nějak?
Vwase nocni sichta...
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
Je to tak! Poté co jsem vystřídal lecjaká VWčka jsem si nedokázal představit, že by mi nějaké další poskytlo zbrusu nový a překvapivý uživatelský feeling, tak jsem zamířil do jiných vod. Chyba nastala před lety v okamžiku, kdy nás Dejvid nalákal do Caorle na sraz amerických vozů do roku 1955. Už tehdy jsme mlsně okukovali neprozkoumaný segment. No a v průběhu dalších let krystalizovala kýžená podoba vozu, značka, model, rok výroby.
Takže tady je - impozantní a luxusní Lincoln Zephyr z roku 1939, jehož jsme třetí majitelé, je to výjimečně zachovalý kousek s hezkou a zdokumentovanou historií. Je dobře vybaven příplatkovými doplňky- topením, dvourychlostním diferenciálem, rádiem, dálkovými světly a skleněnými deflektory na předních dveřích a dobovou dokumentací.
Všechna auta jsou původní jen jednou. A tento vůz je autentický, originál, neprzněný, neupravovaný, bez nutnosti větších zásahů. Jedinou úpravou je doplňkový tlakoměr oleje, který poslední majitel nainstaloval neb nemohl sehnat správné čidlo pro původní ukazatel, a také novější relé dobíjení- obě položky už jsou v řešení.
Zdechlé jsou silentbloky motoru, ale jinak jde vše dobře a bez vůlí.
Je to bezva kára. Už se těším, až spolu vyrazíme. Prozatím jsme jen řešili drobnosti, opravu palivoměru, čištění a výměnu kapalin, nákup palcového vercajku..
Takže tady je - impozantní a luxusní Lincoln Zephyr z roku 1939, jehož jsme třetí majitelé, je to výjimečně zachovalý kousek s hezkou a zdokumentovanou historií. Je dobře vybaven příplatkovými doplňky- topením, dvourychlostním diferenciálem, rádiem, dálkovými světly a skleněnými deflektory na předních dveřích a dobovou dokumentací.
Všechna auta jsou původní jen jednou. A tento vůz je autentický, originál, neprzněný, neupravovaný, bez nutnosti větších zásahů. Jedinou úpravou je doplňkový tlakoměr oleje, který poslední majitel nainstaloval neb nemohl sehnat správné čidlo pro původní ukazatel, a také novější relé dobíjení- obě položky už jsou v řešení.
Zdechlé jsou silentbloky motoru, ale jinak jde vše dobře a bez vůlí.
Je to bezva kára. Už se těším, až spolu vyrazíme. Prozatím jsme jen řešili drobnosti, opravu palivoměru, čištění a výměnu kapalin, nákup palcového vercajku..
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Lincoln Zephyr - americký maxibrouk
to je moc pěkný .... gratuluji