Lope, myslím, že (si) démonizuješ naftu zbytečně.lope píše:Protože nafta se *vznítí* při nižší teplotě než benzín. To samé platí pro olej. Např. olej (nafta) kapající na horký výfuk je nebezpečnější než kdyby tam kapal benzín. Našel jsem: teplota vznícení nafty 250 st.C, benzínu 340 st. C.yahoďák píše: tak to slyším prvně, že by diesel byl náchylnější k požáru nežli benzín....prosím, můžeš mi vysvětlit proč?
https://www.ceproas.cz/bezpecnostni-listy
Větší hořlavost byla prý i důvodem, proč se diesely neujaly v letadlech. Ale tam hrála určitě roli i větší měrná hmotnost, i když nízké otáčky a spotřeba by byly výhodné.
Sice jsem v chemii nikdy nevynikal, ale selský rozum mě nutil pochybovat o tvých vývodech.
takže věz, že teplota vznícení (kterou argumentuješ) je definována takto:
je to nejnižší teplota, při které za definovaných zkušebních podmínek se hořlavá látka ve směsi se vzduchem sama bez iniciace vznítí.
Otázka: kde je na motoru teplota 250°C a víc a zároveň zde dojde k "definovaným podmínkám" (např. tlak, poměr a promísení látky se vzuduchem)?
V případě úniku provozních náplní je podstatná jiná hodnota a to bod (teplota) vzplanutí, případně teplota hoření.
A zde je hodnota u benzínu méně než 21°C, což ho řadí to první třídy nebezpečnosti, zatímco nafta je s hodnotou 55-100°C až ve třetí třídě.
Počti si třeba zde
Věř mi, že kdyby únik nafty a/nebo oleje měl způsobit požár vozu, tak už dávno chodím pěšky...ne že bych se bál, ale neměl bych čím jezdit
A u otázky proč není nafta používána v letadlech vidím její hlavní nevýhodu na zcela opačném konci... protože je náchylnější k zhoršení vlastností při mrazu (např. filtrovatelnost), než ostatní paliva.