Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Víno, ženy, muži a zpěv. Pojďme si konečně odpočinout od vzduchem chlazených.
Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Sam »

Již dlouho mne nenadzvedla ze židle zpráva jako ta, kterou dnes uveřejnil server iDnes. Současný majitel domu Ferdinanda Porscheho dospěl k závěru, že nejlepší co je možné udělat je, rekonstruovat objekt do podoby z roku 1875, kdy se F. Porsche narodil. Čin to může být chválihodný ale to jen v případě, že původních konstrukcí je na objektu dostatečné množství a řeší se jen detaily. Případ jako zde ve Vratislavicích, ukazuje na hrubou neznalost a necitlivost k historii jako takové. Zbourat skoro celý dům a na pozemku postavit věrnou repliku, to je ta největší škoda, kterou mohl majitel udělat.
I do detailu propracovaná replika bude stále jen replikou, bude jí chybět duch doby. Patina a opotřebení, zápach na chodbě, vrzající podlaha, špatně doléhající dveře, atp... Detaily, které celý objekt v rámci dlouhé historie získal, se mávnutím proutku vytratí a zbude jen sterilní "novostavba" dle původní dokumentace. Budu se zřejmě opakovat ale změny dispozic, stejně tak jako dobové úpravy na našich vozech, to je ta součást historie kterou si objekt, vůz či motocykl nese od svého vzniku a kterou je nutné zachovat pro budoucí generace. V tomto případě platí ověřené rčení že mnohdy méně bývá více a že není většího neštěstí než srážka s aktivním blbem.

Pečlivě rekonstruujeme své Volkswageny, hadříkem očišťujeme na původní lak, zachováváme původní plechy, zachraňujeme dobový spojovací materiál a z piety vracíme do popelníčku nedopálený doutník předchozího majitele, jen abychom zachovali maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal tak, abychom plynule navázali na jeho dosavadní historii. Ne tak u koncernu Volkswagen. Tam by šli jistě cestou nových dílů, zinkovaných šroubů z Číny, nového blejskavého laku a pak by se ještě hrdě bili do prsou, jak se jim práce podařila.
Co říci závěrem ? Snad jen okřídlené:" Nenahraditelná škoda, je to ale váš dům a můžete si s ním dělat co chcete!"

http://liberec.idnes.cz/bourani-rodneho ... -zpravy_tm
Přílohy
snapshot45.png
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od sSATYRr »

Pečlivě rekonstruujeme své Volkswageny, hadříkem očišťujeme na původní lak..jen abychom zachovali maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal tak, abychom plynule navázali na jeho dosavadní historii.
hezkej protimluv
Nastesti pamatkova pece ma tyhle detsky nemoci uz nejakych 90 let za sebou.
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Sam »

:D Dobrý postřeh. Pokud je na co očišťovat, je samozřejmě žádoucí dostat se na co nejstarší vrstvu. Očištění na základovou spáru moc původna nevnese a zde si myslím, není na škodu spokojit se s pozdější úpravou.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Herbie »

s tím barákem je to takový nějaký zamotaný, sam nevim co si o tom mam myslet ....

:-k

na jednu stranu se to fakt zda jako škoda, že to zbořili tak výrazně
ale na druhou stranu ten barak byl za ty leta taky dost prestavěnej a překopanej

takže co vlastně bylo ještě autentický a co bylo vhodný zachovat
a "hadříkem očišťovat na původní lak" ???
... a vůbec !

Uživatelský avatar
martin_100
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2560
Registrován: 01 srp 2007
Bydliště: Rybnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od martin_100 »

vyměň slovo hadřík za slovo bagr a slova původní lak za slova základová deska a je to defakto to samý :wink:

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od sSATYRr »

Bez demolicí se podle něj dům do původní podoby nepodaří dát. „Budova byla v průběhu 20. století několikrát zásadně přestavěna, a to včetně změny půdorysu či výšky objektu. Změnilo se třeba umístění prakticky všech stavebních otvorů,“ řekl mluvčí Kodym.
Tento stav prý potvrdil i důsledný průzkum na místě pomocí sond. Odborníci podle Kodyma následně porovnali výsledky se všemi dostupnými plány domu a podklady z 19. století.
„Objekt tedy nebyl ‚demolován‘, ale stavební společnost odstranila všechny nepůvodní části - bohužel jich bylo opravdu mnoho. Pokud jsme se chtěli vrátit k vnějšímu stavu objektu z doby, kdy zde žil Ferdinand Porsche, neměli jsme jinou možnost,“ tvrdí Vítězslav Kodym.
Zdroj: http://liberec.idnes.cz/bourani-rodneho ... -zpravy_tm
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od sSATYRr »

Pokud by se jednalo o pamatkove cenou stavbu, tento postup by byl samozrejme zcela zcestny na urovni puristicke obnovy pamatek v 19. stoleti. Zde je vsak hlavnim motivem osobnost dr. Porscheho - tedy presne vymezeni casove periody. Za techto okolnosti lze uvedeny postup akceptovat, protoze zachrana stavby samotne se vsemi pozdejsimi upravami neni dulezita.
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od lišák »

Každá mince má dvě strany, aneb z hovna dort neuplácáš.
http://slany.blog.idnes.cz/c/481157/sko ... rsche.html
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Sam »

Chápu že to je těžké rozhodování a každá poloha bude mít svou řadu odpůrců a naopak opěvovatelů. Momentálně jsem naladěný na vlnu, že rok "0" není vždy ten jediný správný, je možné se časem dozraju, zbavím se dětských nemocí a půjdu současnému majiteli potřást pravicí nad perfektním dílem. Kdo ví.

Abych dům přirovnal k veteránům, které jsou mi přeci jen bližší, tak zde je dle mého krásný příklad KDF82e který se našel v Litvě. http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... lit=kdf82e

Ano, je to hnusný zbastlenec nepůvodních dílů a je mi naprosto jasné, že touha vlastnit původní vůz KDF82E je natolik velká, že majitel sáhne k radikálním řezu jako ve Vratislavicích a vysochá z toho dobově korektní a perfektní vůz.
Já bych ho fouknul konkorem a nechal bych jej ve stavu v jakém je.

[konec nudného veteránského okénka]
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od lišák »

Sam píše:Chápu že to je těžké rozhodování a každá poloha bude mít svou řadu odpůrců a naopak opěvovatelů.
Víš Same, ono je to tak, že např. u Tvého vozu jsem jednoznačně opěvovatel, ale třeba u Bruna jsem v schizofrenní situaci. Jsou části kde aplikuji restaurátorské postupy a hned vedle toho naprosto nemilosrdně odstraňuji "detaily, které celý objekt v rámci dlouhé historie získal".
Ano mohu se snažit zachraňovat dobový spojovací materiál a z piety vracet do popelníčku nedopálený doutník předchozího majitele, jen abych zachoval maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal, ale vocať - pocať. Když zjistím, že po bouračce to někdo opravil horkou jehlou, že podběh je posunutý o 5cm a je na tom cenťák kytu, tak to mám zachovat jako svědectví doby?
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Sam »

lišák píše:
Sam píše:Chápu že to je těžké rozhodování a každá poloha bude mít svou řadu odpůrců a naopak opěvovatelů.
Víš Same, ono je to tak, že např. u Tvého vozu jsem jednoznačně opěvovatel, ale třeba u Bruna jsem v schizofrenní situaci. Jsou části kde aplikuji restaurátorské postupy a hned vedle toho naprosto nemilosrdně odstraňuji "detaily, které celý objekt v rámci dlouhé historie získal".
Ano mohu se snažit zachraňovat dobový spojovací materiál a z piety vracet do popelníčku nedopálený doutník předchozího majitele, jen abych zachoval maximum autentičnosti který vůz za svou dlouhou dobu získal, ale vocať - pocať. Když zjistím, že po bouračce to někdo opravil horkou jehlou, že podběh je posunutý o 5cm a je na tom cenťák kytu, tak to mám zachovat jako svědectví doby?
Možná to bylo špatně pochopeno ale já netvrdím, že je vždy nutné zachovat kompletní historii, když je ale možné se prokopat krz necitlivé úpravy ke zdravému masu, není lepší volby. Pokud tam ale z masa zbudou jen výpečky, je to dilema. Podběh se dá vyrovnat, nemocné plechy ořezat a doplnit zdravým materiálem. Další krásný příklad kudy se neubírat jsem našel na stránkách kluků Západoslovenských. Schválně si projděte galerii. Krásná práce ale zbytečně z toho ořezaly většinu vnějších plechů a zbyly jen dveře a kapoty :?
http://www.oldtimer-hollen.sk/sk/Renova ... 1961-.alej
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
pulenejksicht
ex beetleboy
Příspěvky: 5886
Registrován: 19 kvě 2004
Bydliště: vwšudezdejší

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od pulenejksicht »

možná by stačilo nemíchat divoký sny maxipsa fíka s nudnou realitou :wink:
jdeme frflat na flat ...

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od lope »

Je otázka, jestli za takového stavu domu o nějakou "rekonstrukci" vůbec usilovat. Co je pryč, už se nevrátí... Viděl bych za tím nasátí nějaké EU dotace nebo maskování snahy postavit na tom místě něco úplně jiného, údajně shodného s Porscheho domem.

Uživatelský avatar
Laco
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 870
Registrován: 31 říj 2011
Bydliště: Hřebeč
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Laco »

Přečtěte si nejdřív, v jakém stavu byl tento dům, co z toho bylo původního. A hlavně, v jakém stavu to původní bylo !

Takže příklad pro Sama: ty by by si zachraňoval stejným způsobem jako svého brezela např. 1302 r.c. 1971, posařovanou po bouračce ze 3-4 částí, obroušenou na plech a 2x přelkovanou, s motorem z Golfa I a uřízlou střechou ve kterém, ještě když byl originál jezdil třeba Havel ???

Co by ti z Originál auta zbylo ? Co by si nazval originálem?

K takovému stavu bych asi přirovnal rodný dům F.Porsche.

Uživatelský avatar
tarmara
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 880
Registrován: 14 zář 2013
Bydliště: Lissa an der Elbe

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od tarmara »

Barák není auto. V tomhle případě (budu používat terminologii tomuto fóru bližší) sjel kdysi z linky pěknej zdravej preclík. Časem se tu uříznul blatník, pak střecha. Pak se rozřezal zadek, aby se tam mohl dát dvoulitr a samosebou se vyřízlo i preclíkovský okýnko. Pak se uřiznul předek a "šikovnej" klempíř tam přivařil čelo a přední sedačky z T2ky. No a nakonec to před třiceti lety dojebali tím, že nad motor navařili prdel z T3ky. (všechny popsané úpravy JSOU ve stavařině proveditelné). Takže ze preclíka zbyl jen podvozek a to bez motorového prostoru, kterej byl taky převařen
Takže si myslím, že uřiznutí celýlo vrchu, zachránění všecho co se dá z podvozku a navaření původní zaarchivované CELÉ preclíkovské kastle podle původních pracovních fabrických postupů mi přijde jako dobrý nápad. Na rozdíl od klempířiny se dají ve stavařině materiály v kvalitě doby vzniku původního domu sehnat lépe a za rozumno. Same, však jsi stavař, tak víš že srovnávat tyhle dva světy je dost těžký.
VW T2b "Zoran" (1977)
Kdyby mi to stálo, jako mi to visí, koupil bych si velkostatek u nás v Lysý!

Uživatelský avatar
Laco
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 870
Registrován: 31 říj 2011
Bydliště: Hřebeč
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Laco »

:lol: :lol: :lol: :lol: tak tady se to zase zvrhne...

patinkáři versus opravátoři

raději už zase budu za mlčící většinu než se někdo zeptá na karmanna .... :lol: :-#

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Sam »

Laco píše: Takže příklad pro Sama: ty by by si zachraňoval stejným způsobem jako svého brezela např. 1302 r.c. 1971, posařovanou po bouračce ze 3-4 částí, obroušenou na plech a 2x přelkovanou, s motorem z Golfa I a uřízlou střechou ve kterém, ještě když byl originál jezdil třeba Havel ???

Co by ti z Originál auta zbylo ? Co by si nazval originálem?
Právě že v takovém případě bych auto prolil konkorem a nechal bych ho jak je jako pomníček doby, ani bych na něj nechmátnul. Není třeba za každou cenu renovovat
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Laco
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 870
Registrován: 31 říj 2011
Bydliště: Hřebeč
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Laco »

Sam píše:
Laco píše: Takže příklad pro Sama: ty by by si zachraňoval stejným způsobem jako svého brezela např. 1302 r.c. 1971, posařovanou po bouračce ze 3-4 částí, obroušenou na plech a 2x přelkovanou, s motorem z Golfa I a uřízlou střechou ve kterém, ještě když byl originál jezdil třeba Havel ???

Co by ti z Originál auta zbylo ? Co by si nazval originálem?
Právě že v takovém případě bych auto prolil konkorem a nechal bych ho jak je, ani bych na něj nechmátnul. Není třeba za každou cenu renovovat

Takže ty Same by si měl v garáži "moderní"paskvil,vyprzněný neodbornou veřejností a totální polofunkční zhovadilost, ale s vědomím, že když byl původní originál tak v tom jezdila významná osobnost ? Fakt ?

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od Sam »

Laco píše:

Takže ty Same by si měl v garáži "moderní"paskvil,vyprzněný neodbornou veřejností a totální polofunkční zhovadilost, ale s vědomím, že když byl původní originál tak v tom jezdila významná osobnost ? Fakt ?
70léta mne nelákají ale pokud bych měl např. to KDF 82E co jsem psal výše, tak bych ho klidně měl v garáži s vědomím, že je to paskvil a že s ním nikdy nevyjedu, protože toho nebude technicky schopen.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
tarmara
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 880
Registrován: 14 zář 2013
Bydliště: Lissa an der Elbe

Re: Zbourání rodinného domu Ferdinanda Porsche

Příspěvek od tarmara »

Sam píše:.. ale pokud bych měl např. to KDF 82E co jsem psal výše, tak bych ho klidně měl v garáži s vědomím, že je to paskvil a že s ním nikdy nevyjedu, protože toho nebude technicky schopen.
Ale oni tady tím chtějí jezdit a ukazovat ho i lidem, kterým ten původní "paskvil" nic neřekne....nebo to zatím aspoň tak prezentují
VW T2b "Zoran" (1977)
Kdyby mi to stálo, jako mi to visí, koupil bych si velkostatek u nás v Lysý!

Odpovědět