Jak odleptat ocel z hliníku

Víno, ženy, muži a zpěv. Pojďme si konečně odpočinout od vzduchem chlazených.
lope
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 989
Registrován: 08 zář 2009

Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od lope »

Zlomil se mi závitník M3 v hliníkové (duralové) tyčce a potřeboval bych ho dostat ven pokud možno bez zničení díry. Mám dobré zkušenosti s odleptáváním kyselinou dusičnou, jednou jsem už závitník úplně rozpustil a černý vrták to aspoň rozdrobilo na kousky. Ale na tenhle se nechytá. Vůbec, ani ťuk (zkusil jsem i jiný kus namočit do té kyseliny). Kyselina je dobrá, ocel "bláto" se v ní úplně vaří. Nevíte někdo, jakou jinou dostupnou kyselinu použít? Co kyselina sírová pro baterky, jak si rozumí s hliníkem?

radek111
Příspěvky: 133
Registrován: 16 črc 2013
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od radek111 »

jakou koncentraci si pouzil ?
me se nekdy na tom zeleze udelal povlak a reakce se zastavila a pomohlo kyselinu vic naredit a ten povlak se musel nejak trochu narusit

lope
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 989
Registrován: 08 zář 2009

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od lope »

Vzal jsem tu, co jsem koupil (snad 97 %) a zředil 1:1 destilovanou vodou. Ten zkušební závitník je lesklý a žádný povlak se na něm nedělal, zůstal netknutý.

Uživatelský avatar
Ales-X
beznadějný žumpofil
Příspěvky: 974
Registrován: 18 čer 2008
Bydliště: Wild West
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od Ales-X »

Já když se mě zalomí závitník to udělám tak že vybrousím přípravek aby zapadl do čistících drážek závitníku a zasunu ho do drážek, materiál v kterém se zalomil nahřeji, většinou stačí PB hořák, případně prostříkám Wédéčkem (před nahřátím) a pomalu vyšroubuji zpět.

lope
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 989
Registrován: 08 zář 2009

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od lope »

U M3? To by musel bejt nějakej kosmickej materiál, aby to vydržel. Asi risknu tu kyselinu sírovou. V nejhorším to hliník trochu rozpustí, a když trefím správný okamžik, možná ještě zbyde trochu materiálu na závit...

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3694
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od john »

Spark erosion je najlepsia cesta , ale asi stoji viac ako kus duralovej gulatiny... :D

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4489
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od SO 545 »

ako pise john vyiskrenie je najelegantnejsia cesta len to nieco stoji.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

lope
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 989
Registrován: 08 zář 2009

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od lope »

To se mi asi nevyplatí. Materiál stojí pár korun a strojně jsem nechal udělat jenom závity v čelech, ostatní dělám sám. A nouzově je možnost díru zvětšit a zalisovat matku M3 po eloxování. Ani nevím, kde by to vyjiskřili.

Uživatelský avatar
vako
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 827
Registrován: 07 úno 2005
Bydliště: Kežmarok - Poprad
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od vako »

dalsi sposob
Blacksmith - Juniperus Hero
VWolkers

lope
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 989
Registrován: 08 zář 2009

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od lope »

Tak kyselina sírová zabrala. Koupil jsem flašku pro akumulátory, stojí na ní 33-40 % (dost velká tolerance...) Protože jsem se dočetl, že při vyšší koncentraci ocel spíš pasivuje než rozpouští, tak jsem ji ještě zředil vodou cca 1:1. Po 12 hod se závitník začal viklat a po dalších 12 se úplně rozpustil za vzniku černého kalu. Hliník to sice taky napadá, ale spíš pasivuje, závit tam zůstal. Je to teda celkem pomalé, ale zase skoro bez práce.

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1948
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od VW181 »

vako píše:dalsi sposob
Co to je za způsob svařování?
Vypadá to zajímavě...
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 362
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od VWenca »

Vypadá to na TIG.
Drátovou erozi i hloubení umím, ale je to poněkud dražší technologie.

Uživatelský avatar
vako
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 827
Registrován: 07 úno 2005
Bydliště: Kežmarok - Poprad
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od vako »

ale da sa to aj s CO2, len treba viac opatrnosti, staci privarit na zavitnik z vnutra velku maticu a kym je to horuce pekne z lahka vytocit von..
Blacksmith - Juniperus Hero
VWolkers

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4489
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od SO 545 »

len s MAGom to bude v diere studene a dost na pikacu sa tam dostanes , ale s TIGom ked to vies to je schodnejsia cesta.
Zase TIG v garazi je este trochu exot oproti MAGu :wink:
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3694
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od john »

Najjednoduchsia cesta je naucit sa rezat zavity... :D bez lamania zavitnikov a naslednym leptanim / varenim... :D

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4700
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od lišák »

john píše:Najjednoduchsia cesta je naucit sa rezat zavity... :D bez lamania zavitnikov a naslednym leptanim / varenim... :D
No jo, ale to člověk nesmí mít v ruce cit jako kráva v rohu :lol: .
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 12621
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od Sam »

Bude nějaká fotodokumentace z leptání? Zatím tady novátorské postupy tlačí jen LIšák.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3977
Registrován: 28 srp 2006

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od Šíša »

Pridam se, neb mne neco obdobneho ceka v nejblizsi dobe a ve vetsim meritku, aneb:

- jak dostat z hlav (typ4 CJ) stare vyfukove stefty? ... neb nepredpokladam, ze je vysroubuji v celku ...

Predpokladam pred vlastnim zasahem nahrivat a kdyz se strihnou/utrhnout tak pote vyjiskrit a nasledne vyvlozkovat?

Diky!

lope
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 989
Registrován: 08 zář 2009

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od lope »

john píše:Najjednoduchsia cesta je naucit sa rezat zavity... :D bez lamania zavitnikov a naslednym leptanim / varenim... :D
Osobně myslím, že lom závitníku M3 je jenom otázka (krátkého) času - únavy materiálu, zejména při ručním řezání, kdy se střídá směr otáčení.
Sam píše:Bude nějaká fotodokumentace z leptání? Zatím tady novátorské postupy tlačí jen LIšák.
Nevím, kam uploadovat případnou fotku a vůbec je to složitý... Vezmeme plastovou zátku z PET lahve nebo ředidla apod., doprostřed uděláme díru a nalepíme Chemoprénem nad díru se závitníkem. Nalijeme kyselinu, kterou popř. občas vyměníme a zamícháme párátkem.

Šíša píše: - jak dostat z hlav (typ4 CJ) stare vyfukove stefty? ... neb nepredpokladam, ze je vysroubuji v celku ...
Navařil bych na ně hned nad hlavou matku a ještě horký vyšrouboval. Jinak zkus kyselinu :-) Dusičná je rychlá, pokud zafunguje (budou stoupat bublinky).

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3977
Registrován: 28 srp 2006

Re: Jak odleptat ocel z hliníku

Příspěvek od Šíša »

Zapomel jsem dodat ze ty hlavy jsou v luxusnim stavu, po GO (voditka, sedla, pisty, vyvarene utrhane dosedaci plochy pro matky a pod.) ... jen jsem proste neudelal vymenu vyfukovych stftu ... tudiz bych prosil nejakou mene agresivni metodu :oops:

Odpovědět