T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
symptomy: při vyspojkování cosi chroupne, pedál se propadne až na podlahu a klade velmi malý odpor. Nejdou řadit rychlosti, při sešlápnutém pedálu spojky, vypnutém motoru a zařazené rychlosti se bus z kopce nerozjede, neboť je bržděn motorem. Spojka nevypíná.
diagnóza: abychom vyloučili, že problém je někde mezi motorem a převodovkou (tedy závada vypínacího ložiska spojky, vypínací vidličky nebo přítlačného talíře), vlezeme si pod zabržděného a založeného busa pod levým zadním kolem. Vypínací páčka spojky je na levé horní straně převodovky, blízko příruby, kterou převodovka doléhá k motoru. K této páčce je prostřednictvím křídlové matky připevněno spojkové lanko. zkusíme tedy lankem zacloumat a silně za něj zatáhnout, zkontrolujeme, zda není přetržené nebo roztřepené.
Spojkové lanko, které se přetrhlo, nebo na na kterém popraskalo více vláken, se rozplétá a natahuje a spojka tedy nevystavuje-je nutná výměna.
k výměně potřebujeme následující:
klíč č. 13
kombinačky
tuk (grafitovou vazelínu)
nové spojkové lanko
postup:
1. sejmeme křídlovou matici z konce lanka u převodovky (viz výše)
pro případ, že by za jízdy došlo k úplnému přetržení spojkového lanka, a tedy ztrátě konce se závitem a matkou, doporučuji všem zařadit do standardní výbavy svého vozu vedle samotného lanka i onu křídlovou matici. Pokud však nemáte matici, lze při opravě na silnici zaimprovizovat matkou č. 6, podložkou č.6 a karosářskou podložkou č.8, kterou sejmeme např. z některého z upevňovacích šroubů plechařiny
2. před levým předním kolem vedle podélného nosníku podvozku se nachází mechanismus spojkového pedálu (abyste ho poznali, může vám druhá osoba zahýbat pedálem z interiéru vozu). čep spojkového pedálu je k podélnému nosníku podvozku připevněn pomocí dvou šroubů, které vyšroubujeme klíčem č. 13.
3. Po sejmutí domečku je již viditelný konec lanka, který ja zajištěn čepem s plechovou pojistkou. K sejmutí tohoto čepu nepotřebujeme žádné nářadí.
4. Pořádně si prohlédneme, kudy vlastně lanko prochází - vede skrz obdélníkový nosník, míjí nápravu i posilovač řízení (plchá válcová nádoba) a vstupuje do vodící trubky, která vede až k převodovce. Poškozené lanko opatrně vytáhneme a dáváme si pozor, abychom si o něj neroztrhli ruku.
5. Nové lanko zavedeme v opačném pořadí, přičemž ho při zavádění do vodící trubky liberálně mažeme grafitkou - vyplatí se to.
6. provedeme bod 3 v opačném pořadí, tedy upevníme konec lanka ke spojkovému pedálu, zajistíme a přišroubujeme domeček k podélnému nosníku podvozku.
7. křídlovou maticí seřídíme délku lanka tak, aby vznikl na spojkovém pedálu volný chod cca. 20 mm
8. ověříme funkčnost na zkušební projížďce - při řazení rychlostních stupňů převodovka nesmí chroupat a při jízdě nesmí spojka prokluzovat
časová náročnost - cca. 30 minut
testováno na Hořčici. V průběhu testů nebylo Kvakem Pětišroubovi ublíženo.
diagnóza: abychom vyloučili, že problém je někde mezi motorem a převodovkou (tedy závada vypínacího ložiska spojky, vypínací vidličky nebo přítlačného talíře), vlezeme si pod zabržděného a založeného busa pod levým zadním kolem. Vypínací páčka spojky je na levé horní straně převodovky, blízko příruby, kterou převodovka doléhá k motoru. K této páčce je prostřednictvím křídlové matky připevněno spojkové lanko. zkusíme tedy lankem zacloumat a silně za něj zatáhnout, zkontrolujeme, zda není přetržené nebo roztřepené.
Spojkové lanko, které se přetrhlo, nebo na na kterém popraskalo více vláken, se rozplétá a natahuje a spojka tedy nevystavuje-je nutná výměna.
k výměně potřebujeme následující:
klíč č. 13
kombinačky
tuk (grafitovou vazelínu)
nové spojkové lanko
postup:
1. sejmeme křídlovou matici z konce lanka u převodovky (viz výše)
pro případ, že by za jízdy došlo k úplnému přetržení spojkového lanka, a tedy ztrátě konce se závitem a matkou, doporučuji všem zařadit do standardní výbavy svého vozu vedle samotného lanka i onu křídlovou matici. Pokud však nemáte matici, lze při opravě na silnici zaimprovizovat matkou č. 6, podložkou č.6 a karosářskou podložkou č.8, kterou sejmeme např. z některého z upevňovacích šroubů plechařiny
2. před levým předním kolem vedle podélného nosníku podvozku se nachází mechanismus spojkového pedálu (abyste ho poznali, může vám druhá osoba zahýbat pedálem z interiéru vozu). čep spojkového pedálu je k podélnému nosníku podvozku připevněn pomocí dvou šroubů, které vyšroubujeme klíčem č. 13.
3. Po sejmutí domečku je již viditelný konec lanka, který ja zajištěn čepem s plechovou pojistkou. K sejmutí tohoto čepu nepotřebujeme žádné nářadí.
4. Pořádně si prohlédneme, kudy vlastně lanko prochází - vede skrz obdélníkový nosník, míjí nápravu i posilovač řízení (plchá válcová nádoba) a vstupuje do vodící trubky, která vede až k převodovce. Poškozené lanko opatrně vytáhneme a dáváme si pozor, abychom si o něj neroztrhli ruku.
5. Nové lanko zavedeme v opačném pořadí, přičemž ho při zavádění do vodící trubky liberálně mažeme grafitkou - vyplatí se to.
6. provedeme bod 3 v opačném pořadí, tedy upevníme konec lanka ke spojkovému pedálu, zajistíme a přišroubujeme domeček k podélnému nosníku podvozku.
7. křídlovou maticí seřídíme délku lanka tak, aby vznikl na spojkovém pedálu volný chod cca. 20 mm
8. ověříme funkčnost na zkušební projížďce - při řazení rychlostních stupňů převodovka nesmí chroupat a při jízdě nesmí spojka prokluzovat
časová náročnost - cca. 30 minut
testováno na Hořčici. V průběhu testů nebylo Kvakem Pětišroubovi ublíženo.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Výměna spojkového lanka na kula?áku (t2a, t2b)
nedržkujPětišroub píše:V průběhu testů nebylo Kvakem Pětišroubovi ublíženo.
Re: T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
Ahoj, mám problém s nedostatečně vypínající spojkou. Vůle na páčce převodovky je skoro nulová, ale při sešlápnáutí je obtížné řazení rychlostí, částečně unáší. S ohřátím se to spíš zhoršuje. Chod pedálu je v první polovině poměrně měkký. Lanko se nezdá žádné roztřepené (u pedálu a páčky, vytažené jsem ho neměl). Dá se předpokládat, že je to lankem či bovdenem? Překvapilo mě, že bovden se při sešlápnutí pedálu poměrně hodně hýbe. Tenhle problém mám od začátku, ale sváděl jsem to na repasovanou lamelu. Bohužel po její výměně se nic nezměnilo. Díky Adam od Plavínky
T2b 1978 2,0 CJ Neunsitzer, Š100 karburátory, LPG
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
Zkontroluj jestli se Ti pri seslapnuti spojky neborti bowden.Jestli mas vuli na pace spojky na prevodovce a nekdo Ti slapne na spojku a vidis,ze se paka posouva,tak je neco spatne poskladane ve spojce.
Vwase nocni sichta...
Re: T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
kamarád to měl podobně.. vyměnil lanko za original kus a dobrý(měl tam nějakou šaškohrůzu).. já bych to spíš tipoval na nedobrej přítlačák.. dobrden motor ven..
Re: T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
Vyměněno lanko a bovden a nastalo zásadní zlepšení. Sice tam občas jednička nechce, ale to už bude problém jinde, spojka neunáší. Při vyšlápnutí spojky se už bovden hýbe podstatně méně, problém byl asi tam. Nové lanko má podstatně větší průměr, než které jsem vyndal. Lanko nešlo prostrčit trubkou na straně u převodovky, mám tam na trubce mírný ohyb (možná není originál). Stačilo ohyb předpružit do roviny při prostrčení lanka, je to blbost, ale trochu mě to potrápilo. Díky. Adam od Plavínky
T2b 1978 2,0 CJ Neunsitzer, Š100 karburátory, LPG
- wally
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2294
- Registrován: 20 říj 2010
- Bydliště: Praha 9 skorovenkov..:o)
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
Je to tak lanka jsou asi 3 délky
Takže to chce měřit staré a až pak kupovat
Takže to chce měřit staré a až pak kupovat
Myslíme to vwážně...;o)
First Czech EBI-Racer on Weber carbs
------------------------------
Wally T2b doka 1976 - 2276ccm /brutal doka
Florián malookno 1963 - 1584 ccm
Karel KG 1963 - WBX / Typ5 / ???? ccm
Blue T2a 1970 Deluxe / 1679ccm / C25 /1x DRLA40 / CSP Python
------------------------------
First Czech EBI-Racer on Weber carbs
------------------------------
Wally T2b doka 1976 - 2276ccm /brutal doka
Florián malookno 1963 - 1584 ccm
Karel KG 1963 - WBX / Typ5 / ???? ccm
Blue T2a 1970 Deluxe / 1679ccm / C25 /1x DRLA40 / CSP Python
------------------------------
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: T2 - Výměna spojkového lanka na kulaťáku
To je normální problém, já měnil lanko spojky třikrát do roka když to byl můj denní samohyb. Pokaždé jsem odmontoval bowden z úchytu převodovky aby šroub na konci lanka snadno prošel.Plavínka píše:Vyměněno lanko a bovden a nastalo zásadní zlepšení. Sice tam občas jednička nechce, ale to už bude problém jinde, spojka neunáší. Při vyšlápnutí spojky se už bovden hýbe podstatně méně, problém byl asi tam. Nové lanko má podstatně větší průměr, než které jsem vyndal. Lanko nešlo prostrčit trubkou na straně u převodovky, mám tam na trubce mírný ohyb (možná není originál). Stačilo ohyb předpružit do roviny při prostrčení lanka, je to blbost, ale trochu mě to potrápilo. Díky. Adam od Plavínky
Vwase nocni sichta...