Motor 1800 AW
Motor 1800 AW
Servus chlapci!
Před půl rokem jsem se stal novým happy majitelem Westfálie z roku 1973. Dovezena je z Amériky a tamní doklady si sebou nepřivezla. Zjistil jsem, že v autě je aktuálně namontovaný motor s vyraženým kódem CB - dle všeho tedy 1700. Podle MPlate a později i podle certifikátu VW byla vyrobena s kódem AW, tedy 1800. Jde mi dost o původ, jinak je totiž celkem zachovalá (ne úplně bez vad) , tak tedy musím shánět jiný motor (přerážet číslo nechci)
No co už. Zkoušel jsem to i tady v inzerci, bez úspěchu.
Poté jsem našel na e-bayi odpovídající (jenom holý) AW blok. Zakoupil jsem... Po čtvrt roce se mi minulý týden doplavil z USA až k nám domů.
Jsem už natěšený na práci, ale stojím na rozcestí:
Buď seženu i zbytek 1800 AW motoru více či méně z použitelných starších dílů, co nebude, tak nové (jestli některý věci vůbec nový sehnat jdou...), a tu 1700 kód CB pošlu do dalších rukou jako celek v aktuálním či opraveném stavu, nebo budu kuchat CB na díly které budou použitelné (klika, vačka...???) a zbytek na 1800 jako hlavy a bůhví co ještě budu muset koupit nové. Válce + písty + kruhy bych asi kupoval nový takjaktak.
Po delším úvodu tedy konečně otázky:
1) Co všechno z dílů mají společné motory CB a AW? (vačky, ventily, vahadla, olejový hospodářství...)
2) Co všechno má AW společný s jinými kódy, třeba 1700, 1800, 2000?
3) Má někdo z vás nějaký nabídky dílů které bych mohl zakoupit?
4) Má někdo z vás katalog náhradních dílů od VW, či nevíte kde ho sehnat, pro to abych mohl rozluštit případný další nejasnosti?
Moc dík za jakýkoli tipy a rady. A hlavně za nabídky...
Maara
Před půl rokem jsem se stal novým happy majitelem Westfálie z roku 1973. Dovezena je z Amériky a tamní doklady si sebou nepřivezla. Zjistil jsem, že v autě je aktuálně namontovaný motor s vyraženým kódem CB - dle všeho tedy 1700. Podle MPlate a později i podle certifikátu VW byla vyrobena s kódem AW, tedy 1800. Jde mi dost o původ, jinak je totiž celkem zachovalá (ne úplně bez vad) , tak tedy musím shánět jiný motor (přerážet číslo nechci)
No co už. Zkoušel jsem to i tady v inzerci, bez úspěchu.
Poté jsem našel na e-bayi odpovídající (jenom holý) AW blok. Zakoupil jsem... Po čtvrt roce se mi minulý týden doplavil z USA až k nám domů.
Jsem už natěšený na práci, ale stojím na rozcestí:
Buď seženu i zbytek 1800 AW motoru více či méně z použitelných starších dílů, co nebude, tak nové (jestli některý věci vůbec nový sehnat jdou...), a tu 1700 kód CB pošlu do dalších rukou jako celek v aktuálním či opraveném stavu, nebo budu kuchat CB na díly které budou použitelné (klika, vačka...???) a zbytek na 1800 jako hlavy a bůhví co ještě budu muset koupit nové. Válce + písty + kruhy bych asi kupoval nový takjaktak.
Po delším úvodu tedy konečně otázky:
1) Co všechno z dílů mají společné motory CB a AW? (vačky, ventily, vahadla, olejový hospodářství...)
2) Co všechno má AW společný s jinými kódy, třeba 1700, 1800, 2000?
3) Má někdo z vás nějaký nabídky dílů které bych mohl zakoupit?
4) Má někdo z vás katalog náhradních dílů od VW, či nevíte kde ho sehnat, pro to abych mohl rozluštit případný další nejasnosti?
Moc dík za jakýkoli tipy a rady. A hlavně za nabídky...
Maara
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
Tě bůh,
CB 1.7l odstartovalo v srpnu 71 po té co 1.6l byl ukončen 16. Června 1971 jako kapacitou nedostačující pro US (DOT) market.
AW 1.8l od srpna 1973 a dvoulitr od srpna 1975.
Motory jsou u nás měnitelné,tedy není potřeba jít na policejní dopravku jako v Evropě, prostě je to měnitelný díl. Co vím tak typ 4 motor který máš tak jen prehodis válce s písty, hlavy nevím,motory stejné jako na P 914.
Připadá mi že si zbytečně komplikujes život,ale to je Tvoje volba a držím Ti palce.
Snad dáš nějaké fotografie,třeba i M plate a WIN , že by se našla destination, výbava a jiný kraviny....
Jestli jsi otevřel tenhle topic jako Tvůj "ukažte své auto" tak fajn a pokračuj.
Jestli se jen ptáš tak tu máme všeobecné otázky pro buse a cokoliv ... stačí jen hledat.
Přeji hodně zábavy
CB 1.7l odstartovalo v srpnu 71 po té co 1.6l byl ukončen 16. Června 1971 jako kapacitou nedostačující pro US (DOT) market.
AW 1.8l od srpna 1973 a dvoulitr od srpna 1975.
Motory jsou u nás měnitelné,tedy není potřeba jít na policejní dopravku jako v Evropě, prostě je to měnitelný díl. Co vím tak typ 4 motor který máš tak jen prehodis válce s písty, hlavy nevím,motory stejné jako na P 914.
Připadá mi že si zbytečně komplikujes život,ale to je Tvoje volba a držím Ti palce.
Snad dáš nějaké fotografie,třeba i M plate a WIN , že by se našla destination, výbava a jiný kraviny....
Jestli jsi otevřel tenhle topic jako Tvůj "ukažte své auto" tak fajn a pokračuj.
Jestli se jen ptáš tak tu máme všeobecné otázky pro buse a cokoliv ... stačí jen hledat.
Přeji hodně zábavy
Vwase nocni sichta...
- VWenca
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 488
- Registrován: 19 bře 2005
- Bydliště: Lounsko
Re: Motor 1800 AW
Motor AW má stejnou klikovku jako CB. Liší se vrtáním. CB je verze s karburátory, AW podle některých zdrojů se vstřikováním, podle jiných s karburátory. AW má tuším jiné hlavy , s menšími ventily než CB. Olejové čerpadlo je na všech motorech typ 4 stejné.
Re: Motor 1800 AW
Ahoj,
Moc díky za reakce. Jo, jasně, komplikuju si život, vím... Je to jedna z mých vlastností...
Chtěl jsem mu dopřát puncu co největší originality.
Z toho jsem tady načetl, Tak AW mělo karburaci s manuální převodovkou, L-Jetronic s automatem, tak alespoň v tomto směru mám jednodušší život. Ještě shánět všechno na EFI... ...by mě porazilo....
Jasně, jestli je zájem, mám pár fotek - zatím teda odpočívá ve vytápěné garáži na to až pan majitel do něj začne rýpat takže fotky mám z nakládky při koupi, něco z inzerátu a jinak nic moc.
Rozumím tomu tedy správně, klika má u AW stejný zdvih jako u 1700, vačky jsou stejné taky? Hlavy tedy shánět v každým případě, že? Jak jsem už psal na válcích mi nesejde. Olejový čerpadlo tedy taky z 1700. Ještě jsem ale neřešil, ani nezkoumal jak je to s karburátorem. Na poslední fotce je vidět jen jeden? Teď nejsem v dosahu garáže, tak nemůžu udělat lepší, ale poznáte někdo něco z té mizerné fotky?
Ad.: Jak je to s tím nezávislým topením? Co nádrž, resp. ostatní díly na opravu? K tomu jsem se zatím nedočetl snad vůbec nic... Je vůbec real to rozchodit?
Prozatím jsem k němu našel:
M-Plate
http://www.vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=47065
a
Jeho původní inzerát v USA (bůhví proč ho ještě nestáhli)
http://davidsclassiccars.com/volkswagen ... store.html
Moc díky za reakce. Jo, jasně, komplikuju si život, vím... Je to jedna z mých vlastností...
Chtěl jsem mu dopřát puncu co největší originality.
Z toho jsem tady načetl, Tak AW mělo karburaci s manuální převodovkou, L-Jetronic s automatem, tak alespoň v tomto směru mám jednodušší život. Ještě shánět všechno na EFI... ...by mě porazilo....
Jasně, jestli je zájem, mám pár fotek - zatím teda odpočívá ve vytápěné garáži na to až pan majitel do něj začne rýpat takže fotky mám z nakládky při koupi, něco z inzerátu a jinak nic moc.
Rozumím tomu tedy správně, klika má u AW stejný zdvih jako u 1700, vačky jsou stejné taky? Hlavy tedy shánět v každým případě, že? Jak jsem už psal na válcích mi nesejde. Olejový čerpadlo tedy taky z 1700. Ještě jsem ale neřešil, ani nezkoumal jak je to s karburátorem. Na poslední fotce je vidět jen jeden? Teď nejsem v dosahu garáže, tak nemůžu udělat lepší, ale poznáte někdo něco z té mizerné fotky?
Ad.: Jak je to s tím nezávislým topením? Co nádrž, resp. ostatní díly na opravu? K tomu jsem se zatím nedočetl snad vůbec nic... Je vůbec real to rozchodit?
Prozatím jsem k němu našel:
M-Plate
http://www.vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=47065
a
Jeho původní inzerát v USA (bůhví proč ho ještě nestáhli)
http://davidsclassiccars.com/volkswagen ... store.html
- VWenca
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 488
- Registrován: 19 bře 2005
- Bydliště: Lounsko
Re: Motor 1800 AW
Správně i ta 1700 by měla mít 2 karburátory. Na spoustě aut hlavně z Ameriky je osazeno to co máš teď, jeden pravděpodobně progresivní karburátor. Ty 2 karburátory neumí spousta lidí správně seřídit , často jsou ve špatném stavu a nejede to jak má. Tak raději nasadí jeden karburátor doprostřed.
Re: Motor 1800 AW
Aha, takže tedy další klacek na cestě k originalitě.
Teď mi dává čím dál větší smysl sehnat co nejvíc komplet motor 1.8 nebo 2.0, pokud možno s karbecama solex 34 pdsit 2/3. Pak použít ten nově koupený blok a rozebírat, čistit, měřit, dokupovat a skládat...
Kdyby měl kdokoliv ze čtenářů cokoliv pro mě, rád se domluvím.
Maara
Teď mi dává čím dál větší smysl sehnat co nejvíc komplet motor 1.8 nebo 2.0, pokud možno s karbecama solex 34 pdsit 2/3. Pak použít ten nově koupený blok a rozebírat, čistit, měřit, dokupovat a skládat...
Kdyby měl kdokoliv ze čtenářů cokoliv pro mě, rád se domluvím.
Maara
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
Tak to Ti gratuluji a navíc máš unikátní model s destinací UK což značí USA reserve east.
Správně reserve east znamená reserved- rezervováno pro východ tedy pro VW dealery na východním pobřeží, což znamená, že vůz nebyl vyroben na objednávku zákazníka ale pro displej v dealershipu,kde si mohli třeba odstát i rok než se rozhodli vozy prodat.
Takže s označením UK jich moc na světě nebude....
Správně reserve east znamená reserved- rezervováno pro východ tedy pro VW dealery na východním pobřeží, což znamená, že vůz nebyl vyroben na objednávku zákazníka ale pro displej v dealershipu,kde si mohli třeba odstát i rok než se rozhodli vozy prodat.
Takže s označením UK jich moc na světě nebude....
Vwase nocni sichta...
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
Asi dát vše do původního stavu bude velká dřina už jen z toho důvodu, že se jedná o Westfalii Campmobile což byla speciální verze pouze pro US market,jako propanová nádrž pod posuvnými dveřmi, přípojka na vodu a přípojka na 120V .
Už jsem si všiml a nedalo mi pohledat (moje buší hobby ), že máš například držák rezervy v předu, který tam v Tvém modelu nemá být. Máš mít správně nízkou rezervu s duší a 12V kompresorem pod dřezem na podlaze.
... asi tam nic mít nebudeš, někdejší majitel chtěl podle mě více místa, tak se rozhodl pro rezervu v předu....
Už jsem si všiml a nedalo mi pohledat (moje buší hobby ), že máš například držák rezervy v předu, který tam v Tvém modelu nemá být. Máš mít správně nízkou rezervu s duší a 12V kompresorem pod dřezem na podlaze.
... asi tam nic mít nebudeš, někdejší majitel chtěl podle mě více místa, tak se rozhodl pro rezervu v předu....
Vwase nocni sichta...
Re: Motor 1800 AW
Opět moc dík za reakci.
Nevěděl jsem že bych měl nějak výjimečný auto... To mě potěšilo! Díky! Jo, hele, já jsem dost pedant, počítám s několikaletou prací. Vše rozebrat, opískovat, vyvařit, lakovat, něco zinkovat, taky ten motor, převodovka... Je fajn, kolik věcí se na to dá ještě koupit, včetně original ersatzteile, nebo třeba i ty potahový látky, sedáky a tak..
S VW úplně jiná práce než na mým předchozím projektu s Transitem od Fordu (ten je teda navíc o dost mladší), tam nekoupíš skoro nic.
No o rezervě vím, jen teda nevím jak sehnat skládací 14'' pneumatiku Ta se asi už nedělá což? Napadá Tě nějaké řešení? Ještě mám trochu problém s vodovodním kohoutkem, je ulomenej, našel jsem jeden v inzerátu, ale už ho prej nemá, tak to vypadá na další smůlu
Máš vysvětlení, proč M-Plate uvádí typ motoru ED, ale certifikát VW motor AW? Chápu že M-plate je webová appka. Certifikát VW bude přesnější že?
Mara
Nevěděl jsem že bych měl nějak výjimečný auto... To mě potěšilo! Díky! Jo, hele, já jsem dost pedant, počítám s několikaletou prací. Vše rozebrat, opískovat, vyvařit, lakovat, něco zinkovat, taky ten motor, převodovka... Je fajn, kolik věcí se na to dá ještě koupit, včetně original ersatzteile, nebo třeba i ty potahový látky, sedáky a tak..
S VW úplně jiná práce než na mým předchozím projektu s Transitem od Fordu (ten je teda navíc o dost mladší), tam nekoupíš skoro nic.
No o rezervě vím, jen teda nevím jak sehnat skládací 14'' pneumatiku Ta se asi už nedělá což? Napadá Tě nějaké řešení? Ještě mám trochu problém s vodovodním kohoutkem, je ulomenej, našel jsem jeden v inzerátu, ale už ho prej nemá, tak to vypadá na další smůlu
Máš vysvětlení, proč M-Plate uvádí typ motoru ED, ale certifikát VW motor AW? Chápu že M-plate je webová appka. Certifikát VW bude přesnější že?
Mara
Re: Motor 1800 AW
Už jsem odeslal odpověď, a nenapsal jsem tam otázku ještě k tomu plynu a ostatním přípojkám. K tomu jsem fakt nic nenašel. Máš nějaké tipy kde se k tomu dočíst víc? Nějaká kniha? Už mám doma tři a popravdě víc jak trojka v trapu a moc informací jsem z toho nevyčetl. So wirds gemacht je na mě moc amatérský...
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
.....co se týče problému s vodovodním kohoutkem,tak bych zavolal místní instalatérské firmě než vytopis sousedy
.... zatím jsi nedal moc fotek přípojky proudu a vody
.... běž krok po kroku a měj trpělivost.
Některé vwěci zaberou čas s odpověďmi.
.....tu rezervu jsem viděl na swap Meet asi před jedenácti lety a nikdo jsme nechápali na co to je.
Asi se jich moc nevyrobilo a byli speciální jen pro Westfalia Campmobile.
V tom případě doporučuji sledovat The Samba inzerci možná se nějaká objeví.
Nezapomeň, že součástí výbavy je 12V kompresor od Colemana s VW logem a zásuvka zapalovače 12V na přístrojový desce.
.... zatím jsi nedal moc fotek přípojky proudu a vody
.... běž krok po kroku a měj trpělivost.
Některé vwěci zaberou čas s odpověďmi.
.....tu rezervu jsem viděl na swap Meet asi před jedenácti lety a nikdo jsme nechápali na co to je.
Asi se jich moc nevyrobilo a byli speciální jen pro Westfalia Campmobile.
V tom případě doporučuji sledovat The Samba inzerci možná se nějaká objeví.
Nezapomeň, že součástí výbavy je 12V kompresor od Colemana s VW logem a zásuvka zapalovače 12V na přístrojový desce.
Vwase nocni sichta...
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
.... nezávislé topení asi mít nebudeš. V případě, že máš podobný ovladač časování a teploty jako na obrázku,nebo jsi fyzicky našel třeba Želvu topení pod podlahou, což si nemyslím, protože vůz byl určen pro výstavní účely v levnější verzi a vidím topný "Ceramic heater panel" na dvířkách dřezu s "plandající" propanovou hadicí na připojení do propanového tanku.
....a přidej fotku M Plate, možná něco zapomněli....ED je 1.8 l pro motory na automat
....a přidej fotku M Plate, možná něco zapomněli....ED je 1.8 l pro motory na automat
Vwase nocni sichta...
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
Vodovodní kohoutek....MaraVoz píše: ↑18 dub 2022Opět moc dík za reakci.
Nevěděl jsem že bych měl nějak výjimečný auto... To mě potěšilo! Díky! Jo, hele, já jsem dost pedant, počítám s několikaletou prací. Vše rozebrat, opískovat, vyvařit, lakovat, něco zinkovat, taky ten motor, převodovka... Je fajn, kolik věcí se na to dá ještě koupit, včetně original ersatzteile, nebo třeba i ty potahový látky, sedáky a tak..
S VW úplně jiná práce než na mým předchozím projektu s Transitem od Fordu (ten je teda navíc o dost mladší), tam nekoupíš skoro nic.
No o rezervě vím, jen teda nevím jak sehnat skládací 14'' pneumatiku Ta se asi už nedělá což? Napadá Tě nějaké řešení? Ještě mám trochu problém s vodovodním kohoutkem, je ulomenej, našel jsem jeden v inzerátu, ale už ho prej nemá, tak to vypadá na další smůlu
Máš vysvětlení, proč M-Plate uvádí typ motoru ED, ale certifikát VW motor AW? Chápu že M-plate je webová appka. Certifikát VW bude přesnější že?
Mara
Vwase nocni sichta...
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
..... našel jsem lepší obrázek rezervy, doporučujeme změnu názvu topiku.....
...a Yoko Ono (Voko) zachytilo mas sraci kýbl ?
...a Yoko Ono (Voko) zachytilo mas sraci kýbl ?
- Přílohy
-
- vw-westfalia-1974-to-restore-6.jpg (54.33 KiB) Zobrazeno 2303 x
Vwase nocni sichta...
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
Všichni to asi užívají běžně v případě nutnosti, v různých úpravách .... když je potřeba ....
Vwase nocni sichta...
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Motor 1800 AW
Pokud budeš kupovat skládací rezervu tak ji chtěj vidět nafouknutou. Po těch letech bude většina asi v podobném stavu.
Každý celek se skládá z detailů.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Motor 1800 AW
Krem na boty a bude jak nova.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Motor 1800 AW
[-o<
...co se týče knižní publikace a informací konkrétního typu či modelu...
To není jako hop na krávu a bude tele.....v každé jiné knize může být pouze zmínka čehokoliv co někdo hledá ale také tam nemusí být nic, ačkoliv prodejní prezentace slibuje. Já mám asi šedesát knížek v tom co mě zajímá (převážně busy).
Nejdražší knihu co jsem koupil o historii brouka mě před léty stála devadesát americkejch (to sem plakal jako kurvwa nad cenou) a dneska za ní chtej čtyři litry ale dá se koupit i za osm kilo.
Určitě Sam, OB, Lišák a jiní, kteří jdou historií potvrdí.
Můžeme však poděkovat sociálním médiím,kde se dá nálezt mnoho informací.
Pro dnešek alespoň ten kompresor. Ani to náhradní kolo není echt a je vyrobeno v USA.
Campmobile byli celkem tři verze a dodnes není jasné který nábytek a jiné související díly byly originální od Westfalie, protože Westfalia nebyla schopná pokrýt poptávku, takže Campmobile (a jiné) šli vlastní cestou.
V případě Campmobile byli tak slušní (údajně) že šli cestou výroby kopie Westy nábytku když zrovna nebyla přímá dodávka z Německa. Jsou malé rozdíly jako v ostrých hranách rohů nábytku a třeba stolů,kde navíc Campmobile nepoužíval T plastikový profil a formajka je oproti Westy světlejší...
...co se týče knižní publikace a informací konkrétního typu či modelu...
To není jako hop na krávu a bude tele.....v každé jiné knize může být pouze zmínka čehokoliv co někdo hledá ale také tam nemusí být nic, ačkoliv prodejní prezentace slibuje. Já mám asi šedesát knížek v tom co mě zajímá (převážně busy).
Nejdražší knihu co jsem koupil o historii brouka mě před léty stála devadesát americkejch (to sem plakal jako kurvwa nad cenou) a dneska za ní chtej čtyři litry ale dá se koupit i za osm kilo.
Určitě Sam, OB, Lišák a jiní, kteří jdou historií potvrdí.
Můžeme však poděkovat sociálním médiím,kde se dá nálezt mnoho informací.
Pro dnešek alespoň ten kompresor. Ani to náhradní kolo není echt a je vyrobeno v USA.
Campmobile byli celkem tři verze a dodnes není jasné který nábytek a jiné související díly byly originální od Westfalie, protože Westfalia nebyla schopná pokrýt poptávku, takže Campmobile (a jiné) šli vlastní cestou.
V případě Campmobile byli tak slušní (údajně) že šli cestou výroby kopie Westy nábytku když zrovna nebyla přímá dodávka z Německa. Jsou malé rozdíly jako v ostrých hranách rohů nábytku a třeba stolů,kde navíc Campmobile nepoužíval T plastikový profil a formajka je oproti Westy světlejší...
Vwase nocni sichta...
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Motor 1800 AW
Pod to se podepíšu. Zatím nikdo nenapsal knihu, kde by byla všechna moudrost světa.Vždy je co objevovat a proto se tím zabýváme a baví nás objevovat nové a nové informace.udeeska píše: ↑20 dub 2022[-o<
...co se týče knižní publikace a informací konkrétního typu či modelu...
To není jako hop na krávu a bude tele.....v každé jiné knize může být pouze zmínka čehokoliv co někdo hledá ale také tam nemusí být nic, ačkoliv prodejní prezentace slibuje. Já mám asi šedesát knížek v tom co mě zajímá (převážně busy).
Nejdražší knihu co jsem koupil o historii brouka mě před léty stála devadesát americkejch (to sem plakal jako kurvwa nad cenou) a dneska za ní chtej čtyři litry ale dá se koupit i za osm kilo.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912