T1, T2, T3
- Grossraum
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 314
- Registrován: 27 bře 2004
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
T1, T2, T3
Všechny transportéry jsou obecně VW Typ 2. A protože "Transporter", tak Ponorka T1 do 1967; Kulatej T2 do 1979 a hranatej T3 do 1992, a je úplně jedno, jestli vzduch nebo voda, protože už v r. 1981 byly první diesely a tedy vodníci.
Terminologie na tomto fóru
Jelikož velice často narážime na nejsnosti v terminologii, zakládám zde jakýsi výrazový slovníček.
Čerpám ze zdejších auditek, z terminologie používané na stránkách Bus klubu Praha a v různé technické literatuře.
Typ VW:
Výraz Transporter se však zpětně vžil i pro dřívější modely Typu 2. Počáteční T ze slova Transporter se tedy používá pro odlišení jednotlivých modelových kategorií Typu 2. Konkrétně tedy T1, T2, T3, T4, T5.
edit: Označení Transporter se používalo již pro první ponorky, ovšem jako modelové označení na zádi vozu se objevilo až na Hranaťáku.
Viz. Yahoďákovy příspěvky níže.
VW Typ2 (Busík, Transportér) se dělí na:
T1 - Ponorka
--------------
Ve spojitosti s T3 lze zaslechnout výrazy Vodník - vodou chlazený motor a Ropák - Diesel motor.
Vodníci, Ropáci a T4, T5 jsou mimo oblast zájmu tohoto fóra, proto je zde opusťmě a věnujme se dále jen vzduchem chlazeným busům.
Základní rozdělení Typu 2 dle předpokládaného využití:
Barndoor je termín,kterým se označují ponorky od prvních prototypů (1949) až do března 1955. Výrazným znakem těchto ponorek je víko od motoru, které je takřka dvojnásobně veliké než u pozdějších modelů, zato však zcela chybí zadní dveře do vnitřního prostoru. Dalším znakem je abscence kšiltu - tedy nassávacích otvorů nad čelními skly.
Doplíci a sanitky vyrobené do roku 1955 jsou taktéž nazývány Barndoory, ačkoliv postrádají chrakteristický rys velkých vrat motorového prostoru.
zdroj: http://www.vintagebus.com
Čerpám ze zdejších auditek, z terminologie používané na stránkách Bus klubu Praha a v různé technické literatuře.
Typ VW:
- Typ 1 = Brouk (obecně)
- Typ 2 = Busík (obecně)
- Typ 3 = Variant, VW1600
- Typ 4 = VW 411/412
Výraz Transporter se však zpětně vžil i pro dřívější modely Typu 2. Počáteční T ze slova Transporter se tedy používá pro odlišení jednotlivých modelových kategorií Typu 2. Konkrétně tedy T1, T2, T3, T4, T5.
edit: Označení Transporter se používalo již pro první ponorky, ovšem jako modelové označení na zádi vozu se objevilo až na Hranaťáku.
Viz. Yahoďákovy příspěvky níže.
VW Typ2 (Busík, Transportér) se dělí na:
T1 - Ponorka
- Bez kšiltu (= Barndoor) 1949-1955
- S kšiltem 1955-1967
- T2a (= Knírač) 1968-1972
- T2b 1972-1979
- Vzduchem chlazený 1980-1982
- Vodou chlazený, benzínový nebo naftový motor 1982-1992
--------------
Ve spojitosti s T3 lze zaslechnout výrazy Vodník - vodou chlazený motor a Ropák - Diesel motor.
Vodníci, Ropáci a T4, T5 jsou mimo oblast zájmu tohoto fóra, proto je zde opusťmě a věnujme se dále jen vzduchem chlazeným busům.
Základní rozdělení Typu 2 dle předpokládaného využití:
- Mikrobus - Prosklený, určený primárně k přepravě osob, 5 - 9 míst
- Furgon - Skříňová dodávka, 3 místa v kabině.
- Valník - 3 místa v kabině, velká otevřená korba případně krytá plachtou
- Dopl neboli PickUp - 6 míst v kabině (dvě řady sedadel), vzadu menší otevřená korba s případnou plachtou.
- Motor Typ 1 - Stejné motory jako se montovali do brouků (obsah 1200, 1500, 1600) tedy s chlazením na stojato
- Motor Typ 4 - Stejné motory jako pro VW Typ 4 (obsah 1700, 1800, 2000), takzvané Flachmotory neboli ploché - s chlazením na ležato
Barndoor je termín,kterým se označují ponorky od prvních prototypů (1949) až do března 1955. Výrazným znakem těchto ponorek je víko od motoru, které je takřka dvojnásobně veliké než u pozdějších modelů, zato však zcela chybí zadní dveře do vnitřního prostoru. Dalším znakem je abscence kšiltu - tedy nassávacích otvorů nad čelními skly.
Doplíci a sanitky vyrobené do roku 1955 jsou taktéž nazývány Barndoory, ačkoliv postrádají chrakteristický rys velkých vrat motorového prostoru.
zdroj: http://www.vintagebus.com
Naposledy upravil(a) Kvak dne 03 pro 2005, celkem upraveno 10 x.
Fabrika se zřejmě striktně držela označení Typ 1, Typ 2, Typ 3, Typ 4.
Možná ještě jak říká Yahoďák, používalo se Transporter pro Typ 2. Vždyt i označení Brouk je lidové a ne tovární.
Výše popsané rozdělení vzniklo zřejmě z potřeby jednoduše rozlišovat typy a modely bez toho, aby člověk musel uvádět rok výroby, případně výrobní číslo. Ponorka a Kula?ák jsou taky všeobecně vžité výrazy, ovšem pouze v Čechách a pouze mezi příznivci a majiteli. Označení Busík je trochu rozšířenější (a taky obecnější), ovšem ne každý si pod tím představí Volkswagen. Pán od policie to dokonce považoval za Barkas
Možná ještě jak říká Yahoďák, používalo se Transporter pro Typ 2. Vždyt i označení Brouk je lidové a ne tovární.
Výše popsané rozdělení vzniklo zřejmě z potřeby jednoduše rozlišovat typy a modely bez toho, aby člověk musel uvádět rok výroby, případně výrobní číslo. Ponorka a Kula?ák jsou taky všeobecně vžité výrazy, ovšem pouze v Čechách a pouze mezi příznivci a majiteli. Označení Busík je trochu rozšířenější (a taky obecnější), ovšem ne každý si pod tím představí Volkswagen. Pán od policie to dokonce považoval za Barkas
Naposledy upravil(a) Kvak dne 17 kvě 2005, celkem upraveno 2 x.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Žádný možná. Určitě se používalo(8/63):Kvak píše: Fabrika se zřejmě striktně držela označení Typ 1, Typ 2, Typ 3, Typ 4.
Možná ještě jak říká Yahoďák, používalo se Transporter pro Typ 2.
Transporter se používalo jako obchodní název v propagačních materiálech apod., oficiálně je to samo Typ2 -s vývojovými fázemi T1, T2a,T2B a T3.
Zahraniční ekvivalent k hovorovému názvu Busík vytvořeného uživateli je
Bulli
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
vyjímečně máš Bulli v německu zbytek UK/USAKvak píše:Polemika: Bulli se používá pro Ponorky (také Splitscreen), Kula?áci se nazývají Baywindow, nebo nemám pravdu?yahoďák píše:Zahraniční ekvivalent k hovorovému názvu Busík vytvořeného uživateli je
Bulli
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
Australská terminologie
Tu je zdomacneny vyraz na T2 akehokolvek typu Kombi Van.
Len ti, co tomu rozumeju viac zacinaju rozlisovat jednotlive modely ako spravne spomenuty Split window, round, square.
Doplik je extra cab alebo twin cab, valnik je Kombi ute a furgon panel van.
Este som zabudol na camper van. Pop top je zo zdvihacou strechou.
Len ti, co tomu rozumeju viac zacinaju rozlisovat jednotlive modely ako spravne spomenuty Split window, round, square.
Doplik je extra cab alebo twin cab, valnik je Kombi ute a furgon panel van.
Este som zabudol na camper van. Pop top je zo zdvihacou strechou.
- Grossraum
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 314
- Registrován: 27 bře 2004
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Dobrý. Ale aby byl Babylón spletenosti úplný dodávám, že v německy mluvících zemích, se naprosto všemu říká Bus. A? už jde o T1, T2, T3 valníka nebo T4. Lidové označení Bulli/Bully se vztahuje taky na všechny Transportéry, především ale na ty s motorem v zadu. U T4 se s tím setkáváme už vyjímečně. Pritche je vždycky valník a Doppelkabine neboli DoKa je vždy dvoukabina. U anglicky mluvících singlecab a doublecab nebo taky crewcab. Přesné rozlišení jak popsal Kvak je správné, používá ho ale málokdo, proto se s váma u VW budou přít, že hranatý není T3 ale Typ 2. O inzerátech v Německu ani nemluvě, tam je úplný chaos, především T1 a T2 a T2 a T3 se jim pletou.
Ještě bych Kvaku umáznul tu část věty, že T4, T5 jsou vodou chlazený turbodiesely. Mají i benzín, samozřejmě.
Ještě bych Kvaku umáznul tu část věty, že T4, T5 jsou vodou chlazený turbodiesely. Mají i benzín, samozřejmě.
- prak
- špión 007
- Příspěvky: 4675
- Registrován: 19 úno 2003
- Bydliště: Prak out of Prag
- Kontaktovat uživatele:
do všech benzínovejch hranaťáků od modelu 1982?
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.
Přesně. Od 08/1982 se začal dávat vodou chlazený benzínový boxer o objemu 1914 cc. Model Typu 2 to byl samozřejmě "Hranaťák".prak píše:do všech benzínovejch hranaťáků od modelu 1982?
Od těch vzduchem chlazenejch se vizuelně lišil především druhou větrací mřížkou nad předním nárazníkem.
Naposledy upravil(a) Kvak dne 06 led 2009, celkem upraveno 1 x.
Barndoor - 1955
Jenom pro zajímavost - vozidel VW Typ 2, vyrobených do roku 1955 (souvisí zejména s přemístěním výrobního závodu) je do dnešního dne v pojízdném stavu známo a v registrech barndoors register evidováno necelých 700. Bohužel ani jeden z České republiky...
- bugz
- zrůdný magor flat4.org
- Příspěvky: 1979
- Registrován: 12 črc 2005
- Bydliště: Kardanová Řečice
- Kontaktovat uživatele:
Velmi často se v německy mluvících teritoriích se pro "český" termín furgon, používá KaWa neboli Kastenwagen.Lidové označení Bulli/Bully se vztahuje taky na všechny Transportéry, především ale na ty s motorem v zadu. U T4 se s tím setkáváme už vyjímečně. Pritche je vždycky valník a Doppelkabine neboli DoKa je vždy dvoukabina.
flat4 teoretik gang member number 1
- Krystof
- Vrátný Hřejivého archivu
- Příspěvky: 1065
- Registrován: 09 pro 2004
- Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy
Re: Terminologie na tomto fóru
Skúsenosti a busíky pribúdajú, pokúsim sa obnoviť túto starú debatu (že je stará som si uvedomil hneď v jej úvode, kde Vaahaa povzdychne, že raz si kúpi westfálku...)
Zamerám sa špesiálne na Typ2 T2, čiže roky 1967-1979.
T2 delíme všeobecne na T2a a T2b. V skutočnosti je to trochu komplikovanejšie. Veľa drobných zmien sa dialo každým rokom a keďže mi nie sú všetky známe, nebudem sa tomu venovať detailne. Rád by som sa zameral na obdobie prechodu medzi T2a a T2b. Prechodových znakov bolo viac a počas týchto rokov sa objavilo aj pár zaujímavých medzitypov (jeden mám a ten ma vlastne prinútil k malému skúmaniu).
Začnime modelovým rokom 1972. Už tu sa udiali prvé dve zmeny:
1. Zmena zadných svetiel: versus 2. Zmena tvaru otvorov nasávaného vzduchu: versus Teraz sa dostávame k zaujímavému modelovému roku 1973.
Základným rozlišovacím znakom medzi T2a a T2b býva predné čelo, smerovky a oba nárazníky:
T2a: T2b: Druhým znakom je interiér, ktorý má pár rozdielov z ktorých najvýraznejším znakom sú páčky na volante. Pred 1973 bola jedna na smerovky a prepínanie tlmené/diaľkové svetlá (okrúhla s kužeľovitou koncovkou) od 1973 sú dve plastové, ploché. Jedna na smerovky a svetlá a druhá na stierače foto, žiaľ, nemám, možno nabudúce)
Existuje však ešte jeden medzityp, o ktorom som sa najskôr domnieval, že je dielom bastliča: Vyzerá to však tak, že naozaj existovalo pár kusov, ktoré mali nárazníky T2a, smerovky T2b, interiér T2a (aspoň môj, ostatné neviem) a pár ďalších vecí.
Jednu vec však majú jedinečnú. A to predné čelo. Nemám detailné foto, pokúsim sa opísať. T2a má tesne nad nárazníkom prelis, ktorý vytvorí vybratie pre nárazník. T2b má nad nárazníkom lem a namiesto prelisu je tam bezpečnostná výstuha, ktorá vstupuje až do nárazníka. Medzityp z roku 1973 má už prítomný lem, ale pod ním je prelis namiesto výztuhy. Keď sa dostanem k nejakým ďalším busíkom, nafotím.
Toľko k tomu. Možno taká malá bezvýznamná blbosť, ale práve o tom to je
Zamerám sa špesiálne na Typ2 T2, čiže roky 1967-1979.
T2 delíme všeobecne na T2a a T2b. V skutočnosti je to trochu komplikovanejšie. Veľa drobných zmien sa dialo každým rokom a keďže mi nie sú všetky známe, nebudem sa tomu venovať detailne. Rád by som sa zameral na obdobie prechodu medzi T2a a T2b. Prechodových znakov bolo viac a počas týchto rokov sa objavilo aj pár zaujímavých medzitypov (jeden mám a ten ma vlastne prinútil k malému skúmaniu).
Začnime modelovým rokom 1972. Už tu sa udiali prvé dve zmeny:
1. Zmena zadných svetiel: versus 2. Zmena tvaru otvorov nasávaného vzduchu: versus Teraz sa dostávame k zaujímavému modelovému roku 1973.
Základným rozlišovacím znakom medzi T2a a T2b býva predné čelo, smerovky a oba nárazníky:
T2a: T2b: Druhým znakom je interiér, ktorý má pár rozdielov z ktorých najvýraznejším znakom sú páčky na volante. Pred 1973 bola jedna na smerovky a prepínanie tlmené/diaľkové svetlá (okrúhla s kužeľovitou koncovkou) od 1973 sú dve plastové, ploché. Jedna na smerovky a svetlá a druhá na stierače foto, žiaľ, nemám, možno nabudúce)
Existuje však ešte jeden medzityp, o ktorom som sa najskôr domnieval, že je dielom bastliča: Vyzerá to však tak, že naozaj existovalo pár kusov, ktoré mali nárazníky T2a, smerovky T2b, interiér T2a (aspoň môj, ostatné neviem) a pár ďalších vecí.
Jednu vec však majú jedinečnú. A to predné čelo. Nemám detailné foto, pokúsim sa opísať. T2a má tesne nad nárazníkom prelis, ktorý vytvorí vybratie pre nárazník. T2b má nad nárazníkom lem a namiesto prelisu je tam bezpečnostná výstuha, ktorá vstupuje až do nárazníka. Medzityp z roku 1973 má už prítomný lem, ale pod ním je prelis namiesto výztuhy. Keď sa dostanem k nejakým ďalším busíkom, nafotím.
Toľko k tomu. Možno taká malá bezvýznamná blbosť, ale práve o tom to je
...možno sa mýlim.
- Grossraum
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 314
- Registrován: 27 bře 2004
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Terminologie na tomto fóru
Tady ti nabízím ještě jednu variantu. Vrchní část stará, nárazník z "béčka", jde o U.S. Westfalii. Vůbec nevím, čím se tyhle změny řídili...
Nic než VW Bus!
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7226
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Terminologie na tomto fóru
Jj.T2 je velmi zajimavej material i pro me a uz mam i nejakou literaturu.S tema naraznikama se mi to nezda,myslim si,ze je to shoda nahod
a ze si je lidi proste pridali kvuli jejich krasnemu tvaru.Co se tyce US verzi ma Grossraum pravdu,ze je tam hafo jinych veci protoze to bylo
pozadovano US DOT,tedy americkym jakoby ministerstvem dopravy.Napriklad ta Westka co jsi sem hodil ma hranatej naraznik proto,aby se pod
nej vesla bezpecnostni deformacni zona,tedy ten vystouply profil,kterej cini zhruba 10cm a model je podle steracu z r.69-72
Co se tyce vnitrku,tak neslo jen o spinace,ale prvni palubka do srpna 1969 byla plechova v barve vozu,coz je velka rarita a nekteri hledaji
stare vraky aby ji mohli vyriznout a namontovat do novejsich kniracu.A zase napr.proUS musel byt treba pipak zasunuteho klicku do spinacky.
Zatim se do toho dostavam pomalu a mam malo casu,ale snad na zimu bych Vam tu chtel trosku s timhle tematem pomoct.Jeste narychlo prihodim jednu zajimavost a to
tu,ze velky zadni hranaty svetla uz byly na "Gasturbine "prototypu v r.1970
a ze si je lidi proste pridali kvuli jejich krasnemu tvaru.Co se tyce US verzi ma Grossraum pravdu,ze je tam hafo jinych veci protoze to bylo
pozadovano US DOT,tedy americkym jakoby ministerstvem dopravy.Napriklad ta Westka co jsi sem hodil ma hranatej naraznik proto,aby se pod
nej vesla bezpecnostni deformacni zona,tedy ten vystouply profil,kterej cini zhruba 10cm a model je podle steracu z r.69-72
Co se tyce vnitrku,tak neslo jen o spinace,ale prvni palubka do srpna 1969 byla plechova v barve vozu,coz je velka rarita a nekteri hledaji
stare vraky aby ji mohli vyriznout a namontovat do novejsich kniracu.A zase napr.proUS musel byt treba pipak zasunuteho klicku do spinacky.
Zatim se do toho dostavam pomalu a mam malo casu,ale snad na zimu bych Vam tu chtel trosku s timhle tematem pomoct.Jeste narychlo prihodim jednu zajimavost a to
tu,ze velky zadni hranaty svetla uz byly na "Gasturbine "prototypu v r.1970
Vwase nocni sichta...
- Krystof
- Vrátný Hřejivého archivu
- Příspěvky: 1065
- Registrován: 09 pro 2004
- Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy
Re: Terminologie na tomto fóru
Nečítal si pozorne. Rozdiel nie je len v nárazníku. Je tam iné predné čelo. Myslíš, že by niekto rovnakým spôsobom prerábal predné čelo na rôznych busoch? V prípade môjho by okrem nárazníkov museli vymeniť aj prístrojovku a šúpačky. Nezdá sa mi to ako náhoda.udeeska píše:S tema naraznikama se mi to nezda,myslim si,ze je to shoda nahod
a ze si je lidi proste pridali kvuli jejich krasnemu tvaru.
A k tej palubke - áno, rozdielov medzi T2a a T2b je viac. Počas rokov sa menili kľučky, rozteč šrúbov, brzdy a iné. Veci, ktoré som popísal sa týkajú práve rokov 1972-73.
Ale ak máš ďalší materiál, určite sem niečo daj. Myslím, že podrobnejší rozpis zmien v rokoch bude zaujímavý. Tiež by ma zaujímali konkrétne rozdiely medzi EU a US.
...možno sa mýlim.
- Grossraum
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 314
- Registrován: 27 bře 2004
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Terminologie na tomto fóru
Taky jsem si to myslel, je to tedy dost zmatené. Proč, v Evropě začali nejdříve se změnou blikačů a teprve potom s deformačními a bezpečnostními prvky, když do améru už to dělali obráceně...?udeeska píše:Co se tyce US verzi ma Grossraum pravdu,ze je tam hafo jinych veci protoze to bylo
pozadovano US DOT,tedy americkym jakoby ministerstvem dopravy.Napriklad ta Westka co jsi sem hodil ma hranatej naraznik proto,aby se pod
nej vesla bezpecnostni deformacni zona,tedy ten vystouply profil,kterej cini zhruba 10cm a model je podle steracu z r.69-72
Nic než VW Bus!