T1, T2, T3

Uživatelský avatar
Grossraum
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 315
Registrován: 27 bře 2004
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

T1, T2, T3

Příspěvekod Grossraum » 05 bře 2005

Všechny transportéry jsou obecně VW Typ 2. A protože "Transporter", tak Ponorka T1 do 1967; Kulatej T2 do 1979 a hranatej T3 do 1992, a je úplně jedno, jestli vzduch nebo voda, protože už v r. 1981 byly první diesely a tedy vodníci.

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1804
Registrován: 21 úno 2004

Terminologie na tomto fóru

Příspěvekod Kvak » 11 kvě 2005

Jelikož velice často narážime na nejsnosti v terminologii, zakládám zde jakýsi výrazový slovníček.

Čerpám ze zdejších auditek, z terminologie používané na stránkách Bus klubu Praha a v různé technické literatuře.

Typ VW:
  • Typ 1 = Brouk (obecně)
  • Typ 2 = Busík (obecně)
  • Typ 3 = Variant, VW1600
  • Typ 4 = VW 411/412

Typ 2 se s příchodem hranatého modelu (1979-1992) začal nazývat Transporter. Toto jméno zůstalo i pozdějším užitkovým vozům VW, kteréžto však svou koncepcí jsou za zenitem pozornosti tohoto fóra.
Výraz Transporter se však zpětně vžil i pro dřívější modely Typu 2. Počáteční T ze slova Transporter se tedy používá pro odlišení jednotlivých modelových kategorií Typu 2. Konkrétně tedy T1, T2, T3, T4, T5.

edit: Označení Transporter se používalo již pro první ponorky, ovšem jako modelové označení na zádi vozu se objevilo až na Hranaťáku.
Viz. Yahoďákovy příspěvky níže.


VW Typ2 (Busík, Transportér) se dělí na:

T1 - Ponorka
  • Bez kšiltu (= Barndoor) 1949-1955
  • S kšiltem 1955-1967
T2 - Kulaťák
  • T2a (= Knírač) 1968-1972
  • T2b 1972-1979
T3 - Hranaťák
  • Vzduchem chlazený 1980-1982
  • Vodou chlazený, benzínový nebo naftový motor 1982-1992
T4, T5 - VW Transporter po roce 1992, vodou chlazený Turbodieselový nebo benzínový motor uložený vpředu.

--------------



Ve spojitosti s T3 lze zaslechnout výrazy Vodník - vodou chlazený motor a Ropák - Diesel motor.

Vodníci, Ropáci a T4, T5 jsou mimo oblast zájmu tohoto fóra, proto je zde opusťmě a věnujme se dále jen vzduchem chlazeným busům.


Základní rozdělení Typu 2 dle předpokládaného využití:
  • Mikrobus - Prosklený, určený primárně k přepravě osob, 5 - 9 míst
  • Furgon - Skříňová dodávka, 3 místa v kabině.
  • Valník - 3 místa v kabině, velká otevřená korba případně krytá plachtou
  • Dopl neboli PickUp - 6 míst v kabině (dvě řady sedadel), vzadu menší otevřená korba s případnou plachtou.

Motory pro Typ 2:
  • Motor Typ 1 - Stejné motory jako se montovali do brouků (obsah 1200, 1500, 1600) tedy s chlazením na stojato
  • Motor Typ 4 - Stejné motory jako pro VW Typ 4 (obsah 1700, 1800, 2000), takzvané Flachmotory neboli ploché - s chlazením na ležato


Co je to Barndoor?
Barndoor je termín,kterým se označují ponorky od prvních prototypů (1949) až do března 1955. Výrazným znakem těchto ponorek je víko od motoru, které je takřka dvojnásobně veliké než u pozdějších modelů, zato však zcela chybí zadní dveře do vnitřního prostoru. Dalším znakem je abscence kšiltu - tedy nassávacích otvorů nad čelními skly.
Doplíci a sanitky vyrobené do roku 1955 jsou taktéž nazývány Barndoory, ačkoliv postrádají chrakteristický rys velkých vrat motorového prostoru.
zdroj: http://www.vintagebus.com
Naposledy upravil(a) Kvak dne 03 pro 2005, celkem upraveno 10 x.
Eine Kleine Schwartze Katze

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8687
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvekod yahoďák » 12 kvě 2005

Hezkej souhrn, ale název Transporter se nevžil zpětně, jak píšeš, ale továrna jím označovala již ponorky.
Pravda je, že nápis Transposter na zádi auta, jako jeho modelové označení se objevil až u hrana?áků, ale obecně byl používán i předtím.

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1804
Registrován: 21 úno 2004

Příspěvekod Kvak » 12 kvě 2005

Fabrika se zřejmě striktně držela označení Typ 1, Typ 2, Typ 3, Typ 4.
Možná ještě jak říká Yahoďák, používalo se Transporter pro Typ 2. Vždyt i označení Brouk je lidové a ne tovární.
Výše popsané rozdělení vzniklo zřejmě z potřeby jednoduše rozlišovat typy a modely bez toho, aby člověk musel uvádět rok výroby, případně výrobní číslo. Ponorka a Kula?ák jsou taky všeobecně vžité výrazy, ovšem pouze v Čechách a pouze mezi příznivci a majiteli. Označení Busík je trochu rozšířenější (a taky obecnější), ovšem ne každý si pod tím představí Volkswagen. Pán od policie to dokonce považoval za Barkas :-)
Naposledy upravil(a) Kvak dne 17 kvě 2005, celkem upraveno 2 x.
Eine Kleine Schwartze Katze

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8687
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvekod yahoďák » 12 kvě 2005

Kvak píše:Fabrika se zřejmě striktně držela označení Typ 1, Typ 2, Typ 3, Typ 4.
Možná ještě jak říká Yahoďák, používalo se Transporter pro Typ 2.


Žádný možná. Určitě se používalo(8/63):
Obrázek
Transporter se používalo jako obchodní název v propagačních materiálech apod., oficiálně je to samo Typ2 -s vývojovými fázemi T1, T2a,T2B a T3.
Zahraniční ekvivalent k hovorovému názvu Busík vytvořeného uživateli je
Bulli

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1804
Registrován: 21 úno 2004

Příspěvekod Kvak » 12 kvě 2005

yahoďák píše:Zahraniční ekvivalent k hovorovému názvu Busík vytvořeného uživateli je
Bulli


Polemika: Bulli se používá pro Ponorky (také Splitscreen), Kula?áci se nazývají Baywindow, nebo nemám pravdu?
Eine Kleine Schwartze Katze

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Žanek » 12 kvě 2005

Kvak píše:
yahoďák píše:Zahraniční ekvivalent k hovorovému názvu Busík vytvořeného uživateli je
Bulli


Polemika: Bulli se používá pro Ponorky (také Splitscreen), Kula?áci se nazývají Baywindow, nebo nemám pravdu?
vyjímečně máš :lol: Bulli v německu zbytek UK/USA
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3685
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Australská terminologie

Příspěvekod john » 12 kvě 2005

Tu je zdomacneny vyraz na T2 akehokolvek typu Kombi Van.
Len ti, co tomu rozumeju viac zacinaju rozlisovat jednotlive modely ako spravne spomenuty Split window, round, square.
Doplik je extra cab alebo twin cab, valnik je Kombi ute a furgon panel van.
Este som zabudol na camper van. Pop top je zo zdvihacou strechou.

Uživatelský avatar
Grossraum
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 315
Registrován: 27 bře 2004
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Grossraum » 13 kvě 2005

Dobrý. Ale aby byl Babylón spletenosti úplný dodávám, že v německy mluvících zemích, se naprosto všemu říká Bus. A? už jde o T1, T2, T3 valníka nebo T4. Lidové označení Bulli/Bully se vztahuje taky na všechny Transportéry, především ale na ty s motorem v zadu. U T4 se s tím setkáváme už vyjímečně. Pritche je vždycky valník a Doppelkabine neboli DoKa je vždy dvoukabina. U anglicky mluvících singlecab a doublecab nebo taky crewcab. Přesné rozlišení jak popsal Kvak je správné, používá ho ale málokdo, proto se s váma u VW budou přít, že hranatý není T3 ale Typ 2. O inzerátech v Německu ani nemluvě, tam je úplný chaos, především T1 a T2 a T2 a T3 se jim pletou.
Ještě bych Kvaku umáznul tu část věty, že T4, T5 jsou vodou chlazený turbodiesely. Mají i benzín, samozřejmě.

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3685
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvekod john » 13 kvě 2005

Do ktorych modelov bol montovany wasserboxer? Dakujem.

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4457
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod prak » 13 kvě 2005

do všech benzínovejch hranaťáků od modelu 1982?
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1804
Registrován: 21 úno 2004

Příspěvekod Kvak » 13 kvě 2005

prak píše:do všech benzínovejch hranaťáků od modelu 1982?


Přesně. Od 08/1982 se začal dávat vodou chlazený benzínový boxer o objemu 1914 cc. Model Typu 2 to byl samozřejmě "Hranaťák".
Od těch vzduchem chlazenejch se vizuelně lišil především druhou větrací mřížkou nad předním nárazníkem.
Naposledy upravil(a) Kvak dne 06 led 2009, celkem upraveno 1 x.
Eine Kleine Schwartze Katze

REDH0T

Barndoor - 1955

Příspěvekod REDH0T » 19 srp 2005

Jenom pro zajímavost - vozidel VW Typ 2, vyrobených do roku 1955 (souvisí zejména s přemístěním výrobního závodu) je do dnešního dne v pojízdném stavu známo a v registrech barndoors register evidováno necelých 700. Bohužel ani jeden z České republiky...

Uživatelský avatar
bugz
zrůdný magor flat4.org
Příspěvky: 1979
Registrován: 12 črc 2005
Bydliště: Kardanová Řečice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bugz » 19 srp 2005

Lidové označení Bulli/Bully se vztahuje taky na všechny Transportéry, především ale na ty s motorem v zadu. U T4 se s tím setkáváme už vyjímečně. Pritche je vždycky valník a Doppelkabine neboli DoKa je vždy dvoukabina.


Velmi často se v německy mluvících teritoriích se pro "český" termín furgon, používá KaWa neboli Kastenwagen.
flat4 teoretik gang member number 1

Uživatelský avatar
Radek
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 693
Registrován: 10 bře 2004
Bydliště: mezi Libercem a Děčínem

Příspěvekod Radek » 15 srp 2006


Uživatelský avatar
Krystof
Vrátný Hřejivého archivu
Příspěvky: 1065
Registrován: 09 pro 2004
Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy

Re: Terminologie na tomto fóru

Příspěvekod Krystof » 16 kvě 2010

Skúsenosti a busíky pribúdajú, pokúsim sa obnoviť túto starú debatu (že je stará som si uvedomil hneď v jej úvode, kde Vaahaa povzdychne, že raz si kúpi westfálku...)

Zamerám sa špesiálne na Typ2 T2, čiže roky 1967-1979.

T2 delíme všeobecne na T2a a T2b. V skutočnosti je to trochu komplikovanejšie. Veľa drobných zmien sa dialo každým rokom a keďže mi nie sú všetky známe, nebudem sa tomu venovať detailne. Rád by som sa zameral na obdobie prechodu medzi T2a a T2b. Prechodových znakov bolo viac a počas týchto rokov sa objavilo aj pár zaujímavých medzitypov (jeden mám a ten ma vlastne prinútil k malému skúmaniu).

Začnime modelovým rokom 1972. Už tu sa udiali prvé dve zmeny:

1. Zmena zadných svetiel:
backpre1972.jpg
backpre1972.jpg (5.73 KiB) Zobrazeno 13465 x
versus
backpost1972.jpg
backpost1972.jpg (6.95 KiB) Zobrazeno 13464 x


2. Zmena tvaru otvorov nasávaného vzduchu:
airpre1972.jpg
airpre1972.jpg (5.95 KiB) Zobrazeno 13465 x
versus
airpost1972.jpg
airpost1972.jpg (6.03 KiB) Zobrazeno 13465 x


Teraz sa dostávame k zaujímavému modelovému roku 1973.
Základným rozlišovacím znakom medzi T2a a T2b býva predné čelo, smerovky a oba nárazníky:
T2a:
frontpre1973.jpg
frontpre1973.jpg (5.73 KiB) Zobrazeno 13467 x


T2b:
frontpost1973.jpg
frontpost1973.jpg (6.86 KiB) Zobrazeno 13467 x

Vw_bus_t2b_neu_v_sst.jpg


Druhým znakom je interiér, ktorý má pár rozdielov z ktorých najvýraznejším znakom sú páčky na volante. Pred 1973 bola jedna na smerovky a prepínanie tlmené/diaľkové svetlá (okrúhla s kužeľovitou koncovkou) od 1973 sú dve plastové, ploché. Jedna na smerovky a svetlá a druhá na stierače foto, žiaľ, nemám, možno nabudúce)

Existuje však ešte jeden medzityp, o ktorom som sa najskôr domnieval, že je dielom bastliča:
1973.jpg


1973_1.jpg


1973_3.jpg


Vyzerá to však tak, že naozaj existovalo pár kusov, ktoré mali nárazníky T2a, smerovky T2b, interiér T2a (aspoň môj, ostatné neviem) a pár ďalších vecí.

Jednu vec však majú jedinečnú. A to predné čelo. Nemám detailné foto, pokúsim sa opísať. T2a má tesne nad nárazníkom prelis, ktorý vytvorí vybratie pre nárazník. T2b má nad nárazníkom lem a namiesto prelisu je tam bezpečnostná výstuha, ktorá vstupuje až do nárazníka. Medzityp z roku 1973 má už prítomný lem, ale pod ním je prelis namiesto výztuhy. Keď sa dostanem k nejakým ďalším busíkom, nafotím.

Toľko k tomu. Možno taká malá bezvýznamná blbosť, ale práve o tom to je :wink:
...možno sa mýlim. :wink:

Uživatelský avatar
Grossraum
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 315
Registrován: 27 bře 2004
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Terminologie na tomto fóru

Příspěvekod Grossraum » 17 kvě 2010

Tady ti nabízím ještě jednu variantu. Vrchní část stará, nárazník z "béčka", jde o U.S. Westfalii. Vůbec nevím, čím se tyhle změny řídili...
Obrázek
Obrázek
Nic než VW Bus!

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5461
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Terminologie na tomto fóru

Příspěvekod udeeska » 17 kvě 2010

Jj.T2 je velmi zajimavej material i pro me a uz mam i nejakou literaturu.S tema naraznikama se mi to nezda,myslim si,ze je to shoda nahod
a ze si je lidi proste pridali kvuli jejich krasnemu tvaru.Co se tyce US verzi ma Grossraum pravdu,ze je tam hafo jinych veci protoze to bylo
pozadovano US DOT,tedy americkym jakoby ministerstvem dopravy.Napriklad ta Westka co jsi sem hodil ma hranatej naraznik proto,aby se pod
nej vesla bezpecnostni deformacni zona,tedy ten vystouply profil,kterej cini zhruba 10cm a model je podle steracu z r.69-72
Co se tyce vnitrku,tak neslo jen o spinace,ale prvni palubka do srpna 1969 byla plechova v barve vozu,coz je velka rarita a nekteri hledaji
stare vraky aby ji mohli vyriznout a namontovat do novejsich kniracu.A zase napr.proUS musel byt treba pipak zasunuteho klicku do spinacky.
Zatim se do toho dostavam pomalu a mam malo casu,ale snad na zimu bych Vam tu chtel trosku s timhle tematem pomoct.Jeste narychlo prihodim jednu zajimavost a to
tu,ze velky zadni hranaty svetla uz byly na "Gasturbine "prototypu v r.1970

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Krystof
Vrátný Hřejivého archivu
Příspěvky: 1065
Registrován: 09 pro 2004
Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy

Re: Terminologie na tomto fóru

Příspěvekod Krystof » 17 kvě 2010

udeeska píše:S tema naraznikama se mi to nezda,myslim si,ze je to shoda nahod
a ze si je lidi proste pridali kvuli jejich krasnemu tvaru.


Nečítal si pozorne. Rozdiel nie je len v nárazníku. Je tam iné predné čelo. Myslíš, že by niekto rovnakým spôsobom prerábal predné čelo na rôznych busoch? V prípade môjho by okrem nárazníkov museli vymeniť aj prístrojovku a šúpačky. Nezdá sa mi to ako náhoda.

A k tej palubke - áno, rozdielov medzi T2a a T2b je viac. Počas rokov sa menili kľučky, rozteč šrúbov, brzdy a iné. Veci, ktoré som popísal sa týkajú práve rokov 1972-73.

Ale ak máš ďalší materiál, určite sem niečo daj. Myslím, že podrobnejší rozpis zmien v rokoch bude zaujímavý. Tiež by ma zaujímali konkrétne rozdiely medzi EU a US.
...možno sa mýlim. :wink:

Uživatelský avatar
Grossraum
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 315
Registrován: 27 bře 2004
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Terminologie na tomto fóru

Příspěvekod Grossraum » 17 kvě 2010

udeeska píše:Co se tyce US verzi ma Grossraum pravdu,ze je tam hafo jinych veci protoze to bylo
pozadovano US DOT,tedy americkym jakoby ministerstvem dopravy.Napriklad ta Westka co jsi sem hodil ma hranatej naraznik proto,aby se pod
nej vesla bezpecnostni deformacni zona,tedy ten vystouply profil,kterej cini zhruba 10cm a model je podle steracu z r.69-72

Taky jsem si to myslel, je to tedy dost zmatené. Proč, v Evropě začali nejdříve se změnou blikačů a teprve potom s deformačními a bezpečnostními prvky, když do améru už to dělali obráceně...?
Nic než VW Bus!


Zpět na “knírač T2a + kulaťák T2b (1968-1979)”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti