T2 - Přestavba na LPG

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3550
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Milosak_1 » 17 led 2014

Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3550
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Milosak_1 » 17 led 2014

Je libo dát LPG i na dvojité karbece ?
Pro 5S.JPG
Pro 5S.JPG (14.67 KiB) Zobrazeno 6878 x
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Ales_BUS » 19 led 2014

A co teprve na dva dvojité karburátory.
Používám k plné spokojenosti na DRLA40.
Obrázek

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Ales_BUS » 19 led 2014

Milosak_1 píše:Jezdím denně s tímto busíkem od října a do dnešního dne jsem najel 7.000Km bez jakýchkoliv problému.
Spotřeba +/- 13,5l LPG
Když čtu tento topipc, cítím se jak bourač mýtů...


Gratuluji ke spokojenosti s LPG. Také na něj nedám v T2 dopustit, protože není moc legálních variant jak nejezdit za 4 a více kč/km (i když to TDI v T2.... :tonqe: ). Většinou jde jen o předsudky, nebo zkušenosti po špatné montáži/seřízení. Já sám ho mám v busu už 12 let.
Jinak se mi líbí tvůj přímý ohřev plynu. Ač jsem většinou za hazardéra, tohoto řešení jsem se bál a mám vodní okruh z výfuku. Vyděl jsem ještě ohřívat výfukovými plyny přímo zplynovač (z koncovky výfuku hadice na místo vodního ohřevu) a to se mi také zdálo dobré a hlavně nerozbytné-žádné pohyblivé či elektrické komponenty. Chystám se to vyzkoušet.

Jak funguje tvůj systém v zimě? Startuješ rovnou na plyn?

Jinak ještě poznámka k tomu zalepenýmu sání filtru. S tím jsem se už párkrát setkal u pochybných přestaveb a vždy to bylo jen o špatném seštelování. Nic takového jsem na původní 1.6 neměl a jezdilo to super mezi 8-13litry s vysokou střechou (najeto asi 30 000km), takže ta tvoje spotřeba by měla jít poladit pokud není motor KO a nejezdíš furt na plný knedlík.

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3550
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Milosak_1 » 19 led 2014

Ales_BUS píše:Jak funguje tvůj systém v zimě? Startuješ rovnou na plyn?

Zatím žádné velké mrazy nebyli, ale každý den startuji na PLG bez potíží. Stačí jen 1cm přidat plyn a chytá to na první otočení klíčkem. Nechám na volnoběhu ohřát motor cca 2-3 minuty a vyrážím. Ani jednou mi to nezamrzlo, takže to fakt funguje dobře.
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Ales_BUS » 20 led 2014

Docela by mně zajímalo, co se děje, když se jede na benzín s plynem ve výměníku. Je nějak vyřešeno vyjetí plynu z trubky, aby se neohříval a nerostl neúměrně tlak?
Jaké je pořadí komponent nádrž, el ventil, výměník a reduktor s ventilem, nebo nádrž, výměník, ventil a reduktor?

Uživatelský avatar
Rychnak
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 542
Registrován: 11 kvě 2010
Bydliště: Brno

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Rychnak » 21 led 2014

Ales_BUS píše:Docela by mně zajímalo, co se děje, když se jede na benzín s plynem ve výměníku. Je nějak vyřešeno vyjetí plynu z trubky, aby se neohříval a nerostl neúměrně tlak?
Jaké je pořadí komponent nádrž, el ventil, výměník a reduktor s ventilem, nebo nádrž, výměník, ventil a reduktor?


Mě zase zajímá, jak to máš vyřešený s vodním okruhem, když jedeš na benzín a ne na plyn. Při jízdě na LPG proces zplynování produkuje značné množství chladu, které chladí kapalinu v okruhu. Máš teda pro případ jízdy na benzín nějakej malej chladič (s vrtulí, termostatem?) nebo se to nepřehřívá (pobere to expanzka?)

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1283
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Praha

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod BUTCH bus » 21 led 2014

Mám malou expanzku a ta to evidentně stíhá.
Předehřev v měděné trubce okolo tlumiče výfuku.
Pravdou je, že na benzín jezdím jen když se zapomenu, ale min 50km absolutně bez problémů.
OndraS

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Ales_BUS » 23 led 2014

S přehříváním také nemám problém. Za prvé na benzín také nejezdím. Rovnou startuji na LPG (nejezdím v zimě). A když tak se to v okruhu uchladí samo a zbytek pobere expanzka. Jediný problém mám pokud je horko a je motor po dlouhé jízdě rozpálený, po zastavení musím nechat alespoň 1-2 minuty zapnutý klíček než trochu vychladne výfuk. Jinak to začne vařit.

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3550
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Milosak_1 » 31 led 2014

Ales_BUS píše:Docela by mně zajímalo, co se děje, když se jede na benzín s plynem ve výměníku. Je nějak vyřešeno vyjetí plynu z trubky, aby se neohříval a nerostl neúměrně tlak?
Jaké je pořadí komponent nádrž, el ventil, výměník a reduktor s ventilem, nebo nádrž, výměník, ventil a reduktor?

Nádrž, výměník (v podstatě výfuk), ventil, reduktor, karbec nebo-li směšovač
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Rychnak
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 542
Registrován: 11 kvě 2010
Bydliště: Brno

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Rychnak » 09 dub 2014

Kdyby někdo měl zájem sehnat sondu do výfuku na předehřívání lpg "styl Milošákův ex 1,6 bus" tak vim kde se dá něco podobnýho sehnat :wink:
Obrázek
Kdyžtak pište SZ...
Přílohy
3967972011.jpg

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1283
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Praha

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod BUTCH bus » 10 dub 2014

Co to tak koštuje?
OndraS

Uživatelský avatar
Rychnak
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 542
Registrován: 11 kvě 2010
Bydliště: Brno

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Rychnak » 17 kvě 2014

Po zvážení všech plusů i minusů lpg jsem se i já rozhodl pro úpravu svého busu na LPG.
(+) Zhruba 55% přímé náklady oproti provozu na benzin; Ekologičtější provoz; Vyšši oktanové číslo plynu - menší detonace motoru; legislativně - zachování 9 míst v autě
(-) Zmenšení prostoru ve voze (kufr...); předehřívání plynu a) vodou b)přímé; nutnost revizí plynu každý rok; teoretické vyšší nebezpečí utržení bomby z místa upevnění a vyletění z vozu při kolizi; nutnost zachování originálního či podobného tlumiče výfuku; nutné mít absolutně v pořádku zapalování - i malá pecka vadí; nutné častější výměny oleje cca 3/4 interval - olej je kyselý, ale není černý; nutné častější čištění filtru vzduchu.

Protože se mi cesta předehřevu plynu přes vodu zdála příliš složítá - nutnost elektrického čerpadla na vodu, expanzky a vyměníku voda-trubka-výfuk, připadně ještě termostatu a chladiče...při delším provozu na benzín, jsem se rozhodl pro variantu přímeho předehřevu plynu výfukovou sondou. Je relativně složité tuto sondu získat - ale nakonec se mi to podařilo. Je to cca 70 cm dlouhá; 2-3kg těžká tyč vyrobená z nerezu, sloužící pro příme předehřívání kapalné fáze plynu. Je to asi teoreticky nejporuchovější část systému společně s reduktorem, proto bude potřebné její pravidelná kontrola při revizích plynu.

Sonda
Obrázek
Sonda na místě ve výfuku, přivod a odvod plynu tvořený spirálou, aby se to neuklepalo při vibracích motoru
Obrázek
Obrázek

Umístění nádrže v 9 místném miníbusu (typ 23) se nabizí do třech míst - 1) do kufru válcová velká 2) pod zadní sedačku cca 30l (25l) plynu což je příliš málo 3) Toroidní 56l nádrž pod přední 2 sedák - dá se plnit na cca 48-50l plynu
Já jsem zvolil var.č.3, která mi připadá nejpraktičtější - rezerva se dá elegantné dát na čumák (zatím neprovedeno)
Obrázek
Obrázek

Reduktor je umístěn nalevo od motoru - byl zvolen Tomasetto achille do výkonu 70kw, s elektronickým obohacovačem plynu podle otáček motoru. Je to výhodné pro případnou instalaci většího motoru (1776...) protože se dá na plynu ještě dost přidat; vodní předehřev je zaslepený
Obrázek

Mix je daný nad karburátorem, na přívodní hadici je škrtící šroub.
Obrázek

Víčko plnění je umístěno zde, bez nutnosti zásahu do plechařiny. Jediné otvory co jsou potřeba vyvrtat byly - pod toroidní nádrží pro výstup trubky plynu, a pod reduktorem v přepážce vedle motoru.
Obrázek

Přepínač plynu - 3 polohy plyn 0 benzin je umístěný pod palubní deskou
Obrázek

A jak jsem s celou instalací spokojený? Instalace je provedená velice profesionálně - firma Čadek autoplyn Brno. Na všem se s ním dá domluvit podle obrazu svého, a montáž trvala pouhé 2dny. Normálně už karburátory vůbec nedělají, ale tohle bylo tak atypické, že se jim to líbilo :lol: V úterý jsem auto dovezl a v pátek už jsem měl v TP zápis o provozu na LPG.
S autem jsem od té doby najezdil cca 3000km, Ze začátku byla ale velmi vysoká spotřeba plynu (20l/100km) auto bylo seřízeno podle emisí na analyzátoru. Přesto byla směs byla příliš bohatá. Základní předstih jsem zvedl na cca 12-14 stupňů (ze 7,5), jinak křivka předstihu nedoznala změn. Další provedená změna je na vzduchovém filtru - zaslepil jsem trubku co přivadí teplý vzduch od motoru a vyvedl papírový chobot sání vzduchu směrem k baterce, studený vzduch v sání je prý pro lpg vhodnější. Prošel jsem mnohé návody na seřízení plynu na favoritech, škodách 120..a metodou víceméně pokus omyl se mi při zachování stejné jízdní dynamiky podařilo dostat na spotřebu 13-15l plynu podle jízdního stylu. Při držení cca 100km/h po rovině na dálnici spotřeba cca 13,5l plynu.

Co se týká chování motoru na plyn - V nízkých otáčkách (+/- 2000) zmizela drobná díra v plynu kterou se mi nikdy nepodařilo na karburaci uplně vyladit, celkově sametovější chod motoru, větší ochota rozbíhání motoru do otáček, ale o něco menší síla v kopcích - je nutné dříve řadit.
Obvykle startuju studený motor na benzín, ale je možné i na plyn. Poloteplý motor chytá trochu hůř, ale po chvíli chytí, teplý motor chytá na plyn dobře.

Co se týká většího tepelného namáhaní motoru - nemám měřák teploty oleje, tak nedokážu říct.

Jak seřizuju plyn.
0) Auto jezdí bezproblému na benzin, nové svíčky, čistý filtr vzduchu
1) Seškrtim šroub na velké hadici do mixu na minimum kdy ještě motor běží.
2) Upravim volnoběžné otáčky malým plastovým šroubem na reduktoru
3) Sednu ujedu 1-2 km kopec, jeli to špatné, povolím šroub na hadici o půl otáčky, doladím volnoběh na reduktoru...opakovat dokud se motor nezačne chovat ke spokojenosti majitele
4) Při dalším povolení velkého šroubu o1/4- 1/2 otáčky již nenastává žádná změna v nárůstu výkonu, necháme tedy povolené o cca 1/4 otáčky nad subjektivní maximum výkonu motoru
5) Doladíme volnoběh (reduktor), připadně lehce na dorazu klapky karbecu
6) Dlouhodobý test spotřeby, která by měla být cca o 10-15% vyšši než při jízdě na benzin
7) dílčí doladění



Takže shrnuto podtrženo, já jsem spokojený, uvidí se jak dlouho motor na plyn vydrží, ale teď bych tuto přestavbu všem busíkářum doporučil

muffna
Příspěvky: 34
Registrován: 26 úno 2012

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod muffna » 18 kvě 2014

Mužu se zeptat ,kolik to koštovalo?A je cítit plyn v autě? :D

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3550
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Milosak_1 » 19 kvě 2014

muffna píše:Mužu se zeptat ,kolik to koštovalo?A je cítit plyn v autě? :D

A já se svezu v otázce - jaká je spotřeba ?
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Rychnak
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 542
Registrován: 11 kvě 2010
Bydliště: Brno

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Rychnak » 21 kvě 2014

Spotřeba na lpg

Prázdný bus dálnice - pořád kolem 100 rovina - 12l/100km
Plný bus dálnice (8lidí, náklad v kufru) - pořád kolem 100 rovina - 13-15l/100 km
Prázdný bus město - cca 13l/100 km
Plný bus město - cca 15l/100 km
Zhruba takhle mi to žere...

Uživatelský avatar
Rychnak
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 542
Registrován: 11 kvě 2010
Bydliště: Brno

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Rychnak » 06 lis 2015

Psal jsem teď něco málo o LPG přes SZ, tak dám něco i sem.
Co můžou být problémy LPG obecně.
1) větší odpadní teplo motoru - víc praskající hlavy(i tak problém VW vzduchem chlaz.) a létající svíčky
zatím nebylo, nutnost mít v pořádku chlazení - vyčíštěný motor, ol. chladič, olejový systém celkově
větší opotřebení ventilů - LPG je suché- nutno častěji kontrolovat ventilové vůle - já dělám s olejem á 3500km
2) víc kyselé spaliny - budou víc hnít výfuky- to zatím nepozoruju
Jen je nutné častěji měnit olej -á 3500km - je víc kyselý
3) vzhledem k nepoužívání pohonu na benzín -
a)zasviní se karbec "černým mazutem z LPG"
b)V karbecu není benzín - dochází k vyschnutí membrán a jejich křehnutí
c) palivová pumpa se přehříva, protože ji nechladí cirkulující benzin, membrány palivové pumpy odcházejí velmi rychle - na zvážení je náhrada mechanické za elektrickou pumpu a zaslepení mechanické - i vzhledem ke startování a plnění karbecu benzínem.
4) je to trochu náročnější na dobřé seřízené zapalování a na svíčky, s Bosch W8AC si to rozumí.

Uživatelský avatar
gandy
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 555
Registrován: 07 dub 2008
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod gandy » 10 lis 2015

Ještě jedna k diskuzi- týká se předehřevu směšovače LPG

Jen mě to tak napadlo, takže se rád nechám vyvézt z omylu. Pro některé to možná hraničí s rouháním, inu ven s tím:

- v případě, že se vlastně mechanická palivová pumpa nevyužije- pro občasný provoz na plyn se využije elektronická,
- co tu palivovou využít jako pumpu pro cirkulaci kapaliny v předehřevu?
- ve chvíli, kdy se pumpa rozbije, poznáme v mžiku- zamrzne plyn. Tudíš motor by se poškodit neměl. Vyměním pumpu, vyměním olej a jedu dál.
- co se týče bezpečnosti, v okruhu bude kolovat voda nebo nějakej nemrznoucí sajrajt popřípadě něco co neohrozí životnost pumpy. S plynem je naloženo stejně jako ve vodníku

Přečetl jsem příspěvky ohledně předehřevu, ale na toto jsem nenarazil, možná se jen špatně dívám, tak se omlouvám jestli něco opakuji.

Jakýkoli názor vítán. Sháním někoho kdo by byl něco podobného schopný namontovat, v případě posunu hodím update.

Moc díky Rychňákovi za věcné příspěvky a rady ohledně jeho řešení.
A klobouček dolu za ten pěkný cestopis. :-)
T2B Westfalia, výbava "Ostředek"

garbus
Příspěvky: 1
Registrován: 17 bře 2016

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod garbus » 17 bře 2016

Zdravím Pánové, mám brouka a chci ho přrstavět na lpg, všichni řeší teplou vodu z výfuku, ale nemá tady někdo zkušenosti s výměníkem olej-voda?

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 12756
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: T2 - Přestavba na LPG

Příspěvekod Herbie » 17 bře 2016

Tak brouka s plynem jsem ještě neviděl, poradit nedokážu

Ale myslíš, že to má smysl předělávat ?
... a vůbec !


Zpět na “knírač T2a + kulaťák T2b (1968-1979)”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host