Lednice do busa

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 09 bře 2015

Vesmes souhlas az na ty 2 - 3A ze solaru...?? Na 140W s MPPT reglem je to pomerne malo i defacto ve stinu, neb MPPT regl je vesmes menic a spol., hlida optimalni pracovni bod solaru, a ne jen obycejny "orezavaci" regl jako "klasika" za 300,-

Jak daleko mas kempovaci batt od altiku? Jestli do metru - dvou, a natazene poradne kabely (vcetne toho pro kostru), booster jsou v T2 vyhozene penize :wink: Z logiky veci nikdy neda vice W nez altik (jinak perpetum mobile) a primarne slouzi k pokryti poklesu vykonu na dlouhych "nedostatecnych" kabelech, napr. v soupravach s karavany. Altik je u predni masky kombika/dodavky a kempovaci baterka nekde v karavanu treba i 8 - 10m daleko. A nez tahat 10tku kabely je jednoduzsi pouzit booster.

Ale hlavne ze to fungovalo :-)

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Ales_BUS » 10 bře 2015

Když stojíš ve stínu, tak to vážně víc nedává (je to 3A*14V=42W). Mám bohužel monokrystral, který má bez osvícení menší vykon než Poly. Takže když se započtou nějaký ztráty regulátoru, tak je to 1/3 výkonu. Zkus schválně změřit ty rozdíl na přímém slunci a po stromem. Na slunci je to jiný kafe, ale ve 35-40 stupních uvnitř auta pojede ta lednice zase delší dobu a já umřu vedrem.
Jinak s tím Boostrem je to trochu jinak. Pokud máš 1 baterku, tak ti tam altík dává dle nabití 13-14,4V a nabíjí dle aktuálního vybití. Pokud máš 2 baterie, tak je to jinak. Jedna baterie nabitá, druhá vybitá, proudy se přelévají a altík nenabijí tak jako když je jedna a ještě se baterie více ničí. Booster baterie kompletně oddělí a pak do kempové zvýší napětí až na 14,9V a tím zvýší nabíjecí proud velmi výrazně (vyšší proudový spád=více zatíží a využije výkon altíku). Takže žádně perpetum. Normálně altík nikdy nenabíjí na maximum 55A. Zároveň má teplotní čidlo, tak hlídá kolik baterie snese. Toť teorie, která dle karavanistů funguje. Pak by v případě nouze mělo stačit nechat motor nějaký čas klapat na volnoběh, nebo si dát hodinový výlet a mohu zase 1-2 dny lednit bez připojení k nabíječce.
Samozřejmě levnější řešení by bylo po nastartování baterie přepínat, aby se dobíjela jen kempová a nabitá startovací byla odpojená. Nebude to tak rychle nabíjet a musí se to hlídat, ale je to levné.

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 10 bře 2015

Cajk! Do karavanu booster bez debat. Do T2 bych sel cestou inteligentniho oddelovace baterii, snad nejaky cesky vyrobek.

Ja mam na strese 2x40W paralerne a s obyc reglem za 300,-. Na primem slunci dam lehce prez 4A (aneb jen obyc regl, co defacto pouze orizne napeti), s MPPT by to melo byt lehounce prez 6A. Jinak stojim taky vzdy pod stromama (k nevoli manzelky :-D ...) a zatim jsem nesel pod cca 1A
Nicmene za to muze klidne i to paralerni zapojeni, diody na panelech k zamezeni zpetneho ovlivneni (kdyz jeden panel je zastinen), 10tky kabely a ometam alespon jednou denne :D

Fylozoficka otazka: jak altik pozna, ze na nej neni pripojena pouze jedna baterie, ale dve, tri,...? Stejna analogie s napoustenim vody do spojitych nadrzi. Napusti se to stejne, jen za jiny cas. Popripade kdyz bude jedna nadrz derava, tak se to bud napusti jeste pomaleji, nebo vubec. To jen tak. Pred desitkama let taky nebyly boostery a prezto meli obytnaci vice baterii a fungovalo to. Uz i ten solar je hi-tech na T2 :-D ale uzitecne, to ano =D>

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Ales_BUS » 10 bře 2015

Tak to odpovídá. Na sluníčku dáš 4A a ve stínu předpokládám dáš tak 2A.
Dále filozofii nehledejme vše je o spádu napětí (elektrice nerozumím a předávám co jsem nastudoval). 1 vybitá baterie má 10V a alternátor dává 14V. Čím větší rozdíl, tím vice ampér teče do baterie. Jak se baterie nabíjí, stoupá její napětí, tím se zmenšuje rozdíl od toho co dá alternátor a tím teče do baterie méně ampér. Když jsou 2 baterie a jedna nabitá a druhá vybitá, tak ta nabitá startovací dobíjí tu vybitou ale napětí je v součtu vyšší a alternátor nabíjí menším proudem a dalece déle. Jinak doporučuji nastudovat tebou zmiňované fórum caravan24, kde je to v pár příspěvcích hezky vysvětleno.
Nyní mám na oddělení ODAK. Ten sice hezky odděluje, ale nabíjí maximálně 5A. Prázdnou baterii můžeš bez problémů nabíjet 0,5C (35-50A) a to ten booster udělá a ještě baterie oddělí, takže se neovlivňují a využije alternátor na maximum. Uvidíme.

Dříve jsem si taky vystačil s jednou malou baterií, neb jsem jen večer svítil, občas rádio před spaním a to klidně i 3 týdny. Lednice i topení na plyn. Dneska je to trochu jiné, ale hlavní žrout je právě ta lednice. Ještě ji zkusím více zaizolovat.

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 10 bře 2015

Cajk!

Caravan24 mam proctenej, o tom zadna. Ale i tam se obcas prou ti, co o tom vedi vice nez my :-D

Jinak vesmes ok, ale nesouhlasim s tim, ze pri pripojeni dvou batt na jeden altik, kdy jedna z nich je nabita, druha vybita a altik se toci, ze by nabita dobijela tu vybitou. Altik ma vetsi napeti, tudiz se z te nabite nema jak prelejvat naboj do vybite (ze to ovlivni nabijeni to souhlasim).

Paklize altik stoji tak pote ano, pri pripojeni vybite bat k nabite se vyrovnaji naboje... a to klidne i velmi rychle :D Natavene kabely malejch prurezu pri chybnem pripojeni vybite bat k nabitemu packu pro zalozni zdroj o tom svedci.

Startovacka nabijena velkym proudem je ok, k tomu je urcena (velke proudove naroky po kratkou dobu ... proto kdyz ze startovacky je napajena treba i ta lednice tak ac by clovek podle jednoduche trojclenky cekal ze jeste bude bat ok, uz se nenastartuje). Pro trakci by to byla smrt, nebo zkraceni zivota podstatne. Zase se z ni dostane podstane vetsi naboj/vydrz nez z te startovacky.

A propo, jakou ze mas tu druhou baterku? Startovacku, nebo trakci? Ikdyz dnes snad Varta dela baterku u ktere pise ze je to startovaci trakce... nu moc tomu nerozumim co to je :D

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Ales_BUS » 10 bře 2015

No právě že se přou i rádoby odborníci, tak si z toho vezmu to pravděpodobné a vyzkouším to. Jinak o přetékání proudů by tady měl psát odborník, ale já to pochopil tak že eletrika teče všemi směry a vždy teče z věci o vyšším napětí do nižšího napětí a snaží se srovnat na stejné volty, a pokud jsou propojený natvrdo, tak altík nic nepřetlačí a vždy se budou chtít baterie napěťově srovnat. Ale třeba se mýlím. Celkové to je ale nabíjecí bordel, zvlášť když je ta jedna vybitá domrtě.
Baterii mám právě tu hybridní Vartu 2 rokem. Přišlo mi že vydrží nějak málo, ale když jsem proměřil odběry a spočítal to za 24 hodin, tak jsem se jí omluvil.
Jinak s rychlým nabíjením by si měli poradit trakční i startovací stejně. Naopak se liší vybíjením (trakční=malý proud po dlouhou dobu vs. startovací=velký proud po krátkou dobu). Dnes se ale prý technologie moc neliší a jsou to až na vyjímky téměř totožné baterie a nedá se moc zjistit, která vydrží více a která ne. Téměř nikdo nemá možnost měřit cykly, odběry, doby vybití a když jo, tak se o to nepodělí. Takže si raději koupím levnější baterii s tím že ji častěji vyměním, než předraženou a pak jí vyměním po skoro stejné době provozu.

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 10 bře 2015

Tak tak :-D Sice jsem uvazoval ze bych si z prace vzal 4kanalovej digi oscilo s analizerem a sondama, ale kdyz jsem podepisoval fakturu, nejak me to preslo ... cena jak za prumernou Westku :D

Altik to z principu pretlaci vse, paklize je spravne serizene dobijeni, nicmene je pravda v tom ze pak klesa proud, neb to ovlivni ta nabita baterka. Pred namontovani solaru na fix do auta jsem to zkousel se trema obych digitalama ... jeden na solaru, druhy na nabijecce, treti na altiku ... ale jen jedna baterka ... a chova se to dle toho co dava. Nabijecka pretlaci solar, altik pretlaci solar. Vrcet motorem pri zapnute nabijecce jsem si nedovolil, prece jen nabijecka stoji vic nez obyc solar regl :)

Uživatelský avatar
bussman
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 278
Registrován: 25 čer 2012
Bydliště: Praha

Re: Lednice do busa

Příspěvekod bussman » 10 bře 2015

ja si na dobijeni druhe baterky pro lednici poridil toto

https://www.bluesea.com/products/7610/S ... 4V_DC_120A
Hakuna Matata

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Ales_BUS » 10 bře 2015

Šíša píše: Nabijecka pretlaci solar, altik pretlaci solar. Vrcet motorem pri zapnute nabijecce jsem si nedovolil, prece jen nabijecka stoji vic nez obyc solar regl :)

To že vše přetlačí solár , tomu bych věřil, neb záleží na regulátoru a má malý výkon. Nabitá baterie to už je něco jinýho. Škoda žes to neměřil se dvěma, ale stejně nevím zda je možné všechny toky měřit.
To já měl nastartováno s nabíječkou několikrát a před nastartováním ukazovala že dává 4A a při nastartovaným motoru dávala nabíječka 2A.

No léto ukáže. Možná sobě ještě pořídím u soudruhů v číně nějaký měřák stavu odběrů a nabití baterie (u nás je to za bambuli :lol: ). Jsem taky šťoural a když už něco mám, nebo dělám, tak tomu chci rozumět. A jinak pro mou T2 není nikdy nic dost High-tech [-X .

Uživatelský avatar
Suky
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 686
Registrován: 25 led 2008
Bydliště: Most

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Suky » 10 bře 2015

Klucííí jěště chvilku se dohadujte,protože pro mě osobně je tohle velkej přínos.Jak psal Šíša na Caravan24 chodím taky a hltám informace.Karavan mám též,ale tohle je pro mě mooooc dobrá debata.Řeším jakou lednici do busa jestli absorční nebo kompresorovku.Na devadesát procent jsem přikloněn kompresorovce a Vaše zkušenosti mě moc zajímaji.
jak říká Hydraulik,já jsem jen Béčko

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Ales_BUS » 10 bře 2015

Když ono také moc záleží jak kempuješ a kolik toho vozíš.
Například když jsme byli sami s manželkou a vozili sebou málo jídla, neb to spláchly polotovary, případně lokální nákup, tak jsme si vystačili s absorpční bez problémů. Jelikož jezdím na plyn, tak ho bylo i pro lednici nekonečně mnoho a nikdy nedošel. Takže absolutní nezávislost. Teď když jsou děti a chtějí jogurty a mlíčka a manželka jim vyvařuje (stejně mají nejraději polívku z pytlíku :tonqe: ), tak toho taháme hafo a chci aby se to nekazilo, tak byla kompresorovka jasná volba. jenže při týdenním stání u moře či jinde bez přípojky 220V vyvstal problém s napájením.
Dále proti letním dovoleným s absorcí stojí že dost topí do interiéru a když jsem spal nahoře, tak jsem se vedrem opravdu moc nevyspal. Zase za teplejších Podmitrovů (tedy těch kdy nebylo méně nez 7-10 stupňů) se nemuselo topit :lol: .

Kompresorovka tedy super chladí, nehřeje do interiéru!! Je tichá a bezobslužná. Ideální pro ty co chtějí lednit a buď jsou v kempu připojený na 220, nebo nestojí více než 2 dny, nebo řeší to co já (solár a jak nejrychleji dobít baterii pokud je vybitá)

Absorpční méně chladí, hřeje do interiéru, má dlouhý náběh (musí se předchlazovat), mě moc nefungovala za jízdy, je potřeba stát rovně. Zase je levnější a má minimální spotřebu plynu.

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 10 bře 2015

To neni dohadovani, to je "akademicka debata" :-)

Myslim, ze je mozne merit "vse". Zalezi jen na meraku a kde je. Na linkach pro BMW, VW a pod merime vsemozne ptakoviny a bud jsou to mA, nebo kA :D Na tohle je dobrej ten 4kanal oscilo se zaznamem. Uplne to vidim ze jeden kanal na bat start, druhy na bat kemp, treti na altik, ctvrty na solar a namerit a porovnat. Zaznam to ma na nekolik hodin, ale stoji to cca 120tis Kc a to nechci tahat, nase Westy stala polovinu :D Takhle jsem tam mel jen par multimetru a obcas na to kouknul co a jak, kdyz to bylo na slunci, pod mrakem, bezel motor a tak. Nabijecka je automat 6A a je fakt ze v kempu po chvili vse sviti plne nebite, jak nabijecka tak solar regl a nic se nedeje. Max v noci obcas zapne nabijecka podle lednicky

Hele co za lednicku...? Jsou zase lidi co se v busech a motorech vyznaj lepe nez drtiva vetsina tady a ty zase daji ruku do ohne za absorbci (Effa a spol.) Do modernich karavanu se jiz taky davaji kompresory, ale taky uz Efoye a spol., to je tezke.

U kompresorovky. teda te levne okolo tech 12tis a boxu zvlast mam "malej problemek" a to ze defacto nemas oddelene casti pro mrazeni a chlazeni. On je defacto z drtive vetsiny objemu pro mrazeni a jen kousek pro chlazeni (takze lehce obracene). Tudiz se seknes a kdyz si neohlidas prvni nastaveni pred odjezdem, tak po prijezdu jidlo nejdrive rozmrazujes, az potom varis/jis :-D
Ale jsou i male kompreosorvky v podobe klasicke lednicky (asi nevyhoda ze pri otevirani vytejka chlad a pak to bezi o neco casteji nez box s pristupem zhora) s oddelenym mrazackem. A nebo dokoupit tu sadu na zastavbu, tj jednotku kompreosru, vyparnik, cca 2m propojovacich hadic na spojky a udelat si svoji konstrukci. Tim by asi sla zachranit i origo lednicka vedle sedacky v Berlinu. Nicmene hardcore a na to ja osobne jsem priserne linej :D

Zkusenost s kompresorvkou jen na startovacku, bez nabijecky jen se zdrojem mame a vime ze se da roztlacit plne vybita Westka s 2l motorem po rovnine :D A dva dny prezit s normalnim startovanim problem neni, treti den jiz byl.
Zkusenost s kompresorovkou, solarem 2x40W, automatickou nabijeckou 6A, vsechno dotazene az k baterii, pripojene primo na jeji poly (tj z plusu 5kabelu, z minusu 4kabely), predelane spojeni na starteru (tj zrusene to potkavani snad ctyrech kabelu na sroubu starteru, napajeci pro kabinu dotazeny rovnou na baterku, starter plus vlastni jediny silny na sroub), odlehcena spinacka (startovani pomoci spinaciho rele, spinacka ovlada jen to rele), separe minus i pro starter (tj nejen z baterky na kostru, pak z drzaku ramene na prevodovku ... ale rovnou z minus baterky na starter) ... kdykoliv sviceni, radio, nabijeni tabletu, nejaky ten kresleny film na starem notasu ... a nevim co je problem s baterkou i po trech dnech bez 230V. Baterka jedina startovacka, ted nevim Ah, ale neco normalniho okolo 70Ah neco noname china v misti mototechne.

Asi tak, su spokojen :D

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5468
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Lednice do busa

Příspěvekod udeeska » 11 bře 2015

Zajimave tema.
Shanim tady neco na 12/120V ale nabidka je dost mala a ceny vysoke,tak si ani nejsem jist,jestli opravdu potrebuji.
Nicmene jezdim na kempink na vykendy a tak mam s sebou malej cooler bez zdroje.Kdyz je leto,tak tam dam 24 piv a zasypu to ledem,kterej se tu prodava na kazdem rohu a za vysokych letnich teplot s tim vydrzim 2 1/2 dne.
Ve Westfalii 82 mam Electrolux RM 182,coz bezi na propan/12V/120V.Na propan mam zatim vyzkouseno,ze bezi na naplnenej tank 7 dni v kuse a vrsek je namrazenej zhruba za 2 hodiny.Jedinou nevyhodou je,ze kdyz je opravdu horky den/noc,tak bezi maly vetrak trochu hlucny,ktery je uvnitr zcela nahore a tlaci studeny vzduch na dno lednice,coz me znervoznovalo,ze se mi vybije baterka.Druhou baterii nemam (ale vozim si s sebou jednu nabitou zalozni).Nakonec jsem ale zjistil,ze lednice ma odpojovaci relatko,ktere odpoji vetrak a tez lednici pri behu na 12V v pripade poklesu napeti baterie.
Mam original manual,kde se bohuzel nepise jaky je jeji obsah :? .To mi ale urcite nekdo z Vas povi :wink:
Vwase nocni sichta...

Mirek Wenclovice
Příspěvky: 178
Registrován: 31 bře 2011

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Mirek Wenclovice » 11 bře 2015

udeeska píše:Zajimave tema.
Shanim tady neco na 12/120V ale nabidka je dost mala a ceny vysoke,tak si ani nejsem jist,jestli opravdu potrebuji.
Nicmene jezdim na kempink na vykendy a tak mam s sebou malej cooler bez zdroje.Kdyz je leto,tak tam dam 24 piv a zasypu to ledem,kterej se tu prodava na kazdem rohu a za vysokych letnich teplot s tim vydrzim 2 1/2 dne.
Ve Westfalii 82 mam Electrolux RM 182,coz bezi na propan/12V/120V.Na propan mam zatim vyzkouseno,ze bezi na naplnenej tank 7 dni v kuse a vrsek je namrazenej zhruba za 2 hodiny.Jedinou nevyhodou je,ze kdyz je opravdu horky den/noc,tak bezi maly vetrak trochu hlucny,ktery je uvnitr zcela nahore a tlaci studeny vzduch na dno lednice,coz me znervoznovalo,ze se mi vybije baterka.Druhou baterii nemam (ale vozim si s sebou jednu nabitou zalozni).Nakonec jsem ale zjistil,ze lednice ma odpojovaci relatko,ktere odpoji vetrak a tez lednici pri behu na 12V v pripade poklesu napeti baterie.
Mam original manual,kde se bohuzel nepise jaky je jeji obsah :? .To mi ale urcite nekdo z Vas povi :wink:

Vytáhni lednici z nábytku a místo původního větráku přizpůsob větráček z počítače - je příjemně tichý a nežere tolik .

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5468
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Lednice do busa

Příspěvekod udeeska » 11 bře 2015

V podstate kvuli tomu nemusim vytahovat lednici,protoze vetrak je malej jako na pocitaci,je videt na strope lednice,akorat neni na nem hodnata watu.Ale diky za dobrej napad,ustrihnu kabely a dam tam tam neco z PC =D> .Zitra dodam foto jak to vypada.
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5468
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Lednice do busa

Příspěvekod udeeska » 11 bře 2015

Tak uz mam zitra,je minuta po pulnoci :D
Přílohy
DSC_2586.JPG
Vwase nocni sichta...

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 11 bře 2015

Musim trosku oponovat :D

Tak jak je ten vetrak na foto, predpokladam uvnitr lednicky, neslouzi k zlepseni vykonu v teplych obdobich, ale pouze k "rozhaneni" chladu uvnitr lednice.

Ke zlepseni vykonu se take pouivaji vetraky, nejlepe co nejvetsi s nejmensima otackama (kompromis mezi objemem vzduchu a hlucnosti), ALE davaji se Z VNEJSKU lednice aby odvadeli horky vzduch pryc od zebrovani kondenzatoru.
Uplne nejlepe se u absorbci jevi udelat vzadu komin, tj. diru do podlahy pro vstup chladneho vzduchu a diru do kastel z boku na urovni horejsku lednice. A na horni zebrovani umystit vetraky aby vytahovaly horky vzduch od kondenzatoru pryc z auta.

Defacto proto jsou na klasickych karavanech na boku, kde je umistena lednice, dvoje mrizky. Jedna dole (ktera slouzi zaroven i jako servisni pro praci na horaku) a druha nahore i s kominkem od horaku. Kdyz pari slunicko tak se pred ne dava plech, neb kdyby u obou mrizek byla stejna teplota, prestane proudit vzduch a opet se to prehreje.

Je to jen o rozdilu teplot a v nejhorsim pripade se vyrovnaji nejake ty teploty media a okoli a absorbce prestane uplne chladit.

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 11 bře 2015

Nebo treba takto:

p1050452_kopie.jpg

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 11 bře 2015

Ci takto

dsc_0249.jpg

Mirek Wenclovice
Příspěvky: 178
Registrován: 31 bře 2011

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Mirek Wenclovice » 11 bře 2015

Šíša píše:Ci takto
Je to přesně tak , jak píše Šíša - došlo tu k nedorozumnění - ty jsi měl na mysli amatérskou úpravu - větráček pro lepší cirkulaci studeného vzduchu vevnitř lednice a já myslel ten předpotopní hlučný motorek s vrtulkou umístěný zezadu na armatuře lednice , který spíná termostatický spínač při zahřátí média. Tento pomáhá cirkulaci vzduchu tak jak píše Šíša a je zdrojem nepříjemného hluku. Výměnou za větrák z počítače se rapidně sníží hlučnost a zlepší účinnost chlazení.

dsc_0249.jpg


Zpět na “knírač T2a + kulaťák T2b (1968-1979)”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host