Takže pro ty, co si chtěj dát v parným létě vychlazený pivo, i když výčep není po ruce, zkusím napsat krátké shrnutí. Dopředu upozorňuji, že jde o mé laické znalosti. S provozováním lednice zatím nemám zkušenosti, takže předávám, co jsem se dočetl nebo různě zaslechl.
Jaké typy ledniček se používají a jak fungují:
Pasivní chladicí box (nefunkční lednice):
Před jízdou je potřeba namrazit 2 petky s vodou a veškeré jídlo a pití nachladit v lednici. Vydrží chlazené tak 2 dny. Ideální na víkendový sraz.
+ zdarma
- vydrží jen 2 dny
- na petkách kondenzuje voda, která se drží na dně boxu.
Termoelektrický lednice
Využívají tzv. Peltierův článek. Ten obsahuje 2 druhy vodiče zapojené v sérii. Průchodem elektrického proudu se jeden zahřívá a druhý ochlazuje.
Uvádím pouze pro informaci, do busa prakticky nepoužitelné. Lze provozovat pouze za jízdy nebo na 230 V, jsou hlučné a málo výkonné.
+ cena (od 1500 Kč)
- malá účinnost chlazení (do 20 °C oproti okolní teplotě)
- vysoká spotřeba (~5 Ah)
- hlučnost - stále se točí větrák (některé chladničky mají EKO mód, který je tichý, ale jede jen na 230 V)
Absorpční lednice
V lednici koluje směs plynů amoniaku a vodíku. Zahřátím se plyny od sebe oddělí a samostatně proudí do chladiče, kde se ochlazením amoniak rozpustí ve vodíku. Rozpuštěním dojde k dalšímu odebrání okolní teploty a směs koluje do vařiče, kde se ohřeje a celý proces se opakuje.
Ti šťastnější z nás mají tento typ lednice už v buse zabudovaný a těm nejšťastnějším dokonce funguje
+ plyn - jako jediný typ lze provozovat na plyn, 12 V, 230 V
+ tichá
- cena (od 8000 Kč)
- chladicí účinnost cca 30-35 °C pod okolní teplotu.
- vysoká elektrická spotřeba (od 5 Ah)
- složitější instalace (nutnost komínu na zplodiny)
- funguje jen ve vodorovné poloze.
Kompresorové lednice
Kompresor vtlačuje chladivo v plynném stavu pod vysokým tlakem do výměníku (černá trubička za lednicí), kde se plyn ochladí a zkapalní. Kapalina pokračuje do výparníku, kde jsou trubky s větším průměrem, a tím dojde k poklesu tlaku. To způsobí, že kapalina opět zplynatí a přitom odebere teplo z okolí.
Tento typ máme snad každý z nás doma. Do obytných aut a karavanů se začaly dodávat relativně nedávno. Vhodné na použití v kombinaci se solárním panelem, případně s druhou baterií.
+ chladicí účinnost (není problém uchladit rozdíl 50 °C)
+ velmi nízká spotřeba 0,5-1 A
- cena (od 11000 Kč)
Lednice v buse
Jak jsem již zmínil, v busech se používaly absorpční lednice značky Elektrolux. Typ vestavby Helsinki měl předem plněnou lednici umístěnou za spolujezdcem s komínem vedeným do sloupku. Typ Berlín měl horem plněnou lednici vedle zadní sedačky s komínem do podlahy (Berlín znám jen z letáku, opravte mě pokud se mýlím). Oba typy lednice byly dělané na tlak plynu 50 mbar.
Mezi častější závady patří, že lednice nefunguje na 12 V nebo na 230 V. Problém je v topné spirále. Nejjednodušším řešením je problém obejít použitím měniče 12/230 V. Případně můžete zkusit sehnat náhradní topné těleso např. http://www.karavan.cz/dom_topna_telx0-t ... ometic.htm
Pokud vám lednice chladí, ale málo, zkuste ji vymontovat a otočit na den vzhůru nohama. Většinou to na nějakou dobu pomůže. Výměna chladicí kapaliny je trochu problém, ale prý ještě existují servisy, které ji vymění. Problémům plynových lednic je věnované samostatné vlákno: http://www.flat4.org/forum/viewtopic.php?f=40&t=13852
Nová (stará) lednice
Tak a teď se dostávám ke gró článku. Jakou lednici si pořídit? Absorpční nebo kompresorovou? S předním nebo horním plněním? A je vůbec potřeba?
Prvně jsem se snažil sehnat starší lednici na ebayi. To jsem nakonec zavrhl.
Do busů se dodával model Elektrolux řady RM18x s kapacitou 41 l. Když budete mít štěstí, tak ji seženete, s osobním vyzvednutím kdesi v Německu, od 5000 Kč. Počítejte spíš ale s 8000 Kč. A to už mi přijde za starou lednici moc. Pokud si děláte vlastní vestavbu, berte řadu RM20x. Tyhle lednice jsou trochu širší, takže se do originální vestavby nevejdou, zato se dají sehnat výrazně levněji.
Nová lednice má své nesporné výhody. Bohužel náhrada našich ledniček se již nedělá. Jak to tedy vyřešit? Možností je několik.
Dometic RM123
Malá absorpční lednice - menší než původní. Vejde se do vestavby. Je na tlak 30 mbar, takže je potřeba buď zapojit samostatně anebo použít redukci 50 na 30 mbarů.
- kapacita: 31 l
rozměry: VxŠxH: 585 x 380 x 440 mm
spotřeba: 6 Ah, 6 g/h
cena: 11500 Kč + 1700 Kč redukce tlaku.
web: http://www2.dometic.com/enuk/Europe/Uni ... taid=67847
Asi nejlevnější absorpční lednice na trhu. Bohužel rozměrově je trochu širší a nevejde se do vestavby.
- kapacita: 57 l
rozměry: VxŠxH: 615 x 486 x 490 mm
spotřeba: 9 Ah, 6 g/h
cena: 8000 Kč
web: http://www.dalix.cz/eshop/plynova-absor ... -mbar.html
Další diskutovanou variantou je umístění ledničky mezi přední sedačky. Jedná se o kompresorovou lednici s velmi malým příkonem.
- kapacita: 25 l
rozměry: VxŠxH: 425 x 260 x 550 mm
spotřeba: 0,5 Ah
cena: 11000 Kč
web: http://www.waecofridges.co.uk/freezer/cdf25.htm
Kompresorová lednice určená do vestavby. Výhodou je, že kompresor lze namontovat až 1,5 m od ledničky (např. pod sedačku). Dražší.
- kapacita: 39 l
rozměry: VxŠxH: 534 x 380 x 547 mm (hloubka 365 mm bez kompresoru)
spotřeba: 1 Ah
cena: 19000 Kč
web: http://www.waecofridges.co.uk/crp40.htm
Engel Ice Box Conversion Kit
http://www.engelaustralia.com.au/2produ ... ctid=21607
Dometic ColdMachine
http://www.dalix.cz/eshop/kompresorova- ... 2-24v.html
Tak to je asi vše co jsem našel. Jednoznačně se nedá říct která lednice je lepší. Vše záleží, jak často a kde ji plánujete používat.