Lednice do busa

Uživatelský avatar
pedrosow
Příspěvky: 67
Registrován: 26 čer 2012
Bydliště: úvaly

Lednice do busa

Příspěvekod pedrosow » 24 úno 2015

Ahoj, nedávno proběhl v Lounech sraz a pokec o ledničkách v busíku. Jak vyšlo najevo, nejsem jediný, kdo řeší podobný problém.
Takže pro ty, co si chtěj dát v parným létě vychlazený pivo, i když výčep není po ruce, zkusím napsat krátké shrnutí. Dopředu upozorňuji, že jde o mé laické znalosti. S provozováním lednice zatím nemám zkušenosti, takže předávám, co jsem se dočetl nebo různě zaslechl.

Jaké typy ledniček se používají a jak fungují:

Pasivní chladicí box (nefunkční lednice):
Před jízdou je potřeba namrazit 2 petky s vodou a veškeré jídlo a pití nachladit v lednici. Vydrží chlazené tak 2 dny. Ideální na víkendový sraz.
+ zdarma
- vydrží jen 2 dny
- na petkách kondenzuje voda, která se drží na dně boxu.

Termoelektrický lednice
Využívají tzv. Peltierův článek. Ten obsahuje 2 druhy vodiče zapojené v sérii. Průchodem elektrického proudu se jeden zahřívá a druhý ochlazuje.
Uvádím pouze pro informaci, do busa prakticky nepoužitelné. Lze provozovat pouze za jízdy nebo na 230 V, jsou hlučné a málo výkonné.
+ cena (od 1500 Kč)
- malá účinnost chlazení (do 20 °C oproti okolní teplotě)
- vysoká spotřeba (~5 Ah)
- hlučnost - stále se točí větrák (některé chladničky mají EKO mód, který je tichý, ale jede jen na 230 V)

Absorpční lednice
V lednici koluje směs plynů amoniaku a vodíku. Zahřátím se plyny od sebe oddělí a samostatně proudí do chladiče, kde se ochlazením amoniak rozpustí ve vodíku. Rozpuštěním dojde k dalšímu odebrání okolní teploty a směs koluje do vařiče, kde se ohřeje a celý proces se opakuje.
Ti šťastnější z nás mají tento typ lednice už v buse zabudovaný a těm nejšťastnějším dokonce funguje :)
+ plyn - jako jediný typ lze provozovat na plyn, 12 V, 230 V
+ tichá
- cena (od 8000 Kč)
- chladicí účinnost cca 30-35 °C pod okolní teplotu.
- vysoká elektrická spotřeba (od 5 Ah)
- složitější instalace (nutnost komínu na zplodiny)
- funguje jen ve vodorovné poloze.

Kompresorové lednice
Kompresor vtlačuje chladivo v plynném stavu pod vysokým tlakem do výměníku (černá trubička za lednicí), kde se plyn ochladí a zkapalní. Kapalina pokračuje do výparníku, kde jsou trubky s větším průměrem, a tím dojde k poklesu tlaku. To způsobí, že kapalina opět zplynatí a přitom odebere teplo z okolí.
Tento typ máme snad každý z nás doma. Do obytných aut a karavanů se začaly dodávat relativně nedávno. Vhodné na použití v kombinaci se solárním panelem, případně s druhou baterií.
+ chladicí účinnost (není problém uchladit rozdíl 50 °C)
+ velmi nízká spotřeba 0,5-1 A
- cena (od 11000 Kč)

Lednice v buse
Jak jsem již zmínil, v busech se používaly absorpční lednice značky Elektrolux. Typ vestavby Helsinki měl předem plněnou lednici umístěnou za spolujezdcem s komínem vedeným do sloupku. Typ Berlín měl horem plněnou lednici vedle zadní sedačky s komínem do podlahy (Berlín znám jen z letáku, opravte mě pokud se mýlím). Oba typy lednice byly dělané na tlak plynu 50 mbar.
Mezi častější závady patří, že lednice nefunguje na 12 V nebo na 230 V. Problém je v topné spirále. Nejjednodušším řešením je problém obejít použitím měniče 12/230 V. Případně můžete zkusit sehnat náhradní topné těleso např. http://www.karavan.cz/dom_topna_telx0-topna-telesa-dometic.htm
Pokud vám lednice chladí, ale málo, zkuste ji vymontovat a otočit na den vzhůru nohama. Většinou to na nějakou dobu pomůže. Výměna chladicí kapaliny je trochu problém, ale prý ještě existují servisy, které ji vymění. Problémům plynových lednic je věnované samostatné vlákno: http://www.flat4.org/forum/viewtopic.php?f=40&t=13852

Nová (stará) lednice
Tak a teď se dostávám ke gró článku. Jakou lednici si pořídit? Absorpční nebo kompresorovou? S předním nebo horním plněním? A je vůbec potřeba?
Prvně jsem se snažil sehnat starší lednici na ebayi. To jsem nakonec zavrhl.
Do busů se dodával model Elektrolux řady RM18x s kapacitou 41 l. Když budete mít štěstí, tak ji seženete, s osobním vyzvednutím kdesi v Německu, od 5000 Kč. Počítejte spíš ale s 8000 Kč. A to už mi přijde za starou lednici moc. Pokud si děláte vlastní vestavbu, berte řadu RM20x. Tyhle lednice jsou trochu širší, takže se do originální vestavby nevejdou, zato se dají sehnat výrazně levněji.
Nová lednice má své nesporné výhody. Bohužel náhrada našich ledniček se již nedělá. Jak to tedy vyřešit? Možností je několik.
Dometic RM123
Malá absorpční lednice - menší než původní. Vejde se do vestavby. Je na tlak 30 mbar, takže je potřeba buď zapojit samostatně anebo použít redukci 50 na 30 mbarů.

Dometic CombiCool RF60
Asi nejlevnější absorpční lednice na trhu. Bohužel rozměrově je trochu širší a nevejde se do vestavby.
WAECO CoolFreeze CDF-25
Další diskutovanou variantou je umístění ledničky mezi přední sedačky. Jedná se o kompresorovou lednici s velmi malým příkonem.
WAECO CoolMatic CRP-40
Kompresorová lednice určená do vestavby. Výhodou je, že kompresor lze namontovat až 1,5 m od ledničky (např. pod sedačku). Dražší.
Další možností je nekupovat celou lednici, ale pouze chladicí jednotku. Našel jsem dvě možnosti a to od firmy Engel a Dometic. Cena je poněkud vyšší, takže nepředpokládám, že by šel někdo touto cestou.
Engel Ice Box Conversion Kit
http://www.engelaustralia.com.au/2products_details.asp?pid=12&productid=21607
Dometic ColdMachine
http://www.dalix.cz/eshop/kompresorova-sestava-waeco-coldmachine-55-vd-01-12-24v.html

Tak to je asi vše co jsem našel. Jednoznačně se nedá říct která lednice je lepší. Vše záleží, jak často a kde ji plánujete používat.
/____\
|° O °| bus driver

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4987
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Lednice do busa

Příspěvekod maxmax » 24 úno 2015

=D>
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2476
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: Lednice do busa

Příspěvekod OB » 24 úno 2015

Ahoj nejsem busíkář, ale tvůj popis a přehled mne pohladil po duši. Mám rád lidi, kteří se problému věnují více než kde mám lednici koupit aby nebyla drahá a poraďte mi jakou a jak ji mám zapojit, to už zvládnu sám. Kurva tenhle přístup mne vytáčí.
Proto to pohlazení po duši, že se někdo věnuje problému trošku hlouběji a navíc se s tím podělí s ostatními! Více takových lidí jako jsi ty! =D>
Co přijde dál???

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 24 úno 2015

Pozor... kompresorovka NESPOTREBOVAVA POUZE 0.5 - 1A!! Provozuju Waeco CDF 35 kompresor box jiz dva roky a kousek.

Prvni zadrhelecek jest v tom, ze vyrobci kolikrat udavaji spotrebu pri 24V, neb kompresorovky jedou jak na 12 tak i 24 (primarne byly vymyslene pro bus a kamion). A je jasne, ze pri 12V je ten proud hnedle dvojnasobny :-)
Druhy, ze ten proud udavaji v nejakem prumeru, ne okamzity.

Paklize kompresor bezi, bere to na 12v cca 3A - 5A po dobu behu komresoru

Nemam ji u sebe, ale ono staci ji otocit a kouknout na stitek, tam je to uvedene krasne cerne na bilem. Taktez vcetne spicek pri startu a treba na "mekkem akumulatoru" to pak uz ani nenastartuje, ac muzeme voltmetrem namerit bez zateze treba 13V.

Tudiz i u kompreosorvky zalezi jak je umistena, v jakem prostredi, zda-li kolem vetracich mrizek je volno, apod. Neni problem s ni vymlatit startovacku, je-li starsi, mala, a jedina v aute :D :oops:

Nicmene je to jedine "minus" co tak znam. Pak mozna lehky hukot pri behu, ale to je jak s domaci lednici.

Plus je jasny ... nastavite -15stC a je tam -15stC, paklize to nevzda akumulator :-)
Naposledy upravil(a) Šíša dne 24 úno 2015, celkem upraveno 1 x.

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 24 úno 2015

Viz screen z manualu

waeco_kompresor.jpg
waeco_kompresor.jpg (100.75 KiB) Zobrazeno 11730 x

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4987
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Lednice do busa

Příspěvekod maxmax » 24 úno 2015

Jak jsme se v Lounech bavili o té horem plněné, tak mám hodně podobnou, a za podobnou cenu : http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... ref=search
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4987
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Lednice do busa

Příspěvekod maxmax » 24 úno 2015

Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
pedrosow
Příspěvky: 67
Registrován: 26 čer 2012
Bydliště: úvaly

Re: Lednice do busa

Příspěvekod pedrosow » 24 úno 2015

K ty waeco CDF25-
nemam s ni vlastni zkusenost, vychazel jsem z toho co uvadi vyrobce. Odber 5A na stitku dava smysl, protoze kdyz kompresor sepne, tak opravdu tolik zere. Ale dale uvadi, ze pri okolni teplote 20° jede jen 15% z celkovyho casu a pri 32° jede v 19%. Lednicka ma prikon 30W, takze si lze jednoduse spocitat, ze prumerna spotreba je opravdu tak mala.
Obecne ale plati, ze pokud stojis a mas zaplou lednicku, tak je dobre, aby byla na druhe baterce nebo bezela ze solaru...
/____\
|° O °| bus driver

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 24 úno 2015

Westka T2b, obcas nejaka dirka v kastli, homemade nabytek, zadni stena kuchynky neni, okolo mrizek CDF35 hafo prostoru. Ted naposled prelom Zari/Rijen na jihu Francie a bezela prumerne 20min z hodiny, vesmes tam bylo vino a nejake jidlo. Rozhodne do ni nelezeme jak do domaci lednicky "pri bilem sexu" :-)

Rikam papir snese hodne.

Nicmene na strese obycejny levny solar 2x40W, jedina startovacka 55Ah myslim a tento rok bez problemu, ukazatel nabiti prez den na 100proc, v noci, ci pod stromem nebo bez slunicka, padal k 80proc (taky je otazkou "jak spolehlive" to meri).

Minuly rok jen jedna startovacka, bez niceho, dvakrat jsem roztlacoval po rovince nalozenou Westku, tfuuuj... #-o Taky jsem ten prvni rok veril jen udajum na webu, ani jsem neotevrel manual, ani jsem se nepodival na stitek. A taky jsem dopadl :-D

Tento rok jedeme v cervnu, pro srandu pripraven regulator s logovanim, tak budu moudrejsi neb mne to zajima co a jak.

Nicmene at je to jak je to, nemenil bych kompresor. Spokojenost.

A ty horem plnene, co se zde uvadeji. Taky jsem o ni uvazoval, ale ti co se tim zivi varovali. Primarne je to delane na beh na plyn treba v predtanech karavanu, nekde na samotach a pod. Neni tam tak dobre resen odtah spalin jako u klasickych vestavbovych Electrolux RM xxxx rad a spol.
Nicmene lidi to pouzivaji, staci projit caravan24.cz, o lednickach je tam toho mraky na mesice cteni.

Uživatelský avatar
pedrosow
Příspěvky: 67
Registrován: 26 čer 2012
Bydliště: úvaly

Re: Lednice do busa

Příspěvekod pedrosow » 24 úno 2015

Mas pravdu, papir snese hodne:) Vzdycky je lepsi vlastni zkusenost. Ja planuju udelat druhou baterku. Solar mi prijde zbytecnej, nikdy nestojime na jednom miste dyl jak 2 dny.
Spis by me zajimalo, jak je ten kompresor - hlavne v noci - slyset?
/____\
|° O °| bus driver

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 24 úno 2015

Asi podle umisteni. Mam ho v kuchynskem bloku ktery je homemade a zadne odhlucneni, presne dolihajici dvirka apod., na vysuvnem supliku. A defacto ho nevnimame, je tizsi nez domaci dvoukompresorova lednicka. Spise pri startu, nebo vypnuti (ted si nejsem jist) se "klasicky" oklepe a to je asi nejvice slyset. On ten kompresor, nebo neco v nem, klepe i pri prenaseni, nebo hrbolu na silnici a tak. Ale jak rikam, jen kdyz nema clovek co na praci/k piti, tak si toho vsimne. U me bez problemu, spat se da v pohode. Vetrak, nejaky jiz obehany, u normalniho notebooku udela podstatne vetsi kraval nez ta lednicka :D

Solar mozna zbytecnost, mozna ne. Ale s rodinkou, v noci rozsviceno, nabijeni fotaku/mobilu/tabletu/nejak pohadka na noc, tak se hodi. Stejne na nej clovek zapomene, ze ho ma :-D

Uživatelský avatar
bussman
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 278
Registrován: 25 čer 2012
Bydliště: Praha

Re: Lednice do busa

Příspěvekod bussman » 24 úno 2015

Pedro diky za zajimavy clanek. Mozna bych doplnil ze do modelu wesfalia se davalo nekolik typu lednic. Zalezelo od typu (Berlin, Helsinky, Oslo atd. ) Sam Mam typ Berlin 77 a lednice ma horni plneni. Je zdela zakomponovana do nabytku takze pripadna vymena za novou je cesta opravdu nesmyslna (spousta uprav apod). Resil jsem to hodne a pokud chci ponechat nabytek a mit lednici s hornim plnenim. Pak nevhodnejsi je koupit novy kompresor waeco coldmachine 55 a vymenit za stary.

Neni to slepa cesta, par lidi znam co toto maji.

PS: Ma tu vubec nekdo lednici, horni plneni (pouze 12/230 V ) ?
Hakuna Matata

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 24 úno 2015

Ta nase je pouze 12V :D

Drive jsem mel prepinani na startovacku, nebo prumyslovej zdroj 12V 120W za 400,- Kc.

Ted jsem to predelal podle "velkych" obytnaku s lehci upravou a to jest, ze mam vse svedene natvrdo na startovacku, tj lednicku, solar, automatickou nabijecku, menic 12V/230V 300W a o nic se nestaram. Kdyz jsem bez 230V, jede to na solar. Kdyz prijedu do kempu, pichnu se do zasuvky, automaticka nabijecka zacne nabijet, regulator odstavi solar a vse si opet zije svojim zivotem.

Podminka jest aby ta automaticka nabijecka se umela chovat i "jako zdroj" ... proste da svoje maximum, treba 6A, a vic ne. Takze odolna proti pretizeni. A kdyz holt pak se bude odebirat vice jak 6A, bud se prida solar, nebo to pak se cele vybije.

Regulator solaru ma vyvod pro zatez kde hlida podpeti baterie, ale v autech zbytecnost vesmes, neb i lednicka ma hlidani podpeti a pod. Ikdyz pripojit zatez tam lze take, proc ne.

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3968
Registrován: 28 srp 2006

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Šíša » 24 úno 2015

PS: zapojeni kempovaci elektryky tu nekdo nekde pekne popsal, vcetne solarniho regulatoru bez solaru, pouze jako ochrana proti vybiti.

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4658
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Mr.Vaahaa » 01 bře 2015

Přesunuto do sekce busíků...
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1283
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Praha

Re: Lednice do busa

Příspěvekod BUTCH bus » 02 bře 2015

Já si dovolím k těm termolelektrickým z vlastní praxe na výletě po Provance.
Mám tuto jednoduchou "lednici", vybíral jsem s co nejnižší spotřebou (i tak je tam udávaných 35W), používal jsem pouze za jízdy, při parkování jsem přes víko hodil deku.
Po 14 dnech v kuse a příležitostné používání naprostá spokojenost v poměru cena/výkon. Pití pitelné v pohodě, jídlo se nezkazilo.
Výhoda je přenositelnost a u mého kusu možnost nachladit na 220V.
OndraS

Uživatelský avatar
gitan
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 270
Registrován: 25 zář 2005
Bydliště: LBC

Re: Lednice do busa

Příspěvekod gitan » 04 bře 2015

Mám tuto, vyzkoušeno i na ty kartuše- cca 24 h, s nějakou redukcí by šla i na bombu...
http://www.jechacaravan-eshop.eu/chladici-box-rc-1600-s-plynovou-kartusi-obj.c.-41598,1636.html
KINDERKRANKENWAGEN samozvaný prezident SudetenbuslandmanschaftuObrázek

Uživatelský avatar
gitan
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 270
Registrován: 25 zář 2005
Bydliště: LBC

Re: Lednice do busa

Příspěvekod gitan » 04 bře 2015

lednice s vrchním víkem mají výhodu -zima se drží dole a tak při otevření nemusí zase tolik dohánět chlazení vzduchu uvnitř.
zese jsou méně přehledné-i když na 20 lahváčů... :lol:
KINDERKRANKENWAGEN samozvaný prezident SudetenbuslandmanschaftuObrázek

Uživatelský avatar
gitan
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 270
Registrován: 25 zář 2005
Bydliště: LBC

Re: Lednice do busa

Příspěvekod gitan » 04 bře 2015

BUTCH bus píše:Já si dovolím k těm termolelektrickým z vlastní praxe na výletě po Provance.
Mám tuto jednoduchou "lednici", vybíral jsem s co nejnižší spotřebou (i tak je tam udávaných 35W), používal jsem pouze za jízdy, při parkování jsem přes víko hodil deku.
Po 14 dnech v kuse a příležitostné používání naprostá spokojenost v poměru cena/výkon. Pití pitelné v pohodě, jídlo se nezkazilo.
Výhoda je přenositelnost a u mého kusu možnost nachladit na 220V.

na izolaci lze použít i termopřikrývku ze staré lékárničky...
KINDERKRANKENWAGEN samozvaný prezident SudetenbuslandmanschaftuObrázek

Ales_BUS
Příspěvky: 80
Registrován: 28 dub 2009

Re: Lednice do busa

Příspěvekod Ales_BUS » 09 bře 2015

Také připojím pár postřehů. Plynová lednice mě ve velkých vedrech přestávala chladit. Proto jsem pořídil kompresorovku WAECO CoolMatic CB-36 (box vrchem plněný).
Protože přestávala za 2-3 dny fungovat, dal jsem se do měření.
Startovací proud 6A (1s), pak provozní 4-4,2A. Při nastavené vnitřní teplotě 0-4 stupně (v horní třetině uprostřed) je při okolní teplotě 25 stupňů doba chodu cca 15 minut a cca 20 minut přestávka (teplota stoupá o 0,1 stupeň za 1 minutu). To se do lednice nechodilo a byla z poloviny zaplněná.
Celková doba chodu za těchto podmínek je cca 40% což dělá odběr cca 1,7 A za hodinu. Pokud se lednice otevírá, tak 3A/hod.
Celkem za den 40-45 A. Proto kempová baterie 75AH byla po dvou dnech mrtvá.

Udávané tabulkové hodnoty doby chodu jsou uváděny při okolní teplotě 20 stupňů okolí a 8 stupňů uvnitř s nezastavěnou perfektně odvětranou lednicí. A to ještě nevím jak přesně je vnitřní teplota hlídána, jelikož můj termostat spíná v rozmezí 2-4 stupňů.

Přidal jsem na auto solár 140W s inteligetním MPPT regulátorem. Ten při plném slunci dává až 9A do baterie. Problém ale je, že většinou parkuju spíše ve stínu a pak je to rázem 2-3A. Což s polu se zvednutím teploty uvnitř lednice na 2-4 stupňě prodlouží dobu chodu lednice na 75Ah baterii na 4 dny.

Závěr je že jsem z kompresorovky nadšený co se týká chlazení a komfortu obsluhy (žádně předmrazování, zapalování, vyrovnávání-zapnete a jedete), méně už ze spotřeby. S plynovkou jsem byl opravdu nezávislý (bohužel mě 2x v létě vypekla (a vyjezte na dovolené za den celou lednici protože vám nechladí ](*,) )

Takže kompresorovou lednici doporučuji na krátké stání (2dny) s větší kempovou baterií. S 90-100Ah baterií, 100W solárem zaparkovaným na slunci je reálné ji provozovat týden stání bez přípojky proudu.
Letos budu testovat Booster (zařízení co je schopno i při volnoběhu dobíjet kempovou baterii maximálním proudem co snese). Tak poreferuji.


Zpět na “knírač T2a + kulaťák T2b (1968-1979)”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host