T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)

Příspěvek od Kvak »

Q: Kde se nalézá číslo motoru v případě plochého dvoulitru?

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Keď si dobre pamätám je na bloku vpredu ako je odvetranie skrine.To asi v aute neuvidíš zavadzia ti vetrák.
ObrázekObrázek
Zrobil som aj foto pre istotu.Nie je to sice 2 liter ale jeho blízky príbuzný :wink: .

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

Příspěvek od Kvak »

Dík moc, S0545. Obrázek je přesně to, co potřebuju.

Co k tomu řekli odborníci:
www.vwbus.cz píše:Čísla motoru jsou u kulatýho dvoulitra dvě z toho důvodu, že to co je na bloku není vidět, když otevřeš víko motoru. Jedno je na sahaře, to máš asi odstraněný a druhé je za saharou u půlení bloku je ploška s číslem, tam většínou bejvá, protože to málokdo ví (je vidět zezhora). Motory i z Německa většinou číslo mají, i když se jedná o motor repasovaný ve VW. A pozor u nás se neeviduje číslo motoru, ale kód jo. Ty by jsi tam měl mít kód CJ XXXXXX.

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

Motor Typ 4 - Flachmotor (obecné info)

Příspěvek od Kvak »

Motor Typ 4 - taktéž nazývan Flachmotor (flach = ploše ložený) - se sériově montoval do Typu 4 (VW 411/412), Porsche 914 a do Typu 2 (T2b - Kula?ák, první hrana?áky).


Vyráběn byl v letech 1969 - 1982 s následující kubaturou:
  • 1.7 (1679cc) - kód motoru: V, VO, W, Z, CA, CB, CD, EB, EA
  • 1.8 (1795cc) - kód motoru: EC, ED, AN, AP, AT, AW
  • 2.0 (1971cc) - kód motoru: GA, GB, GC, GD, GE, CJ, CU, CV
pozn: Motor s kódem CT nebo CZ není Typ 4 motor, ale specielní hybrid, nejvíce podobný Typ 1 motoru se spoustou prvků z Typu 4, vodního boxera a spoustou vlastních specifik. Montoval se do vzduchem chlazených hrana?áků v letech 1980-1982. Obsah 1600.

Vyjma prvních 1.7, jenž byly stejně jako Typ 1 z magnesio-hliníkové slitiny, byly všechny bloky Typ 4 hliníkové.

Motory se nelišily jen obsahem. Zásadní rozdíl byl v použití karburátorů nebo přímého vstřikování, dále pak automatické/manuální řazení, hydraulická zdvihátka ventilů apod.

Který typ flachmotoru máte před sebou nejlépe poznáte podle kódu motoru, jenž se spolu se sériovým číslem nalézá na jednom z míst na bloku, jak ukazuje následující obrázek:

Obrázek

Na motory určené pro export do zemí, kde čísla motorů byla součastí registrace vozidel se pro snažší čitelnost kód a sériové číslo vyráželo ještě přímo na saharu.
Ovšem pokud saharu někdo (třeba i autorizovaný VW servis) někdy vyměnil, povětšinou toto číslo na ni už znovu nevyrážel.
Taktéž chybí na vozech původně určených pro německý trh.

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

Vrtání, zdvih a kompresní poměr motorů Typ4

Příspěvek od Kvak »

Obsah 1.7
  • Vrtání: 90 mm
  • Zdvih: 66 mm
  • Kompresní poměr: 7,3:1
  • Oktanové číslo: 91 RON
Obsah 1.8
  • Vrtání: 93 mm
  • Zdvih: 66 mm
  • Kompresní poměr: 7,3:1
  • Oktanové číslo: 91 RON
Obsah 2.0
  • Vrtání: 94 mm
  • Zdvih: 71 mm
  • Kompresní poměr: 7,3:1
  • Oktanové číslo: 91 RON
  • Výkon: 70 HP (54 kW) při 3600 rpm
Naposledy upravil(a) Kvak dne 26 říj 2005, celkem upraveno 4 x.

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Karburace 2x jednoduchý SOLEX 34 PDSIT - s rozdvojeným sacím potrubím
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

Příspěvek od Kvak »

Žanek píše:Karburace 2x jednoduchý SOLEX 34 PDSIT - s rozdvojeným sacím potrubím
To je složitější. Je to SOLEX 34 PDSIT, ovšem nejsou to dva totožné karburátory. Označuje se to SOLEX 34 PDSIT 2/3, kde SOLEX 34 PDSIT 2 je na levé straně motoru a SOLEX 34 PDSIT 3 na pravé.

Čistě teoreticky se nejedná o dva karburátory, ale jeden dvoukomorový, rozdělený na dvě samostatné jednotky. Velkou výhodou je, že odpadá složité štelování a elaborování např. nad nastavením volnoběhu, protože volnoběžná tryska je pouze na levé jednotce, která je s pravou spojena hadičkou.

Pro účely zvýšení výkonu motoru se montovaly Webery nebo DelOrto, případně Kadron Solex, což už byly dva karburátory v právém slova smyslu, se všemi výhodami i nevýhodami dvojkarburátorového sytému.

Mimo to se hlavně pro export do USA používal místo karburace systém přímého vstřikování paliva L-Jetronic nebo D-Jetronic, ve spojení s katalisátorem, hlavně pro Californské modely, kdy byly požadavky na emise výrazně náročnější než kdekoliv jinde.
Naposledy upravil(a) Kvak dne 18 kvě 2005, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Máš naprostou pravdu :wink: - tak abych doplnil aspoň nějaký údaj který možná neznáš - délka ojnice 127mm (brouk má 137mm - 13tistovky a výš) a oko na pístní čep je buď 22mm (některé 2,0l) a nebo 24mm (všechny 1,7 a 1,8 a některé 2,0l) - délka ojnice je zajímavý údaj proto, že je na ní vidět posun v teorii motorů, který zasáhl i VW - brouk má poměr zdvihu k délce ojnice 1,99 kdežto 2,0l typ4 už má mnohem modernějších 1,79 - proto broučí motory upravená na vyšší zdvih dosahují lepší účinnosti než by pouze odpovídalo zvětšení obsahu :wink:
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Motor typ 4 1700 ccm

Příspěvek od Žanek »

kód:.. Výkon(Ps)/ot/min..Kompresní poměr
VO........68/????......7,3:1
W.........80/4900......8,2:1
Z .........68/????......7,3:1
CA .......66/4800.....7,3:1
CB .......66/4800.....7,3:1
CD*......62/4000.....7,3:1
EB ........72/5000.....7,3:1
EA ........80/4900.....8,2:1

Další údaje budou postupně následovat jak bude čas na jejich vepsání :wink:

*motor používaný pouze v kombinaci s automatickou převodovkou - má snížený výkon
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Oktanové požadavky na palivo - všechny 91oktanů, kromě těch 80koňových(kód Wa EA) - pocházejících z Porsche 914 které měly už tehdy striktní požadavek na 98 oktanů!(dokud neproběhla ropná krize nebýval to ani tehdy problém)! To nám dává orientační přehled jaký benzín pro jaký kompresní poměr používat!!! - pro příklad třeba Yahoďákovo motor(1775), pokud nemá podložený válce (nebo trošku to jde i pod hlavy) tak má kompresi 8,5:1 a z výše uvedeného vyplývá, že by na benzínu neměl šetřit :wink:
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Ventily 39mm sací 33mm výfukový
ventilové vůle 0,15mm
Pokud by někdo potřeboval dodám i komplet dotahovací momenty, ale vypisovat se sem s tím nebudu :?
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

Příspěvek od Kvak »

K ventilům bych jen doplnil, že do některých Typ 4 motorů se dávaly hydraulické ventily, u kterých odpadá nastavování vůlí. Ovšem nevím, zda se to týká i 1.7 motorů nebo se objevily až u 1.8 a 2.0

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Kvak píše:K ventilům bych jen doplnil, že do některých Typ 4 motorů se dávaly hydraulické ventily, u kterých odpadá nastavování vůlí. Ovšem nevím, zda se to týká i 1.7 motorů nebo se objevily až u 1.8 a 2.0
to ještě nevím přesně, ale záleželo to asi přímo na datu výroby 1,7čka je nejstarší, nicméně vyráběl se docela dlouho - takže taky nevím přesně
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

Obrázek
dotahovací momenty hlav:
napřed 16Nm a posléze dotáhnout na 32Nm

šrouby ojnic...........33Nm
kartery-M8.............20Nm
kartery-M10...........35Nm
osa vahadel...........14Nm
víko olejové pumpy.20Nm
setrvák..................110Nm
přítlačák.................25Nm

toto je stručný výcuc - ale většina ostaních momentů je prostě "na citovku" nebo "na doraz" - dle vlastního (rozumného) uvážení :wink:

Doplním převodní tabulečku momentů - každá tabulka má jiné jednotky :evil:

10Nm = 1mkg = 6,6lbft
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

nejstarší 1.7 s označením V má mechanická zdvihátka
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

Kódové označení motoru 1700

Příspěvek od Kvak »

VW Typ 4 motor 1700:

V - VW 411 (1969) 68 HP
VO - Průmyslový motor, často zaměňován s motorem V. Tento má však magnesiový blok.
W - VW 411 (1971), Porsche 914 (1970-1) 80HP@4900rpm, kompresní poměr 8,2:1 (=> 98RON), přímé vstřikování D-Jetronic
Z - VW 411 (1969-1970), 68HP, kompresní poměr 7,8:1, SOLEX 34 PDSIT 2/3, automatické řazení
CA - Transporter (1971-73), kompresní poměr 7,3:1, 66HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3
CB - Transporter (1972-73), kompresní poměr 7,3:1, 63HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3
CD - Transporter (73), kompresní poměr 7,3:1, 59HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3, automatické řazení
EB - VW 412, Porsche 914 (1973), kompresní poměr 7,3:1, 72HP při 5200 rpm, přímé vstřikování L-Jetronic, California Model
EA - VW 411/412 (1972-74), Porsche 914 (1972-733), kompresní poměr 8,2:1, 80HP při 4900 rpm, přímé vstřikování D-Jetronic

Další info ohledně motoru 1.7 je zde.

Uživatelský avatar
Kvak
propadlík Janeba
Příspěvky: 1807
Registrován: 21 úno 2004

VW Typ 4 motor 1800

Příspěvek od Kvak »

VW Typ 4 motor 1800:

EC - Pouze Californské modely VW412 a Porsche 914 (1974); přímé vstřikování paliva L-Jetronic; kopresní poměr 7.3:1; výkon 76hp@4800rpm
ED - VW Transporter 1975; přímé vstřikování paliva L-Jetronic; kompresní poměr 7.3:1; výkon 67hp@4400rpm
AN - Porsche 914 (1974) s L-Jetronic pro Ameriku nebo Porsche 914 a VW412LS (1974) s karburací pro Evropu; kompresní poměr 8.6:1; Výkon 85hp@5000rpm
AP - VW Transporter 1974-1975 pro Evropské trhy; karburátory; kompresní poměr 7.3:1; výkon 68hp
AT - VW 412 (1974) pro Evropu; Karburátory; kompresní poměr 7.3:1; výkon 75hp
AW - VW Transporter 1973-1975; Automat s L-Jetronic nebo manuál s karburací; kompresní poměr 7.3:1; výkon 65hp@4200rpm

Uživatelský avatar
Krystof
Vrátný Hřejivého archivu
Příspěvky: 1065
Registrován: 09 pro 2004
Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy

Re: T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)

Příspěvek od Krystof »

Otázočka na tých, ktorým sú Typ 4 motory známejšie ako mne:
Existujú nejaké vonkajšie rozlišovacie znaky, ktoré by pomohli zistiť, o ktorý Typ 4 motor sa jedná v prípade, že výrobné číslo už "není co bejvalo"?
Ďakujem.
Len poznamenám, že ide o T2 s karburáciaou (Solex)
...možno sa mýlim. :wink:

Uživatelský avatar
Petr914
strážce Porsche a krásných žen
Příspěvky: 5507
Registrován: 26 říj 2005
Bydliště: West

Re: T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)

Příspěvek od Petr914 »

...Kryštofe v těch busech sem trochu vedle...páč mě to v podstatě nezajímá...ale motory 1.7 maj hořčíkovej blok...1.8 a 2.0 hliníkovej...základní parametr je ale písmeno/typ motoru...který jak píšeš...stojí za prd...

...vraž sem fotku a něco vymyslíme...
You can't win 'em all...

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19860
Registrován: 02 led 2003

Re: T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)

Příspěvek od Pětišroub »

jak máš řešený výfuk (výstup z hlav)?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Odpovědět