T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)
T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)
Q: Kde se nalézá číslo motoru v případě plochého dvoulitru?
Dík moc, S0545. Obrázek je přesně to, co potřebuju.
Co k tomu řekli odborníci:
Co k tomu řekli odborníci:
www.vwbus.cz píše:Čísla motoru jsou u kulatýho dvoulitra dvě z toho důvodu, že to co je na bloku není vidět, když otevřeš víko motoru. Jedno je na sahaře, to máš asi odstraněný a druhé je za saharou u půlení bloku je ploška s číslem, tam většínou bejvá, protože to málokdo ví (je vidět zezhora). Motory i z Německa většinou číslo mají, i když se jedná o motor repasovaný ve VW. A pozor u nás se neeviduje číslo motoru, ale kód jo. Ty by jsi tam měl mít kód CJ XXXXXX.
Motor Typ 4 - Flachmotor (obecné info)
Motor Typ 4 - taktéž nazývan Flachmotor (flach = ploše ložený) - se sériově montoval do Typu 4 (VW 411/412), Porsche 914 a do Typu 2 (T2b - Kula?ák, první hrana?áky).
Vyráběn byl v letech 1969 - 1982 s následující kubaturou:
Vyjma prvních 1.7, jenž byly stejně jako Typ 1 z magnesio-hliníkové slitiny, byly všechny bloky Typ 4 hliníkové.
Motory se nelišily jen obsahem. Zásadní rozdíl byl v použití karburátorů nebo přímého vstřikování, dále pak automatické/manuální řazení, hydraulická zdvihátka ventilů apod.
Který typ flachmotoru máte před sebou nejlépe poznáte podle kódu motoru, jenž se spolu se sériovým číslem nalézá na jednom z míst na bloku, jak ukazuje následující obrázek:
Na motory určené pro export do zemí, kde čísla motorů byla součastí registrace vozidel se pro snažší čitelnost kód a sériové číslo vyráželo ještě přímo na saharu.
Ovšem pokud saharu někdo (třeba i autorizovaný VW servis) někdy vyměnil, povětšinou toto číslo na ni už znovu nevyrážel.
Taktéž chybí na vozech původně určených pro německý trh.
Vyráběn byl v letech 1969 - 1982 s následující kubaturou:
- 1.7 (1679cc) - kód motoru: V, VO, W, Z, CA, CB, CD, EB, EA
- 1.8 (1795cc) - kód motoru: EC, ED, AN, AP, AT, AW
- 2.0 (1971cc) - kód motoru: GA, GB, GC, GD, GE, CJ, CU, CV
Vyjma prvních 1.7, jenž byly stejně jako Typ 1 z magnesio-hliníkové slitiny, byly všechny bloky Typ 4 hliníkové.
Motory se nelišily jen obsahem. Zásadní rozdíl byl v použití karburátorů nebo přímého vstřikování, dále pak automatické/manuální řazení, hydraulická zdvihátka ventilů apod.
Který typ flachmotoru máte před sebou nejlépe poznáte podle kódu motoru, jenž se spolu se sériovým číslem nalézá na jednom z míst na bloku, jak ukazuje následující obrázek:
Na motory určené pro export do zemí, kde čísla motorů byla součastí registrace vozidel se pro snažší čitelnost kód a sériové číslo vyráželo ještě přímo na saharu.
Ovšem pokud saharu někdo (třeba i autorizovaný VW servis) někdy vyměnil, povětšinou toto číslo na ni už znovu nevyrážel.
Taktéž chybí na vozech původně určených pro německý trh.
Vrtání, zdvih a kompresní poměr motorů Typ4
Obsah 1.7
- Vrtání: 90 mm
- Zdvih: 66 mm
- Kompresní poměr: 7,3:1
- Oktanové číslo: 91 RON
- Vrtání: 93 mm
- Zdvih: 66 mm
- Kompresní poměr: 7,3:1
- Oktanové číslo: 91 RON
- Vrtání: 94 mm
- Zdvih: 71 mm
- Kompresní poměr: 7,3:1
- Oktanové číslo: 91 RON
- Výkon: 70 HP (54 kW) při 3600 rpm
Naposledy upravil(a) Kvak dne 26 říj 2005, celkem upraveno 4 x.
To je složitější. Je to SOLEX 34 PDSIT, ovšem nejsou to dva totožné karburátory. Označuje se to SOLEX 34 PDSIT 2/3, kde SOLEX 34 PDSIT 2 je na levé straně motoru a SOLEX 34 PDSIT 3 na pravé.Žanek píše:Karburace 2x jednoduchý SOLEX 34 PDSIT - s rozdvojeným sacím potrubím
Čistě teoreticky se nejedná o dva karburátory, ale jeden dvoukomorový, rozdělený na dvě samostatné jednotky. Velkou výhodou je, že odpadá složité štelování a elaborování např. nad nastavením volnoběhu, protože volnoběžná tryska je pouze na levé jednotce, která je s pravou spojena hadičkou.
Pro účely zvýšení výkonu motoru se montovaly Webery nebo DelOrto, případně Kadron Solex, což už byly dva karburátory v právém slova smyslu, se všemi výhodami i nevýhodami dvojkarburátorového sytému.
Mimo to se hlavně pro export do USA používal místo karburace systém přímého vstřikování paliva L-Jetronic nebo D-Jetronic, ve spojení s katalisátorem, hlavně pro Californské modely, kdy byly požadavky na emise výrazně náročnější než kdekoliv jinde.
Naposledy upravil(a) Kvak dne 18 kvě 2005, celkem upraveno 2 x.
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Máš naprostou pravdu - tak abych doplnil aspoň nějaký údaj který možná neznáš - délka ojnice 127mm (brouk má 137mm - 13tistovky a výš) a oko na pístní čep je buď 22mm (některé 2,0l) a nebo 24mm (všechny 1,7 a 1,8 a některé 2,0l) - délka ojnice je zajímavý údaj proto, že je na ní vidět posun v teorii motorů, který zasáhl i VW - brouk má poměr zdvihu k délce ojnice 1,99 kdežto 2,0l typ4 už má mnohem modernějších 1,79 - proto broučí motory upravená na vyšší zdvih dosahují lepší účinnosti než by pouze odpovídalo zvětšení obsahu
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Motor typ 4 1700 ccm
kód:.. Výkon(Ps)/ot/min..Kompresní poměr
VO........68/????......7,3:1
W.........80/4900......8,2:1
Z .........68/????......7,3:1
CA .......66/4800.....7,3:1
CB .......66/4800.....7,3:1
CD*......62/4000.....7,3:1
EB ........72/5000.....7,3:1
EA ........80/4900.....8,2:1
Další údaje budou postupně následovat jak bude čas na jejich vepsání
*motor používaný pouze v kombinaci s automatickou převodovkou - má snížený výkon
VO........68/????......7,3:1
W.........80/4900......8,2:1
Z .........68/????......7,3:1
CA .......66/4800.....7,3:1
CB .......66/4800.....7,3:1
CD*......62/4000.....7,3:1
EB ........72/5000.....7,3:1
EA ........80/4900.....8,2:1
Další údaje budou postupně následovat jak bude čas na jejich vepsání
*motor používaný pouze v kombinaci s automatickou převodovkou - má snížený výkon
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Oktanové požadavky na palivo - všechny 91oktanů, kromě těch 80koňových(kód Wa EA) - pocházejících z Porsche 914 které měly už tehdy striktní požadavek na 98 oktanů!(dokud neproběhla ropná krize nebýval to ani tehdy problém)! To nám dává orientační přehled jaký benzín pro jaký kompresní poměr používat!!! - pro příklad třeba Yahoďákovo motor(1775), pokud nemá podložený válce (nebo trošku to jde i pod hlavy) tak má kompresi 8,5:1 a z výše uvedeného vyplývá, že by na benzínu neměl šetřit
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
to ještě nevím přesně, ale záleželo to asi přímo na datu výroby 1,7čka je nejstarší, nicméně vyráběl se docela dlouho - takže taky nevím přesněKvak píše:K ventilům bych jen doplnil, že do některých Typ 4 motorů se dávaly hydraulické ventily, u kterých odpadá nastavování vůlí. Ovšem nevím, zda se to týká i 1.7 motorů nebo se objevily až u 1.8 a 2.0
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
- Žanek
- vrchní logistik a pokročilý sysel
- Příspěvky: 2934
- Registrován: 31 kvě 2004
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
dotahovací momenty hlav:
napřed 16Nm a posléze dotáhnout na 32Nm
šrouby ojnic...........33Nm
kartery-M8.............20Nm
kartery-M10...........35Nm
osa vahadel...........14Nm
víko olejové pumpy.20Nm
setrvák..................110Nm
přítlačák.................25Nm
toto je stručný výcuc - ale většina ostaních momentů je prostě "na citovku" nebo "na doraz" - dle vlastního (rozumného) uvážení
Doplním převodní tabulečku momentů - každá tabulka má jiné jednotky
10Nm = 1mkg = 6,6lbft
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM
NO CHROM......NO PROBLEM
Kódové označení motoru 1700
VW Typ 4 motor 1700:
V - VW 411 (1969) 68 HP
VO - Průmyslový motor, často zaměňován s motorem V. Tento má však magnesiový blok.
W - VW 411 (1971), Porsche 914 (1970-1) 80HP@4900rpm, kompresní poměr 8,2:1 (=> 98RON), přímé vstřikování D-Jetronic
Z - VW 411 (1969-1970), 68HP, kompresní poměr 7,8:1, SOLEX 34 PDSIT 2/3, automatické řazení
CA - Transporter (1971-73), kompresní poměr 7,3:1, 66HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3
CB - Transporter (1972-73), kompresní poměr 7,3:1, 63HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3
CD - Transporter (73), kompresní poměr 7,3:1, 59HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3, automatické řazení
EB - VW 412, Porsche 914 (1973), kompresní poměr 7,3:1, 72HP při 5200 rpm, přímé vstřikování L-Jetronic, California Model
EA - VW 411/412 (1972-74), Porsche 914 (1972-733), kompresní poměr 8,2:1, 80HP při 4900 rpm, přímé vstřikování D-Jetronic
Další info ohledně motoru 1.7 je zde.
V - VW 411 (1969) 68 HP
VO - Průmyslový motor, často zaměňován s motorem V. Tento má však magnesiový blok.
W - VW 411 (1971), Porsche 914 (1970-1) 80HP@4900rpm, kompresní poměr 8,2:1 (=> 98RON), přímé vstřikování D-Jetronic
Z - VW 411 (1969-1970), 68HP, kompresní poměr 7,8:1, SOLEX 34 PDSIT 2/3, automatické řazení
CA - Transporter (1971-73), kompresní poměr 7,3:1, 66HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3
CB - Transporter (1972-73), kompresní poměr 7,3:1, 63HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3
CD - Transporter (73), kompresní poměr 7,3:1, 59HP, SOLEX 34 PDSIT 2/3, automatické řazení
EB - VW 412, Porsche 914 (1973), kompresní poměr 7,3:1, 72HP při 5200 rpm, přímé vstřikování L-Jetronic, California Model
EA - VW 411/412 (1972-74), Porsche 914 (1972-733), kompresní poměr 8,2:1, 80HP při 4900 rpm, přímé vstřikování D-Jetronic
Další info ohledně motoru 1.7 je zde.
VW Typ 4 motor 1800
VW Typ 4 motor 1800:
EC - Pouze Californské modely VW412 a Porsche 914 (1974); přímé vstřikování paliva L-Jetronic; kopresní poměr 7.3:1; výkon 76hp@4800rpm
ED - VW Transporter 1975; přímé vstřikování paliva L-Jetronic; kompresní poměr 7.3:1; výkon 67hp@4400rpm
AN - Porsche 914 (1974) s L-Jetronic pro Ameriku nebo Porsche 914 a VW412LS (1974) s karburací pro Evropu; kompresní poměr 8.6:1; Výkon 85hp@5000rpm
AP - VW Transporter 1974-1975 pro Evropské trhy; karburátory; kompresní poměr 7.3:1; výkon 68hp
AT - VW 412 (1974) pro Evropu; Karburátory; kompresní poměr 7.3:1; výkon 75hp
AW - VW Transporter 1973-1975; Automat s L-Jetronic nebo manuál s karburací; kompresní poměr 7.3:1; výkon 65hp@4200rpm
EC - Pouze Californské modely VW412 a Porsche 914 (1974); přímé vstřikování paliva L-Jetronic; kopresní poměr 7.3:1; výkon 76hp@4800rpm
ED - VW Transporter 1975; přímé vstřikování paliva L-Jetronic; kompresní poměr 7.3:1; výkon 67hp@4400rpm
AN - Porsche 914 (1974) s L-Jetronic pro Ameriku nebo Porsche 914 a VW412LS (1974) s karburací pro Evropu; kompresní poměr 8.6:1; Výkon 85hp@5000rpm
AP - VW Transporter 1974-1975 pro Evropské trhy; karburátory; kompresní poměr 7.3:1; výkon 68hp
AT - VW 412 (1974) pro Evropu; Karburátory; kompresní poměr 7.3:1; výkon 75hp
AW - VW Transporter 1973-1975; Automat s L-Jetronic nebo manuál s karburací; kompresní poměr 7.3:1; výkon 65hp@4200rpm
- Krystof
- Vrátný Hřejivého archivu
- Příspěvky: 1065
- Registrován: 09 pro 2004
- Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy
Re: T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)
Otázočka na tých, ktorým sú Typ 4 motory známejšie ako mne:
Existujú nejaké vonkajšie rozlišovacie znaky, ktoré by pomohli zistiť, o ktorý Typ 4 motor sa jedná v prípade, že výrobné číslo už "není co bejvalo"?
Ďakujem.
Len poznamenám, že ide o T2 s karburáciaou (Solex)
Existujú nejaké vonkajšie rozlišovacie znaky, ktoré by pomohli zistiť, o ktorý Typ 4 motor sa jedná v prípade, že výrobné číslo už "není co bejvalo"?
Ďakujem.
Len poznamenám, že ide o T2 s karburáciaou (Solex)
...možno sa mýlim.
Re: T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)
...Kryštofe v těch busech sem trochu vedle...páč mě to v podstatě nezajímá...ale motory 1.7 maj hořčíkovej blok...1.8 a 2.0 hliníkovej...základní parametr je ale písmeno/typ motoru...který jak píšeš...stojí za prd...
...vraž sem fotku a něco vymyslíme...
...vraž sem fotku a něco vymyslíme...
You can't win 'em all...
Re: T2, T3 - info o Flachmotoru (typ 4)
jak máš řešený výfuk (výstup z hlav)?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)