Dve baterky nejsou saga, jen je potreba z toho nedelat velblouda
Jsou dve moznosti zapojeni:
- klasicky pres rele (pripoji pri nastartovanem motoru a dobiji ... obytnaci s tim jezdily celou dobu, jezdi a jezdit jeste budou. Mam to i v origo Westy kabelazi udelane, rele dle vzhledu starsi skoro nez ja
)
- moderne prez elektronickou krabicku ... ktera hlida jak pripojovani/odpojovani kempove baterky, tak i jeji dobijeni. Zove se energoblok.
Jeste u Westy odpada problem se vzdalenosti baterka/alternator (na rozdil od karavanu napr.), takze neni problem dobit nastavbovou baterku, neb je od altiku jen kousek. U karavanu, kde altik je u motoru a karavan vysi az za nejakym kombikem se bez problemu stane ze u baterky v karavanu uz je prd napeti a nabiji to jen malo amper.Pak je nutny tzv. booster.
Pri pripojeni v kempu na 230V se v obytnaku ocekava zdroj/trafo na 12V (toho napajet obytnou vestavbu) a nabijecka pro kempovou baterku (tj jsem-li v kempu, osvetleni/cerpadlo/radio apod jede na 12V zdroj, lednice na 230V a nabijeckou si dobijim kempovku pro pripad "divokeho kempovani")
Mimochodem - drtiva vetsina obytaku ma lednicku pro 12V pripojenou na startovaci baterku pres blokovaci rele aby bezela jen pri bezicim motoru, neb si lednicka klidne vezme 10- 12A a to by pro kempovacku bylo smrtelne. Takze lednici na startovaci baterku, ale BLOKOVACI RELE je doporuceno
Jinak dnes neni problem sehnat 80-100Wps solarni panel i s regulatorem (cca 6tis,- Kc) ktery pokryje spotrebu kompresorove lednicky pri slusnem zachazeni (tj zadna dlouha oteviracka a cumeni do ni jak do telky) bez problemu a jeste zbyde.
Zdroj 12V/25Aje okolo 800,- Kc ... sice v prumyslovem provedeni,takze nutno dodelat krabici/jisteni ... ale dobra cesta ... kdyz si uvedomime kolik stoji stejny zdroj jen s nalepkou "karavanisticky".