Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Odpovědět
JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od JirkaB »

Ahoj, myslím, že to není díl pro seřizování volnoběhu.
Mělo to vliv na emise, tehdy, když jsi jel plný knedlík a okamžitě pustil plyn. Šlo o tlumič zavření hlavní klapky, aby při okamžitém sundání nohy z plynu se klapka zavírala pomaleji, ne okamžitě. Aby motor stihl spálit benzín ze sacího potrubí. Prostě zpomalovač přechodu na volnoběh.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

maramechu
Příspěvky: 8
Registrován: 15 kvě 2022

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od maramechu »

Ano, jde spis o takovy tlumic, pravda. Dekuji :)

Pravdepodobne jsem narazil na duvod meho problemu. Musim jeste otestovat… Ale menil jsem altik za silnejsi a nejak jsem si neuvedomil, ze to bude chtit vic stavy a tudiz musim zvysit volnobeh na karbecu. Prvotne jsem do toho zacal vrtat, kdyz mi auto samovolne zdechalo…
Tim tlumicem jsem si to zvysil, abych to otestoval a narazil na to, ze je takovej vselijakej. Az pak to zmenim podle potreby na karbecu. Necham teda doraz puvodni a nebudu ho resit a uvidime.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Herbie »

tak to na to jdes uplně špatne :(

najdi si topic o serizenio karburatoru
... a vůbec !

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od evinsen »

Schließdämpfer1.jpg
Schließdämpfer1.jpg (48.09 KiB) Zobrazeno 1912 x
Uzavírací klapky zabraňují silnému CH - hodnoty výfukových plynů Zavřete karburátor
1 56408007 / 4,07283,01= 7,21212,00 / 7,21217,04 / 7,12685,00 + 7,12918,00 / 7,20661,01 / 2,02 21. 21. 7.21212 = 4,07283,01
32PBISA Simca 1100 / 2E3 Ford / 034133283 / 055129103B + 113128103/ 931450 / 85HF9P993AA, 85HG9P393AA =4,07283,01 2E3 Ford
/ 037129103 = 4,07283,07

Ventil se seřizoval na 2000-2200 otáček kde zpomalil uzavírání klapky karburátoru,emise CH snižoval v režimu přeřazování rychlostí,kde optimalizoval polohu klapky tak,že při opětovném sešlápnutí plynu AC tryska nemusela dávat plné množství paliva.Motor s převodovkou nedostával taky takové štosy. Proto se hojně vyskytoval i na 1,6 ve valnících a westách

maramechu
Příspěvky: 8
Registrován: 15 kvě 2022

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od maramechu »

Ok, projdu to, diky za info. M :)

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od JirkaB »

evinsen píše:
10 kvě 2023
Schließdämpfer1.jpg
Uzavírací klapky zabraňují silnému CH - hodnoty výfukových plynů Zavřete karburátor
1 56408007 / 4,07283,01= 7,21212,00 / 7,21217,04 / 7,12685,00 + 7,12918,00 / 7,20661,01 / 2,02 21. 21. 7.21212 = 4,07283,01
32PBISA Simca 1100 / 2E3 Ford / 034133283 / 055129103B + 113128103/ 931450 / 85HF9P993AA, 85HG9P393AA =4,07283,01 2E3 Ford
/ 037129103 = 4,07283,07

Ventil se seřizoval na 2000-2200 otáček kde zpomalil uzavírání klapky karburátoru,emise CH snižoval v režimu přeřazování rychlostí,kde optimalizoval polohu klapky tak,že při opětovném sešlápnutí plynu AC tryska nemusela dávat plné množství paliva.Motor s převodovkou nedostával taky takové štosy. Proto se hojně vyskytoval i na 1,6 ve valnících a westách
To je zajímavý, já bych to řekl naopak. Forichtung tlumil klapku, tedy při řazení nahoru - jedu pod plynem, spojka, pustím plyn, řadím, ... a s tímto forichtungem se zpomalil přechod na volnoběh, tedy při rychlém řazení motor neklesl až na volnoběh, proto AC tryska také nedala ani plnou dávku (nebyl plný zdvih). Jenže to znamená že se řadilo na nadvolnoběžných otáčkách, tedy větší záhul pro synchrony.
Když jezdím starým nesynchronizovaným dvojtaktem, tak ve stoupání řadit nahoru je dost náročné. Musím čekat na volnoběh, ale pokud čekám dost dlouho, tak motor již vyšší rychlost nedá, auto zpomalilo. Pokud nečekám dost dlouho, tak si musím ucpat uši. Převodovka na to byla stavěná, tak pokud chci zařadit, tak to člověk musí trefit správný čas, ale ve stoupání to jsou vždy i zuby. NA rovinách pohoda, ale mít před sebou několikakilometrový stoupání, tak to člověk jó přemýšlí jak řadit. Navíc chlazení samotážkou a náporem, takže pomalá jízda nemá takovou chladící kapacitu. Není větrák. Synchronizovaná převodovka to dá, ale musí přeci trpět synchrony, protože řadím ve vyšších otáčkách.
Emise sníží dospálení benzínu ze sání, protože stihne pomalu zavíranou klapkou se dostat do motoru. Ale možná se mýlím, nebo jsem si blbě přeložil ENG fórum.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Sam »

JirkaB píše:
10 kvě 2023
Synchronizovaná převodovka to dá, ale musí přeci trpět synchrony, protože řadím ve vyšších otáčkách.
To s tím přeci nesouvisí. Krom mé ženy řadí většina lidí s vyšlápnutou spojkou, jaké jsou otáčky motoru je tedy při řazení putna.
Forichtung výše je skutečně pro to, aby směs lépe dohořela poté, co sundám nohu z plynu. Souhlasím s Herbiem, že problém na tvém voze je ve špatném seřízení karburátoru a zapalování. Forichtung může maximálně tento problém o nějaký čas pozdržet a zřejmě tě dílčí úspěch svedl na špatnou cestu.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

maramechu
Příspěvky: 8
Registrován: 15 kvě 2022

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od maramechu »

V tom pripade budu pracovat jen s nastavenim skrze sroub a doladim/zvednu volnobeh klasicky a vyzkousim. Tlumic/doraz vratim zpet.

Resp. Podle https://www.ratwell.com/technical/DualCarbs.html
Přílohy
3A438833-39F0-4C4C-B418-2C87AE06C913.jpeg

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od JirkaB »

Sam píše:
10 kvě 2023
JirkaB píše:
10 kvě 2023
Synchronizovaná převodovka to dá, ale musí přeci trpět synchrony, protože řadím ve vyšších otáčkách.
To s tím přeci nesouvisí. Krom mé ženy řadí většina lidí s vyšlápnutou spojkou, jaké jsou otáčky motoru je tedy při řazení putna.
Forichtung výše je skutečně pro to, aby směs lépe dohořela poté, co sundám nohu z plynu. Souhlasím s Herbiem, že problém na tvém voze je ve špatném seřízení karburátoru a zapalování. Forichtung může maximálně tento problém o nějaký čas pozdržet a zřejmě tě dílčí úspěch svedl na špatnou cestu.
OT:
jsi si Same jistý? řadil jsi někdy čistě nesynchronizovanou převodovku? Praxe říká totiž něco jiného, řazení pořádně závisí na otáčkách motoru i při sešlápnuté spojce. Já snad nikdy neřídil automat, takže spojku šlapu poctivě a u nesynchronu 2x - spojka-neutrál- pustit spojku - spojka - zařadit-pustit spojku. A pokud neklesly dobře otáčky, tak tam narvat rychlost je trochu masochismus. Ale musíš, jinak jedeš třeba 6km stoupání na jedničku.
Ale musel jsem přemýšlet, protože jsi mne chvíli dostal, vždyť jo, vyšlápnutá spojka. Tedy řazení nemůže být ovlivněno otáčkami motoru. Jenže co ta praxe z nesynchronizového tříkvaltu starého auta, praxe, že na otáčkách motoru i s vybavenou spojkou záleží? A hodně.
Není to náhodou tím, že jde o kluznou spojku? Tedy, že i sešlápnutá spojka přenáší nějaký moment z motoru, ano jistě velmi malý, takže autem nepohne, možná ani nepohne kolem ve vzduchu, ale opravdu motor se spojkou nepohne nezatíženou hřídelí v převodovce na neutrál?
To je co mne napadlo, jak vysvětlit praxi, kdy při řazení na otáčkách motoru záleží, byť člověk používá spojku.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Herbie »

JirkaB píše:
11 kvě 2023
jsi si Same jistý? řadil jsi někdy čistě nesynchronizovanou převodovku?
tohle pobavilo :)
Viděls někdy jaký má Sam auto ? :)
... a vůbec !

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od JirkaB »

Aha 48preclík, ten taky neměl ještě synchrony, tedy v originálu.
Pak by ale Sam měl mít praxi, že na otáčkách motoru bez synchronů dost záleží. Jsem z toho trochu zmatenej, že asi nevím čím jsem. :D Anebo bydlí na široké dlouhé a placaté pláni. Na rovinkách je to v pohodě, kopce jsou problém a tříkvalt. V kopcích musíš řadit setsakra rychle a to nestihnou spadnout otáčky a je to na silný nervy. Na rovině je čas, tam se řadit dá i bez synchronů. A možná je to u dvojtaktu háklivější, protože s otáčkama jde dolů pomaleji, ono asi pod klikou vždy se trochu benzínu najde...
A taky to bude možný luftboudou, já mám chlazení vodou, ale jen náporem, já si nemohu moc dovolit jet pomalu na jedničku, takže když to jde řadit musím.
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Sam »

JirkaB píše:
11 kvě 2023

OT:
jsi si Same jistý? řadil jsi někdy čistě nesynchronizovanou převodovku? Praxe říká totiž něco jiného, řazení pořádně závisí na otáčkách motoru i při sešlápnuté spojce. Já snad nikdy neřídil automat, takže spojku šlapu poctivě a u nesynchronu 2x - spojka-neutrál- pustit spojku - spojka - zařadit-pustit spojku. A pokud neklesly dobře otáčky, tak tam narvat rychlost je trochu masochismus. Ale musíš, jinak jedeš třeba 6km stoupání na jedničku.
Ale musel jsem přemýšlet, protože jsi mne chvíli dostal, vždyť jo, vyšlápnutá spojka. Tedy řazení nemůže být ovlivněno otáčkami motoru. Jenže co ta praxe z nesynchronizového tříkvaltu starého auta, praxe, že na otáčkách motoru i s vybavenou spojkou záleží? A hodně.
Není to náhodou tím, že jde o kluznou spojku? Tedy, že i sešlápnutá spojka přenáší nějaký moment z motoru, ano jistě velmi malý, takže autem nepohne, možná ani nepohne kolem ve vzduchu, ale opravdu motor se spojkou nepohne nezatíženou hřídelí v převodovce na neutrál?
To je co mne napadlo, jak vysvětlit praxi, kdy při řazení na otáčkách motoru záleží, byť člověk používá spojku.
Řekl bych, že jezdím pouze a jen nesynchronizovanou skříň. Několik jsem jich pak rozebral, menší počet pak i zase složil zpět.
Dovolím si malý exkurz mimo téma T2 Bus:

Souhlasím, že řazení chce cvik a cit. Nad to, každá skříň se chová trochu jinak a vyžaduje trochu jiné zacházení. Já podle toho, jak mi jde řazení, poznávám jestli jsem v pohodě nebo ve stresu. Posílám obrázek převodů z 1950. Horní je hřídel k diferenciálu, spodní k motoru. Cílem zařazení rychlostního stupně je srovnat obvodové rychlosti daných ozubených kol. Mám-li zařazeno 1. a řadím na 2. tak horní hřídel se otáčí stále stejně protože jedu stále stejně rychle, obvodová rychlost druhého kola na této hřídeli je ale menší a po vyřazení rychlosti bude ještě úměrně klesat. Oproti tomu kolo 2 na spodní hřídeli se točí rychleji a je třeba ho zbrzdit. Toho docílím sešlápnutí spojky, která odpojí motor. Jezdím originál grafitové ložisko vypínání spojky, které klade větší odpor než kuličkové. Zpomalení hřídele je tedy otázka okamžiku.
Jestli sešlápnutá spojka a motor v otáčkách přenáší na spodní hřídel nějaký moment, si opravdu nemyslím, alespoň ne na mém voze.
Samozřejmě při zařazeném neutrálu a nastartovaném motoru dochází k otáčení horní hřídele. To je ale dáno vířením oleje ve skříni a patrné je to jen na zvedáku.

Ano, jízda do kopce a řazení nahoru je boj a přiznávám, že tam kopu často rychlosti bez spojky, ano jako moje žena. :D Ale to jen proto, že jde o čas kdy nechci přijít o dosaženou rychlost, jak vozu, tak otáček motoru.
Přílohy
Screenshot293.jpeg
Screenshot293.jpeg (108.16 KiB) Zobrazeno 1740 x
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od JirkaB »

Díky za diskuzi. Já tak starý VW nemám, moje zkušenost je se Zbrojovkou Brno z roku 1935. Tam je s převodovkou spojena lamela spojky a s motorem setrvačník a protiplech. Protiplech je tlačen normálními tlačnými pružinami přes lamelu na setrvák. Pružiny mají takovou sílu, že lamela přenáší krouťák do převodovky. Hřídel do převodovky je dutá a zvnitř je tyčka, která se přes ložiskovou kuličku opírá o střed protiplechu. Zmáčkneš spojku, tyčka zatlačí na protiplech, ten přetlačí pružiny a lamela nepřenese krouťák, Ale jaký má zdvih spojka nevím a není nic, co by lamelu oddálilo od setrváku. Tedy ze zkušenosti řazení myslím, že u této spojky se otáčky motoru částečně do převodovky /sice bez síly/ dostanou. Axiální ložisko typ kulička moc odporu mít nebude, takže tam nebude brzdný efekt. Z motoru je pořád hnaný setrvák, ale sešlápnutí spojky oddaluje protiplech od lamely, ale lamela je "bez axiálního pohynu", tedy pořád je "nalepená" na setrváku. Jelikož převodovka po ní chce jiné otáčky než motor, tak klouže, ale nic ji aktivně od setrváku nevzdaluje. Jen prokluzuje. Je jasné že jakákoliv axiální házivost ji od setrváku odhodí. Ale jelikož na otáčkách motoru jo záleží, tak asi pořád něco přenáší. Navíc je to tříkvalt, na rovině se rozjedeš na dvojku, maximálka kolem 90km/hod, takže schodek mezi 2-3 docela je.
Bydlím v Jeseníkách a výlety jsou zde úplně něco jiného než, když jedu na jih na Hanó. Tam řadím jako pája. Do hor si připadám jako pako co neumí zařadit, počítání zubů převodovky mi nedělá dobře. Dolů je to v pohodě, meziplyn a synchrony nepotřebuješ. Nahoru v kopci to zuby prostě počítá a čím vyšší otáčky motoru tím horší. Když mně někdo před čumákem donutí podřadit, tak v některých stoupání vím, že už nezařadím. Dvojka je vytočená jak turbína a trojka potřebuje hodně nízké otáčky motoru, aby si obvodové rychlosti sedly. Brezel byl 4 kvalt? Maximálka kolem 100km/hod? To by mohl být taky rozdíl.
A teď úplně OT, v návodu v kapitole je super hláška. Porucha: vybitá baterie Příčina: jezdíte často v noci Opatření: Dobíjejte po jízdě 75W dynamo je prostě super. To nedá ani přední světla :-) jaksi nebyli připraveni na povinné svícení.

V tom kopci bez spojky, to normálně pod plynem?
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Sam »

Ano, 4 rychlosti, jako ostatni vw. Razeni nahoru neni opravdu zadny problem.
Ad razeni. Vynechavam obcas dvojite splapani spojky. Kdyz pospicham, tak slapu jen jednou na vyrazeni a pak tam rychlost zkratka kopnu. Dobre to jde s trojkou a ctverkou. Ty se radi kolicky a tak nehrozi pocitani zubu.

Ad dobijeni. Mam uz 130w dynamo ala to da az ve 2tis ot. Predni svetla 110w, zadni 10w. Kdyz jedu ve meste tak dobijim tak ze zhasinam :D
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
martin_100
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2560
Registrován: 01 srp 2007
Bydliště: Rybnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od martin_100 »

Když ot tak ot.
Tchán na Waltru Junior z roku 33 nesvítí. Na hrazdičku světel a na zadní nárazník před jízdou cvakne cyklistický nabíjecí světla a jede. Po jízdě je nabije ze zásuvky a hodí do kufru. V podstatě má 90 let starej plug in hybrid. :lol:
Tim, že za tmy téměř nejezdí tak si ani moc nevybavuju jakto auto vypadá rozsvícený :twisted:

JirkaB
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 405
Registrován: 19 srp 2008

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od JirkaB »

Sam píše:
12 kvě 2023
Ano, 4 rychlosti, jako ostatni vw. Razeni nahoru neni opravdu zadny problem.
Ad razeni. Vynechavam obcas dvojite splapani spojky. Kdyz pospicham, tak slapu jen jednou na vyrazeni a pak tam rychlost zkratka kopnu. Dobre to jde s trojkou a ctverkou. Ty se radi kolicky a tak nehrozi pocitani zubu.

Ad dobijeni. Mam uz 130w dynamo ala to da az ve 2tis ot. Predni svetla 110w, zadni 10w. Kdyz jedu ve meste tak dobijim tak ze zhasinam :D
Tak to dělám stejně, v kopci na dvě spojky většinou není čas. To už auto nejede, ale návod k autu píše, že ozubená kola jsou robustní, řazení jednoduché a dvojitého použití spojky není tedy nutné. Ale to je asi na té Hané, v kopcích počítám zuby. Řadící tyč je vodorovná trubka s dřevěnou koulí na konci. Tak vždycky přivřu oči (uši přivřít neumím) a přes kouli rukou vodorovně dopředu a ..a pak rychle plyn a doufat, že to trojka vezme. Když ne, tak meziplyn a zpět. Ale trhá mi to uši.

Takže dáš spojku, vyřadíš, pouštíš spojku a kopeš tam rychlost? Nebo spojka v podlaze, vyřadit, zařadit, spojku pustit?
už máme busa T2b 1972, ovšem model 73

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od udeeska »

.... vypadá že ačkoli někteří mají Zuper 👍 veterány,tak se dodnes naučili jak řadit převodovku bez synchronizace ale teoreticky jsou schopni poradit jiným 🤔
.... každý starý automobil žádá jiný postup řazení. Například Tatra 111 cuk mašina, nebo PV3S ačkoli mají stejné převodovky (modelové) bez synchronizace,tak každá převodovka chce své, znamená že se s ní dotyčný řidič musí seznámit a naučit se jí obsluhovat ...

.... takže OT v tomto topiku.....z nějakého karburátoru péra což patří do otázek o Karburátorech jste tu přešli na to jak řadit s výšlapem dvakrát spojky nahoru, nebo dolů což se i tak podle popisu některým nedaří a perou to přes zuby i tak ,což není problém busů T2a/b 🤭
... navíc né všichni mají interest v tomto topiku, takže otázky typu "karburace a nauky řazení převodovky bez synchronizace" tu nejsou zcela na místě a v otázkách o karburátorech bude více aktivních členů...
... určitě stále žijí instruktoři autoškoly,kteří dají nevědomým lekci jak řadit....
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od udeeska »

Přesuňte si prosím otázky ohledně karburátoru a převodovek tam kam patří :D
Vwase nocni sichta...

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1518
Registrován: 01 pro 2010

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od evinsen »

Škoda,já pořád čekal kdo poprvé napíše slůvko meziplyn...

Lukes
Příspěvky: 78
Registrován: 13 říj 2020
Bydliště: Skalica/Slovensko

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Lukes »

Od 13 robim vsadeco v Zetore :D kde synchron je príliš voňavé slovo.
Medziplyny a dvojitú spojku kopem aj na plno synchronizovaných prevodovkach ked sa šantím a naháňam.

Pri podraďovaní “v ťahu” rýchlosť vyradím na poli vyšliapnutou spojkou, švihám medziplyn “podla ucha” a rýchlosť spadne tam kam má aj bez spojky.

Medziplyn roztočí kolieska prevodovky na otáčky v danej cestovnej rýchlosti. Dvojitá spojka spomalí koliesko daneho prevodu na otáčky kolesa.

Hodilo sa mi to pri poruche spojky, ale to urcite zazilo vela z Vás.

Odpovědět