Brzdy
Re: Brzdy
Tak jak to dopadlo...
Jednookruhový válec se podařilo rozchodit a brzdy zprovoznit, muselo se udělat odvzdušnění dlouhé trubky dozadu a poté odvzdušnění každého kola zvlášť, nakonec to spojit a odvzdušnit celek. Tím jsem zjistil, že prasátka jsou dobrá a jednookruhový systém se zprovoznit dá.
Poté dorazil válec z diagnostiky od Mirka, válec zkontroloval, změřil a zkusil odvzdušnit, válec funguje a je v pořádku. Válec jsem teda odvzdušnil prvně ve svěráku, pak namontoval na auto. A nic. Odvzdušnit se podařilo pouze zadek a vlna se pořád vrací do nádržky.
Utekl měsíc a brzdy stále nefunkční. Rozhodl jsem se proto koupit levný čínský aftermarket válec, který je přímo na ponorku s průměrem válce 22mm jak to má být. Žádné distanční kroužky a podobná udělátka. Válec jsem odvzdušnil ve svěráku, namontoval a včera se podařilo úplně odvzdušnit. Válec na autě funguje.
Akorát teda jsem musel zvolit úplně jinačí postup odvzdušňování než je asi běžné. Prvně bylo potřeba nechat brzdovku protékat přetlakem a vyhnat vzduch - viditelně byly vidět bublinky putující z potrubí pryč. Poté zavolat Katku a odvzdušňovat stylem "1x šlápnout, podržet pedál, utáhnout odvzdušňovák a poté pedál velmi pomalu vracet rychlostí milimetr za sekundu. Pokud se pedál normálně pustí, někde se do předního okruhu dostane vzduch. Podezření je na přisávání přes prasátka.
Co nefunguje:
Podtlakové odsávání nefunguje. Prvně teflonová páska kolem závitu odvzdušňováku - nefunkční, pořád si sem tam přisaje a navíc podtlak je slabý a nevytáhne brzdovku = nejsou vidět putující bublinky pryč z potrubí. U podtlakového odsávání víc než teflonová páska fungovalo závit obalit žvejkačkou, ale párkrát se odvzdušňovák povolí a utáhne a je na výměnu.
Závěr:
Brzdy sice fungují, je odvzdušněno, ale červík pochybnosti stále hlodá v tom, že při šlapacím odvzdušňování a rychlém puštění pedálu se někde přisaje. Uvažuji o koupi další sady předních prasátek, ale prvně auto dokončím a v průběhu získávání dokladů se k brzdám ještě vrátím. Nevěřím jim na 100%.
Jednookruhový válec se podařilo rozchodit a brzdy zprovoznit, muselo se udělat odvzdušnění dlouhé trubky dozadu a poté odvzdušnění každého kola zvlášť, nakonec to spojit a odvzdušnit celek. Tím jsem zjistil, že prasátka jsou dobrá a jednookruhový systém se zprovoznit dá.
Poté dorazil válec z diagnostiky od Mirka, válec zkontroloval, změřil a zkusil odvzdušnit, válec funguje a je v pořádku. Válec jsem teda odvzdušnil prvně ve svěráku, pak namontoval na auto. A nic. Odvzdušnit se podařilo pouze zadek a vlna se pořád vrací do nádržky.
Utekl měsíc a brzdy stále nefunkční. Rozhodl jsem se proto koupit levný čínský aftermarket válec, který je přímo na ponorku s průměrem válce 22mm jak to má být. Žádné distanční kroužky a podobná udělátka. Válec jsem odvzdušnil ve svěráku, namontoval a včera se podařilo úplně odvzdušnit. Válec na autě funguje.
Akorát teda jsem musel zvolit úplně jinačí postup odvzdušňování než je asi běžné. Prvně bylo potřeba nechat brzdovku protékat přetlakem a vyhnat vzduch - viditelně byly vidět bublinky putující z potrubí pryč. Poté zavolat Katku a odvzdušňovat stylem "1x šlápnout, podržet pedál, utáhnout odvzdušňovák a poté pedál velmi pomalu vracet rychlostí milimetr za sekundu. Pokud se pedál normálně pustí, někde se do předního okruhu dostane vzduch. Podezření je na přisávání přes prasátka.
Co nefunguje:
Podtlakové odsávání nefunguje. Prvně teflonová páska kolem závitu odvzdušňováku - nefunkční, pořád si sem tam přisaje a navíc podtlak je slabý a nevytáhne brzdovku = nejsou vidět putující bublinky pryč z potrubí. U podtlakového odsávání víc než teflonová páska fungovalo závit obalit žvejkačkou, ale párkrát se odvzdušňovák povolí a utáhne a je na výměnu.
Závěr:
Brzdy sice fungují, je odvzdušněno, ale červík pochybnosti stále hlodá v tom, že při šlapacím odvzdušňování a rychlém puštění pedálu se někde přisaje. Uvažuji o koupi další sady předních prasátek, ale prvně auto dokončím a v průběhu získávání dokladů se k brzdám ještě vrátím. Nevěřím jim na 100%.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15922
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brzdy
Při podtlakovém odvzdušňování není vidět bublinek ani netřeba odvzdušňováky nějak extra těsnit. Spíš otevřít víc ať to má tah. Důležité je, že to saje brzdovku, plní se odpadní nádoba a mizí brzdovka v bandasce. Že by v danou dobu v protisměru putoval vzduch v bublinkách je úvaha lichá.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Brzdy
Někde jsem četl, že ten Restdruckventil (někdy Vordruckventil), který se běžně dával na HBV s bubnama, sloužil mimo jiné k tomu, aby se se gumičky v prasátkách při rychlém povolení tlaku nescucly a nepřisály vzduch. Dá se to koupit a dodatečně namontovat. Ale nerad bych ti nakukal nějakou blbost - nejsem brzdař.
Re: Brzdy
klic píše: ↑04 čer 2025Někde jsem četl, že ten Restdruckventil (někdy Vordruckventil), který se běžně dával na HBV s bubnama, sloužil mimo jiné k tomu, aby se se gumičky v prasátkách při rychlém povolení tlaku nescucly a nepřisály vzduch. Dá se to koupit a dodatečně namontovat. Ale nerad bych ti nakukal nějakou blbost - nejsem brzdař.
ATEVordruck.jpg
Spíš si mě utvrdil v tom, že ten ventil mám koupit. Přední okruh mám rozdělený na levé a pravé kolo zvlášť a pravé je napojené napřímo ve vývodu z válce bez ventilu viz schéma. Levé přední kolo a zadní okruh ventily mají, pravé přední kolo ventil nemá. No a mám pocit, že přisává právě to pravé přední.
No a válec ATE v konverzním kitu od Schofielda ty zpětné ventily nemá ani na jednom vývodu.
Re: Brzdy
Ty ventily jsou nějaká specialita pro dodávky? Jak to měly originál v 60. letech? On když inženýr už na hotovým autě nemá co dělat, tak začne moc přemýšlet a vylepšovat... Jako motory s 1 ventilem oleje. Nebude spíš problém ve slabých pružinách čelistí, že se pomalu vrací? Jsou pohyblivý plochy namazaný?
Šlapání pedálu je nejlepší a nejspolehlivější způsob odvzdušnění. Ale jsou potřeba 2 lidi a trvá to dlouho - nic pro servisy. Mně taky s podtlakem vždycky přisávalo přes závit odvzdušňováku, je to celkem na velký prd, akorát to nemá nevýhody výše.
Šlapání pedálu je nejlepší a nejspolehlivější způsob odvzdušnění. Ale jsou potřeba 2 lidi a trvá to dlouho - nic pro servisy. Mně taky s podtlakem vždycky přisávalo přes závit odvzdušňováku, je to celkem na velký prd, akorát to nemá nevýhody výše.
- prak
- špión 007
- Příspěvky: 4707
- Registrován: 19 úno 2003
- Bydliště: Prak out of Prag
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brzdy
když nikam nespěchám, dám na odvzdušňovák delší hadičku do výšky přijdu až druhý den
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.
Re: Brzdy
Dal bych na přední kola T kus a vývod na opačné straně zaslepil. Jen tak bude jistý, že ventil bude pro obě přední kola stejný. Možnost, že na pravé přední kolo seženeš ventil se stejnými parametry jako už je na levém, je spíš malá.
Jinak ventily mají číslo 113611191 a závit M12 vnější a M10 vnitřní.
Jinak ventily mají číslo 113611191 a závit M12 vnější a M10 vnitřní.
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Brzdy
No proto i v manuálech na starý Škodárny píší, že se musí prudce sešlápnout a pomalu pouštět. A nepumpuje se jako když hustíš matračku, ale má se povolit odvzdušňovák, sešlápnout pedál, dotáhnout odvzdušňovák a až potom pomalu pustit pedál. A potom opakujeme až do úspěšného odvzdušnění.
Každý celek se skládá z detailů.
Re: Brzdy
Na áčku ty ventily jsou na dvouokruhu,i na typu 1 zhruba do roku 70.
https://www.bus-ok.de/Type2-bay-Brake-M ... fsWP5pEdqT
Tenhle je to co potřebuješ. Je označován jako ventil přetlaku
https://www.bus-ok.de/Type2-bay-Brake-M ... fsWP5pEdqT
Tenhle je to co potřebuješ. Je označován jako ventil přetlaku
Re: Brzdy
Dorazily mně Vordruckventily. Mají závit M12x1 (závit ve válci je M10x1) a jsou poměrně dlouhé. Koupil jsem na zkoušku 1 adaptér, ale ten je krátký, proto jsem se rozhodl vzít onen problémový válec k soustružníkovi, ať mně vývody ve válci prohloubí a předělá závity na M12x1 tak, aby ventily šly osadit. No a když už u soustružníka budu, nechám si vyrobit 1ks delšího adaptéru, abych ho mohl dát na nynější válec, kterej právě mešká na autě a je tam problémeček na 1 kole.
Re: Brzdy
Dnešním příspěvkem uzavírám kapitolu dvouokruhových brzd. Chyba byla opravdu v absenci vordruckventilu u trubky vedoucí na pravé přední kolo. Původně jsem chtěl předělat závity ve válci z M10x1 na M12x1, jenže ventily jsou dlouhé a už by zabíhaly do válce. Proto jsem u soustružníka zadal výrobu přechodky a vordruckventil předevčírem osadil. No a došlo k nirváně. Brzy šly odvzdušnit bez problému a už nikde nepřisávají. Nyní jsou tedy brzdy ve stavu, kdy už jim věřím a tuto kapitolu tak uzavírám.
- Pekař z Boščehrada
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2845
- Registrován: 07 led 2006
- Bydliště: Pekárna v Boščehradu
Re: Brzdy
Zajímavý, nikdy jsem se s tim nesetkal