Brzdy

Uživatelský avatar
venca101
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1791
Registrován: 19 čer 2009
Bydliště: Jižní Morava

Re: Brzdy

Příspěvek od venca101 »

Tak jak to dopadlo...

Jednookruhový válec se podařilo rozchodit a brzdy zprovoznit, muselo se udělat odvzdušnění dlouhé trubky dozadu a poté odvzdušnění každého kola zvlášť, nakonec to spojit a odvzdušnit celek. Tím jsem zjistil, že prasátka jsou dobrá a jednookruhový systém se zprovoznit dá.

bleed.jpg

bleed_2.jpg


Poté dorazil válec z diagnostiky od Mirka, válec zkontroloval, změřil a zkusil odvzdušnit, válec funguje a je v pořádku. Válec jsem teda odvzdušnil prvně ve svěráku, pak namontoval na auto. A nic. Odvzdušnit se podařilo pouze zadek a vlna se pořád vrací do nádržky.

bleed_3.jpg


Utekl měsíc a brzdy stále nefunkční. Rozhodl jsem se proto koupit levný čínský aftermarket válec, který je přímo na ponorku s průměrem válce 22mm jak to má být. Žádné distanční kroužky a podobná udělátka. Válec jsem odvzdušnil ve svěráku, namontoval a včera se podařilo úplně odvzdušnit. Válec na autě funguje.
Akorát teda jsem musel zvolit úplně jinačí postup odvzdušňování než je asi běžné. Prvně bylo potřeba nechat brzdovku protékat přetlakem a vyhnat vzduch - viditelně byly vidět bublinky putující z potrubí pryč. Poté zavolat Katku a odvzdušňovat stylem "1x šlápnout, podržet pedál, utáhnout odvzdušňovák a poté pedál velmi pomalu vracet rychlostí milimetr za sekundu. Pokud se pedál normálně pustí, někde se do předního okruhu dostane vzduch. Podezření je na přisávání přes prasátka.

Co nefunguje:
Podtlakové odsávání nefunguje. Prvně teflonová páska kolem závitu odvzdušňováku - nefunkční, pořád si sem tam přisaje a navíc podtlak je slabý a nevytáhne brzdovku = nejsou vidět putující bublinky pryč z potrubí. U podtlakového odsávání víc než teflonová páska fungovalo závit obalit žvejkačkou, ale párkrát se odvzdušňovák povolí a utáhne a je na výměnu.

Závěr:
Brzdy sice fungují, je odvzdušněno, ale červík pochybnosti stále hlodá v tom, že při šlapacím odvzdušňování a rychlém puštění pedálu se někde přisaje. Uvažuji o koupi další sady předních prasátek, ale prvně auto dokončím a v průběhu získávání dokladů se k brzdám ještě vrátím. Nevěřím jim na 100%.

MC_3.jpg
MC_4.jpg
MC_4a.jpg
MC_5.jpg

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15922
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy

Příspěvek od Sam »

Při podtlakovém odvzdušňování není vidět bublinek ani netřeba odvzdušňováky nějak extra těsnit. Spíš otevřít víc ať to má tah. Důležité je, že to saje brzdovku, plní se odpadní nádoba a mizí brzdovka v bandasce. Že by v danou dobu v protisměru putoval vzduch v bublinkách je úvaha lichá.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

klic
Příspěvky: 177
Registrován: 03 črc 2008
Bydliště: Praha 6

Re: Brzdy

Příspěvek od klic »

Někde jsem četl, že ten Restdruckventil (někdy Vordruckventil), který se běžně dával na HBV s bubnama, sloužil mimo jiné k tomu, aby se se gumičky v prasátkách při rychlém povolení tlaku nescucly a nepřisály vzduch. Dá se to koupit a dodatečně namontovat. Ale nerad bych ti nakukal nějakou blbost - nejsem brzdař.
ATEVordruck.jpg

Uživatelský avatar
venca101
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1791
Registrován: 19 čer 2009
Bydliště: Jižní Morava

Re: Brzdy

Příspěvek od venca101 »

klic píše:
04 čer 2025
Někde jsem četl, že ten Restdruckventil (někdy Vordruckventil), který se běžně dával na HBV s bubnama, sloužil mimo jiné k tomu, aby se se gumičky v prasátkách při rychlém povolení tlaku nescucly a nepřisály vzduch. Dá se to koupit a dodatečně namontovat. Ale nerad bych ti nakukal nějakou blbost - nejsem brzdař.

ATEVordruck.jpg

Spíš si mě utvrdil v tom, že ten ventil mám koupit. Přední okruh mám rozdělený na levé a pravé kolo zvlášť a pravé je napojené napřímo ve vývodu z válce bez ventilu viz schéma. Levé přední kolo a zadní okruh ventily mají, pravé přední kolo ventil nemá. No a mám pocit, že přisává právě to pravé přední.
No a válec ATE v konverzním kitu od Schofielda ty zpětné ventily nemá ani na jednom vývodu.

schema.jpg

klic
Příspěvky: 177
Registrován: 03 črc 2008
Bydliště: Praha 6

Re: Brzdy

Příspěvek od klic »

Nevím, jaký gumičky jsou u tebe v prasátku, jestli je už drážka v pístku, nebo jsou to ty Topfmanschetten - klouboučky . Tam je ten ventil určitě potřeba. Pochybuju, že by VW montoval někdy něco, co je navíc.
Vordruck.jpg

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1375
Registrován: 08 zář 2009

Re: Brzdy

Příspěvek od lope »

Ty ventily jsou nějaká specialita pro dodávky? Jak to měly originál v 60. letech? On když inženýr už na hotovým autě nemá co dělat, tak začne moc přemýšlet a vylepšovat... Jako motory s 1 ventilem oleje. Nebude spíš problém ve slabých pružinách čelistí, že se pomalu vrací? Jsou pohyblivý plochy namazaný?

Šlapání pedálu je nejlepší a nejspolehlivější způsob odvzdušnění. Ale jsou potřeba 2 lidi a trvá to dlouho - nic pro servisy. Mně taky s podtlakem vždycky přisávalo přes závit odvzdušňováku, je to celkem na velký prd, akorát to nemá nevýhody výše.

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4707
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy

Příspěvek od prak »

když nikam nespěchám, dám na odvzdušňovák delší hadičku do výšky přijdu až druhý den
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

klic
Příspěvky: 177
Registrován: 03 črc 2008
Bydliště: Praha 6

Re: Brzdy

Příspěvek od klic »

Dal bych na přední kola T kus a vývod na opačné straně zaslepil. Jen tak bude jistý, že ventil bude pro obě přední kola stejný. Možnost, že na pravé přední kolo seženeš ventil se stejnými parametry jako už je na levém, je spíš malá.

Jinak ventily mají číslo 113611191 a závit M12 vnější a M10 vnitřní.

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5415
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy

Příspěvek od lišák »

venca101 píše:
04 čer 2025
... ale červík pochybnosti stále hlodá v tom, že při šlapacím odvzdušňování a rychlém puštění pedálu se někde přisaje.
No proto i v manuálech na starý Škodárny píší, že se musí prudce sešlápnout a pomalu pouštět. A nepumpuje se jako když hustíš matračku, ale má se povolit odvzdušňovák, sešlápnout pedál, dotáhnout odvzdušňovák a až potom pomalu pustit pedál. A potom opakujeme až do úspěšného odvzdušnění.
Každý celek se skládá z detailů.

evinsen
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1571
Registrován: 01 pro 2010

Re: Brzdy

Příspěvek od evinsen »

Na áčku ty ventily jsou na dvouokruhu,i na typu 1 zhruba do roku 70.

https://www.bus-ok.de/Type2-bay-Brake-M ... fsWP5pEdqT

Tenhle je to co potřebuješ. Je označován jako ventil přetlaku

Uživatelský avatar
venca101
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1791
Registrován: 19 čer 2009
Bydliště: Jižní Morava

Re: Brzdy

Příspěvek od venca101 »

Dorazily mně Vordruckventily. Mají závit M12x1 (závit ve válci je M10x1) a jsou poměrně dlouhé. Koupil jsem na zkoušku 1 adaptér, ale ten je krátký, proto jsem se rozhodl vzít onen problémový válec k soustružníkovi, ať mně vývody ve válci prohloubí a předělá závity na M12x1 tak, aby ventily šly osadit. No a když už u soustružníka budu, nechám si vyrobit 1ks delšího adaptéru, abych ho mohl dát na nynější válec, kterej právě mešká na autě a je tam problémeček na 1 kole.

ventil_1.jpg
ventil_1.jpg (160.92 KiB) Zobrazeno 1192 x
ventil_2.jpg
ventil_2.jpg (80.18 KiB) Zobrazeno 1192 x
ventil_3.jpg

Uživatelský avatar
venca101
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1791
Registrován: 19 čer 2009
Bydliště: Jižní Morava

Re: Brzdy

Příspěvek od venca101 »

Dnešním příspěvkem uzavírám kapitolu dvouokruhových brzd. Chyba byla opravdu v absenci vordruckventilu u trubky vedoucí na pravé přední kolo. Původně jsem chtěl předělat závity ve válci z M10x1 na M12x1, jenže ventily jsou dlouhé a už by zabíhaly do válce. Proto jsem u soustružníka zadal výrobu přechodky a vordruckventil předevčírem osadil. No a došlo k nirváně. Brzy šly odvzdušnit bez problému a už nikde nepřisávají. Nyní jsou tedy brzdy ve stavu, kdy už jim věřím a tuto kapitolu tak uzavírám.

10_7_1.jpg
10_7_1.jpg (114.67 KiB) Zobrazeno 891 x
10_7_1a.jpg
10_7_1a.jpg (76.57 KiB) Zobrazeno 891 x
10_7_1b.jpg
10_7_1b.jpg (76.86 KiB) Zobrazeno 891 x
10_7_2.jpg
10_7_2.jpg (135.22 KiB) Zobrazeno 891 x

Uživatelský avatar
Pekař z Boščehrada
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2845
Registrován: 07 led 2006
Bydliště: Pekárna v Boščehradu

Re: Brzdy

Příspěvek od Pekař z Boščehrada »

Zajímavý, nikdy jsem se s tim nesetkal

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15922
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Brzdy

Příspěvek od Sam »

venca101 píše:
10 črc 2025
Dnešním příspěvkem uzavírám kapitolu dvouokruhových brzd. ....
Na horách to zahřmělo a v údolí začalo mírně a vytrvale pršet. =D>
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

klic
Příspěvky: 177
Registrován: 03 črc 2008
Bydliště: Praha 6

Re: Brzdy

Příspěvek od klic »

Škoda, že brzdovej Dallas končí. Na dort by se hodila ještě jedna třešnička - 411941539

Odpovědět