VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19857
Registrován: 02 led 2003

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Pětišroub »

na skok do hračkářství

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od yahoďák »

No teda, koukám že je tam toho mnohem, mnohem víc zajímavého, než jsem tušil. Ještě, že jsem nemohl jet, protože návštěvu tohoto chrámu bych asi odstonal.

Ještě zajímavost k Petermaxu... dosažený výkon je o to zajímavější, že úprava motoru spočívala i ve změnšení zdvihového objemu, aby se vůz "vešel" do třídy do 1100ccm.
Obrázek

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15174
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Sam »

yahoďák píše:No teda, koukám že je tam toho mnohem, mnohem víc zajímavého, než jsem tušil. Ještě, že jsem nemohl jet, protože návštěvu tohoto chrámu bych asi odstonal.

Ještě zajímavost k Petermaxu... dosažený výkon je o to zajímavější, že úprava motoru spočívala i ve změnšení zdvihového objemu, aby se vůz "vešel" do třídy do 1100ccm.
Zajímavé. Jak těch 31 ccm mohli ubrat ? vložkou do válců ?
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od yahoďák »

možná silnější vložka a jiné písty..máme po čem pátrat.
Obrázek

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Jan.cl »

Osobně bych to tipoval pouze na jiné písty, či spíše pouze jiné (delší) ojnice. Spousta motorů má rozdílné obsahy při stejné klice, pístech i průměru válců.
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15174
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Sam »

Jan.cl píše:Osobně bych to tipoval pouze na jiné písty, či spíše pouze jiné (delší) ojnice. Spousta motorů má rozdílné obsahy při stejné klice, pístech i průměru válců.
Muzes to prosim vice rozvezt ? Neni mi to jasne jak se delkou ojnice dosahne ruznych objemu.
Diky.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Jan.cl »

Rozvedu :wink:
Existují dvě varianty, jak změnit obsah motoru, při zachování válců a pístů.
Ideální a i dnes používaná varianta je klika s jiným zdvihem a k tomu odpovídající délka ojnic. U moderny např. systém motorů lancia-fiat, obsahy v rozmězí 1600-1800-2000 ccm. Bloky, písty, hlavy, vše naprosto stejné, rozdílné ojnice a kliky (ale i ty jsou v záměné, tudíž není problém a dělali jsme to, udělat z papírové šestnáctky dvoulitr při zachování celeho motoru. Vyměnila se pouze klika a ojnice plus GO vršku)
Nebo starý systém, měli ho pragovky a některé anglické vozy z přelomu dvacátých a třicátých let. Klika byla naprojektovaná s klikovkou tak, aby při použití stejné kliky, ale jiných ojnic dosáhlo jiného objemu. U stejného motoru se daly kratší ojnice=vyšší obsah.
Sami vidíte, že se mění kompresní poměr a to docela hodně, u moderny se to dá dohnat nastavením elektroniky. U starých motorů se neúměrně zdvihala spotřeba vůči výkonu a seřízení bylo docela problematické.
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19857
Registrován: 02 led 2003

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Pětišroub »

to se mi nějak nepozdává...

mohli například změnšit vrtání
mohli přebrousit kliku na malinko menší zdvih, ubrat potřebovali vážně málo

ale regulovat zdvihový objem délkou ojnice? zdvih je dán zdvihem kliky.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Jan.cl »

Pětišroub píše:to se mi nějak nepozdává...

mohli například změnšit vrtání
mohli přebrousit kliku na malinko menší zdvih, ubrat potřebovali vážně málo

ale regulovat zdvihový objem délkou ojnice? zdvih je dán zdvihem kliky.
Netvrdím, že to udělali v tomto případě, ale že tato možnost existuje.
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od prak »

zdvihový objem - zdůrazňuju "zdvihový" se nezmění délkou ojnice
je dán výškou zdvihu - klika
a průměrem pístu/válce
nic jiného ho nezmění
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Jan.cl »

Zdvihový objem.. to je vzdálenost mezi úvratěmi x plocha pístu,jestli se nemýlím. Já jen, že právě u některých starých motorů jsou rozdílné pouze ojnice. Je zákonem schválnosti, že když jsme na nd scháněli motor praga 1,4L, tak jsme sehnali jiný, z venku stejný, bez hlavy, průměr válců hrál, říkali jsme bomba.. vyhodili jsme peníze, neb ojnice byly kratší a bylo to 1,5L! A u fiatů to vim taky, vždyť jsem stavěl asi tři dvoulitry na fiata Tempru.
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
Lugen
kluk jeden tvrdohlavá
Příspěvky: 3375
Registrován: 04 úno 2005

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Lugen »

Prak píše:zdvihový objem - zdůrazňuju "zdvihový" se nezmění délkou ojnice
je dán výškou zdvihu - klika
a průměrem pístu/válce
nic jiného ho nezmění
Jan.cl píše:Zdvihový objem.. to je vzdálenost mezi úvratěmi x plocha pístu,jestli se nemýlím.


a není tim snad řečeno totéž :?: :!: :arrow: :idea:
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Jan.cl »

Lugen píše: a není tim snad řečeno totéž :?: :!: :arrow: :idea:
Je to to samé. Copak tvrdim něco jiného? jen jsem to znova shrnul... A kdyžtak to pak smázněte, či přesuńte, tady je to trošku mimo téma..
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19857
Registrován: 02 led 2003

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Pětišroub »

délkou ojnice vyreguluju maximálně tak velikost kompresního prostoru a kompresní poměr, i když to není ta pravá ořechová cesta
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Jan.cl »

Jsem se byl juknout v dílně a došlo mi, že jsem trošku natvrdlej [smilie=fun_84.gif] Až když jsem se podíval na pár motorů, takjsem zjistil, že zdvihový objem je dán zdvihem,že... Moje představa byla dána tím, že jsem pomotal moderní technologi (kde se mění i klika s jiným zdvihem) a prvorepublikové počítání obsahu motoru. Prošel jsem si v noci pár moudrých knih.. jenom ojnice se měnily kvůli kompresi,když se jezdilo na lihobenzínové směsi (časopis motorista 1932). Omlouvám se za mystifikaci :wink:
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19857
Registrován: 02 led 2003

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Pětišroub »

jasně, tehdy to šlo..polokulové "hemi" spalovací prostory, nízké komprese atd. takže ojnice byla vítanou cestou jak to provést
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15174
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Sam »

Tak zdvihový objem jsme rozlouskli, tak si dáme něco dalšího.
Co třeba Monopost Veritas. Jde v podstatě o hodně modifikované BMW 328 na které byla v roce 1952 postavena tato skvostná karoserie z hliníku.
V roce 1953 v tomto voze Hanz Klenk pokořil hranici 196.6 Km/hod. Zajímavé je i vyřešení předních sukýnek. Jsou uloženy na pantech a fixovány pružinou. Tím bylo zaručeno, že se s vozem dá vůbec zatáčet. :)

Vzhledem k tomu, že tento kousek stál hned vedle Petermaxu, tak mám jen pár obrázků.

Obrázek
Obrázek
fascinující koncovky výfuku
Obrázek

Obrázek
dobová fotografie
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15174
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Sam »

O dalším vozítku z cukrárny se dočtete zde
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od yahoďák »

..hele Fakani, viděli jste jaký přepravní vozů má muzeum Prototyp k dispozici??
Obrázek

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19857
Registrován: 02 led 2003

Re: VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"

Příspěvek od Pětišroub »

Matador. Když jsme byli v hamburgu, nebyl bohužel v expozici. Zřejmě byl na cestě pro nějaký další zajímavý wagen.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Odpovědět