VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
na skok do hračkářství
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
No teda, koukám že je tam toho mnohem, mnohem víc zajímavého, než jsem tušil. Ještě, že jsem nemohl jet, protože návštěvu tohoto chrámu bych asi odstonal.
Ještě zajímavost k Petermaxu... dosažený výkon je o to zajímavější, že úprava motoru spočívala i ve změnšení zdvihového objemu, aby se vůz "vešel" do třídy do 1100ccm.
Ještě zajímavost k Petermaxu... dosažený výkon je o to zajímavější, že úprava motoru spočívala i ve změnšení zdvihového objemu, aby se vůz "vešel" do třídy do 1100ccm.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15199
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Zajímavé. Jak těch 31 ccm mohli ubrat ? vložkou do válců ?yahoďák píše:No teda, koukám že je tam toho mnohem, mnohem víc zajímavého, než jsem tušil. Ještě, že jsem nemohl jet, protože návštěvu tohoto chrámu bych asi odstonal.
Ještě zajímavost k Petermaxu... dosažený výkon je o to zajímavější, že úprava motoru spočívala i ve změnšení zdvihového objemu, aby se vůz "vešel" do třídy do 1100ccm.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
možná silnější vložka a jiné písty..máme po čem pátrat.
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Osobně bych to tipoval pouze na jiné písty, či spíše pouze jiné (delší) ojnice. Spousta motorů má rozdílné obsahy při stejné klice, pístech i průměru válců.
Mluvim jenom když mám co říci....
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15199
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Muzes to prosim vice rozvezt ? Neni mi to jasne jak se delkou ojnice dosahne ruznych objemu.Jan.cl píše:Osobně bych to tipoval pouze na jiné písty, či spíše pouze jiné (delší) ojnice. Spousta motorů má rozdílné obsahy při stejné klice, pístech i průměru válců.
Diky.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Rozvedu
Existují dvě varianty, jak změnit obsah motoru, při zachování válců a pístů.
Ideální a i dnes používaná varianta je klika s jiným zdvihem a k tomu odpovídající délka ojnic. U moderny např. systém motorů lancia-fiat, obsahy v rozmězí 1600-1800-2000 ccm. Bloky, písty, hlavy, vše naprosto stejné, rozdílné ojnice a kliky (ale i ty jsou v záměné, tudíž není problém a dělali jsme to, udělat z papírové šestnáctky dvoulitr při zachování celeho motoru. Vyměnila se pouze klika a ojnice plus GO vršku)
Nebo starý systém, měli ho pragovky a některé anglické vozy z přelomu dvacátých a třicátých let. Klika byla naprojektovaná s klikovkou tak, aby při použití stejné kliky, ale jiných ojnic dosáhlo jiného objemu. U stejného motoru se daly kratší ojnice=vyšší obsah.
Sami vidíte, že se mění kompresní poměr a to docela hodně, u moderny se to dá dohnat nastavením elektroniky. U starých motorů se neúměrně zdvihala spotřeba vůči výkonu a seřízení bylo docela problematické.
Existují dvě varianty, jak změnit obsah motoru, při zachování válců a pístů.
Ideální a i dnes používaná varianta je klika s jiným zdvihem a k tomu odpovídající délka ojnic. U moderny např. systém motorů lancia-fiat, obsahy v rozmězí 1600-1800-2000 ccm. Bloky, písty, hlavy, vše naprosto stejné, rozdílné ojnice a kliky (ale i ty jsou v záměné, tudíž není problém a dělali jsme to, udělat z papírové šestnáctky dvoulitr při zachování celeho motoru. Vyměnila se pouze klika a ojnice plus GO vršku)
Nebo starý systém, měli ho pragovky a některé anglické vozy z přelomu dvacátých a třicátých let. Klika byla naprojektovaná s klikovkou tak, aby při použití stejné kliky, ale jiných ojnic dosáhlo jiného objemu. U stejného motoru se daly kratší ojnice=vyšší obsah.
Sami vidíte, že se mění kompresní poměr a to docela hodně, u moderny se to dá dohnat nastavením elektroniky. U starých motorů se neúměrně zdvihala spotřeba vůči výkonu a seřízení bylo docela problematické.
Mluvim jenom když mám co říci....
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
to se mi nějak nepozdává...
mohli například změnšit vrtání
mohli přebrousit kliku na malinko menší zdvih, ubrat potřebovali vážně málo
ale regulovat zdvihový objem délkou ojnice? zdvih je dán zdvihem kliky.
mohli například změnšit vrtání
mohli přebrousit kliku na malinko menší zdvih, ubrat potřebovali vážně málo
ale regulovat zdvihový objem délkou ojnice? zdvih je dán zdvihem kliky.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Netvrdím, že to udělali v tomto případě, ale že tato možnost existuje.Pětišroub píše:to se mi nějak nepozdává...
mohli například změnšit vrtání
mohli přebrousit kliku na malinko menší zdvih, ubrat potřebovali vážně málo
ale regulovat zdvihový objem délkou ojnice? zdvih je dán zdvihem kliky.
Mluvim jenom když mám co říci....
- prak
- špión 007
- Příspěvky: 4675
- Registrován: 19 úno 2003
- Bydliště: Prak out of Prag
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
zdvihový objem - zdůrazňuju "zdvihový" se nezmění délkou ojnice
je dán výškou zdvihu - klika
a průměrem pístu/válce
nic jiného ho nezmění
je dán výškou zdvihu - klika
a průměrem pístu/válce
nic jiného ho nezmění
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Zdvihový objem.. to je vzdálenost mezi úvratěmi x plocha pístu,jestli se nemýlím. Já jen, že právě u některých starých motorů jsou rozdílné pouze ojnice. Je zákonem schválnosti, že když jsme na nd scháněli motor praga 1,4L, tak jsme sehnali jiný, z venku stejný, bez hlavy, průměr válců hrál, říkali jsme bomba.. vyhodili jsme peníze, neb ojnice byly kratší a bylo to 1,5L! A u fiatů to vim taky, vždyť jsem stavěl asi tři dvoulitry na fiata Tempru.
Mluvim jenom když mám co říci....
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Prak píše:zdvihový objem - zdůrazňuju "zdvihový" se nezmění délkou ojnice
je dán výškou zdvihu - klika
a průměrem pístu/válce
nic jiného ho nezmění
Jan.cl píše:Zdvihový objem.. to je vzdálenost mezi úvratěmi x plocha pístu,jestli se nemýlím.
a není tim snad řečeno totéž
=o) Das ist der VW dreizehnnullzwei (o=
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Je to to samé. Copak tvrdim něco jiného? jen jsem to znova shrnul... A kdyžtak to pak smázněte, či přesuńte, tady je to trošku mimo téma..Lugen píše: a není tim snad řečeno totéž
Mluvim jenom když mám co říci....
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
délkou ojnice vyreguluju maximálně tak velikost kompresního prostoru a kompresní poměr, i když to není ta pravá ořechová cesta
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Jsem se byl juknout v dílně a došlo mi, že jsem trošku natvrdlej [smilie=fun_84.gif] Až když jsem se podíval na pár motorů, takjsem zjistil, že zdvihový objem je dán zdvihem,že... Moje představa byla dána tím, že jsem pomotal moderní technologi (kde se mění i klika s jiným zdvihem) a prvorepublikové počítání obsahu motoru. Prošel jsem si v noci pár moudrých knih.. jenom ojnice se měnily kvůli kompresi,když se jezdilo na lihobenzínové směsi (časopis motorista 1932). Omlouvám se za mystifikaci
Mluvim jenom když mám co říci....
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
jasně, tehdy to šlo..polokulové "hemi" spalovací prostory, nízké komprese atd. takže ojnice byla vítanou cestou jak to provést
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15199
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výlet: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Tak zdvihový objem jsme rozlouskli, tak si dáme něco dalšího.
Co třeba Monopost Veritas. Jde v podstatě o hodně modifikované BMW 328 na které byla v roce 1952 postavena tato skvostná karoserie z hliníku.
V roce 1953 v tomto voze Hanz Klenk pokořil hranici 196.6 Km/hod. Zajímavé je i vyřešení předních sukýnek. Jsou uloženy na pantech a fixovány pružinou. Tím bylo zaručeno, že se s vozem dá vůbec zatáčet.
Vzhledem k tomu, že tento kousek stál hned vedle Petermaxu, tak mám jen pár obrázků.
fascinující koncovky výfuku
dobová fotografie
Co třeba Monopost Veritas. Jde v podstatě o hodně modifikované BMW 328 na které byla v roce 1952 postavena tato skvostná karoserie z hliníku.
V roce 1953 v tomto voze Hanz Klenk pokořil hranici 196.6 Km/hod. Zajímavé je i vyřešení předních sukýnek. Jsou uloženy na pantech a fixovány pružinou. Tím bylo zaručeno, že se s vozem dá vůbec zatáčet.
Vzhledem k tomu, že tento kousek stál hned vedle Petermaxu, tak mám jen pár obrázků.
fascinující koncovky výfuku
dobová fotografie
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15199
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
O dalším vozítku z cukrárny se dočtete zde
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8946
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
..hele Fakani, viděli jste jaký přepravní vozů má muzeum Prototyp k dispozici??
Re: VÝLET: "Dva fakani v cukrárně" aneb "ztraceni v ráji"
Matador. Když jsme byli v hamburgu, nebyl bohužel v expozici. Zřejmě byl na cestě pro nějaký další zajímavý wagen.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)