V květnu 1937 dal Hitler projektu lidového vozu naprostou prioritu, projekt se stal státem financovanou záležitostí v plné kontrole a odpovědností organizace KdF, popsané Yahoďákem, která okamžite uvolnila 500 000 Říšských Marek, potřebných pro výrobu.
Všechny vozy při testování nakroutily min. 75 000 km pod přímým dohledem SS, a v průběhu testování poskytovaly informace vedoucí k dalším zlepšením výsledného produktu. Celkový nájed dosáhl 1.4milionu km. Všechny vozy VW 30 byly zničeny na začátku 40 let a kromě jednoho podvozku se neví o dalších podstatných částech, které by se dožily dneška.
Pod kapotou jak o život tloukl boxerek o obsahu 985 ccm a výkonu 23.5k, jehož exemplář jsme mohli vidět v plné kráse v kaďouru na Vítkově ´07. Jinak samozřejmě tento motor již byl schopný rozhýbat 600 kilo vážící auto na führerem požadovanou stovku za hodinu.

Po dokončení testů se do práce vrhl Erwin Komenda, který zapracoval na vnější podobě vozu a dal mu vizáž, která odpovídá brouku tak jak ho známe - následníkem VW 30 se tedy stala 44kusová série VW 38, kde již byly napraveny chyby zjištěné při testování VW 30 a zároveň která už nesla dokonalý vzhled klasického brouka.
nejprv klasická fotografie jak je často publikována

chassis alébrž podvozek

divná boční linie, která auto posílá do hloubi 30. let

elegantní prdelka skoro dle Murphyho

parádní dobovka

a tyto fotky jsou z letošního Bad Cambergu. Dávám je sem zejména proto, že odhalují vůz ze všech možných úhlů a nejedná se o stále tytéž trapné fotky z muzea ve Wolfsburgu, kde je tento exponát, úplná replika z roku 2003, umístěn. Některým to snad osvětlí dosud nejasná a skrytá konstrukční řešení a v některých by to snad mohlo probudit smasl pro krásu a esetično


















