Stránka 3 z 6

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od TT681
Proč tak málo? :wink:

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od eLzyx
protože byly z venčí pravidelně obohacovány dávkou oceli a olova.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od TT681
Ne, proč JENOM 75 let?

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od Křemílek
Žerty stranou. Praskalo to -a moc. Na konci války už se šidilo kde co, ne ale třeba na začátku roku 44. Nemá cenu vyrobit kliku z něčeho, o čem vím, že to nevydrží, to by si jen přidělávali práci. Blatníky přibodovat, zjednodušit, co se dá, prosím, ale ošidit kliku? A když, tak jen na úplném konci. Na druhou stranu nevím, kdy byly vyrobené ty prasklé kliky. Třeba právě na konci.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od rochuss
Tak Nemecko mělo 2 velké nevýhody-nedostatek lidí a materiálu.A to se začlo v té opotřebovávací valce projevovat už v r.43.Proto hliník do letadel a měď do ponorek.A u auta které mohli po zastavení odtlačit 4 lidi se klika mohla ošidit spíš než v letadle, které by spadlo na zem nebo u ponorky,která by se zastavila uprostřed atlantiku. V r.43 odpadl u Kdf 82 třeba i startér kvůli nedostatku měďi(místo něj tam byl zaslepovací plech),případne prý byly i startéry s vinutím z ocelových drátů.Zase ty ranné motory (ani auta)1940-42 skoro vůbec neexistují protože je vzal vír války.Bylo by zajímavé kdyby nějaký huťař napsal kolik kg wolframu nebo jiné přísady se přidává do tuny železa

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od TT681
Něco určitě existuje, protože při hledání na internetu občas narazím na něco, co má původní číslo odpovídající období 1941 - 1942. Tak jako někteří vojáci přežili celou válku od začátku až do konce a bez větší fyzické úhony, stalo se totéž i některým kusům techniky.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od Křemílek
Nedostatek startérů byl snad jen přechodný , nebo ne? I když se přinejmenším od poloviny války šetřilo, pořád to byly auta s velmi dobrou úrovní. Když se o tom dneska mluví opovržlivě, nebere se v úvahu, že díly, které se teď slavnostně vyštrachávají ve sklepě, jsou často vlastně vyřazené věci, které jen někdo neodnesl do šrotu. Ten problém s klikami je ale reálný. Nezá se mi, že by v průběhu války ( ne na konci) takovou věc tolerovali. Vždyť například praskalo první provedení levých těhlic - zesilili to, zesílili svisláky, úchyt redukce, výztužné plechy v hlavě plošiny, zmenšili otvor v čelnīm plechu hlavy, prostě problémy rešili. Ale ty klikovky? Buď opravdu brutální nedostatek- ale až na konci, nebo sabotáže. Je těžké připustit něco jiného.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od TT681
Mohly to být sabotáže a taky důsledky použití nekvalifikované výrobní síly, která způsobila skrytou zmetkovost neúmyslně.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od rochuss
Tak zesílit nebo předelat neco co praská to napadne i žáka 8.Klasse Volkschule,ale když válečné hospodářství potřebuje 120t wolframu a má jen 45t,dále 40 000t hliníku a má jen 27 000t tak jak to nahradíš?A podobné informace byly známé už v r.41-42.Z Ameriky či Afriky to nedovezeš kvúli blokádě a v Evropě je ho málo a vyrobit to nejde.Nemci dovedli vyrobit z uhlí značné množství syntetického benzínu nebo umelou gumu bez kaučuku,ale vetšinu nerostů nevyrobíš.Opravdových Kdf 82 z1940-42 ještě s motorem 985 ccm3 se dochovalo hodně málo myslím,že to bude v průměru pár ks/stát. U nás ani o žádném nevím.K těm sabotážím-v těch nemeckých výrobnách byli pomerne přísní kontroloři a přejímací komisaři,kteří dovedli leccos odhalit a báli se jich i němečtí zaměstnanci

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od Křemílek
Přiznám se, neznám čísla, kolik čeho chybělo. Jisté je , že chybělo a hodně. Zvl. na úplném konci. Pokud vím, tak něco vozili i ponorkama, někde to ve světě za draho koupili. Když po válce chtěli u nás rozjet výrobu Me 109 , tak prý nebyl problém v nedostatku původních motorů , i přes ten výbuch ve skladu ale v jejich špatné kvalitě, byly to motory z úplného konce. Stejně tanky - po válce je chtěli použít jako součást stálých opevnění, prováděli postřelovací zkoušky a taky špatné.V případě leteckého motoru, nebo tankového pancíře je nedostatek správného materiálu opravdu průser. V případě VW se to ale dalo řešit - zvětšit kliku, případně kvůli tomu i blok. Při zachování původního materiálu. Je ale taky možné, že ty kliky houfně praskaly třeba až spoustu let po válce, čas mohl být zásadní, až tam ty mikropraskliny naběhly a spojily se.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od TT681
Ty klikovky určitě nepraskaly hned, protože klikovka u motoru se zvýšeným výkonem byla stejná jako původní. Pokud by se do té doby praskání začalo vyskytovat (nejstarší 82 už byly v provozu zhruba 2 roky), asi by klikovku pro 25 PS zesílili. Spíš tedy problém byl až u později vyrobených kusů.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 01 led 2020
od rochuss
Tak rozlítávaly se i kliky u težkých moto Zundapp KS750,ale tyto lehké dopr.prostředky pro 3-4 vojáky byl obyč.spotřebák a když klekl motor tak se za pár hodin vymenil.Stejne v r.44 byla plánovaná životnost 4-6týdnú.Nikdo žádné kliky neřešil.V té době už bylo i zakázané opravovat plechařinu,meli se opravovat jen nutné mechanické závady,aby to jelo.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 02 led 2020
od Pětišroub
To je krásná esoterická debata. Nehledal bych za tím vědu. Technika byla přetěžovaná a vystavená surovému zacházení od samého začátku, a co nekleklo za války, bylo dokonáno v mírových dobách po válce kdy se tím motorizovaly válkou zdecimované státy. Mazalo se lecčíms, když bylo zle a nedostatek repasovalo se způsobem kdy se na nějaké manuály a ideální provozní vůle nehledělo. KdF je takovej pidimotůrek a někde to povolit muselo. Souhra provozního zatížení, harmonických vibrací a třeba i ošizeného materiálu udělala svoje. Mimochodem klikovky praskaly ještě na prvních 34 HP motorech.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 02 led 2020
od Sam
Jediná jistota je, že pravdu se nikdy nedozvíme. Vše jsou jen teorie. Ale je to dost jedno, protože původní dotaz zněl na provedení bloku motoru

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 02 led 2020
od Křemílek
A měl jsi Pětišroube, v rukou hodně poničených válečných součástek? Nebo VW válečných součástek obecně- motory, převodovky, přední nápravy... Kaďour ,Vodnik...? (já ano) Nebo to bereš jen čistě teoreticky? Měl jsem doma prasklých válečných klikovek asi pět,o spoustě dalších jsem slyšel. Pro mě to je docela zajímavá otázka. Rozhodně mě to vzrušuje víc , než nějakej plastovej čudlík v Kulaťákovi. Nic proti plastovejm čudlíkům ani proti Busům :D .

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 02 led 2020
od TT681
I když je to určité odbočení, tak věcná souvislost tu je, takže si myslím, že to asi nikoho neurazí. Tím nemyslím ten čudlík :mrgreen:

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 02 led 2020
od Pětišroub
Křemílek píše:A měl jsi Pětišroube, v rukou hodně poničených válečných součástek? Nebo VW válečných součástek obecně- motory, převodovky, přední nápravy... Kaďour ,Vodnik...? (já ano) Nebo to bereš jen čistě teoreticky? Měl jsem doma prasklých válečných klikovek asi pět,o spoustě dalších jsem slyšel. Pro mě to je docela zajímavá otázka. Rozhodně mě to vzrušuje víc , než nějakej plastovej čudlík v Kulaťákovi. Nic proti plastovejm čudlíkům ani proti Busům :D .
Neměl, ale nehledám za praskáním klik s trojím uložením hlubší význam. Ten motor byl dobře zkonstruován a odzkoušen, jen pro jiný typ vozu, předtím, než ho vrhli do užitkového vojenského přepravníku.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 02 led 2020
od Křemílek
No ale když vezmeš ostatní díly, nezdá se, že tak strašně trpěly. Mimo svisláků a vodorovnejch čepů, uložených nouzově v umatexu a mimo samosv. diferáků, které byly už konstrukčně trochu na hraně. Špatný stav převodovek vidím spíš na neodborné poválečné zásahy, problémy s drážkováním bubnů taky -asi nedostatečné utahování matice po válce. Pak už jen poničené zavity pro ráfek v bubnu - to ale nebylo nic neobvyklého ani po válce. Celkově ten podvozek obstál . S těma klikovkama ale pořád nejsem přesvědčený.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 03 led 2020
od evinsen
kliky praskají u všech kubatur, dost mi jich rukama prošlo včetně KDF. Jediné co měli společného bylo vymleté uložení v bloku,a to tak že jen na klice chybělo půl milimetru.Těm co se klika nestačila přerazit, odešla vačka se zdvihátkama,kde ztráta materiálu byla v milimetrech.Navíc KDF neměl úhlované písty,což je dnes nemyslitelné pro nájezd alespoň 10.000km. Sabotáž ve výrobě je hodně odvážné tvrzení vzhledem k výstupním kontrolám každého dílu,takže bych to viděl tak,že si fronťák na ústupu od roku 44 asi moc nelámal hlavu že přejel olej.Prioritou bylo mít čtyři kola a lano.
Mohlo to být zajímavé vlákno i přes první dva příspěvky které byly spíš na facku než na odpověď,ale odklon od tématu k pivní debatě o hospodářských problémech třetí říše spolehlivě odradil ty kteří by sem mohli něco opravdu zasvěceného napsat.

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Napsal: 03 led 2020
od rochuss
Nevím proč pivní debata o hospodářských problémech, vždyť ten nedostatek vzácných přísad,měďi hliníku a dalších materiálů po r.43, to k vývoji motoru patří.,nebo myslíš,že firma VW mela ve všem přednost?A kolega se ptal na druhý typ odlitku bloku motoru který byl težší, zesílený a asi i z jiného materiálu.Myslím,že se vyskytovaly až od r.1943 a myslím že jich mohlo být okolo 10-15%.A taky si myslím,že to bylo právě kvůli te materiálové nedostatečnosti.