Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Pro majitele a příznivce klasických VW do roku výroby 1967. VW coby veterán, v původním, nebo dobově odpovídajícím stavu.
TT681
Příspěvky: 110
Registrován: 25 zář 2018

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod TT681 » 01 led 2020

Proč tak málo? :wink:

Uživatelský avatar
eLzyx
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 672
Registrován: 20 říj 2011
Bydliště: Bílina

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod eLzyx » 01 led 2020

protože byly z venčí pravidelně obohacovány dávkou oceli a olova.
VW T2b 1973 1.6L, pastel white/kansas beige

TT681
Příspěvky: 110
Registrován: 25 zář 2018

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod TT681 » 01 led 2020

Ne, proč JENOM 75 let?

Křemílek
Příspěvky: 133
Registrován: 06 pro 2012
Bydliště: Praha

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Křemílek » 01 led 2020

Žerty stranou. Praskalo to -a moc. Na konci války už se šidilo kde co, ne ale třeba na začátku roku 44. Nemá cenu vyrobit kliku z něčeho, o čem vím, že to nevydrží, to by si jen přidělávali práci. Blatníky přibodovat, zjednodušit, co se dá, prosím, ale ošidit kliku? A když, tak jen na úplném konci. Na druhou stranu nevím, kdy byly vyrobené ty prasklé kliky. Třeba právě na konci.

rochuss
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 256
Registrován: 03 lis 2012

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod rochuss » 01 led 2020

Tak Nemecko mělo 2 velké nevýhody-nedostatek lidí a materiálu.A to se začlo v té opotřebovávací valce projevovat už v r.43.Proto hliník do letadel a měď do ponorek.A u auta které mohli po zastavení odtlačit 4 lidi se klika mohla ošidit spíš než v letadle, které by spadlo na zem nebo u ponorky,která by se zastavila uprostřed atlantiku. V r.43 odpadl u Kdf 82 třeba i startér kvůli nedostatku měďi(místo něj tam byl zaslepovací plech),případne prý byly i startéry s vinutím z ocelových drátů.Zase ty ranné motory (ani auta)1940-42 skoro vůbec neexistují protože je vzal vír války.Bylo by zajímavé kdyby nějaký huťař napsal kolik kg wolframu nebo jiné přísady se přidává do tuny železa

TT681
Příspěvky: 110
Registrován: 25 zář 2018

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod TT681 » 01 led 2020

Něco určitě existuje, protože při hledání na internetu občas narazím na něco, co má původní číslo odpovídající období 1941 - 1942. Tak jako někteří vojáci přežili celou válku od začátku až do konce a bez větší fyzické úhony, stalo se totéž i některým kusům techniky.

Křemílek
Příspěvky: 133
Registrován: 06 pro 2012
Bydliště: Praha

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Křemílek » 01 led 2020

Nedostatek startérů byl snad jen přechodný , nebo ne? I když se přinejmenším od poloviny války šetřilo, pořád to byly auta s velmi dobrou úrovní. Když se o tom dneska mluví opovržlivě, nebere se v úvahu, že díly, které se teď slavnostně vyštrachávají ve sklepě, jsou často vlastně vyřazené věci, které jen někdo neodnesl do šrotu. Ten problém s klikami je ale reálný. Nezá se mi, že by v průběhu války ( ne na konci) takovou věc tolerovali. Vždyť například praskalo první provedení levých těhlic - zesilili to, zesílili svisláky, úchyt redukce, výztužné plechy v hlavě plošiny, zmenšili otvor v čelnīm plechu hlavy, prostě problémy rešili. Ale ty klikovky? Buď opravdu brutální nedostatek- ale až na konci, nebo sabotáže. Je těžké připustit něco jiného.

TT681
Příspěvky: 110
Registrován: 25 zář 2018

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod TT681 » 01 led 2020

Mohly to být sabotáže a taky důsledky použití nekvalifikované výrobní síly, která způsobila skrytou zmetkovost neúmyslně.

rochuss
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 256
Registrován: 03 lis 2012

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod rochuss » 01 led 2020

Tak zesílit nebo předelat neco co praská to napadne i žáka 8.Klasse Volkschule,ale když válečné hospodářství potřebuje 120t wolframu a má jen 45t,dále 40 000t hliníku a má jen 27 000t tak jak to nahradíš?A podobné informace byly známé už v r.41-42.Z Ameriky či Afriky to nedovezeš kvúli blokádě a v Evropě je ho málo a vyrobit to nejde.Nemci dovedli vyrobit z uhlí značné množství syntetického benzínu nebo umelou gumu bez kaučuku,ale vetšinu nerostů nevyrobíš.Opravdových Kdf 82 z1940-42 ještě s motorem 985 ccm3 se dochovalo hodně málo myslím,že to bude v průměru pár ks/stát. U nás ani o žádném nevím.K těm sabotážím-v těch nemeckých výrobnách byli pomerne přísní kontroloři a přejímací komisaři,kteří dovedli leccos odhalit a báli se jich i němečtí zaměstnanci

Křemílek
Příspěvky: 133
Registrován: 06 pro 2012
Bydliště: Praha

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Křemílek » 01 led 2020

Přiznám se, neznám čísla, kolik čeho chybělo. Jisté je , že chybělo a hodně. Zvl. na úplném konci. Pokud vím, tak něco vozili i ponorkama, někde to ve světě za draho koupili. Když po válce chtěli u nás rozjet výrobu Me 109 , tak prý nebyl problém v nedostatku původních motorů , i přes ten výbuch ve skladu ale v jejich špatné kvalitě, byly to motory z úplného konce. Stejně tanky - po válce je chtěli použít jako součást stálých opevnění, prováděli postřelovací zkoušky a taky špatné.V případě leteckého motoru, nebo tankového pancíře je nedostatek správného materiálu opravdu průser. V případě VW se to ale dalo řešit - zvětšit kliku, případně kvůli tomu i blok. Při zachování původního materiálu. Je ale taky možné, že ty kliky houfně praskaly třeba až spoustu let po válce, čas mohl být zásadní, až tam ty mikropraskliny naběhly a spojily se.

TT681
Příspěvky: 110
Registrován: 25 zář 2018

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod TT681 » 01 led 2020

Ty klikovky určitě nepraskaly hned, protože klikovka u motoru se zvýšeným výkonem byla stejná jako původní. Pokud by se do té doby praskání začalo vyskytovat (nejstarší 82 už byly v provozu zhruba 2 roky), asi by klikovku pro 25 PS zesílili. Spíš tedy problém byl až u později vyrobených kusů.

rochuss
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 256
Registrován: 03 lis 2012

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod rochuss » 01 led 2020

Tak rozlítávaly se i kliky u težkých moto Zundapp KS750,ale tyto lehké dopr.prostředky pro 3-4 vojáky byl obyč.spotřebák a když klekl motor tak se za pár hodin vymenil.Stejne v r.44 byla plánovaná životnost 4-6týdnú.Nikdo žádné kliky neřešil.V té době už bylo i zakázané opravovat plechařinu,meli se opravovat jen nutné mechanické závady,aby to jelo.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19268
Registrován: 02 led 2003

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Pětišroub » 02 led 2020

To je krásná esoterická debata. Nehledal bych za tím vědu. Technika byla přetěžovaná a vystavená surovému zacházení od samého začátku, a co nekleklo za války, bylo dokonáno v mírových dobách po válce kdy se tím motorizovaly válkou zdecimované státy. Mazalo se lecčíms, když bylo zle a nedostatek repasovalo se způsobem kdy se na nějaké manuály a ideální provozní vůle nehledělo. KdF je takovej pidimotůrek a někde to povolit muselo. Souhra provozního zatížení, harmonických vibrací a třeba i ošizeného materiálu udělala svoje. Mimochodem klikovky praskaly ještě na prvních 34 HP motorech.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 12357
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Sam » 02 led 2020

Jediná jistota je, že pravdu se nikdy nedozvíme. Vše jsou jen teorie. Ale je to dost jedno, protože původní dotaz zněl na provedení bloku motoru
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)

Křemílek
Příspěvky: 133
Registrován: 06 pro 2012
Bydliště: Praha

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Křemílek » 02 led 2020

A měl jsi Pětišroube, v rukou hodně poničených válečných součástek? Nebo VW válečných součástek obecně- motory, převodovky, přední nápravy... Kaďour ,Vodnik...? (já ano) Nebo to bereš jen čistě teoreticky? Měl jsem doma prasklých válečných klikovek asi pět,o spoustě dalších jsem slyšel. Pro mě to je docela zajímavá otázka. Rozhodně mě to vzrušuje víc , než nějakej plastovej čudlík v Kulaťákovi. Nic proti plastovejm čudlíkům ani proti Busům :D .

TT681
Příspěvky: 110
Registrován: 25 zář 2018

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod TT681 » 02 led 2020

I když je to určité odbočení, tak věcná souvislost tu je, takže si myslím, že to asi nikoho neurazí. Tím nemyslím ten čudlík :mrgreen:

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19268
Registrován: 02 led 2003

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Pětišroub » 02 led 2020

Křemílek píše:A měl jsi Pětišroube, v rukou hodně poničených válečných součástek? Nebo VW válečných součástek obecně- motory, převodovky, přední nápravy... Kaďour ,Vodnik...? (já ano) Nebo to bereš jen čistě teoreticky? Měl jsem doma prasklých válečných klikovek asi pět,o spoustě dalších jsem slyšel. Pro mě to je docela zajímavá otázka. Rozhodně mě to vzrušuje víc , než nějakej plastovej čudlík v Kulaťákovi. Nic proti plastovejm čudlíkům ani proti Busům :D .


Neměl, ale nehledám za praskáním klik s trojím uložením hlubší význam. Ten motor byl dobře zkonstruován a odzkoušen, jen pro jiný typ vozu, předtím, než ho vrhli do užitkového vojenského přepravníku.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Křemílek
Příspěvky: 133
Registrován: 06 pro 2012
Bydliště: Praha

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod Křemílek » 02 led 2020

No ale když vezmeš ostatní díly, nezdá se, že tak strašně trpěly. Mimo svisláků a vodorovnejch čepů, uložených nouzově v umatexu a mimo samosv. diferáků, které byly už konstrukčně trochu na hraně. Špatný stav převodovek vidím spíš na neodborné poválečné zásahy, problémy s drážkováním bubnů taky -asi nedostatečné utahování matice po válce. Pak už jen poničené zavity pro ráfek v bubnu - to ale nebylo nic neobvyklého ani po válce. Celkově ten podvozek obstál . S těma klikovkama ale pořád nejsem přesvědčený.

evinsen
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 931
Registrován: 01 pro 2010

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod evinsen » 03 led 2020

kliky praskají u všech kubatur, dost mi jich rukama prošlo včetně KDF. Jediné co měli společného bylo vymleté uložení v bloku,a to tak že jen na klice chybělo půl milimetru.Těm co se klika nestačila přerazit, odešla vačka se zdvihátkama,kde ztráta materiálu byla v milimetrech.Navíc KDF neměl úhlované písty,což je dnes nemyslitelné pro nájezd alespoň 10.000km. Sabotáž ve výrobě je hodně odvážné tvrzení vzhledem k výstupním kontrolám každého dílu,takže bych to viděl tak,že si fronťák na ústupu od roku 44 asi moc nelámal hlavu že přejel olej.Prioritou bylo mít čtyři kola a lano.
Mohlo to být zajímavé vlákno i přes první dva příspěvky které byly spíš na facku než na odpověď,ale odklon od tématu k pivní debatě o hospodářských problémech třetí říše spolehlivě odradil ty kteří by sem mohli něco opravdu zasvěceného napsat.

rochuss
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 256
Registrován: 03 lis 2012

Re: Vývoj provedení bloku motoru KdF 82

Příspěvekod rochuss » 03 led 2020

Nevím proč pivní debata o hospodářských problémech, vždyť ten nedostatek vzácných přísad,měďi hliníku a dalších materiálů po r.43, to k vývoji motoru patří.,nebo myslíš,že firma VW mela ve všem přednost?A kolega se ptal na druhý typ odlitku bloku motoru který byl težší, zesílený a asi i z jiného materiálu.Myslím,že se vyskytovaly až od r.1943 a myslím že jich mohlo být okolo 10-15%.A taky si myslím,že to bylo právě kvůli te materiálové nedostatečnosti.


Zpět na “klasické VWozy 1938-1966”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host