Stránka 1 z 3

1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od Sam
Tak pevně doufám, že ne všichni viděli za mým inzerátem na KDF60 zkouřené moderátory a brali vše jako obyčejnou zábavu nebo možná úvodník k nějakému zajímavému tématu, kterým může být produkce brezelů těsně po válce.

Již tu bylo psáno, tak jen zopakujeme:
Britská nucená správa

1945

11.duben Americké jednotky obsadily "město vozů KdF", osvobodily nasazené dělníky a v podniku Volkswagen zřídily opravárenský závod pro svá vojenská vozidla. Ve dvou následujících měsících byly z komponentů, které byly ještě k dispozici, smontovány vozy pro americkou armádu, která jmenovala někdejšího vedoucího inspekčního servisu Rudolfa Brörmanna ředitelem podniku.
Pol.června Závod Volkswagen se dostal do kompetence britské vojenské vlády, která podnik podle zákona Spojenecké kontrolní rady č.52 zkonfiskovala a až do předání zpět do německých rukou zde vykonávala nucenou správu.
Srpen Britská vojenská vláda pověřila závod Volkswagen výrobou 20 000 vozů Volkswagen, které měly pokrýt rostoucí dopravní potřeby. Podnik Volkswagen se stal britským režijním závodem, major Ivan Hirst pak velícím důstojníkem podniku.


Dle mé literatury se tedy v roce 1945 vyrobilo 55 kusů civilního brezela a já mám tu čest vás nyní s jedním z těchto vozů, původem z Čech, blíže seznámit. Podíváme se mu doslova pod krovky.

Obrázek
Jeden zajímavý detail, který dává za pravdu výše uvedenému a to, že každý z vozů byl doslova originál. Levý čtvrtpanel se zámkem dveří na tři šrouby a pravý, starší dvoušroubový. To vše na jednom voze.

Obrázek
Oproti pozdějším brezelům měla 45ka odkládací kaslíčky kovové, později se přešlo na klasické papírové.

Obrázek
a velice zajímavý pohled na kaslíky krz přední čtvrtpanel.

Obrázek
Kufr za zadní sedačkou je shodný s mojí padesátkou, tedy dekl pro snadný přístup k převodovce a již bez děr na odtok přebytečné barvy při máčení.

Obrázek
Tento detail si nyní nevybavuji, ale mělo by jít o držák pojistkové skříňky v motorovém prostoru

Obrázek
Až do roku 1949 se o přívod teplého vzduchu do kabiny staraly tyto trubky pod zadní sedačkou. Následně se nahradili tlumičem, který alespoň trochu tlumil hluk motoru.

Obrázek
Tento detail není ničím zajímavý, jde ale o mé oblíbené "varhánky" při lisování zadních čtvrtpanelů. Na mém brezelovi je mám také a dával jsem si záležet, aby při opravách byly zachovány.

Obrázek
Pohled na držák nádrže. Oproti KDF již není osazený soudek ale hranatá nádrž které byla v roce 49 modifikována.

Obrázek
Pohled do interiéru. Ve střeše průsek pro osazení antény. Na mém voze je již jen prolis.

Obrázek
Přepínač tlumených/dálkových světel byl montován na vnější příčce a uchycen byl pomocí tohoto plechového držáčku. 1950 má již uchycení na vnitřní příčce.

Obrázek
A pohled z druhé strany. Ve vnitřní příčce výřez pro osazení přepínače. Dalším detailem je náznak původního laku.

Obrázek
Karoserie je s podvozkem spojena v zadním podběhu shodným držákem jako na mém brezelovi. Až v pozdějších letech došlo k modifikaci a zesílení celé konstrukce.

Obrázek
A na závěr pohled na celý vůz. Podvozku si nevšímejte, je z jiného vozu a slouží jen jako podpora.

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od OB
Paráda, že tohle se našlo v České republice. Zejména detaily jsou velmi zajímavé.
Takovéhle auto je daleko zajímavější než "válečný Brouk" z roku 1943. Těch je oproti 1945 zachováno daleko více!
Super počin.

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od Herbie
peknej ulovek, a taky pěkně rozpáranej

.... dokonce mám zvláštní pocit že na místě kde stojí ta karoserie už jsem někdy byl

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od Andy
Herbie píše:peknej ulovek, a taky pěkně rozpáranej

.... dokonce mám zvláštní pocit že na místě kde stojí ta karoserie už jsem někdy byl
Neeee, ten u mne je KdF60

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od lišák
Sam píše:Tak pevně doufám, že ne všichni viděli za mým inzerátem na KDF60 zkouřené moderátory a brali vše jako obyčejnou zábavu nebo možná úvodník k nějakému zajímavému tématu, kterým může být produkce brezelů těsně po válce.
Nerad to přiznávám, ale lopatku po mém dědovi jsi tímto totálně převálcoval =D> .

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od OB
No vona ta lopatka, když vidím ten zbytek auta, se bude ještě hodit na zakopání! :D

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od Andy
Jak pise OB, 1945 byl velmi bourlivy rok, tovarna KdF byla temer na cucky, velmi tvrde boje, neobycejny chaos, proste nic co by podporovalo vyrobu vozu, presto se nejaky vyrobily, a navic dochovali, presto vsechno. Ale co mne prijde jeste zajimavejsi je fakt ze tento brouk neni co tu zustalo po nemcich (korist, konfiskace nebo proste opusteny), ale ze je po britech. Zajimalo by mne tedy jak se dostalo do Cech.

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od OB
Já bych to viděl, že odložený a opoužívaný Brouk 45 byl odložen někde na šroťáku v německu poblíž hranic s ČSR.
V komunistickém Československu majitel válečného brouka, značně opoužívaného a prostříleného se sebral a odjel do německa a tam ho na šroťáku vyměnil za mladší model.
Otázkou zůstává jak ten dotyčný sehnal Marky a výjezdní doložku. No asi musel mít velmi dobré známé na patřičných místech! :lol:

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od Andy
To mi prijde nepravdepodobne, nejen ze by mel jeste starsi za kteryho by ho vymenil za 1945, ale presne taky to s tema Markama a dolozkou. Spis jestli ten brouk se nedostal jeste pred rozdelenim do budouciho NDR, a pak dovezen do CSSR.

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od OB
No dobře, nastínil jsem jednu z možností, která se zakládá na pravdě.
Teď je řada na tobě, aby jsi tu svoji myšlenku rozvinul. No a já ti jí potom rozcupuju! :D

Re: 1945 Brezel

Napsal: 09 úno 2013
od Andy
Kurde, jen to zkus :twisted:

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od udeeska
Tak tohle jsem necekal,se tesim na dalsi report =D> a jen skoda,ze se nejedna o jednoho z prvnich T1 :roll:

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od Sam
OB píše:Paráda, že tohle se našlo v České republice. Zejména detaily jsou velmi zajímavé.
Takovéhle auto je daleko zajímavější než "válečný Brouk" z roku 1943. Těch je oproti 1945 zachováno daleko více!
Super počin.
Přesně tak. Proto mne také tak zajímá období 45-49, kdy co brouk, to originál a kdy běžné poučky a katalogy dílů jsou slepé. Dokonce i na padesátce mám nějaké díly signováný VW v zubatém kole.

A jak píše Andy, v továrně to bylo v roce 45 opravdu hektické, zmatek nad zmatek, většina vybavení v pánu a k tomu náš nadřízený hrozná guma.

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od Andy
Neskutecna podoba :lol: . Ale to vypada ze nadrizeny tam jen tak smydla kapotu, a ty ladis radio......

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od Petr914
...tos pořídil nebo to chodíš někam vokukovat?...

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od pulenejksicht
zajímavej projekt ..tak doufám, že majitel nebude skoupý na info a auto se neztratí do utajení :wink:

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od firestorm69
Vzácny kusisko histórie, paráda.

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od Andy
Petr914 píše:...tos pořídil nebo to chodíš někam vokukovat?...
Kdyby jen vokukovat, pokazdy kdyz se ho dotkne tak si musi jit vymenit trenky.........

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od Petr914
...jasný no...von je na tom poslední dobou špatně...hlavně aby nepřestal jíst...

Re: 1945 Brezel

Napsal: 10 úno 2013
od Andy
Hlavne aby spis zmenil jidelnicek, zrat jen precliky se nevyplati