VINTAGE TACHOMETRY
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Jak je to s tím zvýrazněním rychlosti 50km/h ? Z fotek, které tady jsou to vypadá, že se to používalo na výrobě 1964. Máme to na Evženovi a na fotce Yahoďáka z ponorky je to taky rok 64. Na starších a novějších jsem toho nevšiml.
Každý celek se skládá z detailů.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: VINTAGE TACHOMETRY
.....vydrž až přijdou na řadu/nafotím broučí.
Mám za to, že broučí tacho staršího provedení (120km) neměly limit 50 zvýrazněn nikdy, zato novější (140) ho měly téměř vždy bez ohledu na rok. Asi jsem jeden 140 bez zvýraznění měl, ale nerozvážně jsem ho pustil do světa..možná vyhrabu starou fotku.
Spíš si myslím, že limit 50 nemusel být zvýrazněn u některých exportních verzí do zemí, kde platily jiné předpisy než v Německu.
Mám za to, že broučí tacho staršího provedení (120km) neměly limit 50 zvýrazněn nikdy, zato novější (140) ho měly téměř vždy bez ohledu na rok. Asi jsem jeden 140 bez zvýraznění měl, ale nerozvážně jsem ho pustil do světa..možná vyhrabu starou fotku.
Spíš si myslím, že limit 50 nemusel být zvýrazněn u některých exportních verzí do zemí, kde platily jiné předpisy než v Německu.
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Musím říci, že mám radost, že se Yahoďák zapojil. Koukám, že jsme mu brnkli na jeho strunu.
Pro mne je velmi zajímavé pojednání o Ponorčích tachometrech. To je pro mne naprosto neprobádané téma.
Pro mne je velmi zajímavé pojednání o Ponorčích tachometrech. To je pro mne naprosto neprobádané téma.
Co přijde dál???
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Yahodaku clovece zrejme mas pravdu. Podivam se jestli cislo zacina 1 nebo 2, a prave myslim ze 2. Dobry postreh pane.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: VINTAGE TACHOMETRY
to Andy: kdepak, ty mě nemít
to OB: oni ty ponorčí tacho nejsou žádná věda...ponorka je odvozená z maxima součástek z brouka, tak i tachometr převzali, akorát protože v brouku je kolmo, kdežto v ponorce téměř vodorovně, tak museli přeorientovat vývod pro náhon a přemístit kontrolky blinkrů výš do zorného pole řidiče.
Jen mi vrtá hlavou, proč broukařovi stačí jedna kontrolka blinkru, kdežto ponorkář musel mít pro každou stranu zvlášť? Asi aby nemusel ten autobus obíhat, aby zjistil, na kterou stranu vlastně dal páčku
Tak co, jste připravený na nálož broučích tachometrů?
to OB: oni ty ponorčí tacho nejsou žádná věda...ponorka je odvozená z maxima součástek z brouka, tak i tachometr převzali, akorát protože v brouku je kolmo, kdežto v ponorce téměř vodorovně, tak museli přeorientovat vývod pro náhon a přemístit kontrolky blinkrů výš do zorného pole řidiče.
Jen mi vrtá hlavou, proč broukařovi stačí jedna kontrolka blinkru, kdežto ponorkář musel mít pro každou stranu zvlášť? Asi aby nemusel ten autobus obíhat, aby zjistil, na kterou stranu vlastně dal páčku
Tak co, jste připravený na nálož broučích tachometrů?
- Ales-X
- beznadějný žumpofil
- Příspěvky: 996
- Registrován: 18 čer 2008
- Bydliště: Wild West
- Kontaktovat uživatele:
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Já mám v ponorce tachometr z ovála, ale mám takový domnění že ponorčí tachometr vznikal až během provozu na barndooru, kdy se přišlo na to že není vhodný a budou muset chtě nechtě udělat upravený pro ponorky, přesně z důvodu jak píšeš, zalomení náhonu, a přehlednost kontrolek a protože to bylo již pár let co se vyráběl tachometr broučí, zaběhnutou výrobu nechtěli měnit, udělali jen u ponorčího modernizaci v podobě rozděleného ukazatele blinkrů, toť moje domněnka.yahoďák píše: Jen mi vrtá hlavou, proč broukařovi stačí jedna kontrolka blinkru, kdežto ponorkář musel mít pro každou stranu zvlášť? Asi aby nemusel ten autobus obíhat, aby zjistil, na kterou stranu vlastně dal páčku
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Moje sbírka začíná až plevelných padesátých letech tachometry, které se prvně začaly osazovat do přechodového modelu mezi preclíkem a oválem, tzv. Zwitter, který měl už oválovskou přístrojovku.
Můj nejstarší kousek je ale až oválovský:
VDO 120kmh 7/55 111957021A W050
Za zmínku stojí na ciferníku na prolisu červeně naznačené čárky signalizující, kdy je potřeba přeřadit. Na zadní straně zaujmou konektory pro připojení kabelů ve starém, šroubovacím provedení.
Obojí ještě zmíníme později.
VDO 120kmh 5/58 111957021A W0,50
Jak je vidět, tak s příchodem nového modelu - prvního malookna - se na tachometrech nic nezměnilo: Následuje první zajímavý kus z let šedesátých. Tou dobou začala narůstat výroba a zavedení dodavatelé součástek do prvovýroby asi nestíhali, takže přišla ke slovu i konkurence. Níže uvedený tachometr je od. f.. SWF, která krom toho dodávala další součásti elektrovýstroje.
Dle mého jde o NOS kousek, podívejte na ručičku, která je krásně průhledná, nezažloutlá, zároveň je na ní vidět rozdíl v provedení …ručička SWF má střed jen stříbrně lakovaný, ručky VDO ho mají z leštěného hliníku.
SWF 120 4/60 111957021C W0,50 Na zadní straně stojí za povšimnutí, že datum výroby je krom vyražení i natištěno razítkem 5.4.60:
Další velezajímavý kousek je již do 140kmh, je bez vyraženého datumu, ale řadím ho do roku 1960, protože má ještě konektor šroubovací. Ale to není hlavní zajímavost, podívejte na uspořádání kontrolek:
VDO 140kmh 114957021 W0,50 Kontrolka dálkových světel není uprostřed v kroužku, ale dole mezi dobíjením a mazáním, zatímco blinkr je veliký nahoře. Zajímavá je i ručička, která je jako u pozdějších provedení,ale má navíc ještě ozdobný kroužek jako žádná jiná. Podle vývodu pro náhon to není ponorka, domnívám se, že podle čtyřky ve výrobním čísle jde o tacho do Karmann Ghia 14. (sorry, foto zadní strany jsem nějak nepořídil....ale věřte mi )
Následující kousky nejsou v zásadě nijak zvlášť zajímavé, jen pro předvedení postupných změn…např. v roce 1961 již zmizelo šroubované spojení pro kabely a je nahrazeno fastony a všechny tachometry mají již nové provedení ručičky.
Dva bráchové z roku 1961:
Vlevo VDO 140kmh 3/61 113957021A W0,50
Vpravo VDO 140kmh 7/61 113957021C W0,50 Povšimněte si, ….ano i Lišák! , že rychlostní limit 50kmh není u levého vůbec zvýrazněn, zatímco ten mladší již má u 50kmh na prolisu natištěné barevné zvýraznění. Dále již z prolisu ciferníku zmizely znaky pro řazení.
Na zadní straně je zřetelné inspekční razítko 3/61 Následující kousky již mají zvýraznění u 50kmh a to podsvícené:
VDO 140kmh 3/61 113957021C W0,50 SWF 140kmh 7/65 113957021D W0,50 Porovnejte si detaily tachometru SWF s předchozím VDO…zdá se mi, že u SWF byli pečlivější… vzadu je krom ostatních údajů i pěkně vyraženo logo VW, ale hlavně měli preciznější potisk ciferníku..soustředné kružnice mají tenčí linky a jsou tištěny i mezi číslicemi (viz. VDO údaj 140) … tak a teď to ještě porovnejte s posledním kouskem, který je perlou mojí sbírky.
Na tenhle kousek jsem totiž čekal pěkně dlouho, je to jednoletá záležitost z prvního „rovnosvětla“ (8/67 – 7/68), kdy se věci překotně měnily a je to vidět i na tachometru. Je to tachometr s klasickým designem jako předchozí, ale již v sobě má integrován palivoměr, jde tedy o zcela nový druh, ale přesto má stejné číslo dílu jako předchozí:
VDO 140kmh 4/68 113957021C W0,50 Při detailním pohledu na ciferník mě zaujalo, že tisk je již mnohem lepší, jemnější než u předchozích VDO a hlavně se podívejte, že jsou již naznačena políčka pro kontrolky, jako u následujících tachometrů po roce 68. Přesto ale nejsou v těchto místech v ciferníku vyraženy otvory, a ani zezadu v těle budíku nejsou adekvátně otvory pro kontrolky. Jediná kontrolka je osazena vpravo nahoře a to pro dálková světla, protože její místo zaujal palivoměr:
No a to by pro dnešek stačilo, mladší kusy někdy příště…….
Můj nejstarší kousek je ale až oválovský:
VDO 120kmh 7/55 111957021A W050
Za zmínku stojí na ciferníku na prolisu červeně naznačené čárky signalizující, kdy je potřeba přeřadit. Na zadní straně zaujmou konektory pro připojení kabelů ve starém, šroubovacím provedení.
Obojí ještě zmíníme později.
VDO 120kmh 5/58 111957021A W0,50
Jak je vidět, tak s příchodem nového modelu - prvního malookna - se na tachometrech nic nezměnilo: Následuje první zajímavý kus z let šedesátých. Tou dobou začala narůstat výroba a zavedení dodavatelé součástek do prvovýroby asi nestíhali, takže přišla ke slovu i konkurence. Níže uvedený tachometr je od. f.. SWF, která krom toho dodávala další součásti elektrovýstroje.
Dle mého jde o NOS kousek, podívejte na ručičku, která je krásně průhledná, nezažloutlá, zároveň je na ní vidět rozdíl v provedení …ručička SWF má střed jen stříbrně lakovaný, ručky VDO ho mají z leštěného hliníku.
SWF 120 4/60 111957021C W0,50 Na zadní straně stojí za povšimnutí, že datum výroby je krom vyražení i natištěno razítkem 5.4.60:
Další velezajímavý kousek je již do 140kmh, je bez vyraženého datumu, ale řadím ho do roku 1960, protože má ještě konektor šroubovací. Ale to není hlavní zajímavost, podívejte na uspořádání kontrolek:
VDO 140kmh 114957021 W0,50 Kontrolka dálkových světel není uprostřed v kroužku, ale dole mezi dobíjením a mazáním, zatímco blinkr je veliký nahoře. Zajímavá je i ručička, která je jako u pozdějších provedení,ale má navíc ještě ozdobný kroužek jako žádná jiná. Podle vývodu pro náhon to není ponorka, domnívám se, že podle čtyřky ve výrobním čísle jde o tacho do Karmann Ghia 14. (sorry, foto zadní strany jsem nějak nepořídil....ale věřte mi )
Následující kousky nejsou v zásadě nijak zvlášť zajímavé, jen pro předvedení postupných změn…např. v roce 1961 již zmizelo šroubované spojení pro kabely a je nahrazeno fastony a všechny tachometry mají již nové provedení ručičky.
Dva bráchové z roku 1961:
Vlevo VDO 140kmh 3/61 113957021A W0,50
Vpravo VDO 140kmh 7/61 113957021C W0,50 Povšimněte si, ….ano i Lišák! , že rychlostní limit 50kmh není u levého vůbec zvýrazněn, zatímco ten mladší již má u 50kmh na prolisu natištěné barevné zvýraznění. Dále již z prolisu ciferníku zmizely znaky pro řazení.
Na zadní straně je zřetelné inspekční razítko 3/61 Následující kousky již mají zvýraznění u 50kmh a to podsvícené:
VDO 140kmh 3/61 113957021C W0,50 SWF 140kmh 7/65 113957021D W0,50 Porovnejte si detaily tachometru SWF s předchozím VDO…zdá se mi, že u SWF byli pečlivější… vzadu je krom ostatních údajů i pěkně vyraženo logo VW, ale hlavně měli preciznější potisk ciferníku..soustředné kružnice mají tenčí linky a jsou tištěny i mezi číslicemi (viz. VDO údaj 140) … tak a teď to ještě porovnejte s posledním kouskem, který je perlou mojí sbírky.
Na tenhle kousek jsem totiž čekal pěkně dlouho, je to jednoletá záležitost z prvního „rovnosvětla“ (8/67 – 7/68), kdy se věci překotně měnily a je to vidět i na tachometru. Je to tachometr s klasickým designem jako předchozí, ale již v sobě má integrován palivoměr, jde tedy o zcela nový druh, ale přesto má stejné číslo dílu jako předchozí:
VDO 140kmh 4/68 113957021C W0,50 Při detailním pohledu na ciferník mě zaujalo, že tisk je již mnohem lepší, jemnější než u předchozích VDO a hlavně se podívejte, že jsou již naznačena políčka pro kontrolky, jako u následujících tachometrů po roce 68. Přesto ale nejsou v těchto místech v ciferníku vyraženy otvory, a ani zezadu v těle budíku nejsou adekvátně otvory pro kontrolky. Jediná kontrolka je osazena vpravo nahoře a to pro dálková světla, protože její místo zaujal palivoměr:
No a to by pro dnešek stačilo, mladší kusy někdy příště…….
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Mam za to ze uplne novy/nepouzity tachometry, at na aute nebo v krabicce, nebyly uplne vynulovany, ale meli "najeto" alespon kilometr nebo 2, jakozto zkousku funkcnosti.
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: VINTAGE TACHOMETRY
díky za upozornění, hned mu jdu 2 km natočit, aby byl věrohgodnější
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Taky mne napadlo to napsat, ale nechtel jsem narusit odbornou debatu pane Doktore
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Doktora si nech pro Ondru Přípravečka
A teď mám podnět k diskuzi:
nemaje po ruce knihu od Korpa popisující změny po jednotlivých ročnících, tak se ptám na jedno:
"od kdy byly zavedeny tachometry do 140km?"
Původně jsem si myslel, že malokna měla 120, a až velkookna 140 ...jenže pak mi přišel do ruky 140/1961 ... takže bych si tipnul, že 140 dávali na brouky od chvíle zavedení motoru 34PS??
A teď mám podnět k diskuzi:
nemaje po ruce knihu od Korpa popisující změny po jednotlivých ročnících, tak se ptám na jedno:
"od kdy byly zavedeny tachometry do 140km?"
Původně jsem si myslel, že malokna měla 120, a až velkookna 140 ...jenže pak mi přišel do ruky 140/1961 ... takže bych si tipnul, že 140 dávali na brouky od chvíle zavedení motoru 34PS??
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Ad tacho 67-68
- srsen i to moje schnily kabrio jsou z tohoto obdobi (kabrio je ze zari 67) obe auta maji tento tachometr,
ovsem u obou jsou jiz diry na kontrolky dokoncene
zda se ze se to tehdy menilo z mesice na mesic
- srsen i to moje schnily kabrio jsou z tohoto obdobi (kabrio je ze zari 67) obe auta maji tento tachometr,
ovsem u obou jsou jiz diry na kontrolky dokoncene
zda se ze se to tehdy menilo z mesice na mesic
... a vůbec !
- yahoďák
- atrakce fóra flat4.org
- Příspěvky: 8945
- Registrován: 03 zář 2003
- Bydliště: východně od stověžaté
Re: VINTAGE TACHOMETRY
Asi vychytávali změny a nedostatky za pochodu...já mám dva Betriesanleitungy z roku 67 v rozpětí několika měsíců a nejsou stejné.
A co odborná veřejnost na otázku 120/140 ... od kdy?
A co odborná veřejnost na otázku 120/140 ... od kdy?
Re: VINTAGE TACHOMETRY
já se domnívám že 140 přišla spolu s motorem 34HP.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15179
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: VINTAGE TACHOMETRY
A já jsem si tím 100% jist.Pětišroub píše:já se domnívám že 140 přišla spolu s motorem 34HP.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912