VINTAGE TACHOMETRY

Pro majitele a příznivce klasických VW do roku výroby 1967. VW coby veterán, v původním, nebo dobově odpovídajícím stavu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2913
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od OB »

V posledních dnech se mi sešlo na ponku několik zajímavých tachometrů. Shodou okolností jsou modelově za sebou a to od nejstaršího.
Proto jsem se rozhodl založit tento topic, protože nic podobného zde není. Budu rád, když se přidáte a pošlete foto následujících tachometrů, které nemám. Mohl by to být ucelený přehled tachometrů, kde by bylo možné si ověřit jaký, že to vlastně mám tachometr a do kterého vozu patří.

1. Tachometr KdF, rok výroby 1943, určený pro vozidlo KdF 82 Kübelwagen.
1a.JPG
1a.JPG (19.35 KiB) Zobrazeno 10510 x
2. Tachometr VW, těsně poválečný. Montovaný do vozů 1945-1948. Tento je z roku 1947.
1b.JPG
1b.JPG (17.2 KiB) Zobrazeno 10510 x
3. Tachometr VW, montovaný do vozů 1948-1950. Tento je z roku 1949.
1d.JPG
1d.JPG (20.21 KiB) Zobrazeno 10510 x
4. Tachometr VW, montovaný do vozů 1950-1953. Tento je z roku 1952.
1e.JPG
1e.JPG (20.44 KiB) Zobrazeno 10510 x
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 6167
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od udeeska »

Ja vyfotil tenhle v Kdf 82 Kubelwagenu z r.1942 coz byla uspornejsi verze a ramecek byl puvodne chromovany
Přílohy
DSC_0598.JPG
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 13536
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Sam »

Mno, mne se ten tachometr vyse tedy moc nepozdava, prijde mi, ze to je jen takova znozectnost, kterak za velkou louzi ozivit KDF.

Ale jinak pekne tema, uz se tesim, az mi jednou ten tachometr z roku 1949 bude rikat pane :D

Prikladal dalsi dva tachometry.
Rok 1953-1960
DSC08307.JPG
DSC08307.JPG (157.46 KiB) Zobrazeno 10317 x
A nasleduje 1960-1968, konkretne rok 1961. Zajimave na tomto tachometru je, ze je v MPH a ma pro nas exoticky napis Australia :D
DSC08306.JPG
DSC08306.JPG (148.58 KiB) Zobrazeno 10317 x
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3618
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Milosak_1 »

Zajimavé čtení, díky Same.
Naskytuje se mi otázka, co je vedlo k tomu, aby po r. 1953 změnili otáčení ručičky od spoda ? Móda, konkurence, byli první kteří to udělali, atd... ? Nevíš náhodou něco víc o tom ?
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Andy
aircooled cheerleader
Příspěvky: 3541
Registrován: 12 kvě 2004

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Andy »

Pridam sem svuj NOSovej tachac 1967 v MPH. Je na nem zajimavy ze smerovky ma nahore a dole jsou ty tri kontrolky pohromade (dobijeni, mazani a dalkovy). A co je jeste zajimavejsi, je to ze je do 80 mph, kdezto Milosakuv z roku 61 (6 let starsi) je do 90 mph.
IMG_2401.JPG
IMG_2401.JPG (63.11 KiB) Zobrazeno 10253 x

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3618
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Milosak_1 »

Andy píše:A co je jeste zajimavejsi, je to ze je do 80 mph, kdezto Milosakuv z roku 61 (6 let starsi) je do 90 mph.
Dovolím si opravu :
Můj tacháč to není - je Sama

Já s Typ4 a vintage moc dohromady nejde [-X
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Andy
aircooled cheerleader
Příspěvky: 3541
Registrován: 12 kvě 2004

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Andy »

No vidis, ja to taky popletl. Ty zase dekujes Samovy za pekny cteni, a on to zalozil OB :D

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2913
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od OB »

Andy píše:No vidis, ja to taky popletl. Ty zase dekujes Samovy za pekny cteni, a on to zalozil OB :D
To nevadí, berte to jako by to založil Sam. Stejně je to spřízněná duše pro stará VW, jako já. :D
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 13536
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Sam »

No, on ten australskej tachometr je taková libůstka. Běžné tachometry z dědka v MPH byly opravdu do 80ky. To jsem sem vložil tak nějak pro zpestření.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2913
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od OB »

Sam píše:No, on ten australskej tachometr je taková libůstka. Běžné tachometry z dědka v MPH byly opravdu do 80ky. To jsem sem vložil tak nějak pro zpestření.
A toto zpestření jsme potřebovali!!!
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8805
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od yahoďák »

paráda Ondro, dlouho jsem se chystal založit podobné tema, ale otálel jsem, protože v mé sbírce tachometrů zatím chybí podstatné kousky jako KdF a preclíkovské tachometry, tedy díky, žes je představil.
Mohu časem navázat s budíkama z mé sbírky, i když to jsou novější kousky? Ale pár zajímavostí se tam najde :wink:

a teď k některým zajímavým podnětům / otázkám co padly výše:
Sam píše:Mno, mne se ten tachometr vyse tedy moc nepozdava, prijde mi, ze to je jen takova znozectnost, kterak za velkou louzi ozivit KDF.
ten tachometr může být korektní: všechny Kdf 166 a část KdF 82 cca po roce 1943 již nebyly osazeny bakelitovou přístrojovkou shodnou s Kdf 60 ( s přepínačema a "velkým" tachometrem), nýbrž novějším typem plechové přístrojovky s tacho Veigel do 100 kmh o průměru 60mm.

dobrá otázka je i tohle:
Milosak_1 píše:Naskytuje se mi otázka, co je vedlo k tomu, aby po r. 1953 změnili otáčení ručičky od spoda ? Móda, konkurence, byli první kteří to udělali, atd... ? Nevíš náhodou něco víc o tom ?
myslím si, že to byla otázka dobového vývoje obecně - v předválečném období nebyl vyjímečný i směr otáčení ručičky proti směru hodinových ručiček, což později vymizelo. Důvod, proč došlo k "pootočení" celého ciferníku je myslím následující: jde o to, aby se ručička pohybovala co nejvíce v zorném poli řidiče ( t.j. v poloze kolmo nahoru) v rozsahu "běžných" rychlostí.... stačí porovnat jakou rychlost ukazuje ručička kolmo nahoru (my motorkáři říkáme "ztopořená" ručička :) ) na dědkovském tachometru a jakou na pozdějších. Oproti tomu u těch preclovských / KdF tachometrů se ideálně viditelné poloze jen blíží až při maximální rychlosti.
Obrázek

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2913
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od OB »

Yahoďáku, to jsi se nemusel vůbec ptát. Samozřejmě sem dej i fotografie novějších tachometrů. Když tak nad tím přemýšlím tak i 1303 je v dnešní době také vintage kategorie.
Kdyby se nám podařilo udělat ucelenou řadu tachometrů až do těch posledních, tak budu spokojený.
Yahod - sem s tím!
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4916
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od lišák »

Rok 1964. Bohužel nemám fotku i s rámečkem a tu po doplnění kontrolek pro mlhovky sem nechci dávat, protože to už není origo.
Obrázek
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 6167
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od udeeska »

tak jeste pro Sama foto palubky Kdf 82 Kubelwagen z muzea v Gmundu,rok bohuzel nevim...
Přílohy
DSC-0030.jpg
DSC-0030.jpg (93.02 KiB) Zobrazeno 10119 x
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2913
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od OB »

Ještě přidám fotografie tachometru KdF Typ 60, tedy válečný Brouk. Tento tachometr je z roku 1941.
Bild 1.jpg
Bild 1.jpg (73.93 KiB) Zobrazeno 10047 x
Bild 2.jpg
Bild 2.jpg (58.45 KiB) Zobrazeno 10047 x
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19475
Registrován: 02 led 2003

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Pětišroub »

5.43 - není to květen ´43?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
OB
Dr. Přípraveček
Příspěvky: 2913
Registrován: 14 kvě 2004
Bydliště: skoro Praha

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od OB »

Pětišroub píše:5.43 - není to květen ´43?
Ano máš pravdu ale tento nápis jak jsi si určitě všiml je napsaný barvou. Původní datum výroby tachometru je vždy, a to i u poválečných, vyraženo na zadní straně tachometru. Na tomto je vyraženo 12.41, to znamená prosinec 1941. Zřejmě došlo k opravě tachometru v květnu 1943 a proto je tam nápis 5.43. Alespoň se tak domnívám.
Bohužel nejsem vlastníkem tohoto tachometru, škoda, fotky jsem stáhnul na internetu.
Co přijde dál???

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19475
Registrován: 02 led 2003

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Pětišroub »

tak to pak ano..nevěděl jsem o vyraženém čísle. Jinak označování průmyslových výrobků a inventáře písmomalířsky bylo v té době velmi běžné..
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Ales-X
beznadějný žumpofil
Příspěvky: 975
Registrován: 18 čer 2008
Bydliště: Wild West
Kontaktovat uživatele:

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od Ales-X »

A z typ 60 K 10, který mě zaujmul natolik že jsem ho musel dostat i na hodinky.
prototip na papír:
Obrázek
a finální na folii:
Obrázek
inspirace:
Obrázek
... když by někdo měl zájem o ciferník, můžu poslat nákres v BMP a můžete si jej doupravit a vytisknout ;-)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8805
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: VINTAGE TACHOMETRY

Příspěvek od yahoďák »

Andy píše:Pridam sem svuj NOSovej tachac 1967 v MPH. Je na nem zajimavy ze smerovky ma nahore a dole jsou ty tri kontrolky pohromade (dobijeni, mazani a dalkovy).
Příloha IMG_2401.JPG je dlouhodobě nedostupná.
Hele Andy a není to náhodou tachometr do ponorky? Ty měly takovéhle uspořádání kontrolek.... i tak je na něm pořád zajímavý, že je NOS.

Od broučího se liší tím, že ten středový kroužek je zbarven spíš do hněda, kdežto broučí jsou stříbrno/šedé, ale především tím, že vývod pro náhon je vzadu kolmo na "obal", čili v ose tachometru, kdežto broučí ho má šikmo.
Samozřejmě je odlišné číslo dílu, začínající na 211 na rozdíl od broučích 111 a 113. Tímto oslím můstkem se dostávám k identifikačním údajům na tachometrech. Jak výše uvádí OB, je tam vyražen měsíc a rok výroby (až teprve mexické někde okolo osmdesátých let už měly datum jen tištěné), je tam výrobní číslo (většinou se liší jen poslední písmeno podle specifikace pro daný typ vozu) a konečně je tam údaj W xxx. To je koeficient, něco jako převodový poměr - jak víme, acvw tacho jsou poháněny přímo od kola, takže podstatnou roli hraje jeho průměr ... a W se měnilo podle změn velikostí ráfků , případně i pneu, jak šel čas.

A přidám něco ze svojí sbírky, začnu tedy ponorkovýma.
První kousek je stejného designu jako Andyho NOS:
VDO 120kmh, 1/64, 211957021F, W 0,496
IMG_1099.JPG
detail na stejné provedení kontrolek blinkrů:
IMG_1101.JPG
zadní strana:
IMG_1100.JPG
Druhý kousek je i s "kapličkou"
VDO 100kmh, 9/58, teile nr. nečitelný, W 0,48
IMG_1102.JPG
detail, všimněte si staršího provedení průhledné ručičky
IMG_1104.JPG
Detail na kontrolku blinkrů, starší provedení jí má také nahoře, ale jen jednu:
IMG_1105.JPG
a zadní strana:
IMG_1107.JPG
Obrázek

Odpovědět