Stránka 1 z 1

Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 03 pro 2011
od Sam
Dáme společnými silami dohromady období, kdy VW motnovalo své motory do hliníkových bloků ? Z doslechu vím, že to bylo jedno období za války a pak krátce po válce. Poválečné období je pro mne čitelnější a tak jsem dohledal, že poslední Alu blok byl na modelovém roku 1950, přesněji 19.1.1951 začalo VW montoval do magnesiových bloků.
V Alu blocích jsou na 100% i motory z roku 1949. Kdy se ale na hliník přešlo z magnésia ? A jak to bylo za války ?

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 04 pro 2011
od udeeska
Vim pouze o uvaze vyroby celokovoveho bloku(a prevodovky)z duvodu uspory lehkyh materialu,
ale studie ukazala zvetseni zatizeni o 50 kilogramu na zadni napravu a neni znamo jestli se vubec
nejaky blok vyrobil(prevodovka vsak ano).

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 04 pro 2011
od prak
celokovové jsou všechny
Mg - magnesium (hořčík) - patří mezi kovy alkalických zemin
Al - aluminium (hliník) - ostatní kovy
větší část periodické soustavy prvků jsou kovy i když jsou třeba rozpuštěné
např. hořčíku je plno v mořské vodě, tak z něj zkuste uplácat blok :wink:
železo je také kov a nejběžnéjší materiál z něj je ocel, což je ten materiál, který měl udeeska asi na mysli

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 04 pro 2011
od Sam
Když už jsme takto odbočili, tak je možno shrnout klady a zápory hliníkových bloků

+ Al. blok je houževnatější než magnesium a snese tedy větší namáhání. Ne nadarmo se ve vintage speed používalo hliníkových 25ps bloků na nejrůznější tuning. úpravy

+ Al. blok je odolnější než magnesium vůči oxidaci. Mg. bloky je třeba konzervovat (Cosmoline), bez ní blok za chvilku zcela zešedne a je
náchylný na tzv. "mor", kdy se magnésium začne rozpadat na bílý prášek. Často k vidění okolo spodních šroubů svírajícíh blok, případně v okolí výpustního víčka. Naproti tomu hliníkový blok i po letech má svůj charakteristický lesk.

- Al. blok je těžší než magnesiový.

Dočetl jsem se, že VW od hliníkových bloků v padesátých letech upustilo mimo jiné i díky pracnějšímu obrábění hliníkových bloků. Za stejný čas dokázaly frézy opracovat více magnesiových než hliníkových obrobků

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 04 pro 2011
od lišák
Dovolím si sem vložit odkaz na velice zajímavý článek, kde se můžete něco dozvědět o problematice výroby hliníkových bloků.
http://skoda-mb.prekladys.com/Nas%20rodinny%20podnik.zip

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 04 pro 2011
od VWenca
Tohle bude určitě vědět Okrasa a jak říká Sam, na vintage speed nejlepší volba je Al blok.

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 04 pro 2011
od Sam
lišák píše:Dovolím si sem vložit odkaz na velice zajímavý článek, kde se můžete něco dozvědět o problematice výroby hliníkových bloků.
http://skoda-mb.prekladys.com/Nas%20rodinny%20podnik.zip

Zajímavé počteníčko, Lišáku. Jen jedna věc mi nesedí a to hmotnost sériové třináctky od VW. Dle mého může mít kolem 90kg, rozhodně ne 130, to bych šacoval na T4 motor.

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 04 pro 2011
od lišák
Domníván se, že v tom článku porovnává motor 1,3 z Golfa II. To by tak asi odpovídalo době, kdy VW vstoupil do Škodovky.

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 05 pro 2011
od udeeska
prak píše:celokovové jsou všechny
Mg - magnesium (hořčík) - patří mezi kovy alkalických zemin
Al - aluminium (hliník) - ostatní kovy
větší část periodické soustavy prvků jsou kovy i když jsou třeba rozpuštěné
např. hořčíku je plno v mořské vodě, tak z něj zkuste uplácat blok :wink:
železo je také kov a nejběžnéjší materiál z něj je ocel, což je ten materiál, který měl udeeska asi na mysli

Ano,jsem se spatne vyjadril,diky za opravu.Studoval jsem jeste vcera vecer narychlo ve dvou knihach a nikde
zminka o AL blocich za valky,ale za to jsem objevil to co jsem prehledl a to,ze vyrobili motor o obsahu 1300cc
pro Kdf Wagen v roce 1944

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 20 led 2012
od aaany
Ahoj kolegové!
Když tu rozebíráte toto téma, mrkněte se prosím na následující 2 fotky. Je to půlka hliníkového bloku. Značeno ozubeným VW, číslo 7-075162. Myslel jsem si, že to je půlka válečného vodníka, ale s takovým mega číslem jsem se u válečné produkce zatím nesetkal... Najde se mezi námi nějaký erudovaný kolega?

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 20 led 2012
od yahoďák
nejsem erudovanej, ale to číslo může být OK.
7 je vodník a počet cifer se na 6 zvětšil v průběhu roku 1942.
Číslo tohoto bloku 075 162 ukazuje na konec roku 1944 (045 708 - 077 682)

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 20 led 2012
od okrasa
Sam píše:Dáme společnými silami dohromady období, kdy VW motnovalo své motory do hliníkových bloků ? Z doslechu vím, že to bylo jedno období za války a pak krátce po válce. Poválečné období je pro mne čitelnější a tak jsem dohledal, že poslední Alu blok byl na modelovém roku 1950, přesněji 19.1.1951 začalo VW montoval do magnesiových bloků.
V Alu blocích jsou na 100% i motory z roku 1949. Kdy se ale na hliník přešlo z magnésia ? A jak to bylo za války ?

Z mých záznamů alu bloky 1944-1951. myslím si že Magnessium se za války přestalo dělat z důvodu energeticky náročného lití. po válce kdy VW začalo zase vyvážet a zlepšila se ekonomická situace přešli opět na magnessium. můj názor je, že magnesium blok je lepší pevnostně nežli starý alu, navíc chemické složení alu VW bloku není stejné jako u alu bloku Porsche 356/ která jej použila poprvé v listopadu 1954 a používala jel beze změny do poloviny 70 tých let. negativum je samozřejmě zminěna oxidace magnesium bloku. já osobně bych Alu na tuning nepoužil,navic konstrukce výztuh uvnitř je nedostačujíci, proto moc rádi hoši od Porsche prešli na novy hořčíkový blok v r 1952 a nejlepší blok pak 1954 "30Ps" pro preA ,než si udělali vlastní konstrukci. je to vše samozřejmě můj názor, kerý jsem si utvořil po množství opravených Alu KDF blocích a hořčíkových pětadvacítek.

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 21 led 2012
od aaany
Díky yahoďáku!
Pro všechny: mám ještě jeden dotaz. Je trochu mimo vlákno, ale nechce se mi s tím plevelit diskuzní témata. Uměl by mi někdo z vás vyjmenovat všechny typy Kdf vozů a hlavně ta jejich kódová čísla? Teď tu padlo, že vodník je sedmička, kaďoch má dvojku. Jaké číslo měl Kommanderwagen, jaké první plavák a vůbec všechny káry Kdf od třicátých let do konec války? Poučil by mě někdo? Klidně i SZ... Díky

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Napsal: 10 bře 2017
od Sam
Tento týden mi přístál další zajímavý motor do sbírky. Jde o rok 47 a jako by z oka vypadl válečnému bloku z roku 44.
P1030462.JPG

Vlevo válečný rok 44, napravo pak poválka 47. Oba bloky jsou hliníkové a jako by si z oka vypadly

P1030463.JPG

Oproti válečnému je datum odlitku již ražené a je k dohledání na noze dynama

P1030464.JPG

Druhá polovina bloku má datum u čerpadla oleje

P1030465.JPG

Tento nálitek na levé polovině je shodný s válečným blokem. Později již byl nálitek menší aby nevadil řemenici.

P1030466.JPG

V bloku je ještě vyvrtán otvor na odvětrání prostoru spojky

P1030467.JPG

Na odlitku již ale chybí znak KDF a H v kroužku. Na omak je ale patrné, že tam loga jsou patrná, zřejmě jen byly zaškravané formy

P1030468.JPG

Pro porovnání loga na roku 44

P1030472.JPG

Pozůstatky značení válečných bloků. Zde již bez čísel.

P1030469.JPG

Ojnice ještě s KDF znakem

P1030470.JPG

Vačka s již hliníkovým kolem a zajímavým značením.