Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Pro majitele a příznivce klasických VW do roku výroby 1967. VW coby veterán, v původním, nebo dobově odpovídajícím stavu.
Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Sam »

Dáme společnými silami dohromady období, kdy VW motnovalo své motory do hliníkových bloků ? Z doslechu vím, že to bylo jedno období za války a pak krátce po válce. Poválečné období je pro mne čitelnější a tak jsem dohledal, že poslední Alu blok byl na modelovém roku 1950, přesněji 19.1.1951 začalo VW montoval do magnesiových bloků.
V Alu blocích jsou na 100% i motory z roku 1949. Kdy se ale na hliník přešlo z magnésia ? A jak to bylo za války ?
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od udeeska »

Vim pouze o uvaze vyroby celokovoveho bloku(a prevodovky)z duvodu uspory lehkyh materialu,
ale studie ukazala zvetseni zatizeni o 50 kilogramu na zadni napravu a neni znamo jestli se vubec
nejaky blok vyrobil(prevodovka vsak ano).
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od prak »

celokovové jsou všechny
Mg - magnesium (hořčík) - patří mezi kovy alkalických zemin
Al - aluminium (hliník) - ostatní kovy
větší část periodické soustavy prvků jsou kovy i když jsou třeba rozpuštěné
např. hořčíku je plno v mořské vodě, tak z něj zkuste uplácat blok :wink:
železo je také kov a nejběžnéjší materiál z něj je ocel, což je ten materiál, který měl udeeska asi na mysli
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Sam »

Když už jsme takto odbočili, tak je možno shrnout klady a zápory hliníkových bloků

+ Al. blok je houževnatější než magnesium a snese tedy větší namáhání. Ne nadarmo se ve vintage speed používalo hliníkových 25ps bloků na nejrůznější tuning. úpravy

+ Al. blok je odolnější než magnesium vůči oxidaci. Mg. bloky je třeba konzervovat (Cosmoline), bez ní blok za chvilku zcela zešedne a je
náchylný na tzv. "mor", kdy se magnésium začne rozpadat na bílý prášek. Často k vidění okolo spodních šroubů svírajícíh blok, případně v okolí výpustního víčka. Naproti tomu hliníkový blok i po letech má svůj charakteristický lesk.

- Al. blok je těžší než magnesiový.

Dočetl jsem se, že VW od hliníkových bloků v padesátých letech upustilo mimo jiné i díky pracnějšímu obrábění hliníkových bloků. Za stejný čas dokázaly frézy opracovat více magnesiových než hliníkových obrobků
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od lišák »

Dovolím si sem vložit odkaz na velice zajímavý článek, kde se můžete něco dozvědět o problematice výroby hliníkových bloků.
http://skoda-mb.prekladys.com/Nas%20rod ... podnik.zip
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
VWenca
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 488
Registrován: 19 bře 2005
Bydliště: Lounsko

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od VWenca »

Tohle bude určitě vědět Okrasa a jak říká Sam, na vintage speed nejlepší volba je Al blok.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Sam »

lišák píše:Dovolím si sem vložit odkaz na velice zajímavý článek, kde se můžete něco dozvědět o problematice výroby hliníkových bloků.
http://skoda-mb.prekladys.com/Nas%20rod ... podnik.zip
Zajímavé počteníčko, Lišáku. Jen jedna věc mi nesedí a to hmotnost sériové třináctky od VW. Dle mého může mít kolem 90kg, rozhodně ne 130, to bych šacoval na T4 motor.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
lišák
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5286
Registrován: 08 bře 2003
Bydliště: ResselStadt
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od lišák »

Domníván se, že v tom článku porovnává motor 1,3 z Golfa II. To by tak asi odpovídalo době, kdy VW vstoupil do Škodovky.
Každý celek se skládá z detailů.

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od udeeska »

prak píše:celokovové jsou všechny
Mg - magnesium (hořčík) - patří mezi kovy alkalických zemin
Al - aluminium (hliník) - ostatní kovy
větší část periodické soustavy prvků jsou kovy i když jsou třeba rozpuštěné
např. hořčíku je plno v mořské vodě, tak z něj zkuste uplácat blok :wink:
železo je také kov a nejběžnéjší materiál z něj je ocel, což je ten materiál, který měl udeeska asi na mysli
Ano,jsem se spatne vyjadril,diky za opravu.Studoval jsem jeste vcera vecer narychlo ve dvou knihach a nikde
zminka o AL blocich za valky,ale za to jsem objevil to co jsem prehledl a to,ze vyrobili motor o obsahu 1300cc
pro Kdf Wagen v roce 1944
Vwase nocni sichta...

aaany
Příspěvky: 17
Registrován: 20 bře 2009

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od aaany »

Ahoj kolegové!
Když tu rozebíráte toto téma, mrkněte se prosím na následující 2 fotky. Je to půlka hliníkového bloku. Značeno ozubeným VW, číslo 7-075162. Myslel jsem si, že to je půlka válečného vodníka, ale s takovým mega číslem jsem se u válečné produkce zatím nesetkal... Najde se mezi námi nějaký erudovaný kolega?
Přílohy
11.JPG
12.jpg

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od yahoďák »

nejsem erudovanej, ale to číslo může být OK.
7 je vodník a počet cifer se na 6 zvětšil v průběhu roku 1942.
Číslo tohoto bloku 075 162 ukazuje na konec roku 1944 (045 708 - 077 682)
Obrázek

Uživatelský avatar
okrasa
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 495
Registrován: 20 úno 2005
Bydliště: Teplice

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od okrasa »

Sam píše:Dáme společnými silami dohromady období, kdy VW motnovalo své motory do hliníkových bloků ? Z doslechu vím, že to bylo jedno období za války a pak krátce po válce. Poválečné období je pro mne čitelnější a tak jsem dohledal, že poslední Alu blok byl na modelovém roku 1950, přesněji 19.1.1951 začalo VW montoval do magnesiových bloků.
V Alu blocích jsou na 100% i motory z roku 1949. Kdy se ale na hliník přešlo z magnésia ? A jak to bylo za války ?
Z mých záznamů alu bloky 1944-1951. myslím si že Magnessium se za války přestalo dělat z důvodu energeticky náročného lití. po válce kdy VW začalo zase vyvážet a zlepšila se ekonomická situace přešli opět na magnessium. můj názor je, že magnesium blok je lepší pevnostně nežli starý alu, navíc chemické složení alu VW bloku není stejné jako u alu bloku Porsche 356/ která jej použila poprvé v listopadu 1954 a používala jel beze změny do poloviny 70 tých let. negativum je samozřejmě zminěna oxidace magnesium bloku. já osobně bych Alu na tuning nepoužil,navic konstrukce výztuh uvnitř je nedostačujíci, proto moc rádi hoši od Porsche prešli na novy hořčíkový blok v r 1952 a nejlepší blok pak 1954 "30Ps" pro preA ,než si udělali vlastní konstrukci. je to vše samozřejmě můj názor, kerý jsem si utvořil po množství opravených Alu KDF blocích a hořčíkových pětadvacítek.
engine specialist

aaany
Příspěvky: 17
Registrován: 20 bře 2009

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od aaany »

Díky yahoďáku!
Pro všechny: mám ještě jeden dotaz. Je trochu mimo vlákno, ale nechce se mi s tím plevelit diskuzní témata. Uměl by mi někdo z vás vyjmenovat všechny typy Kdf vozů a hlavně ta jejich kódová čísla? Teď tu padlo, že vodník je sedmička, kaďoch má dvojku. Jaké číslo měl Kommanderwagen, jaké první plavák a vůbec všechny káry Kdf od třicátých let do konec války? Poučil by mě někdo? Klidně i SZ... Díky

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Sam »

Tento týden mi přístál další zajímavý motor do sbírky. Jde o rok 47 a jako by z oka vypadl válečnému bloku z roku 44.
P1030462.JPG
Vlevo válečný rok 44, napravo pak poválka 47. Oba bloky jsou hliníkové a jako by si z oka vypadly
P1030463.JPG
Oproti válečnému je datum odlitku již ražené a je k dohledání na noze dynama
P1030464.JPG
Druhá polovina bloku má datum u čerpadla oleje
P1030465.JPG
Tento nálitek na levé polovině je shodný s válečným blokem. Později již byl nálitek menší aby nevadil řemenici.
P1030466.JPG
V bloku je ještě vyvrtán otvor na odvětrání prostoru spojky
P1030467.JPG
Na odlitku již ale chybí znak KDF a H v kroužku. Na omak je ale patrné, že tam loga jsou patrná, zřejmě jen byly zaškravané formy
P1030468.JPG
Pro porovnání loga na roku 44
P1030472.JPG
Pozůstatky značení válečných bloků. Zde již bez čísel.
P1030469.JPG
Ojnice ještě s KDF znakem
P1030470.JPG
Vačka s již hliníkovým kolem a zajímavým značením.
Přílohy
P1030471.JPG
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Sam »

Při posledních hovorech z Kladna došlo na drobný spor, kdy Praha tvrdila, že hlinikový blok motoru je o deset kilo těžší než magnésiový.Kladnu se to nezdálo ani po slevení na 8kg a tam musel tento spor rozhodnout až certifikované měřidlo na vážení prasnic a jiného masného tovaru.

Zde je výsledek. Hliníkový blok je o 5kg těžší než magnésiový, tedy cca o jednu třetinu své váhy. Kladnu se tedy tímto Praha omlouvá za uvedení v omyl. :D

Konec hlášení.
vyvěšené půlky leta páně 1953
vyvěšené půlky leta páně 1953
a zde půlky z let 1948
a zde půlky z let 1948
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Samba
inzertní poeta
Příspěvky: 6111
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Kladno

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Samba »

Omluvy netřeba a ses sikula..i pět kilo mě přijde dost, ale zas dobrý numero..pak tedy tak tedy po stopách aluminia nejen v okolí Humpolca..

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od lope »

Kdyby ten hořčíkovej umyl, tak to bude víc. Ale jestli to hrálo roli pro vyvážení auta... Spíš byla lidovější cena.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Sam »

Magnesium se lepe obrabi ale zase tolik nevydrzi jako aluminium.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od lope »

Asi jo, akorát prý je obrábění nebezpečné kvůli možnosti požáru.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Hliníkové bloky motoru VW 24/25/30 PS

Příspěvek od Sam »

lope píše:
22 pro 2023
Asi jo, akorát prý je obrábění nebezpečné kvůli možnosti požáru.
Tak neni dobre u toho vykurovat. S tim souhlasim.
Magnesium je dobre na takovou tu domaci pyrotechniku. Osobne jsem vsechny spony z obrabeni bloku spalil. V zajmu studia, samozrejme :D
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Odpovědět