Stránka 1 z 1

Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 09 kvě 2011
od lope
Jde mi o hlavy s kulatými sokly hřídele vahadel. Půjčím si názornou fotku z vlákna Evžen 1964:
Obrázek

Dlouhé šrouby hřídele patrně umožňují expanzi materiálu hlavy podél jejich délky, čímž se vůle ventilů po ohřátí zmeší. Teplotní roztažnost hliníku je asi dvojnásobná proti oceli. (musím přiznat, že princip změny vůle pomocí šroubů mi není moc jasný - to se hřídel opírá jenom o šrouby a k hlavě má vůli?)

Jelikož jsem těmito hlavami také postižen, chci se zeptat na možnosti změny šroubů, protože kromě jediné výhody

1. údajně (VW Werk) menší hlučnost po ohřátí (zmenšení vůle)

mají několik nevýhod:

1. nebezpečné pro ventily - vůle může úplně zmizet při nesprávném nastavení
2. šrouby se ze závitu uvolňují (nejspíš kvůli vyšší teplotě závitu)
3. šrouby mohou prasknout
4. šrouby časem "vyklepou" průchod do komory ventilů a začne tudy unikat olej.

Poslední 3 nevýhody jsem vyčetl v knize T. Wilson: How to Rebuild Your Volkswagen air-Cooled Engine. Tatáž kniha uvádí 2 možnosti nápravy: zašroubovat krátké šrouby přímo do kulatých soklů - prý nespolehlivé. Nebo nalisovat spec. šroub s hlavou zvenčí. Má s tím někdo zkušenosti?

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 09 kvě 2011
od Sam
Moc tve otazce nerozumim, ale svorniky, ktere drzi upinaci kostky hridele vahadel nemaji zadny vliv na vymezeni ventilovych vuli. Jde ciste o konstrukcni reseni rozvodu.

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 09 kvě 2011
od lope
No mně to taky není moc jasný. V německých knihách tohle anomální chování vůle vysvětlují dlouhými šrouby. Předpokládám, že po konverzi na krátké se i chování vůle otočí.

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 09 kvě 2011
od evinsen
někde mám o těchto hlavách překlad z manuálu.co si z toho pamatuju jistě je vůle ventilů které byly abnormální.a že se to neujalo pro technické potíže a vrátily se zpátky ke klasice.pokusím se to večer dohledat.ale o předělávání těchto hlav jsem neslyšel.za prvé není jich moc a za druhé schůdnější bylo použití jiných hlav.

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 09 kvě 2011
od Sam
Zajimave.
Kdyz se na ty hlavy tak koukam, tak problem musel byt v tom, ze se po ohrati "povolilo" uchyceni kostek a cela hridel mela moznost volne tancovat. Zmena ventilovych vuli byl jen dusledek. V kazdem pripade bych tyto hlavy do vozu nechtel ani zadarmo.

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 09 kvě 2011
od lišák
Na starém flatu je svazarmovský manuál a tato stránka se této problematice věnuje.
Obrázek

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 09 kvě 2011
od lope
Ano, vůle se s ohřátím zmenšovaly, takže u výfuku se měly dávat až 0.3 mm. A stejně toto řešení hlav brzy opustili.

Souvisí s tím historie "nálepka na sahaře". Po návratu ke krátkým šroubům dávali na saharu napravo od dynama samolepku s obrázkem ventilu a označením vůle. Asi 0.1 mm. Na mém Austauschmotoru ta nálepka je, jenže ji kdysi nejspíš nějaký horlivý německý mechanik téměř seškrábal, asi když zjsitil, že hlava má kulaté sokly. Tak mě napadá, jestli tu konverzi na krátké šrouby později nedělali už Němci. Pak by ta nálepka dávala smysl. Musím vlízt pod auto a zkontrolovat to. Na tom motoru jsme vždycky seřizovali na 0.1 mm a má najeto cca 120 000km.

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 12 kvě 2011
od lope
Tak jsem obhlídnul nebo spíš ohmatal hlavy na svém motoru. Jsou předělané od začátku na krátké šrouby. Z toho vyplývá, že

1. na krátké šrouby je předělával i VW Werk (resp. podnik, který pro ně repasoval motory)

2. divné chování vůle je opravdu způsobené těmi dlouhými šrouby (vzhledem k předpisu 0.1mm pro můj motor) - rozhodující tedy nejsou kulaté sokly, ale přítomnost dlouhých šroubů, neboli svorníků, jak správně píše Sam.

Hned jsem si myslel, že by drahé odlitky nedávali do šrotu. Na druhou stranu je VW vidělo jako natolik velký problém, že je sami předělávali.

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 16 kvě 2011
od Sam
Zajímavé. Bylo by možné foto úpravy ?

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 17 kvě 2011
od lope
Bohužel ne, motor je v autě a jde to spíš nahmatat než vidět. Žádná hlava šroubu ze dna ventilové komory ale nekouká, je tam jenom malý hrbol. Takže asi použili spec. svorníky s větším průměrem závitu. U ventilů to vypadá normálně, ale hřídel jsem nesundával.

Existenci upravených hlav "na výměnu" (teda asi originál z VW) zmiňují i svazarmovci v tom manuálu. Z jakého je roku?

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 12 lis 2012
od lišák
Podařilo se sehnat šrouby pro úpravu hlav. Tak až opravdu nebudu mít co dělat, můžu ty dlouhé šrouby nahradit.
Obrázek

Re: Hlavy s "kulatými sokly"

Napsal: 04 zář 2013
od lišák