Hlavy s "kulatými sokly"
Hlavy s "kulatými sokly"
Jde mi o hlavy s kulatými sokly hřídele vahadel. Půjčím si názornou fotku z vlákna Evžen 1964:
Dlouhé šrouby hřídele patrně umožňují expanzi materiálu hlavy podél jejich délky, čímž se vůle ventilů po ohřátí zmeší. Teplotní roztažnost hliníku je asi dvojnásobná proti oceli. (musím přiznat, že princip změny vůle pomocí šroubů mi není moc jasný - to se hřídel opírá jenom o šrouby a k hlavě má vůli?)
Jelikož jsem těmito hlavami také postižen, chci se zeptat na možnosti změny šroubů, protože kromě jediné výhody
1. údajně (VW Werk) menší hlučnost po ohřátí (zmenšení vůle)
mají několik nevýhod:
1. nebezpečné pro ventily - vůle může úplně zmizet při nesprávném nastavení
2. šrouby se ze závitu uvolňují (nejspíš kvůli vyšší teplotě závitu)
3. šrouby mohou prasknout
4. šrouby časem "vyklepou" průchod do komory ventilů a začne tudy unikat olej.
Poslední 3 nevýhody jsem vyčetl v knize T. Wilson: How to Rebuild Your Volkswagen air-Cooled Engine. Tatáž kniha uvádí 2 možnosti nápravy: zašroubovat krátké šrouby přímo do kulatých soklů - prý nespolehlivé. Nebo nalisovat spec. šroub s hlavou zvenčí. Má s tím někdo zkušenosti?
Dlouhé šrouby hřídele patrně umožňují expanzi materiálu hlavy podél jejich délky, čímž se vůle ventilů po ohřátí zmeší. Teplotní roztažnost hliníku je asi dvojnásobná proti oceli. (musím přiznat, že princip změny vůle pomocí šroubů mi není moc jasný - to se hřídel opírá jenom o šrouby a k hlavě má vůli?)
Jelikož jsem těmito hlavami také postižen, chci se zeptat na možnosti změny šroubů, protože kromě jediné výhody
1. údajně (VW Werk) menší hlučnost po ohřátí (zmenšení vůle)
mají několik nevýhod:
1. nebezpečné pro ventily - vůle může úplně zmizet při nesprávném nastavení
2. šrouby se ze závitu uvolňují (nejspíš kvůli vyšší teplotě závitu)
3. šrouby mohou prasknout
4. šrouby časem "vyklepou" průchod do komory ventilů a začne tudy unikat olej.
Poslední 3 nevýhody jsem vyčetl v knize T. Wilson: How to Rebuild Your Volkswagen air-Cooled Engine. Tatáž kniha uvádí 2 možnosti nápravy: zašroubovat krátké šrouby přímo do kulatých soklů - prý nespolehlivé. Nebo nalisovat spec. šroub s hlavou zvenčí. Má s tím někdo zkušenosti?
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15179
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Moc tve otazce nerozumim, ale svorniky, ktere drzi upinaci kostky hridele vahadel nemaji zadny vliv na vymezeni ventilovych vuli. Jde ciste o konstrukcni reseni rozvodu.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
No mně to taky není moc jasný. V německých knihách tohle anomální chování vůle vysvětlují dlouhými šrouby. Předpokládám, že po konverzi na krátké se i chování vůle otočí.
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
někde mám o těchto hlavách překlad z manuálu.co si z toho pamatuju jistě je vůle ventilů které byly abnormální.a že se to neujalo pro technické potíže a vrátily se zpátky ke klasice.pokusím se to večer dohledat.ale o předělávání těchto hlav jsem neslyšel.za prvé není jich moc a za druhé schůdnější bylo použití jiných hlav.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15179
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Zajimave.
Kdyz se na ty hlavy tak koukam, tak problem musel byt v tom, ze se po ohrati "povolilo" uchyceni kostek a cela hridel mela moznost volne tancovat. Zmena ventilovych vuli byl jen dusledek. V kazdem pripade bych tyto hlavy do vozu nechtel ani zadarmo.
Kdyz se na ty hlavy tak koukam, tak problem musel byt v tom, ze se po ohrati "povolilo" uchyceni kostek a cela hridel mela moznost volne tancovat. Zmena ventilovych vuli byl jen dusledek. V kazdem pripade bych tyto hlavy do vozu nechtel ani zadarmo.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Na starém flatu je svazarmovský manuál a tato stránka se této problematice věnuje.
Každý celek se skládá z detailů.
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Ano, vůle se s ohřátím zmenšovaly, takže u výfuku se měly dávat až 0.3 mm. A stejně toto řešení hlav brzy opustili.
Souvisí s tím historie "nálepka na sahaře". Po návratu ke krátkým šroubům dávali na saharu napravo od dynama samolepku s obrázkem ventilu a označením vůle. Asi 0.1 mm. Na mém Austauschmotoru ta nálepka je, jenže ji kdysi nejspíš nějaký horlivý německý mechanik téměř seškrábal, asi když zjsitil, že hlava má kulaté sokly. Tak mě napadá, jestli tu konverzi na krátké šrouby později nedělali už Němci. Pak by ta nálepka dávala smysl. Musím vlízt pod auto a zkontrolovat to. Na tom motoru jsme vždycky seřizovali na 0.1 mm a má najeto cca 120 000km.
Souvisí s tím historie "nálepka na sahaře". Po návratu ke krátkým šroubům dávali na saharu napravo od dynama samolepku s obrázkem ventilu a označením vůle. Asi 0.1 mm. Na mém Austauschmotoru ta nálepka je, jenže ji kdysi nejspíš nějaký horlivý německý mechanik téměř seškrábal, asi když zjsitil, že hlava má kulaté sokly. Tak mě napadá, jestli tu konverzi na krátké šrouby později nedělali už Němci. Pak by ta nálepka dávala smysl. Musím vlízt pod auto a zkontrolovat to. Na tom motoru jsme vždycky seřizovali na 0.1 mm a má najeto cca 120 000km.
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Tak jsem obhlídnul nebo spíš ohmatal hlavy na svém motoru. Jsou předělané od začátku na krátké šrouby. Z toho vyplývá, že
1. na krátké šrouby je předělával i VW Werk (resp. podnik, který pro ně repasoval motory)
2. divné chování vůle je opravdu způsobené těmi dlouhými šrouby (vzhledem k předpisu 0.1mm pro můj motor) - rozhodující tedy nejsou kulaté sokly, ale přítomnost dlouhých šroubů, neboli svorníků, jak správně píše Sam.
Hned jsem si myslel, že by drahé odlitky nedávali do šrotu. Na druhou stranu je VW vidělo jako natolik velký problém, že je sami předělávali.
1. na krátké šrouby je předělával i VW Werk (resp. podnik, který pro ně repasoval motory)
2. divné chování vůle je opravdu způsobené těmi dlouhými šrouby (vzhledem k předpisu 0.1mm pro můj motor) - rozhodující tedy nejsou kulaté sokly, ale přítomnost dlouhých šroubů, neboli svorníků, jak správně píše Sam.
Hned jsem si myslel, že by drahé odlitky nedávali do šrotu. Na druhou stranu je VW vidělo jako natolik velký problém, že je sami předělávali.
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15179
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Zajímavé. Bylo by možné foto úpravy ?
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Bohužel ne, motor je v autě a jde to spíš nahmatat než vidět. Žádná hlava šroubu ze dna ventilové komory ale nekouká, je tam jenom malý hrbol. Takže asi použili spec. svorníky s větším průměrem závitu. U ventilů to vypadá normálně, ale hřídel jsem nesundával.
Existenci upravených hlav "na výměnu" (teda asi originál z VW) zmiňují i svazarmovci v tom manuálu. Z jakého je roku?
Existenci upravených hlav "na výměnu" (teda asi originál z VW) zmiňují i svazarmovci v tom manuálu. Z jakého je roku?
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Podařilo se sehnat šrouby pro úpravu hlav. Tak až opravdu nebudu mít co dělat, můžu ty dlouhé šrouby nahradit.
Každý celek se skládá z detailů.
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlavy s "kulatými sokly"
Každý celek se skládá z detailů.