Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Pro majitele a příznivce klasických VW do roku výroby 1967. VW coby veterán, v původním, nebo dobově odpovídajícím stavu.

Vyměním si příště svislé a vodorovné čepy sám

Ano, bez problémů. Už vím jak na to
8
40%
Fuj, no to je očistec. Raději to přenechám na odborné dílně
7
35%
....Kašlu na to všecko, budu jezdit s vyklochtanými čepy. (Tzv. agro varianta)
5
25%
 
Celkem hlasů: 20

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Sam »

Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy
Aneb návod krok za krokem i pro úplné idioty.


Žijem v uspěchané době, není čas dívat se nalevo či napravo, natož číst nějaké sáhodlouhé texty. Proto jsem se rozhodl formou "zábavného" fotonávodu zdokumentovat výměnu svislých a vodorovných čepů ( king pin & link pin) na starých nápravých u VW které se montovaly až někdy do roku 1967.

Co budeme pořebovat:
Dílenský lis
Stavitelný výstružník s vodícím čepem, 18.00mm
mikrobrusku
3x šroub M10x70
brusný papír
barvy a laky dle uvážení každého jedince.
vazelínu

Obrázek
Demontáž pouzder vodorovných čepů je možné vymlátit kladivem, čistější je ale použít dílenského lisu.

Obrázek
Po odstranění obou pouzder je možné vylisovat svislý čep. Zde již kladivo nepomůže. I kdyby jste do toho řezali jak hluchý, čep nepovolí.

Obrázek
Důkaz místo slibů. Čep povolí při síle 5-6kN (5-6tun). Ne nadarmo oficiální dílenská přiručka radí naložit na 24hodin celý vehement do horké olejové lázně.

Obrázek
Po demontáži svislého čepu se stejným způsobem vylisují stará pouzdra.
Zde již rozebráno do prvočinitelů.

Obrázek
Dosedací plochy mezi těhlicí a třmenem těhlice je dobré zabrousit. Pokud máte vybavení, ideální je srovnat je strojově. V nouzi postačí i brusná kostka a smirkový papír.


Obrázek
Vlevo afrermarket svislý čep vpravo originál.

Obrázek
Protože se mi zdál mazací žlábek na afermarket čepu moc mělký, povolal jsem na pomoc mikrobrusku.

Obrázek
čepy po úpravě.

Obrázek
Po laku a v přípravné fázi skládání zpět.

Obrázek
Nejdříve nalisujeme pouzdra svislých čepů. Ideálně zevnitř ven. Doporučuji pouzdra před lisováním namazat vazelínou

Obrázek
Ale je to vlastně jedno, klidně můžeme i obráceně.

Obrázek
do pouzdra vyřízneme mikrobruskou drážku pro osazení krytu distanční podložky

Obrázek
Třeba takto...

Obrázek
Vše je OK, pasuje.

Obrázek
Následuje vystružení pouzder na přesný rozměr. Z jasných důvodů se dodávají pouzdra neopracovaná. Teprve výstružník zajistí jejich souosost a přesný rozměr k danému čepu. Mne se osvědčil ruční stavitelný výstružník s vodícím čepem. Čep je vidět v pouzdru které je blíže čelistem svěráku.
V žádném případě nestružte pouzdra mimo třmen nebo ručním výstružníkem bez vodícího čepu. Nikdy se nestrefíte. (tedy pokud to děláte ručne a ne upnuté na mašině)

Obrázek
Doporučuji začít s menším průmerem a postupně přidávat až půjde čep ztuha do pouzdra. Pak již na nože výstružníku nešaháme a jen několikrát protočíme výstružníkem.

Obrázek
Správě vystužené pouzdro se pozná tak, že namazaný čep se v pouzdru udrží a nepropadne. Na druhou stranu jde ale suvně ven.

Obrázek
Správnou souosost zjistíme přesunutím čepu do druhého pouzdra. Musí to jít lehce a bez sebemenšího odporu.

Obrázek
K instalace distančního kroužku na těhlici se mi osvědčily tři dlouhé šrouby na místo těch, které drží brzdový štít.
Slabší povahy mohou těhlici zespodu zajistit matkou, není to ale třeba, tlak není velký a závit šroubů lisování v pohodě podrží.

Obrázek
Finito.

Obrázek
Zde skladba podložek svislého čepu vymezující axiální vůli. Staré kovové podložky bývají mnohdy vydřené a tak nezbývá než vyrobit nové tak, aby axiální vůle byla nulová. Protože jsem byl ale lenoch líná, pouze jsem podložky zalapoval a vzniklou axiální vůli vyřešil instalací jedné podložky vodorovného čepu. Po menší úpravě a broušení krásně padla do víčka.
Doporučuji plastové podložky dodávané se svislým čepem vyhodit a použít místo nich původní pertinaxové. Jsou o poznání kvalitnější. Navíc bývají tlustší a je možné na nich broušením nahnat požadovanou axiální vůli.

Obrázek
osazeno, složeno

Obrázek
K lisování svislého čepu (předem dobře namazat) je možno použít starý čep a buď kladivem nebo pod lisem dostat čep na své místo.

Obrázek
Po instalaci. Na obou stanách by měl být čep stejně hluboko vůči hraně pouzdra.

Obrázek
Osazení pouzder vodorovných čepů. Mazací otvor směřuje k mazacímu otvoru svislého čepu

Obrázek
Pod lisem či kladivem. Obojí je možné.

Obrázek
Finito.

Obrázek
Skladba vodorovného čepu.

Obrázek
A máme hotovo.

Obrázek
Tedy vlastně ne. Ještě je třeba osadit mazničky. Zde doporučuji závit máznout teflonovou pastou. Bývá mnohdy v žalostném stavu a vazelína může tudy utíkat ven.

Tak a teď je to opravdu všechno. Výpočet vymezovacích podložek vodorovných čepů pro správné nastavení geometrie a osazení na ramena někdy příště.

Máte-li nějaké postřehy, rady či ftipné historky z natáčení. Sem s nimi.
Naposledy upravil(a) Sam dne 08 črc 2010, celkem upraveno 2 x.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Kůča
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 2660
Registrován: 05 úno 2010
Bydliště: Teplice

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Kůča »

Ty jsi kluk šikovná,alespoň ostatní víme kam to můžem poslat na repas. :D
Až mě za to doma vyhoděj,tak budu kempovat celoročně.

Uživatelský avatar
Leer
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1668
Registrován: 03 led 2003
Bydliště: v březnu je nejkrásnější Vídeň

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Leer »

krásná práce, kdysi jsem to absolvoval u svého oválka, ale tak pěkně jako ty bych to nepopsal :twisted:
Veteran car club Česká lípa - www.vcc-ceskalipa.cz

Uživatelský avatar
Proky
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 484
Registrován: 08 lis 2009
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Proky »

=D> máš to hezký, beru možnost nechám to odborníkovi, tak kdy to mám vymontovat a poslat ti to :D
Bubu Oval (1955)

Uživatelský avatar
threeseven
náhodný kreativec
Příspěvky: 2548
Registrován: 13 led 2003
Bydliště: Za Vídrholcem doprava a ještě kousek
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od threeseven »

:shock:
Tohle kdybych věděl před deseti léty, tak se dnes neznáme. Tohle je ofiko postup, jak to dělali v servisech? Nic sis nepřidal?
I don´t want to start any blasphemous rumours but I think that God has sick sense of humor
and when I die I expect to find him laughing...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Sam »

V podstatě jen kopíruji již vymyšlené. Na stružení pouzder svislých čepů se jen používal o něco sofistikovanější nástroj s dvojitým vodícím čepem.
MATRA 224.

Jo a v servisu se neje**i s afermarketem a vymezovací podložky různých tlouštěk měli pěkně připravené v šuplíčcích.
Přílohy
224.jpg
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od lope »

Parádní návod! =D> Já hlasuji pro "samovýměnu" po tom, co mi to zmršil jeden "odborník", známý restaurátor VW, viz http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 512&start=" onclick="window.open(this.href);return false;

Jenom ten výstružník, kde se takové hračky prodávají a na kolik přijde?
Jsou nějaké zkušenosti, kolik lisování těhlice vydrží? Moje zprzněné to mají za sebou 2-krát. Upozorňuji, že nová se nedá sehnat, pokud vím.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Sam »

Vystruznik jsem kupoval od dodavatele Narexu. Neni zrovna levny, s pouzdrem vyjde na 3tis.
Lisovani tehlice nijak zasadne neponici, to spis neodborna manipulace a provoz nenamazanych cepu.
Nejhorsi, co se ti muze stat je, ze vnitrni prumer pro svisly cep na tehlici bude mit ovalitu a cep v nem nebude drzet (nejcasteji ve spodni casti). Vse ostatni bezi v pouzdrech ktere se stejne vymenuji.

Ano, nove tehlice se neprodavaji, pouze CB Performance dela snizene tehlice (viz Ovalisimuv zelenej oval)
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od lope »

Ještě mě napadlo, že jsem zapomněl zkontrolovat ty mazací drážky (Febi) a správné natočení otvorů ve vodorovných pouzdrech. Kolem svislých čepů mi teď při mazání neteče vazelína tolik jako u starých, přestože vůli mají větší. Moje podezření na možný rozsah fušeřiny se tím poněkud zvětšuje. Holt jsem se spolehnul na odborníka a přestal myslet. To je to nejhorší.

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od maxmax »

V rámci kolektivu už bys měl prásknout kdo to dělal!
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od lope »

No mám s tím trochu problém, protože jsem to "nereklamoval". Ale nakonec neměl důvod to naslibovat a pak zfušovat, tak aspoň iniciály: P.E.

(pokud by se některý restaurátor se stejnými iniciálami cítil poškozen, napíšu celé jméno)

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Pětišroub »

takže do budoucna pouze těhlice se sníženým čepem a přizvednout to na seriovou výšku pomocí štelovacího korpusu?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Sam »

Pětišroub píše:takže do budoucna pouze těhlice se sníženým čepem a přizvednout to na seriovou výšku pomocí štelovacího korpusu?
Ale kdepak. Zakoupit sobě NOSovku těhlice, případně nasávat průběžně staré těhlice a repasovat ty zdravé.
Pro majitele post 67+ vozů to vypadá jako sci-fi, ale dědkovci, oválovci, preclaři a nedejbože kaďouráci vědí své. Je to totiž jejich denní chléb u libovolného dílu.

ad lynčování někoho kdo repasi prováděl bych nechal buď do jiného topiku, zde jsme ve FAQ, nebo až po důkladné rozborce a přesném oměření a identifikaci problému aby to mělo pro ostatní nějaký technický užitek.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Pětišroub »

Jasně..já to jen beru z pohledu někoho, kdo nemá trpělivost na NOS díly a nechce se pořád hrabat ve šmíru.. tzn. jediná varianta z nových dílůů..jako idea pro budoucí generace, dokud CB nebo jinej výrobce nezačne dělat těhlice se sériovou výškou, protože i ta mánie podkopnutých dědků jednou skončí. Snad to na dědkovi nemám šišatý .-)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Sam »

I šišaté těhlice se dají řešit a to tzv. oversized King pin, tedy svislými čepy větší velikosti, např. 18.20mm.
Jen je třeba do seznamu nářadí připsat soustruh a stojanovou vrtačku. Takže není důvod k panice. :wink:
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Leer
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1668
Registrován: 03 led 2003
Bydliště: v březnu je nejkrásnější Vídeň

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Leer »

Sam vyřeší vše :) ...jojo pane kolego jediná cesta je sutečně NOS, jinak to nikdy nebude tak jak má :(
Veteran car club Česká lípa - www.vcc-ceskalipa.cz

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Sam »

Tak popojedem

Demotnáž starého náboje jsem z jistých důvodů nefotil. Ruce a vůbec vše máte díky své pečlivosti s častým mazáním čepů od vazelíny a kladivem se snažíte vymlátit staré vodorovné čepy. Někdy to jde hladce, někdy ne. Každopádně na focení není nejmenší nálada.

Po důkladném očištění ramen přichází fáze měření a počítání vymezaovacích podložek pro správnou geometrii přední pápravy.

Obrázek
Na oměření se mi osvědčil plocháč uchycený šroubem za oko spodního ramene. Posuvnou měrkou pak lehce změříte odskok horního oka ramene. Zde 8.9mm.

Obrázek
Chytrá tabulka nám napoví správnou konfiguraci podložek. Najdeme si odskok (9mm), tj 7,3,3,7 podložek na bodech A,B,C,D

Obrázek
Pro názornost ještě nákres s vyznačenými body A,B,C,D

Obrázek
Máme-li modernější ramena s vybráním, můžeme osadit ještě gumový Okroužek a ochranné misky tak, aby zářez na misce zapadl do vodorovné spáry pro zajištění vodorovného čepu na rameni.

Pokud máte na jedné straně kombinaci moderního a starého ramene (jako se to stalo mne a bylo mi líto toho nevyužít), je možno osadit ochrannou misku jen jednu. V tomto případě miska nahrazuje 2 podložky, takže má konfigurace je 7,3,1+miska,7 (A,B,C,D)

Obrázek
Zbývá osadit pojistné šrouby (10x40) a stranovým klíčem 15 vodorovné čepy dotáhnout. Šrouby pak stačí zajistit matkou.
Olala... a to je vše...
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od maxmax »

Jak prosté,milý Watsóne! :D
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od lope »

Ještě k demontáži "sestavy" z auta. Odpojovat brzdovou hadici není třeba. Čepy se z ramen nemusejí vytloukat kladivem (i když jsem to taky dělal). Stačí spodní rameno trochu přizvednout heverem - přestane to být našponované a čepy jdou vyndat prakticky holýma rukama.

Po opravě důrazně doporučuji schovat si staré podložky (nová sada je strašně drahá). Zdá se mi totiž, že podložky se opotřebovávají rychleji než samotné čepy, tzn. radiální vůle je stále přijatelná, zatímco čepy už jsou na dorazu seřizování axiální vůle. Potom stačí přidat podložky. Myslím, že to dovolují i oficiální návody.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Fotonávod: Výměna svislých a vodorovných čepů přední nápravy

Příspěvek od Sam »

Dneska jsem si dal repete s cepy made in Brazil (Jasko jine nemel) a musim odvolat veskere nadavky ktere jsem v dilne vypustil nad cepy Bilstein. Takovy ausus jsem jiz dlouho nevidel. Vnitrzni mazaci drazka na pouzdrech vodorovnych cepu sotva viditelna, vodorovne cepy bez opracovani,
pouzdra svislych cepu mela abnormalni rozmery (dokonce i vnejsi prumer byl takovy, ze neprolezl ani hornim okem), navic 0.2mm zadna mira, pertinax podlozka je takovych rozmeru ze ji na svisly cep nelze vubec navleknout. Bez soustruhu neresitelne. To mohli do sady rovnou dat jen ingotek bronzu a ocel pro kutily typu do-it-yourself. Za ty 2tis vylozene vyhozene penize. Doporucuji tedy zakoupit znackove cepy v zahranici.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Odpovědět