Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Pro majitele a příznivce klasických VW do roku výroby 1967. VW coby veterán, v původním, nebo dobově odpovídajícím stavu.
Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Uz jsem napovedel otevreni noveho topicu o vyvoji a historii vzduchem chlazeneho motoru pro VW,tak tady budu postupne davat obrazky
s pripadnym popisem.Neni toho moc,ale je to zajimave.Ne kazdeho ovsem zajima historie a tak bych chtel jen poprosit,ze by se pripadne
obrazove prispevky tykaly opravdu jen daneho tematu a to predvalecnych a valecnych(pozdeji lehce povalecnych)motoru,jejich prislusenstvi
a uziti v praxi(nebo jen teoreticke).Zajiste mnozi z Vas vlastni tez zajimave fotografie a nejaky popis k nim,takze sem s tim :wink:

Jako prvni je podvozek na technickem vykresu(dale jen skyca) z pera Reimspiesse z brezna 1935,ktery byl s drevenou podlahou
pro vozy V1 a V2(neplest si s raketami :D )

Obrázek

...a mame tu prvni motor:dvojity dvouvalec A motor-A60(napravo ulozene valce z pohledu od zadu) ,napad pochazi z drivejsiho vyvoje pro Steyr.
Valce 48x62mm ;zdvih 100mm a obsah 960cc.Motor byl postupne vyroben v sedmi verzich a Porsche mel duveru v tento kompaktni a silny motor
nez byl jeho vyvoj z duvodu prehrivani a praskani klikove hridele nakonec pozastaven.

Obrázek
Obrázek


Ted se musim pozastavit a zeptat Vas,jestli mate zajem i o technicke vykresy.
Naposledy upravil(a) udeeska dne 28 úno 2010, celkem upraveno 2 x.
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1605
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Nedaleko Samby

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od BUTCH bus »

Ano prosím!
OndraS

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Na podvozek,ktery byl nakonec zvolen(viz skyca nahore)byl puvodne planovan "B" motor,ktery byl velice podobny "A"
motoru."B"motor nebyl hotov do konce brezna 1935 coz byl pozadavek RDA,takze se prepracovaval "A"motor a zacalo se s "C"motorem.
....tedy prvni namontovany byl "A"motor "A60"
"B"motor zustal pouze na vykresech a vice o nem nebyla zminka a ani neni znamo,ze by byl vyroben,ale stale se modifikovaly
"A"motory.Priklad: A1 62x83mm;1002cc;28Hp;3000ot/min
A2 oddeleny starter a dynamo-A1 melo dynamostarter(dve veci v jednom)
A3 byl motor ze vstrikovanim benzinu-pouze skyca

"A' motor

Obrázek

B60 s rozdilnym spalovacim prostorem u ktereho neni jasne zda byl vyroben

Obrázek

...uplne prvni podvozek pro V1 zachyceny na fotografii-nehledte na motor,protoze fotka je az z roku 1935 -zari,nebo rijen
kdy uz je namontovan "D"motor-D60;tzn.ze puvodni byl A60


Obrázek
Naposledy upravil(a) udeeska dne 02 bře 2010, celkem upraveno 1 x.
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

"C"motor C60 byl plochy dvoutaktni dvouvalec navrzen ke konci r.1934 a zkraje roku 1935.Ventily ve voditkach;
vrtani/zdvih 62x90mm;800cc;3.000ot/min. 27Hp.Vykon byl teoreticky a nikdy ho nebylo dosazenoJednalo se o prvni horizontalni
protibezny motor(boxer),avsak pouze se dvemi valci.
Zajimavosti je,ze mel byt instalovan s tristupnovou prevodovkou.Teoreticka rychlost pro nerozhodnute prevodove pomery mela
byt 81.92,nebo 104km/h a navrh obsahoval 3 druhy brzdovych systemu vcetne hydraulickeho.
Vyrobene soucasti byli Porschemu dodany v polovine r.35

Obrázek

Zminene dodane soucastky a motor C60

Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) udeeska dne 16 bře 2010, celkem upraveno 2 x.
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od Sam »

Udeesko výborně.Jsem rád, že je víc takových bláznů kteří se, mnohdy až chorobně, pitvají v "nepodstatných" detailech. Navíc je vidět, že u toho přemýšlíš a to je dobře...
Pro doplnění přikládám fotku chasis, tantokráte z jiného úhlu. Apropó, co je to za motor ? Boxer, dvouválec, dual carb... :P
Přílohy
dsc05969.jpg
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Pitvam,pitvam.....a ja chtel vzdycky byt gynekologem,panstvo mi jiste rozumi.....
.......ja totiz chtel dokazat generalku motoru pres vyfuk :wink:
No nadhernaj obrazek,ktery jsem rano videl na malem displeji a nemohl jsem poznat co tu mame za motor.Super Same =D>
Ano je to D60 a fotografie pochazi ze sameho casoveho rozmezi jakozto ta co je o neco vyse(1935 zari/rijen)i kdyz mohlo jit
o nektery dalsi podvozek(celkem jich bylo 5)

Navrh na D60 motor byl predlozen jako skyca ke konci srpna 1935,jako plochy ctyrdoby dvouvalec s protilehlymi pisty(boxer)
a byl postaven na zaklade C60 u ktereho se prehrivaly ventily(tady jsem byl trochu ztracenej,nez jsem zjistil,ze rozvod byl SV)
a v zari byl jiz v plnem provozu.Zmenil se se ventilovy system na OHV,tedy uz muzeme videt vika ventilu.
vrtani/zdvih 90x62,5mm,nadzvihatka ve voditkach,obsah 800cc,ale pouze 19.5 Hp pri 3.5 tis.ot/min. Tkaze motor byl slabsi jak A60

Obrázek

Protoze D60 sdilel mnoho soucasti vcetne klikove hridele s C60,tak nebyl problem zprovoznit motor behem necelych 2 mesicu,
postupne byl zvysen obsah na 1.000cc D1 a pozdeji na 1.263cc D2
Motor byl oproti C60 o 30cm sirsi

Obrázek


D60

Obrázek

tohle je v poradi paty podvozek s motorem D60(byla planovana levnejsi verze zkrutneho perovani
predku a to pouze s jednim listem,coz se nakonec nikdy neuskutecnilo)

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od sSATYRr »

nadherny...pro tyhle topicy stoji za to na flat4 jeste chodit! Diky.

jenom poznamka: skyca = skica, skizza
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Diky :wink: a je tu teploucko a klidek a krasne to tu voni spalenym benzinem :D
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Posledni dve fotografie motoru D60,ktery byl namontovan na prvnim podvozku z celokovovou podlahou pro V3.
Na vrchni fotografii je jeden karburator pro oba valce

Obrázek

Z jineho pohledu ram pro V3 s nainstalovanymi sedackami,ktere vsak meli jiny tvar ramu oproti ramum pro V1,V2 aW30

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Po schuzce 24.2.1936 v schowroomu Daimler-Benz Salzufer v Berline po kritice Porscheho prace Allmerem a asi kolem dvaceti manazeru
z automobiloveho prumyslu:Adlerwerk,Ambi Budd,Auto Union,BMW,Daimler Benz,Hanomag,Opel atp.,dostal v podstate Porsche nuz na krk
z duvodu nespolehlivosti stavajicich motoru A,C a D60,ktere se ruzne modifikovali a stridali ve vozech V1 a V2 (tez na podvozku V3).Porsche
dostal 8 dni na to aby prisel s novym konceptem motoru tedy nove rady E60.
Zpet do r.1933,kdy mel jiz Porsche postaven plochy ctyrvalcovy boxer pro NSU 32 o obsahu 1.5l a 28Hp,ale pro pro Typ60 byl vyrobne velmi drahy,
nacez v r.34 byl vyroben tentyz motor s obsahem 1.25l a 26Hp.V teto dobe se vsak na tomto modelu nepokracovalo a Porsche byl stale upnut na A60 po zklamani
s motory C60 nebo OHV D60,ktery nemel dostatecny kroutici moment a ani vykon

24,9.1934 se k Porscheho tymu pripojil rakousky inzenyr Franz Xaver Reimspiess a prave jeho zasluhou motor E vznikl,kdy predelal nektery ze starsich motoru ctyrvalcovych NSU Typ32
a mel jiz technicky vykres 3.1.1936 s vrtanim/zdvih 70x65mm a vypocten s 3.000 ot/min a 23.5Hp .Bohuzel dodnes neni jasne za jakych okolnosti zasvetil Porsche
Reimspiesse oprasit starsi model motoru na prepracovani pro novou E60 radu,ale vi se ,ze motor byl na papire behem 48 hodin!!Mel obvykle mnoho napadu,
ktere nosil v jeho hlave a nemel je problem rychle prenest do praxe(a asi nebyl problem poupravit navrh z 3.1.36).
Po te stravil Reimspiess mnoho casu s matematikem Oswaldem Kuxemna teoretickem urceni cen vyroby komponentu pro novy motor.
Napriklad hlavy pro E60 byly levnejsi oproti hlavam D60 o 13.50RM(Reich mark)a mnoho napadu bylo preneseno z motoru D60.

Tady si dovolim moji vlastni poznamku:
V jedne knize jsem se docetl,ze technicke vykresy,nebyly jaksi archivovany,tudiz se tak zvane daly do suplete,odkud se ztratily,nebo se nodopatrenim vyhodily.
V postate vse co se dochovalo pochazi od lidi,kteri u Porscheho pracovali a tito z nejakych duvodu(bombardovani,stehovanise..kdo vi)dokumenty uschovaly
ve svych osobnich zbirkach(za cez jim patri diky).Zaroven si myslim,ze zde byl i tak trochu neporadek,protoze se tam trosku vneslo ceske svejkovstvi-vzdyt v
tymu Ferdinanda Porscheho se preci jen nachazelo 7 cechu :D .Bohuzel se mi nikde nepodarilo sehnat technicky vykres motoru E60 a myslim si ,ze ho ani nikdo z Vas nema,
ale presto pockam par dnu-co kdyby nahodou....

Porscheho vila Meanwhile ,kdy byl V3/3 stale ve vyrobe(jaro/leto 1936) a prvni nebo druhy E motor byl postaven inzenyrem Karl Gensbergerem (napravo)
a jeho kolegou.Na obrazku finalni usazeni sahary.

Obrázek

Jeden z prvnich motoru,za povsimnuti stoji dvojite vzduchove vstupy sani hlav,ktere jsou ctvercove a prvni motory nemely olejove chladice

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od Sam »

Obrázek
E60, nevím jestli starší typ bez olejového chladiče, nebo modernější verze....

Update: tak soudě podle dalších fotografií, zejména řemenice to vypadá spíš na modernější motor s olejovým chladičem.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Tak tenhle uz je s chladicem o obsahu 985cc a 23.5Hp,vsimni si zdvojeneho saciho potrubi
Naposledy upravil(a) udeeska dne 16 bře 2010, celkem upraveno 1 x.
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Na podvozku V3/2 byl pravdepodobne namontovan motor z fota nahore,tedy druhy(nebo treti) vyrobeny v rade.Neni to tu zrovna dobre videt,
zajimavosti je ze tenhle podvozek cekal dlouhy cas na svou karoserii od Daimler -Benz(pravdepodobne oznaceni 60K4)
a slo o prvni celokovovou karoserii.Do teto chvile se jednalo o drevene,potazene slabym plechem.Zajimavosti je vyztuha napric pro uchyceni sedacek
a instalace rezervniho kola,coz naznacuje,ze se nemrhalo casem a testovalo se bez karoserie.Fotografie je z leta 1936 v Porscheho garazi
Feuerbacherweg.Jeste dodam,ze za 74 let se toho v nasich dilnach moc nezmenilo :wink:

Obrázek

Novy motor E60 byl velice spolehlivy uz od sameho zacatku a v prvnich dvou az tri let doslo k minimalnim modifikacim.
Jedna z nich byla odliti olejovych kanalu na mazani oleje do bloku motoru,protoze prvni motory mely trubickovy rozvod oleje od olejove pumpy,
kdy dochazelo ke ztrate tlaku oleje z duvodu praskani olejovodu

V3/3 jiz s kovovou karoserii nekdy z podzimu,nebo konce r.1936 a zajimavosti je,ze tento motor nemel mechanicke,nybrz
elektricke benzinove podavaci cerpadlo.

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Urcite nebude na skodu dat neco malo z historie tri vozu (a podvozku) V3/1;V3/2 a V3/3 kde se vubec motory rady E60
poprve nachazely.Puvodni testovaci hodnota 30.000 km. byla zvysena na 50.000 km.Na vozech se ruzne zamenovaly registracni znacky.
takze na ruznych dobovych fotografiich je mozne videt tentyz vuz s jinou SPZ.Zaroven zde nepopisuji jine zavady,jako problemy s prvodovkou atp.)
Denni davka kilometru byla stanovena na 750-800 km,z toho 300km po dalnici,coz vzalo 13-15 hodin jizdy.Noci byly vyhrazeny pro servis,jezdilo se
o sobotach a nedelich+statnich svatcich(VRSR,upaleni J.H.a pod.).Olej v motoru se menil po 6tis.km.a promazani kazdych 3tis.km.
Na testy byly urceny 3 trasy.

V3/1 nejstarsi vuz dokoncen v cervnu,nebo cervenci 1936 a po dobu sve existence,tedy hlavne v dobe jeho testu pracoval
bez vetsich problemu,nebo velkych oprav.Sani bylo jednokanalove.12.10.1936 mel najeto 8.000 km.a ten den najel 383.5 km.,byla merena spotreba,ktera cinila
7.8l/100km,coz bylo povazovano za priznive.Spotreba na dalnici 8.6l/100km
2.11. zjistena nizka komprese jednoho z valcu-vyfukovy ventil byl spatne nastaven-druhy den doslo k upaleni dotycneho ventilu,takze v noci byla leva
strana demontovana a ventil vymenen.Nasledujici rano byl vuz opet pripraven k pokracovani testu.
11.12 havaroval vuz na umrzle silnici Cernem lese do nakladniho vozu.Predni cast byla deformovana a naprava zkroucena,ale casu do ukonceni bylo malo tak
se Ferry Porsche sef mechanik Rudolf Ringel rozhodli odjet poslednich 5tis km.s volantovou tyci vychylenou nalevo.
13.12.kratce po prekonani 47.000 km byl poskozen valec c.4,kdy utrzena ojnice otevrela blok motoru.A opet jelikoz nebyl na opravu cas,tak byl motor
vymenen za starsi D60,ktery vsak vydrzel pouhych 1.000 km,jelikoz mu praskla ojnicni klika.Pri 48.146 km.nemeli jiny motor,takze byl odstaven na 3 dny,
dokud V3/2 nedokoncil svuj test(50.000 km)a po te byl prehozen motor do V3/1.
Test byl zakoncen 18.12.1936 jako druhy vuz.


V3/2 byl dokoncen jako posledni a jeho karoserie byla drevena s potazenym plechem.Mnoho dilu bylo pouzito z predchoziho vozu,tedy V1.Motor E60 byl rovnez novy s klikou od
firmy Sulzer.Po 694 km.ztratil valec c.4 kompresi.Duvodem byl spatne vyrobeny kryt ventilu prave strany,kdy vahadlo ventilu zasahovalo kryt ventilu.Po hodine a pul doslo ke spaleni
vyfukoveho ventilu a motor byl podruhe demontovan a bylo zjisteno,ze klikova hridel od firmy Sulzer byla popraskana po pouhych 36 km.Byla tez objednana od Daimler-Benz,
kteri ji vsak zapomeli zhotovit,takze namontovali od firmy Krupp,ktera se ukazala byt jako dobra.V3/2 melovice problemu a v konci 3 mechanici vyndavali motor za 14 minut
(pozdeji za 11 min.) a kompletne ho rozebrali za 40 minut.1611. doslo k nehode,kdy doslo k lidskemu zraneni a to z duvodu kdy motocyklista nedal prednost musela mu byt amputovana noha.
20.10 zacal byt motor hlucny pri rychlostnim testu na dalnici-duvod:spatna velikost ventilovych sedel.Pri 7.300 km. popraskala klikova hridel od Kruppu a po dojeti 60 km. do Stuttgartu byla klika
vymenena za jinou od Sulzeru.2.11 opet praskla klika ale vuz dojel 160 km po vlastni ose do dilen.6.11.byla instalovana zapomenuta klika od Daimler-Benz.U tohoto motoru dochazelo k castemu zanaseni
svicek,takze se rozhodli nastalo zamontovat olejovy chladic W175 a 18.11. se mu podarilo dohonit zpozdeni testu.29.11 doslo k havarii po ztrate zadniho kola v rychlosti 70km/h z duvodu
spatne zhotovenemu brzdovemu bubnu.14.12.ctvrty valec ztratil kompresi-spaleny ventil vyfuku.Jelikoz zbyvalo do konce testu 2.000km,bylo rozhodnuto dojet se spalenym ventilem.
16.12.1936 byl test zdarne ukoncen s prumernou spotrbou 7.8l/100km

V3/3 byl prakticky druhym vozem z teto serie V3 v provozu a od prvnich dvou se vcelku odlisoval.Jiz zminena celokovova karoserie byla o 20% lehci.V3/1 a V3/2 byli vylepsene V1.
Test byl odstartovan 12.11 a motor na zacatku byl nejstarsi,tedy prvni vyrobeny v rade E60 a mel jiz nejeto kolem 7,500km. z vozu V1 a V2.Klikova hridel pochazela od Kruppa a motor
mel elektricke podavaci cerpadlo.Prvni den pri stacionarnim testu bylo zjisteno prehrivani motoru,ktere jako u V3/1 zpusobovalo unik oleje z prevodovky,ale od sameho zacatku se projevoval jako velmi spolehlivy.
Po nekolika dnech se objevil unik oleje z olejoveho kanalu,nacez byl serizen tlak oleje a problem byl vyresen.Pri najetych 12.000km.doslo na dalnici ke srazce s jelenem a byla poskozena prava predni strana
blatniku a lampa.Do zacatku listopadu bezel vuz bez problemu.11.11.pri 21.000km praskla ojnice a proderavela blok motoru.Nastesti byl jiny nedokonceny blok v Porscheho dilne,ktery byl narychlo dokoncen
v Daimler-Benz dilnach.Pri cekani byl namontovan starsi D60(D1).17.11.byl dopraven novy blok a zapomenuta klikova hridel a motor E60 byl opet sestaven a protoze ztratil hodne casu,tka Ferry Porsche
rozhodnul,ze vuz pojede na tri smeny,po te doslo k uniku oleje z olej.chladice,nacez Ringel rozhodl zavrit chladic(mel 2 pozice pro otevreni a zavreni)a nakazal ridicum venovat zvysenou
pozornost teplote motoru(teplomer byl zabudovan na palubce).27.11.opet nehoda na dalnici-srazka se zviretem pri rychlosti 85km/h,pri ktere doslo k poskozeni predni casti,ale vuz opet dojel do dilen po svych.
4.12.byl vymenen karburator a po te se uvolnila ojnice z duvodu ztraty kompozice loziska a motor musel byt opraven.44.000 novy olejovy chladic zacal teci a byl opet pouze uzavren.Pri 48.000km.
doslo opet k poskozeni ojnice,coz byla konstrukcni chyba vyrobce,ale znamenalo to pro mechaniky dalsi opravu.19.12.1936 po rychlostnim testu na dalnici byl test na 50.000 km. pro V3/3 ukoncen.Spotreba byla lepsi jak u predchozich dvou vozu a to:7.3l/100km.Test byl uspesne ukoncen.

Neda mi to nadat sem foto dvou vozu po nehode.
Prvni je V3/1po stretnuti s nakl.vozem,zde jiz po oprave s pozujicim Herr Clementem hlavnim Porscheho ridicem

Obrázek

A vazna dopravni nehoda V3/2(ktere bylo nejvice problemove auto)o kter vsak neni zadny zaznam

Obrázek

A tady uz mame podvozek s E60 motorem pro radu vozu W30 a snimek pochazi z prosince 1936.Vyfoceno za Porscheho vilou a podvozek byl dodan od Daimler -Benz.
Motor E60 je druhe nebo treti verze.

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od sSATYRr »

=D>
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Po dokoncenych testech a ujetych 150.000 kilometru sepsalo RDA (Reichsverkeband der Automobilindustrie) dlohy report,ktery byl sepsan
v prubehu ledna 1937 a zaslan k rukam Ferdinanda Porscheho(smlouva mezi RDA a F.Porschem na vyrobu a testy rady V byla podepsana v
cervnu 1934 na 10 mesicu,ktere se protahla na 2.5 roku) a byl rozdelen na 4 hlavni body.

1.Neustaly problem s klikovymi hrideli E60 na ktere vsak uz predem upozornovali Porscheho technici,specialne Josef Kales-expert na motory.
Od fi.Sulzer nebyly dostatecne tvrde,co se tyce bloku tak nebylo vyhrad.
Od Kruppa byla tvrdsi,ale blok byl nizsi kvality.
2.Nekolik ojnic nevydrzelo,ktre byly velmi krehke v sroubovem uchyceni na klikove hrideli,coz bylo pozdeji konstrukcne prepracovano(na sirsi telo)
3.Krehke brzdove bubny(a.temperovani slitiny bylo zvoleno spatne b.steny bubnu byly prilis slabe),coz vyresil silnejsi a spravny material.
4.Praskani zkrutneho stabilizatoru z duvodu koroze.Byl pouzito specialniho antikorozniho osetreni.

V dobe kdy byl tento report sepsan,byla jiz dalsi generace serie W30 ve vyvoji a nove vozy se jiz budovaly(1 vuz byl jiz kompletni).
Nove klikove hridele a ojnice byli testovany pro motory E60 2 a 3 serie a rovnez byly prepracovany ventily(ktere byly prilis siroke).
Olej byl jiz veden kanaly v bloku a zmenily se tuby tycek nadzvihatek(u puvodnich dochazelo k uniku oleje).Tez byl zminen problem
studenych startu v prosinci,kdy mrzlo a vozidla musela byt roztlacovana.Problem byl vyresen(pravdepodobne nastavenim zapalu)
Celkove se motor E60 prokazal jako spolehlivy a Porsche souhlasil s jeho hlubsimi testy studenych startu a chlazeni.

Druha serie E60 byla podobna prvni,ale pribyl olejovy chladic.Vstupy sani hlav byly stale ctvercove,ale tuby tycek pro nadzvihatka ventilu byly jiz jine

Obrázek

Jeste podvozek V3/2,ktery mel tezky zivot a mel namontovan sedacky,nadrz,svetla a za nimy platformu.Neni znamo z jakeho duvodu.Fotografie by
mela pochazet z ledna 1937,kdy byly vsechny tri vozy demontovany z duvodu mereni.Na druhe fotografii jsou videt v pozadi vozy W30,ktere nebyly
do konce roku 1936 dokonceny.

Obrázek
Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Jeste se vratim k jedne zajimave veci a to dynamo-starteru A60,ktery byl soucasti setrvacniku,coz mi na tu dobu pripadne jako genialni napad(i kdyz to zrejme dobre nepracovalo)

Obrázek

Jelikoz se motory E60 osvedcily,tak se s nima pocitalo pro nasledujici dlouhodoby test triceti vozu W30 pro 2 miliony kilometru.
Pochopitelne,ze se na vyvoji pokracovalo,hledaly se vyrobci komponentu jako je klikova hridel a blok motoru,protoze ne vsichni
dodavatele pristupovaly k dodavkam seriozne a dodavaly vyslovene zmetky.Zamereni se napriklad tykalo na olejove chladice,ktery jiz
byl namontovan vertikalne(prvni by zrejme vsazen do okruhu za olejove cerpadlo)
Mnoho experimentu se odehravalo v tymu pod vedenim Josefa Kalese,kdy se prevazne testovaly karburatory,benzinove pumpy at uz mechanicke,
nebo elektricke,vyfokovy system a kompresni pomer.Z testu ctyr vozidel(3,4,7 a 22) v Rakouskych a Italskych Alpach mezi 10 az 16 zari 1937,
kdy mely vozy 3 a 22 Zenith karburatory,ktere se ukazalyjako vice ekonomicke na dalnici(8-8.3l/100km,zatimco Solex vykazoval 9,7l/100km) ,
4 a 7 mely Solex karburatory.Karburatory se ruzne prehazovly tak jako i velikosti trysek v nich a pozdeji v mnoha smerech byly preferovany karburatory
Solex a vyrobce byl osloven na jejich zlepseni tvaru a urcitych drobnosti.Rovnez se muselo z duvodu nekvalitniho Italskeho benzinu behem testu nastavovat
casovani motoru.Merily se i teploty jednotlivych valcu,oleje,benzinovych cerpadel a karburatoru za pomoci instrumentu firmy KIENZLE.
Zajimavosti tez bylo,ze dva vozy mely instalovany experimentalni klikove hridele,kdy na voze 7 byla pochromovana+vytvrzena a na voze 4 byla dvojite Duro vytvrzeni
a tez se kvuli odlehceni pouzilo na rozvodovych kolech elektronu a tez hliniku v dynamu.Vetrak sahary byl hlucny a dalsi problem bylo topeni,ktere perakticky stale nebylo.
Testovaly se i materialy lozisek klikovych hrideli.

V obdobi cervence az prosince 1947 najelo 30 vozidel rady W30 1,934,478 kilometru,z toho nejvice vuz 17 s 120,478 km a nejmene vuz 28 s 8,187 km(ten byl vsak poviceru
bran jako experimentalni),jeho pisty mely vrtani 75mm a jednalo se tudiz o prvni motor s obsahem 1,131cc!!
Ke konci prosince 1937 byly vozy kompletne rozebrany k zaverecnemu premereni

Z nalezu zapisku Karl Rabeho z 18.1.1938:
Motor E60 985cc 1131cc
Komprese 5.8:1 5.9:
Vykon 24.8Hp 26.6Hp
Krutici moment(cm/kg) 590 635

Podvozek vozu jehoz karoserie byla rozriznuta podelne v listopadu 1937 pro jeho demonstraci v Berline.Nove pneumatiky do terenu
byly prave dodany.Povsimnete si armovani stredoveho tunelu.Tento podvozek poslouzil jako zaklad k prvnimu Kubelwagenu.

Obrázek

Jeden z podvozku pro W30 a motorem E60 pred montazi.Tesil se zajmu armady(jizda terenem)

Obrázek

Instrumenty firmy Kienzle na pristrojove desce W30

Obrázek

...a tady se nejedna o zaverecne premereni,ale o narizeni A.Hitlera o sesrotovani vozidel v r.1942.Muz v pozici s velkym kladivem stoji
pouze demonstrativne pro fotografa,ale asi se jedna o posledni spolecnou fotografii W30....

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Dalsi radou vozu byly V303,VW 38(prvni z nich byly zhotoveny 3 mesice po V303) a VW 39 a v nich pracovaly jiz zdarne overene motory E60.
Protoze ke konci roku 1937 byla vyroba zaobleneho okna velmi draha,tak Erwin Komenda predstavil pro nove upravenou zad V303 dve oddelena okna s prickou uprostred
a tim bylo famozni zadni okno zrozeno.Z tohoto duvodu se vsak vstupni otvor nasavaneho vzduchu zmensil na polovinu,cimz byl prikon k chlazeni motoru tez polovicni,
coz znamenalo,ze se musel chladici ventilator(ktery byl doposud stale hlucny)musel upravit.
Dale bylo zapotrebi upravit sani karburace(stale nebylo rozhodnuto,ktery z karburatoru vice vyhovuje,jestli Solex nebo Zenith),ktere bylo nyni silnejsi a tezsi trubkoveho profilu
s jednokanalovym vstupem pro kazdou hlavu.
Finalne bylo rozhodnuto pro mechanicke benzinove cerpadlo s vackou,ktere se ukazalo jako spolehlive oproti elektrickemu.
Vyfukovy system byl stale otevren mezi firmou Leistritz a Eberspacher pro ktere bylo tezke zkoncit tvar.VW38 melo prvni radne topeni vozu,kdy teply vzduch
prichazel od vyfukovych svodu prednich valcu dale do tuby na strane podvozku a vyveden k nohoum ridice a pasazera.

Po cervenci nebo srpnu 37 dostal Xaver Reimpspiess za ukol nakreslit navrh posledni podoby VW38 a to s jeednim navrhem motru E60 vpredu.
Skica Sk.2739 z 1.11.37,kde je motor posazen na predni naprave,prevodovka vzadu a nadrz byla plocha pod rezervnim kolem vzadu.

Obrázek

12.5 1938 bylo rozhodnuto ke srovnavacim testum s jinymi vozidly,ktere v te dobe byly v Nemecku nejprodavanejsi.
jednalo se o:Opel Kadett,DKW Meisterklassa a Adler Junior(pozdeji se pridal rakousky dvouvalec Steyr).V rakouskych Alpach,kdy meli ostatni vozy problemy
uchladit vodni motory,musely stavet a posadka musela pomahat i tlacit k vrcholum,nemely dva vozy VW38 ve ctyrech osobach na palube jediny problem.
9.-11.8.1939 se konal mytink ,kdy bylo navrzeno prepracovat pruziny ventlu hlav motoru,a svorniky pro prichyceni hlav.
Ke konci roku nevykazovaly motory E60 zadnych velkych problemu a tudiz technici VW byli nasmerovani na dalsi ukoly,predevsim na adaptaci pro armadu
coz nebyl originalni plan Volkswagenu v Stuttgartu-Zuffenhausenu

25.9 1939 byl po dalsim mytinku sepsan seznam Ferrym Porschem vozu,ktere mely byt vyrobeny.Mezi nimi i Volkstraktor,kterych se vyrobilo na vnitrneucelove sluzby nekolik
a byl rovnez pohneny motorem E60

Obrázek

Vuz VW38 s cislem 43025 byl prvni,kde se zkousela startovaci klika,tez byl vybaven taznym zarizenim pro prives Goertz.

Obrázek
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
udeeska
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 7223
Registrován: 31 led 2009
Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od udeeska »

Pri hlubsim vyvoji mel Porsche dlouhy seznam Typu,ktery se primo ci neprimo spojoval s Volkswagenem Typ60.
Mnoho chybejicich cisel bylo spojeno s jinymi projekty,jako napriklad Typ 63 byly kyvne poloosy pro Alfa Romeo 2300

Typ 107 byla zajimava studie s nazvem Turbodmychadlo pro Typ60.Vi se,ze pouze zustal na papire,asi proto,ze podobny projekt Typ115
jiz pro VW1.1l jiz soubezne existoval s vetsim vykonem.
Prvni motor 1,131cc s vrtanim 75mm postaven ke konci roku 1938 byl prvni s vetsim vykonem a testoval se v serii W30 a dalsi s ventily o prumeru
31mm byl postaven pro zavod Berlin-Roma.
Ferry Porsche se velmi zajimal o zvysovani vykonu,takze ho provokoval dulezity vyzkum s preplnovanim motoru a prvni technicke skicy K2960 a K2961
byly jako prvni kde se ukazaly nove hlavy v nichz nebyly ventily paralelne,ale postavenu do uhlu"V".
Tento vyzkum ukazal svou dulezitost v r.1948 kdy Ferry Porsche a Karl Rabe predstavili Porsche 356.

ventily do"V" a vypoukle pisty devet let pred VW Supersportem

Obrázek

Tretim technickym vykresem byl K2959 -riditelne dmychadlo.Volba padla n"Roots type",ktery byl na konci klikove hridele a byly zde 2 problemy.
1)velmi malo mista v motorovem prostoru,coz se vyresilo vyriznutim zadniho panelu-zastery a instalace boule v centru.Rovnez musela byt upravena
kapota a na misto jednoho zamku byly 2 po stranach.
2)vyfukovy system-tlumic vyfuku,ktery musel byt vymenen za jiny komplikovany system.Nove byl vyveden od motoru po stranach prevodovky a zpet
pres vrch poloos do oddelenych tlumicu,ktre byly velmi blyzko kol a svedeny do jedne trubky pod zadni zasterou s koncovkou vice na leve strane.

Zkousely se 2 systemy,ale dochovany byly fotografie pouze prvniho systemu.Dry mel koncovku plochou a byla vyvedenana prave strane.Zadni cast byla jemne prepracovana
a zastavba probehla na voze Ferryho Porsche-blede zeleneho VW kabria IIIA-43027,pozdeji s precislovanim na IIIA-0825

Typ 115 prvni verze zari 1942

Obrázek

komplikovany vyfukovy system

Obrázek

Navrseny vykon se pravdepodobne nikdy v teorii nepocital,nebo nemeril v praxi,ale se ctyrmi zmenami:1,131cc 23,5Hp,vetsimi ventily,dvemi karburatory
a dmychadlem pravdepodobne dosahoval 45Hp a rychlosti kolem 140km/h.Ferry si uzival velmi rad jizdy timto vozem :wink:
Vwase nocni sichta...

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvoj vzd.chl.motoru,neco kolem jeho historie

Příspěvek od Milosak_1 »

Parada =D>
Jen se zeptam -> co bylo driv vejce nebo slepice ? Tatra nebo VW predchudce vzduchem chlazeny, o ktery tu pises ?
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Odpovědět