Solex EIS40 neboli Kadron

Dobové úpravy. Co bylo tehdy a jak se s tím poprat v 21. století?
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Solex EIS40 neboli Kadron

Příspěvek od Pětišroub »

Rád bych poodhalil pozadí tajemných karburátorů, které jsou u nás nejčastěji známé jako "Kadrony", proto se tohoto termínu budu držet. Kadrony jsou u nás často podceňovány a koluje okolo nich mnoho dohad a pochybností. Vzhledem k tomu že tyto karburátory jsou na trhu přes 40 let, nebojím se je zařadit do poněkud ospalé sekce vintage performance.

Obrázek

terminologie
"Kadrony" jsou ve skutečnosti spádové vertikální karburátory s jedním difuzorem Solex EIS40, určené pro dvojmontáž, nebo méně častěji centrální montáž na motorech VW Typ 1 a Typ 4.

historie
Karburátory Kadron nejsou VW specifické, vzhledem k jejich jedoduchosti a univerzálnosti byly a stále jsou používané zejména v zemích třetího světa jako náhrada za dosluhující spádové karburátory různých výrobců na motorech všeho druhu v osobních automobilech a dodávkách rozličných výrobců. Kadrony konstrukčně vychází z modelů Solex 32PBIC a 40PCIB známých z motorů Porsche 356.

Tady máme Solex EIS 40 v trojmontáži:
V prvomontáži byly prý Kadrony k nalezení na některých automobilech VW z továrny v Sao paulu, zejména SP2, Brasilia a dalších derivátech na bázi VW jako např. brazilská Puma (která byla na základu Brasilie). Osobně si nejsem jistý, jestli šlo skutečně o kadrony, nebo o karburátory čady Solex PDSIT.

Kadrony jsou vyráběny již dlouhá léta brazilským výrobcem karburátorů Brosol na výrobních přípravcích firmy Solex. S postupem času jak evropský autoprůmysl přecházel v prvomontáži na vstřikování paliva i ve střední a nižší třídě automobilů, práva na výrobu rozličných karburátorů Solex a často i strojní vybavení a přípravky se přesouvaly do Brosolu. Příbuznost se sériovými Solexy jde tak daleko, že trysky na Kadronech jsou zaměnitelné s tryskami ze sériových broučích karburátorů.

Na konci 60. let se těchto karburátorů od firmy Brosol z obchodního hlediska ujala firma Kadron, výrobce buggyn a kitcarů na bázi VW platformy a dalšího příslušenství pro vzduchem chlazené VW a uvedla je na trh v sadě spolu se sacími potrubími a ovládáním vlastní výroby. Proto se pro tyto karburátory vžil název jejich distributora, tedy Kadron. V současnosti už tyto karburátory nedistribuuje Kadron, ani Brosol, ani Solex, ale spol. EMPI. nechvalně známá špatnou výstupní kontrolou svých produktů. Obchodní označení u jednotlivých prodejců se různí ale nebojte, většinou se jedná o jedny a ty samé karburátory, jen si musíte s prodejcem upřesnit velikost a zamýšlené určení kitu.

popularita
Kadrony jsou oblíbené pro svou jednoduchost a univerzálnost. Pokud umíte seřídit sériový karburátor, poradíte si rychle i s Kadrony. Kadrony jsou vhodné na daily-drivera, ale v zahraničí se s nimi dosahují dobré výsledky i ve sportovních disciplínách.

Youtube: FJ Camper Karmann Ghia 1600 s Kadrony

Karburátory Kadron jsou skutečně jednoduché na instalaci i provoz, ale nejedná se o plug and play. Jako u veškerých nesériových dílů platí, že je zapotřebí určitá úroveň technických znalostí a trpělivost.

Již v roce 2003 jsem jednu sadu vybavenou podtlakem provozoval v brouku ´61. Ve spojení se "single quiet pack" výfukem od EMPI jsem příjemně oživil sériovou 16ku dvoukanál.
posléze jsem jinou sadu provozoval v 181 s jinak sériovým motorem 1500 jednokanál a výfukem podobné konstrukce od Bugpacku,

další rozdělení
Kadrony byly dříve dostupné ve velikosti 40, toto číslo značí velikost tělesa klapky karburátoru v milimetrech. Postupně narůstající objemy laděných VW motorů a zájem na trhu způsobil, že se pro Kadrony v Brosolu začalo vyrábět těleso o velikosti 44mm, umožňující instalaci většího difuzoru. Ze soukromých zdrojů je dále dostupná i tělesa o průměru 46 a 48mm pro ještě větší difuzory! V kombinaci s vhodným průměrem difuzoru jsou tedy nyní Kadrony použitelné i na skutečně velkých motorech.

U místních prodejců se setkáte s kity o velikosti 40 a 44mm.

jednokanál/dvoukanál Typ 1 a Typ 4

Pro Kadrony se z druhé ruky dají sehnat ocelová sací potrubí, umožňující dvojmontáž na motory 1300-1500-1600 s jednokanálovými hlavami

V současnosti prodávané kity mají výhradně dvoukanálová sací potrubí z lehkého kovu, umožňující dvojmontáž na libovolný motor na bázi Typu 1 s dvoukanálovými hlavami. Budete-li shánět bazarovou sadu, často narazíte na stará dvoukanálová potrubí z oceli.

Pro dvoukanálové motory je dostupný střední díl od EMPI umožňující centrální montáž Kadronu na libovolný motor na bázi Typu 1, výhoda takové montáže je však sporná, nese sebou veškeré nevýhody sériové karburace - délka sání a problematický předehřev.

Pro montáž Kadronů na Typ 4 se dá zakoupit celý kit kompletní karburace, nebo odděleně sací potrubí s přírubou pro hlavy Typ 4 a nízkým zástavbovým profilem, který umožňuje pohodlnou dvojmontáž to motorového prostoru T2.

ovládání
všeobecná shoda i moje zkušenost je, že originální ovládání Kadronů je poněkud vachrlaté. Lze ho dobře nahradit duralovým ovládáním Scat, případně nerezovým ovládáním od CSP, které je proti Scatu technicky pokročilejší. Obě poslední ovládání jsou velmi stabilní. Lze však použít lecjaké ovládání, například Gene Berg se specifickými svislými táhly, které lze zakoupit u Bergů ve webshopu. Právě na kvalitě ovládání a jeho schopnosti udržet synchronizaci za všech podmínek často stojí a padá úspěch s dvojitou karburací.

ovládání Scat vč. produktového čísla pro objednání:
scat.jpg
scat.jpg (44.09 KiB) Zobrazeno 7247 x
a odkaz na ovládání CSP

podtlak
Karburátory Kadron na trhu nemají vývod na podtlakový rozdělovač, přestože právě podtlakový rozdělovač, který reguluje předstih zážehu v závislosti na otáčkách a zatížení, je mimořádně vhodný. Nicméně jsou soukromé společnosti, které tuto úpravu jsou schopné provést, nechcete-li se do toho pouštět sami. Bez vývodu lze Kadrony použít s odstředivým rozdělovačem 009, 010, 019, podle potřeb motoru.

elektrický sytič?
ano i ne. Abychom to ještě více zkomplikovali, Kadrony se vyrábí ve variantě s el. sytičem, známým ze sériové VW karburace, ale blbě se shání. Pokud by měl vůz být provozován celoročně, sáhl bych možná po variantě se sytičem, pokud v zimní sezoně nejezdíte, bez problémů vystačíte s variantou bez sytiče, jen je potřeba poskytnout motoru čas k prohřátí.
sytic.jpg
sytic.jpg (74.4 KiB) Zobrazeno 7247 x
přeplňování
ano, Kadron lze po úpravě použít pro blow-through i draw-through montáž s turbodmychadlem a tím pádem určitě i sa mechanicky poháněným kompresorem. Úpravy zahrnují zejména utěsnění hřídele škrtící klapky.

rizika montáže
nelze pokrýt všechny problémy, ale zmínil bych určitě nutnost pečlivého usazení sacích potrubí, tedy předejití dání falešného vzduchu. Je potřeba věnovat pozornost kolizi masivní příruby dvoukanálového alu sání a horních plechů valců. Dále je potřeba věnovat pozornost těsnosti spojů palivového vedení a omezení tlaku paliva vhodným způsobem (nízkotlakou el. pumpou, instalací omezovače ap.).

Kadrony jsou, stejně jako dvojité karburátory na typech 3 a v T2, vybaveny propojovací trubkou mezi sacími potrubími. Seřizovací procedura vyžaduje, aby tato trubice/hadice byla při seřizování zaslepena. Toto je nutné dodržet, jinak karburátory neseřídíte.

Vratné pružiny. Pravděpodobně budete potřebovat nainstalovat vratnou pružinu na mechanismus ovládání. K tomu stačí pružina ze sériového karburátoru solex vhodně zaháknutá za karburátor a páčku škrtící klapky.

odkazy:
http://www.kaddieshack.com" onclick="window.open(this.href);return false; - servis, prodej, opravy a úpravy, ND
http://www.lowbugget.com" onclick="window.open(this.href);return false; - servis, prodej, opravy a úpravy, ND, delší dodací lhůty a občas jednání jak s kozou
na obou těchto odkazech najdete kvalitní tipy pro seřízení vašich Kadronů
http://stores.ebay.com/ALFA1750S-CARBUR ... ARTS-STORE" onclick="window.open(this.href);return false; trysky Solex od Gabriela
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Re: Solex EIS40 neboli Kadron

Příspěvek od john »

=D>
Kadrons su vcelku uznavane ako shitty karburatory, co je daleko od pravdy....raz ich vyladis a mozes na nich zabudnut....problem je s novymi Empi Kadrons, ktore maju velmi porozny a nestabilny odliatok a je na nich vela negativnych komentov....ako slabinu starych a novych Kadronov vidim " loziska, alebo vedenie hriadela skrtiacej klapky ".. co je v podstate mosadzny kruzok sirky asi 2.5 mm a nejaky zvitok frikcne odolneho papiera....po vymene tychto "lozisk" a ich nahradou za poctive bronzove, alebo ocelove teflon coated puzdro, Kadrony sa stanu bezproblematicke karburatory s velmi dobrou charakteristikou.
Ak je v umysle pouzitie vakuovej kontroly predzapalu, / rozdelovac iny nez 009 /, je vcelku jednoducha operacia tento port pridat...na mojom "daily drive" ich mam asi 3 roky a nemal som ani najmensi problem...linkages / ovladeanie / je najlepsie pouzit CB, alebo Kadron, ja som si moje robil sam...pri pouziti " overhead push rods" je zbytocna akumulacia vole na 7-mich bodoch ovladania, ktora robi zladenie ovela tazsie...
Rozlicne velkosti difuzorov su bezne k dostaniu...

Odpovědět