Technologické postupy - foto, video návody

Dobové úpravy. Co bylo tehdy a jak se s tím poprat v 21. století?
Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Za účelem poznání je třeba se občas podívat i do dílen mistrů kteří se zabývají i jinými značkami než je náš protěžovaný Volkswagen. U Vintage speed to platí dvojnásob, protože mnoho komponent se přebírá z jiných vozů. Na tomto místě bych rád shromažďoval jednotlivé dílčí úkoly a zajímavé postupy, které se dají aplikovat ve světě VW.

Rovnou vykopávám prvním videem jak na repasi (zabroušením) dosedacích ploch vahadel pomocí jednoduchého přípravku. Na videu jsou vahadla z 911, ale stejný problém je třeba řešit i na P912 či P356.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Na tuhle mašinku se koukám poslední dobou často. Svařovací automat na opravu klikových hřídelí. S jeho pomocí je možné nejen díky návarku dostat kliku zpět na tovární rozměry, ale je možné jít i dál a dosáhnout tak po následném offsetovém zabroušení kliku s vyšším zdvihem ale pro std ojnice a ložiska. Ve Vintage speed, kde je nabídka klik velice omezena, je to zajímavá technologie. Dle mého víc sexy než CNC sochání kliky z bloku [smilie=kos.gif]

Nejdříve navaříme
Poté zabrousíme
A nakonec vyvážíme
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od maxmax »

Myslíš,že ten písek je je tam kvůli stejnoměrnému rozložení teploty? předpokládám,že se navařuje tvrdokovem,který je samokalitelný na vzduchu?
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

maxmax píše:Myslíš,že ten písek je je tam kvůli stejnoměrnému rozložení teploty? předpokládám,že se navařuje tvrdokovem,který je samokalitelný na vzduchu?
Pisek zde nahrazuje ochranou atmosferu. Viz par slov vyrobce:
The welding sand is a composition of silicon, chromium, manganese, molybdenum, coal, etc., that completely covers the electric arc during welding operations. Furthermore, the welding sand protects the welding with a particular atmosphere and does not hurt the operatorr's eyes.
Drat, kterym se provadi navarek, se doporucuje pro pouzuti v automobilovem prumyslu v rozsahu 35-45 RWC. Blaticko to tedy nebude.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Menší OT:
Našel jsem ještě pěkný průřez klikou. Na prvním obrázku je klika kovaná, na druhém klika vyřezaná na CNC. Většina z nás plátkovat kliku nebude, proto mi přijde minimálně zajímavé si vzorky prohlédnout

Obrázek

Obrázek
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Jan.cl »

Nechávali jsme takto cca dva roky nazpět zrenovovat kliku na starou waltrovku a už bych to nedělal, provedení krásný, ale po 6tisících km v zátěži (rozjezd na žel. přejezdu) rupla.
V renocaru nám řekli, že je to běžný, že se jim to stává a neplatí na to reklamace, prostě se ten výkovek blbě ohřeje a je tam to riziko prasknutí...
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Jde o to, jesti nebyl problem v klice jeste pred renovaci. Jestli byla vydrena ze se musela renovovat, jiste jiz neco holka pamatovala.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Jan.cl »

Same, klika byla vybrána ze tří, zjištění prasklin proběhlo na zkušební stolici, kupodivu žádné nebyly.
Ale technolog z firmi pak řekl, že tak starý materiál má toto riziko. Nejen krystalizace materiálu, jiné oceli, ale také ta technologie navařování. Na tom videu je vidět jak na tom hoří barva či co a to je špatně ne? podle mě tedy, protože pak tepelně a cementačně ošetří jen kluzné plochy?
Mluvim jenom když mám co říci....

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od lope »

Podle mě to navařování může dělat problémy z hlediska únavy materiálu. Pod vrstvou návaru určitě zůstane nějaké pnutí, nejspíš nepříznivé (na rozdíl třeba od kuličkování). Je to zkrátka nehomogenita v materiálu i tepelném zpracování, plus problematická hranice (v podstatě svar) = riziko. Hezká slupka. Když jde o záchranu, tak jo. Ale kvůli změně zdvihu bych to určitě nedělal.

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Chyba pri vareni se samozrejme neda nikdy vyloucit a nehomogenita materialu je zde naprosto zrejma. Pokud se ale nechci spokojit se seriovym zdvihem, tak na 30PS krom 356ky (no fuckin' porsche) nebo Okrasa (original je jak hledani sv. gralu) pripadne Denzel (asi stejne jako ochocit jednorozce) zbyva uz jen CNC. Vareni se pouziva uz leta a se zvysenym zdvihem lita po solnem jezere v Utahu hodne strelcu...

Jan.cl : jestli to nebude obdobne jako u KDF klik, ktere jsou i ortodoxnimi kadourari zatracovany pro svoji mizernou kvalitu.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od maxmax »

Nedávají se navařené kliky kliky žíhat do pece? To by podstatně vyrovnalo pnutí.S tím pískem to chápu,jakýkoli proud plynu by materiál ochlazoval, a pnutí by bylo ještě větší, ostatně všechny kliky co se u nás kovaly,se po osoustružení kalily a popouštěly,pak se teprve brousily,jestli si to po těch35 letech dobře pamatuju #-o
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Určitě se klika minimálně po broušení zušlechťuje. Jak přesně by nám řekl nějaký technolog. Mám na klice vařený jen protizávaží a je vidět, že klika prošla zušlechťovacím procesem.
Přílohy
Klika po navaření housenky
Klika po navaření housenky
crankfix1.JPG (69.31 KiB) Zobrazeno 11911 x
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1605
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Nedaleko Samby

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od BUTCH bus »

A co ta švanda tak koštuje?
OndraS

lope
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1278
Registrován: 08 zář 2009

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od lope »

Podle mě to je otázka životnosti. Motor na "jedno použití" takový úpravy snese. Stejně jako CNC výrobek, který při stejném tvaru právě z hlediska únavové pevnosti není vyhovující, jak je vidět na Samových řezech. Hodně z té životnosti se asi dá zachránit kuličkováním nebo nitridováním. Nicméně, když už ždímat třicítku, tak dobovými úpravami, řekl bych.

Slyšel jsem, že VW Werk měl kdysi problém s hromadným praskáním klik. Bohužel nevím podrobnosti. Nejspíš to souviselo s nějakou razantnější změnou, možná zavedením 1200.

Uživatelský avatar
Jan.cl
Příspěvky: 73
Registrován: 19 zář 2009
Bydliště: Česká Lípa-Praha

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Jan.cl »

Butch: Jeden čep na klice zhruba 1100-2000kč.
Mluvim jenom když mám co říci....

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od SO 545 »

Sam píše:Mám na klice vařený jen protizávaží a je vidět, že klika prošla zušlechťovacím procesem.
Pri samotnom navarani je tiez dolezite trebars dodrzanie teploty navaraneho povrchu aj medzi jednotlivymi navarmi.
Je to veda a pri takomto upgrade kde to bude dostavat riadne zabrat este viac.

Ja som len lepic toto je ina liga.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Napodobne. Veskere me snazeni mimo pracovni profesi je jen opisovani jiz overenych postupu a duverovani konkretnim technologiim. Nepocitam, ze si nekdo zdejsi masinu na vareni klik koupi. Berte to spis jako nastrel, ze dana technologie existuje a ze to je jedna z cest, po kterych je mozne se vydat. Osobne to vidim tak, ze si vyberu dodavatele klik kteremu duveruji, specifikuji parametry a zakoupim hotovou kliku.

Klika s navarenym protizavazim
Obrázek
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

lope píše:Podle mě to je otázka životnosti. Motor na "jedno použití" takový úpravy snese. Stejně jako CNC výrobek, který při stejném tvaru právě z hlediska únavové pevnosti není vyhovující, jak je vidět na Samových řezech.
Není sice vyhovující ale nejen v současném motorsportu je to naprosto běžná technologie. A ruku na srdce, když to nedělá probémy na 300+PS, nebál bych se toho ani u našich pokašlávajících 30+PS :)
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Sam »

Tahle mašinka mě také baví. Rozumím tomu správně, že po zabroušení prostoru pro lamelu je třeba stejným způsobem ubrat materiál na ploše na které se montuje přítlačný talíř + prohloubit drážku na zachycení oleje ? Už to někdo na VW praktikoval ?
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Technologické postupy - foto, video návody

Příspěvek od Pětišroub »

jo
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Odpovědět