Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Zdravím všechny příznivce Vintage speed.
Konečně jsem našel trochu času napsat o anabázi opravy kompresoru Judson pro motor 30PS.
O přeplňování motoru mechanickým kompresorem se zajímam již delší dobu a jelikož vlastním dědka v originálním stavu a v něm pěknou třicítku co postavil Ondra Brom, nastal čas přenést teorii do praxe.
Po letech otálení s koupí se bohužel ceny dílů několikrát znásobily a teprve když se na Ebay.at prodával za přijatelnou cenu jsem se konečně rozhoupal. (podzim 2006)
Na prodej byl pouze kompresor s řemenicí, karburátor a vzduchový filtr.
Asi po týdnu jsem netrpělivě začal rozbalovat zásilku.
Vzhled odpovídal fotkám, ale stav rozhodně ne a po prvním pokusu zatočit řemenicí jsem čekal to nejhorší.
Následovala rychlá demontáž a potvrdilo se, to co jsem si myslel. Stator (tělo) kompresoru byl v podstatě vyčesán, kusy litiny roztrhaly lamely a v rotoru zel kaňon a v těle kráter.
S Ondrou Bromem jsme sice přemýšleli nad možným způsobem opravy, ale nejjednodušší se zdála koupě nového těla.
Smířil jsem tím, že budu hledat dále a Judson šel do regálu. Za 3 roky jsem ovšem stator nesehnal a ceny se opět znásobily.
V létě 2009 jsme jeli na sraz VW veteránů do "Hessiše". Kdo tam byl, tak ví, že je tam Judsonů kam se podíváš.
Od Martina Alejandro z Belgie jsem sehnal kopii "opákování" a spodní dvojitou řemenici na kliku. Pokecali jsme (on anglicky, já česko-německo-anglicky a rukama) a výsledek byl, že tento problém je docela častý, zná ho a je to neopravitelný.
To mě trochu nakoplo a oprášil jsem nápad na opravu vytvořením vsuvné vložky.
Následovalo kompletní oměření těla kompresoru a vytvoření 3D modelu v Autocadu. Rozhodl jsem se nechat udělat odstředivým litím vložku s průměrem větším o 3mm, tl. stěny po honování měla zůstat cca 3mm. Dále musela mít "límec", aby se pro sešroubování se zadním víkem nemohla protočit.
Objem kompresoru se zmenšil pouze o cca 6%.
Vložku udělala brusírna v Hovorčovicích.
Po vyzvednutí bylo potřeba udělat do vložky celkem přesně sací a výtlačné otvory (pičky) aby se po nalisování kryly s původními v těle.
Bohužel z této části prací nemám žádné foto.
Následovalo honování statoru na průměr vložky (o 1,5mm na poloměru) -0,02mm pro nalisování, odbroušení zadní části o 2mm pro límec, svrtání otvorů pro šrouby a lehké nalisování. Vše až překvapivě dobře sedělo.
Ještě se zabrousila obě čela a zkontrolovala délka celého statoru. Dilatační mezera mezi čelem rotoru a víkem je 0,15-0,2mm.
Rotor bylo potřeba stočit o 1,5mm na poloměru (O.B.). Tím se odstranily hluboké rýhy.
Nejmenší vzdálenost rotoru od těla kompresoru je 0,8mm.
Bylo třeba také sehnat MARVEL INVERSE OILER pro ztrátové mazání kompesoru. Ten byl v moc pěkném původním stavu, stačilo rozebrat, vyčistit a vyměnit těsnění.
Nové lamely dorazily od Ricarda z Argentiny. Před montáží se musely asi týden máčet v motorovém oleji.
Originální řemenice byly v dost žalostném stavu, tak jsem nechal udělat repliky.
Nový šroub na kliku mi udělal opět Ondra Brom.
Původní karburátor byl nepoužitelný. Na půdě garáže jsem vybral lepší a kompletně zrepasoval. Difuzor jsme trochu zvětšili na 23,5mm, trysky jsem zatím osadil 135 hlavní a 170 vzduchová.
Rozdělovače musím vyzkoušet. Nejdříve tam byl Bosch 019, teď zkouším Bosch 010.
Na běžnou jízdu bude ale asi nejlepší 019.
Zapalování jsem dal elektronické Judson see-dee.
Budík vacuum-bost je zatím moderní VDO, časem z něj udělám repliku origo Gauge Judson.
Takhle nějak by měla vypadat "NOS" sada ...
Ještě bylo potřeba upravit palivovou trubku z pumpy do karburátoru.
Dlouhodobá práce byla s řemeny. Metodou pokus/omyl jsem se dostal k přijatelnému rozměru (v prodejně jsem je měnil čtyřikrát).
Jak trefně prohlásila moje manželka "ten motor je na kapačce?" ...
A po montáži do auta - současný stav...
No, první test byl cesta na Atack. Po počátečním záběhu lamel (kdy se kompresor docela hřál) si vše "sedlo", a po docela svižné cestě zpět měl teplotu max. tak 50st. (udržím na něm ruku).
Pořádný zápřah dostal až cestou na sraz v Budějovicích, kdy ještě táhl 400kg Teardrop a taky na sprintech.
Výsledek sprintů .... byl bych druhej i ve 1300 ....
Další nutná úprava bude ještě výfuk (již se připravuje), a možná drobné přetryskování.
V sobotu byl dědek na dynu, ale to je již jiný příběh, viz příspěvek O.B.
Cesto domů jsem ho na novém pražském okruhu trochu protáhl ...
Tlak kompesoru je přesně 6 PSI
Na závěr bych chtěl poděkovat hlavně Ondřeji Bromovi za technickou podporu při repasi a soustružnické práce.
Já jsem přeci jenom stavař a milimetr není žádná míra ... [smilie=fun_84.gif]
Konečně jsem našel trochu času napsat o anabázi opravy kompresoru Judson pro motor 30PS.
O přeplňování motoru mechanickým kompresorem se zajímam již delší dobu a jelikož vlastním dědka v originálním stavu a v něm pěknou třicítku co postavil Ondra Brom, nastal čas přenést teorii do praxe.
Po letech otálení s koupí se bohužel ceny dílů několikrát znásobily a teprve když se na Ebay.at prodával za přijatelnou cenu jsem se konečně rozhoupal. (podzim 2006)
Na prodej byl pouze kompresor s řemenicí, karburátor a vzduchový filtr.
Asi po týdnu jsem netrpělivě začal rozbalovat zásilku.
Vzhled odpovídal fotkám, ale stav rozhodně ne a po prvním pokusu zatočit řemenicí jsem čekal to nejhorší.
Následovala rychlá demontáž a potvrdilo se, to co jsem si myslel. Stator (tělo) kompresoru byl v podstatě vyčesán, kusy litiny roztrhaly lamely a v rotoru zel kaňon a v těle kráter.
S Ondrou Bromem jsme sice přemýšleli nad možným způsobem opravy, ale nejjednodušší se zdála koupě nového těla.
Smířil jsem tím, že budu hledat dále a Judson šel do regálu. Za 3 roky jsem ovšem stator nesehnal a ceny se opět znásobily.
V létě 2009 jsme jeli na sraz VW veteránů do "Hessiše". Kdo tam byl, tak ví, že je tam Judsonů kam se podíváš.
Od Martina Alejandro z Belgie jsem sehnal kopii "opákování" a spodní dvojitou řemenici na kliku. Pokecali jsme (on anglicky, já česko-německo-anglicky a rukama) a výsledek byl, že tento problém je docela častý, zná ho a je to neopravitelný.
To mě trochu nakoplo a oprášil jsem nápad na opravu vytvořením vsuvné vložky.
Následovalo kompletní oměření těla kompresoru a vytvoření 3D modelu v Autocadu. Rozhodl jsem se nechat udělat odstředivým litím vložku s průměrem větším o 3mm, tl. stěny po honování měla zůstat cca 3mm. Dále musela mít "límec", aby se pro sešroubování se zadním víkem nemohla protočit.
Objem kompresoru se zmenšil pouze o cca 6%.
Vložku udělala brusírna v Hovorčovicích.
Po vyzvednutí bylo potřeba udělat do vložky celkem přesně sací a výtlačné otvory (pičky) aby se po nalisování kryly s původními v těle.
Bohužel z této části prací nemám žádné foto.
Následovalo honování statoru na průměr vložky (o 1,5mm na poloměru) -0,02mm pro nalisování, odbroušení zadní části o 2mm pro límec, svrtání otvorů pro šrouby a lehké nalisování. Vše až překvapivě dobře sedělo.
Ještě se zabrousila obě čela a zkontrolovala délka celého statoru. Dilatační mezera mezi čelem rotoru a víkem je 0,15-0,2mm.
Rotor bylo potřeba stočit o 1,5mm na poloměru (O.B.). Tím se odstranily hluboké rýhy.
Nejmenší vzdálenost rotoru od těla kompresoru je 0,8mm.
Bylo třeba také sehnat MARVEL INVERSE OILER pro ztrátové mazání kompesoru. Ten byl v moc pěkném původním stavu, stačilo rozebrat, vyčistit a vyměnit těsnění.
Nové lamely dorazily od Ricarda z Argentiny. Před montáží se musely asi týden máčet v motorovém oleji.
Originální řemenice byly v dost žalostném stavu, tak jsem nechal udělat repliky.
Nový šroub na kliku mi udělal opět Ondra Brom.
Původní karburátor byl nepoužitelný. Na půdě garáže jsem vybral lepší a kompletně zrepasoval. Difuzor jsme trochu zvětšili na 23,5mm, trysky jsem zatím osadil 135 hlavní a 170 vzduchová.
Rozdělovače musím vyzkoušet. Nejdříve tam byl Bosch 019, teď zkouším Bosch 010.
Na běžnou jízdu bude ale asi nejlepší 019.
Zapalování jsem dal elektronické Judson see-dee.
Budík vacuum-bost je zatím moderní VDO, časem z něj udělám repliku origo Gauge Judson.
Takhle nějak by měla vypadat "NOS" sada ...
Ještě bylo potřeba upravit palivovou trubku z pumpy do karburátoru.
Dlouhodobá práce byla s řemeny. Metodou pokus/omyl jsem se dostal k přijatelnému rozměru (v prodejně jsem je měnil čtyřikrát).
Jak trefně prohlásila moje manželka "ten motor je na kapačce?" ...
A po montáži do auta - současný stav...
No, první test byl cesta na Atack. Po počátečním záběhu lamel (kdy se kompresor docela hřál) si vše "sedlo", a po docela svižné cestě zpět měl teplotu max. tak 50st. (udržím na něm ruku).
Pořádný zápřah dostal až cestou na sraz v Budějovicích, kdy ještě táhl 400kg Teardrop a taky na sprintech.
Výsledek sprintů .... byl bych druhej i ve 1300 ....
Další nutná úprava bude ještě výfuk (již se připravuje), a možná drobné přetryskování.
V sobotu byl dědek na dynu, ale to je již jiný příběh, viz příspěvek O.B.
Cesto domů jsem ho na novém pražském okruhu trochu protáhl ...
Tlak kompesoru je přesně 6 PSI
Na závěr bych chtěl poděkovat hlavně Ondřeji Bromovi za technickou podporu při repasi a soustružnické práce.
Já jsem přeci jenom stavař a milimetr není žádná míra ... [smilie=fun_84.gif]
Naposledy upravil(a) m.k. dne 19 říj 2010, celkem upraveno 1 x.
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Jo kecat, to mi vždycky šlo nejlépe!!!!!!!!
Co přijde dál???
- Skid
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2002
- Registrován: 25 dub 2007
- Bydliště: Veselí nad Lužnicí a Pha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Klobouk dolu a ted uz jen takovouto samolepku na zadni okno.
VW Brouk alias Walda (1956)
VW Brouk 1600i "Black Frog" (1996)
VW T2a "Tommy" (1970)
VW Brouk 1600i "Black Frog" (1996)
VW T2a "Tommy" (1970)
-
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1539
- Registrován: 24 srp 2009
- Bydliště: Tábor zdraví venkov
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Asi máš radost z toho co máš v autě za motor což
Já mám radost jen když to vidim
Fakt čumim na tu hostorii a postupnou montáž Judsona do auta
Já mám radost jen když to vidim
Fakt čumim na tu hostorii a postupnou montáž Judsona do auta
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7223
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Zlaty cesky rucicky ,chybi jenom krucek k vlastni vyrobe(toliko prejmnovat-patentovat )
Vwase nocni sichta...
- martin_100
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 2560
- Registrován: 01 srp 2007
- Bydliště: Rybnice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Normálně čumim co český lidi v "polních" podmínkách dokážou za divy.
Většina lidí by to po zjištění stavu odpískala jako mision imposible....Ty a Ondra ste se do toho zakousli a je to.
Kolik je tady u nás vlastně kompresorem foukaných aircooledů?
Nejsi tu náhodou jeduinej osamělej bojovník?
Většina lidí by to po zjištění stavu odpískala jako mision imposible....Ty a Ondra ste se do toho zakousli a je to.
Kolik je tady u nás vlastně kompresorem foukaných aircooledů?
Nejsi tu náhodou jeduinej osamělej bojovník?
- Leer
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1668
- Registrován: 03 led 2003
- Bydliště: v březnu je nejkrásnější Vídeň
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
vidělj sem na attacku, nezbývá než gratulovat dobová libovka...jen tak dál
Veteran car club Česká lípa - www.vcc-ceskalipa.cz
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Mílo, všemu rozumim, ale jakou technologií jsi vyráběl ty elegantní kosočtverečky do lité vložky těla kompresoru?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Já bych řekl, že ty kosočtverečky dělal véééélkou představivostí!!!
Co přijde dál???
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Pokud se nemylim na obrazku je videt, ze je to vlozka, mozna i z nejakeho valce, (cert vi z ceho, je to jedno, hlavne kdyz funguje), a dokud to bylo venku se udelali ty pruduchy (kosoctverce) na vzduch privod vzduchu k lamelam (voda, laser???). Pak se vlozka opartne nalisovala zpet do toho torza. Je to tak, nebo se mylim ?
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
To von to ma doma tak hrozny jo?OB píše:Já bych řekl, že ty kosočtverečky dělal véééélkou představivostí!!!
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
No, to byl dost porod ...Pětišroub píše:Mílo, všemu rozumim, ale jakou technologií jsi vyráběl ty elegantní kosočtverečky do lité vložky těla kompresoru?
Oměřit z originálu, nakreslit v CADu, tisk, nalepit na povrch vložky překreslit, odvrtat rohy piček, nahrubo říznout mikrobruskou (co řez to kotouček) a pilovat, pilovat, pilovat ....
Naposledy upravil(a) m.k. dne 29 říj 2010, celkem upraveno 1 x.
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Ano, technologie i material je stejný, jen mi to odlili na míru.Milosak_1 píše:Pokud se nemylim na obrazku je videt, ze je to vlozka, mozna i z nejakeho valce ?
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Milošáku..Míla naprosto přesně popsal, co je to za vložku a jak jí vyrobil. To je pro mě jako strojaře zcela srozumitelný a logický. Ale zajímá mě, jak právě vyráběl do litého materiálu okýnka, který jsou tvarově tak prachmizerně řešena a která tak jitří Andyho bujnou představivost..
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
aha..díky:-) Takže klasická ruční práce:-)
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
- Proky
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 484
- Registrován: 08 lis 2009
- Bydliště: Veselí nad Lužnicí
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
fakt pěkná úprava a tý práce na tom, moooooooc pěkný
Bubu Oval (1955)
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15179
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Mildův Judson je opravdu hezdý a jak již bylo nakousnuto, nebál bych se tvrdit, že Míla je průkopníkem kompresorů v čechách. Je to trochu s podivem, vetšina nás, a zde bych se nebál použít slovo tuningářů, často ne zcela úspěšně laboruje s atmosféricky plněnými motory a přitom osazení turba nebo kompresoru je jednoduchá cesta, která vede vždy k cíli a má zaručený výsledek (oproti stylu ostrávačkadvojitýkarbecmagnumhlavapičo). A osadit judsonem/pepcem/M.A.G.em je možné i ty naše 30PS pumpičky na žumpu (jak je s oblibou nazývá jeden ze zdejších VW matadorů). Není to tedy jen výsada moderních motorů. Doufám tedy , že se brzo někde vyloupne další přeplňované dobrodružštví aby bylo na srazech na co koukat
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Nerejpu, jen se ptám: a ten nárůst cca 8PS je konečný nebo ještě to poroste?
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15179
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dědek 1959 – Supercharged by Judson
Bez dodatečných úprav je to asi konečný stav. Ono se 8PSů může zdát málo, ale vemte si, že to je 30PS motor a jde tedy o zvýšení o 26%. Navíc Judson patří svou jednoduchou konstrukcí s lamelovým excentrickým rotorem mezi nejslabší kompresory.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912