Pinzgauer - luftgekühlten Oesterreicher :-)

Pro všechna vozidla a zařízení s libovolným počtem kol, poháněná vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche.
Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Pinzgauer - luftgekühlten Oesterreicher :-)

Příspěvek od Pětišroub »

Pinzgauer je dalším zástupcem vzduchem chlazeného stádečka automobilů.

Jedná se o nákladní automobil, vyráběný konsorciem Steyr-Puch, se zvýšenou průchodností, na jehož konstrukci se nejvíce podepsal Ing. Dr. Erich Ledwinka, syn Hanse Ledwinky, ano, toho co navzájem opisoval s Ferdinandem Porsche a který byl šéfkonstruktérem Tatry. Vůz byl zkonstruován na základě armádního výběrového řízení a po vítězství byl zařazen primárně v armádách Rakouska a Švýcarska, sekundárně, na základě prodeje přebytků pak v UK, Jordánsku a Libyi.

Uspořádání Pinzgauera s motorem pod kabinou a centrální nosnou rourou umožňovalo širokou škálu provedení a nástaveb. Vůz měl přední náhon, ke ketrému se dal přiřadit náhon zadní nápravy v provedení 4x4, nebo obou zadních náprav v prodlouženém provedení 6x6.

Provedení nástaveb zahrnovalo vše představitelné, od prostého valníku, přes pevné obytné (štábní, radio a nemocniční) nástavby až po speciální jednoúčelové nástavby (obrněné, vyprošťovací, nosiče ap.).

Pohonnou jednotkou starších typů je řadový vzduchem chlazený čtyřválec Puch o obsahu 2500 ccm a výkonu 85-90k, v ostřejším provedení pak 105k se vstřikováním Bosch K-Jetronic. Karburátorové provedení mělo karburátory Zenith stejného typu jako například Porsche 356.

A protože vše pěkné jednou končí, po modernizaci Pinzgauer poháněl technařům a stěhovákům známý 24OO ccm diesel z Volkswagenu LT, přeplňovaný na 115k, od roku 2003 pak pětiválcový TD 2500 ccm známý například z VW Transportera.

Pinzgauer 710M, s odkrytými plachtami
Obrázek

Pinzgauer 712M
Obrázek

a takto se na čumáku Pinze projevila zástavba vodou chlazeného motoru
Obrázek
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

vyloženě sympatický vozítko
Obrázek

Uživatelský avatar
Krystof
Vrátný Hřejivého archivu
Příspěvky: 1065
Registrován: 09 pro 2004
Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy

Příspěvek od Krystof »

Dvoch červených Pizgauerov (mám pocit že v prevedení 4x4) vlastnila Tatranská horská služba približne okolo rokov 1990-200*. Nie som si istý, či mali vzduchom chladené motory, ale boli to veľkí pracanti a v Tatrách urobili kus práce.
Raz som sa v tom aj viezol, keď nás vyhrabávali z cesty odrezanej snehovými závejmi a bol to perfektný zážitok. Ale to je na dlhšie rozprávanie...

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

vyloženě. Pokud má někdo zájem, lze pořídit v cenách od 5OOO EUR za nic moc stav až po 10 000 EUR za krásnou a luxusní uloženku. Kryštofe, klidně vyprávěj.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

Příspěvek od Ficus »

Pořídil jsem, Pětišroube, máš SZ.
Zatím jsem ve fázi plného zpojízdnění a prohlídek, promazání a např výměny ložisek alternátoru... Též je tu a tam rez, tak trochu poopravím. Plachtu asi budu muset nechat ušít novou.
Kdyby někdo věděl, kde je uvažováno o umístění navijáku, jaký typ(mechanický, hydraulika nebo elektrika) budu vděčen za poučení.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

:shock: zbrojíš na zimu poriadne ...
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

Příspěvek od Ficus »

Jo, cena 4500 EUR, slušnej stav; bral bych bufika na 24V, kdyby někdo měl... Zimní obutí asi nebude, bude ale off obutí MT T3, Vraník.
Kdyby někdo prodal příručku a katalog dílů, uvítal bych.

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

čo tak ukázať tú mašinu ??? verím že zvedavcov je viac ako dosť.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

Příspěvek od Ficus »

Foto bude později... memám zatím jediný foto, což je asi škoda, že ty úpravy neeviduju...

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Ahoj skorosousede, jsem z uhříněvsi a přes měkochlupy jezdím skoro denně, takže bych se mohl stavit a nějakou fotku pořídit, co? :wink:
Obrázek

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

Příspěvek od Ficus »

Já ho mám v Písnici v dílně, čekám na značky. Dnes si beru foťák, tak v pondělí budou fotky.
Všema čtyřma na zemi...

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od prak »

autoservis bří Bubnů?
že bych tam zašel na společenskou návštěvu :?:
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

Pinz

Příspěvek od Ficus »

Mám to vedle betonárky Zapa. Dnes to snad nezapomenu nafotit.
Řešim absenci serva, zatim v teoretické rovině. Místo pístnice mne oslovuje hřídelová posilovna z traktoru Husqvarna, přímo na volantovou tyč a reakce se chytne ku kastli. Jen nevim jaký krouták z toho poleze, asi se to musí pořešit systémem pokus\omyl... :wink:
Všema čtyřma na zemi...

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

a je to servo tak nezbytné?
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

haló pane Ficus, je možné, že jsme se potkali včera v Dolních Senochrupech?
Okolo 16:30 si to směrem na Prahu jeden Pinzgauer hasil .....
Obrázek

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

Příspěvek od Ficus »

yahoďák píše:haló pane Ficus, je možné, že jsme se potkali včera v Dolních Senochrupech?
Okolo 16:30 si to směrem na Prahu jeden Pinzgauer hasil .....
No, hasil asi je nadsazené. Ale 105km-h to jede. lol: :lol: :lol:
Ano ano, pořešili jsme bufika a brzdy, značky a tesnění dveří, a jel jsem na výlet domů. Ted budu řešit výměnu SPZ za kratší obdélníky, páč tam neni vzadu nikde tolik místa aby se vešla. Též dojde k naladění karburace, aby zmizela díra při rozběhu z volnoběhu- v terénu je to hodně nepříjemný, zvláště když jsem u offa zvyklej na dehet 3,0TD...
Taky snad doženu přední plachtu, aby se dala i nandat. Až tuhle sundám, tak z ní zbyde hromada canců... :lol: :lol: :lol:
Všema čtyřma na zemi...

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

Příspěvek od Ficus »

Pětišroubovi dík za cenné info a foto, použil jsem ho s laskavým svoleník k publikaci v časopisu OffroadRevue, který spoluvlastním. Na odkazu offroadrevue.cz/index_1.htm , je začátek článku. Zde je komplet článek:

Legenda v khaki


Terénní automobil Pinzgauer (též název hornaté oblasti Rakouska) je skutečně legendou ve své třídě. Jeho neskutečné jízdní vlastnosti ocenilo za téměř 40 let výroby opravdu mnoho uživatelů z řad armády, lesníků, zemědělců, horských služeb a dalších institucí, hasiče pochopitelně nevyjímaje. Uspořádání Pinzgauera s motorem pod kabinou a centrální nosnou rourou umožňovalo širokou škálu provedení a nástaveb. rovedení nástaveb zahrnovalo vše představitelné, od prostého valníku, přes pevné obytné (štábní, radio a nemocniční) nástavby až po speciální jednoúčelové nástavby (obrněné, vyprošťovací, nosiče ap.).
Nájezdové úhly vpředu/vzadu jsou 40/45/45°, boční dostupnost 35°, přejezdový úhel 125/132°, stoupavost 100%, brodivost 700 mm. Pinzgauer je výrobkem rakouské firmy Steyr-Puch, později Steyr-Daimler-Puch. Ta jej však v dnešní době již nevyrábí, jeho licenční výroba probíhá od roku 2000 již pouze ve Velké Británii u firmy Pinzgauer Ltd.

Historie vozidla Pinzgauer je vskutku dlouhá. Tento automobil je vlastně přímým následovníkem předchozího typu, který měl označení Haflinger. Ten se vyráběl již od začátku 50. let minulého století zejména pro potřeby zemědělců a armády (tedy podobná historie jako konkurenční Unimog). Např. ve švýcarské armádě sloužil poslední automobil tohoto jména, tedy Haflinger, až do roku 2003. Haflinger byl de facto takový větší Jeep s motorem umístěným vzadu, a tak z důvodu potřeby prostornějšího automobilu byl vyvinut Pinzgauer s motorem umístěným vpředu. Tím se dosáhlo více prostoru v zadní části vozidla. Konstrukce podvozku však zůstala zachována.

První prototyp Pinzgauera byl postaven v roce 1965 a zdaleka se nepodobal pozdějšímu sériovému provedení. Samotná výroba prvních sériových kusů začala až v roce 1971 – model 710, tedy čtyřkolka, ten vyjel z výrobního závodu Steyr-Daimler-Puch v rakouském Grazu přesně 17. května 1971. Model 712 – šestikolka se vyrábí od roku 1972, stejně tak i jeho civilní verze. Prvním odběratelem byla rakouská a švýcarská armáda, která měla na tyto automobily několik připomínek. Firma požadavkům vyhověla, a tak se Pinzgauer po mírných úpravách např. náprav vyráběl v nezměněné podobě až do roku 1985. Za téměř 15 let produkce opustilo výrobní bránu továrny téměř 20 000 těchto vozidel, samozřejmě obou typů 710 i 712. Na přání zákazníků se dokonce vyrobil i větší model, který měl moderní turbodiesel od Volkswagenu.

V současnosti jsou ve výrobním programu továrny Pinzgauer Ltd. se sídlem v Guildfordu (tam se mimo jiné vyrábějí i hasičská vozidla značky Dennis) moderní verze s označením 716 a 718, resp. Protector Pinzgauer X-M (X-treme Mobility). Jsou to de facto jen šestikolky, čtyřkolka se již téměř nevyrábí, není po ní velká poptávka. Design nese i nadále charakteristické rysy klasického Pinzgauera, jen vnitřní ústrojí je jiné, ABS, motor Volkswagen dnes splňuje emisní normu Euro III, rovněž tento 2.5 litrový 5ti válec disponuje větším výkonem než původní čtyř či šestiválcové agregáty VW, automatická převodovka, možnost práce jak v arktických klimatických podmínkách, tak i na poušti. Podvozek stále tvoří centrální nosná roura a výkyvné polonápravy. Pohon je stabilně zajištěn buď na všech šest kol, či jen na čtyři kola s volitelným náhonem třetí nápravy, je to dle verze vozu. Skoro jako naše Tatra…ale o tom až v závěru článku. Protector Pinzgauer X-M (X-treme Mobility) je dnes prostě moderní všestranný terénní automobil střední kategorie.

Teď tedy konečně něco k jeho hasičským verzím. V Rakousku jej můžeme spatřit jako obdobu naší Avie DA, tedy Kleinlöschfahrzeug mit Allrad (KLF-A). Je veskrze určen pro osádku 8-9 hasičů, v zadní části se nachází přenosná motorová stříkačka a hadicové příslušenství. Ve většině případů vozy KLF-A nepostavila žádná renomovaná firma, nýbrž si jejich přestavbu provedli hasiči sami. Dále lze spatřit, a to ve více zemích Evropy, Pinzgauery jako vozy TLF-A, tedy jako cisternovou automobilovou stříkačku. Nejčastěji má vodní nádrž na 1000 l a výkon čerpadla bývá obyčejně kolem 2000 l/min. Osádku tvoří 4-5 hasičů. Tyto malé cisterny, nezřídka určené pro boj s lesními požáry, již pocházejí ve většině případů z dílen firem vyrábějících hasičskou techniku jako např. Rosenbauer, Ziegler, Lohr-MAGIRUS, Metz. Ve Velké Británii se tyto hasičské vozy značí jako All-Terrain Light Pumping Appliance či jen Light Fire Appliance a nástavby pocházejí od firem Angloco a John Dennis Coachbuilders (dříve Saxon). Mají zpravidla vodní nádrž od 500 do 1000 l vody, čerpadlo s výkonem do 1000 l/min (stabilní či přenosné) a základní požární vybavení, jejich osádku tvoří 4 hasiči. Kromě těchto "klasických" nástaveb jsou na tyto automobily montovány ještě speciální jako např. technická apod. Pinzgauery existují v mnoha variantách, staví se na nich speciální policejní vozidla, sanitky, slouží pro účely speciálních jednotek, parašutistů atd. Auto není moc pohledné, ale bezesporu plní bezvadně všechny účely, pro které je vyráběné. Což je u jeho uživatelů tím hlavním měřítkem. Ve fotogalerii se můžete sami přesvědčit, že se s Pinzgauerem dají dělat vskutku psí kusy.

Zde máte stručný popis All-Terrain Light Pumping Appliance Pinzgauer od firmy Angloco:

Podvozek: Pinzgauer 718 Turbo D 6x6 resp. 6x4, třetí náprava je odpojitelná
Celková hmotnost: 4950 kg
Motor: VW 2.5 litrový dieselový pětiválec s turbem
Výkon motoru: 134 koní
Max. rychlost: 120 km/h
Osádka: 2+2
Nástavba/vestavba: Angloco Ltd.
Vodní nádrž: 550 l
Čerpadlo: přenosná stříkačka 800 l/min
Nástavba: vychází z karoserie vozidla, skříně kryjí hliníkové roletky
Vybavení: dýchací přístroje, hadicové příslušenství, žebříky, savice, VRZ, hadicový naviják atd.

Teď něco k samotnému technickému popisu vlastností podvozku původní první řady Pinzgauer 710/712 4x4/6x6:

Délka: 4175/4955 mm
Šířka: 1760 mm
Výška: 2045 mm
Rozvor: 2200/2000+980 mm
Hmotnost vozidla: 1950-2100/2350-2600 kg
Užitečné zatížení: 1000/1500 kg
Pohon: stálý 4x4/6x6
Objem nádrže PHM: 75 l
Nájezdové úhly vpředu/vzadu: 40/45/45°
Boční dostupnost: 35°
Přejezdový úhel: 125/132°
Stoupavost: 100%
Brodivost: 700 mm
Motor: vzduchem chlazený benzinový řadový ležatý čtyřválec PUCH / VW OHV o objemu 2499 ccm
podélně uložený
Výkon: 64/87/90 koní při 4000 ot/min [dle roku]
Max. rychlost: 100 km/h
Spojka: Fichtel & Sachs
Převodovka: manuální pětistupňová ZF
Rozvodovka: ZF
Původní pneumatiky: Semperit 245-16

A slíbená perlička závěrem. Víte, kdo stojí za vývojem Pinzgauera? Rakouský konstruktér automobilů Hans Ledwinka, odtud tedy vane koncepce automobilu s centrální rourou a kyvnými nápravami, kterou předtím použil během své práce pro českou Tatru, kde byl mnoho let technickým ředitelem. Jeho výjimečný technický talent byl oceněn v zahraničí: v roce 1944 získal čestný doktorát vídeňské techniky, o osm let později obdržel tento blízký spolupracovník další automobilové legendy, tedy Ferdinanda Porsche, čestné vyznamenání Svazu německých inženýrů a v říjnu 1961 mu byl udělen čestný kříž za vědu a umění I. třídy rakouského prezidenta. V kopřivnické Tatře působil bezmála 40 let. Svou osobní genialitou a nevšední schopností realizovat danou myšlenku vešel do dějin techniky.

V roce 1945 byl u nás odsouzen za spolupráci s nacisty a byl vězněn až do roku 1951. Poté využil možnosti odejít do Německa. Od roku 1953 až do smrti žil v Mnichově, kde se konstrukci automobilů věnoval do velmi vysokého věku. Zemřel 2. března roku 1967. Jeho syn se později stal hlavním inženýrem firmy Steyr.



Tolik historie. Udivuje nás trvanlivost a odolnost, kterou konstruktéři dali do vínku tomuto zajímavému offu:
Jsme ale méně sentimentální, a legendou se nebojíme do nejtvrdšího terénu.

Za krátkou dobu, co vozidlo vlastním, jsem několikrát objevil a ocenil terénní vlastnosti. Konstrukce vozidla přináší řadu výhod, ale i horších parametrů, vůči klasickým tuhým nápravám. Menší zkřížení je vyváženo hydraulicky řazenými špérami na obě respektive tři nápravy. Pro rychlejší, až závodní jízdu je však kyvná polonáprava jako dělaná. Po roletě, polní či lesní cestě je vozidlo opravdu pohodlné i při vyšších rychlostech. Krátký rozvor ( např o 20cm kratší než LC70!), a portálové nápravy (světlost 40cm) dovolí překonávat až neuvěřitelné překážky. (přechodový úhel je opravdu vynikající). V těžkých bahenních koupelích a hnusotě však využijte spolujezdce, který musí suplovat absenci posilovače řízení. Dodatečnou instalaci serva se mi snad v dohledné době podaří provést.
Nosnou rouru, kterou známe z nákladních vozidel, např. Tatra 111 až po vozy vyrobené např. letos, Puch mírně změnil. Sestup( převody z převodovky do nosné roury) nahradil kardankou, a přídavnou převodovku z hliníku vložil do mezikusu roury. Tak došlo i ke snížení těžiště a snížení hmotnosti.
Motor je překvapivě živý a uděluje vozu dobré zrychlení na silnici a dobrou obratnost v terénu. I když je vozidlo krabicoidní a nemá nic společného s oblými tvary moderních plastových SUV, není příliš žíznivé, motor se spokojí s 13-15l na 100km.
Brzdy s posilovačem jsou bubnové, se dvěma brzdovými válečky na kolo, se všemi neduhy, které k těmto brzdám patří. Jestli se mi podaří podobný kousek jako náhrada bubnů za kotouče jako u LC70/73, Hi-lux, budu samozřejmě informovat.
Mimo řidiče a spolujezdce lze vozidlo obsadit dalšími šesti až osmi osobami. Prostornost vozidla s tak malým rozvorem je obdivuhodná. 4 sedadla jsou sklopná a po sklopení vznikne jedna velká plocha. Pro větší komfort jsem instaloval naftové přídavné topení z trucku IFA, (nákladní vůz který v minulém století vymysleli soudruzi z NDR). Podobně kvalitní je i topení. Ale topí, a to je hlavní.
Napětí palubní sítě je 24V, a to nese řadu nepříjemností. Krom měniče mám k topení přídavnou baterii 44Ah. Místo pojistek je na palubní desce sada jističů. Odpadne tím případné hledání prasklé pojistky. Starání se o 2 baterie a výměna žárovek při tažení přívěsu je samozřejmost. Startování a použití navijáků s polovičními proudy však nevýhodu 24V mírně vyvažuje. Vybavení přístrojové desky je spartánské, rychloměr a palivoměr. Vypínače na světla, spínací skříňka, stěrače, větrák vlažení (vlahého topení). Uprostřed palubního plechování je hydraulické ovládání připojení předního pohonu, přední a zadní špéry.
Co dodat? Snad jen, že náhradní díly se dají koupit v Rakousku u Vídně, popř v zámoří v e-shopech...

Foto a info: weby hasičů, sběratelů, firemní stránky, wikipedia, Krocan

Časopis lze u mne zatím sehnat, nebo popř v redakci. Též lze objednat předplatné, pokud by někdo chtěl počíst o offroadu a nesehnal ho u trafikantů. Fotky sem nelze zřejmě vložit.
Všema čtyřma na zemi...

Ficus
Příspěvky: 10
Registrován: 23 říj 2007
Bydliště: Praha10, DOLNÍ SENOCHRUPY

<iframe src="http://ficus.rajce.idnes.cz/2008-01-17/

Příspěvek od Ficus »

Je tam tu a tam nepřesnost. Např už tam nemám topení Ifa, a le Webasto, a spotřeba je kolem 18 litrů, při rychlostii okolo 90km-h. A tady jsou fotky, jen přiklepněte tečku:
www tečka ficus.rajce.idnes.cz/Pingauer/

a ještě jeden pokus: <iframe src="(zde zadejte http) //ficus.rajce.idnes.cz/2008-01-17/?iframe=1" name="rajce-net" width="356" height="356" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

Uživatelský avatar
sSATYRr
MODRA owner
Příspěvky: 3639
Registrován: 11 úno 2005
Bydliště: v rodinném prostředí

Příspěvek od sSATYRr »

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Der Himmel ist blau, die Erde ist weiß[/size]

tatraman
Příspěvky: 1
Registrován: 05 čer 2008
Kontaktovat uživatele:

Pozvánka

Příspěvek od tatraman »

Pětišroub píše:vyloženě. Pokud má někdo zájem, lze pořídit v cenách od 5OOO EUR za nic moc stav až po 10 000 EUR za krásnou a luxusní uloženku. Kryštofe, klidně vyprávěj.
Ahoj, chtěl bych vás pozvat na druhý TAtra 805 sraz. Akce se uskuteční 22.-24.8.08 ve VVP ve Vyškově. Letos by jsme chtěli pozvat i vás Pinzgauristy, a to proto aby jste si s námi mohli zajezdit, podívat se na filmy a podobně. prostě pohodový víkendový sraz. Více najdete na volny.cz/bicybo Dotazy i mejlem Adam

Odpovědět