Miny v Rhodesii
- bugz
- zrůdný magor flat4.org
- Příspěvky: 1979
- Registrován: 12 črc 2005
- Bydliště: Kardanová Řečice
- Kontaktovat uživatele:
Miny v Rhodesii
Miny v Rhodesii
Často se objevuje názor, že v Rhodesii (nyní Zimbabwe) zničily miny během 7 let občanské války více vozidel než o kolik přišli spojenci mezi vyloděním v Normandii a dobytím Berlína za druhé světové války v Evropě.
V období od prosince roku 1972 do ledna 1980 bylo zničeno 2405 vozidel pozemními minami. 632 lidí bylo zabito a 4410 zraněno. Ke konci konfliktu bylo každý den zasaženo přibližně 5 až 6 vozů.
Důvody války ani její průběh nejsou předmětem tohoto fora, zájemci si o konfliktu můžou zjistit údaje sami.
Zajímavostí samotnou je , že Rhodéské ozbrojené složky používaly technicky velmi zajímavé vozy postavěné na základě Volkswagenů.
Pookie
Pozemní miny působily ohromné škody, když někdo přišel s brilantním nápadem. Stovky kilometrů cest bylo zaminováno. Nebyl dostatek lidí, aby procházeli cesty s ručními detektory a hledali miny. A co kdyby se postavilo vozidlo, které by mohlo přejíždět po minách aniž by je aktivovalo? Pak by se na něj dal namontovat detektor kovů. Potřebovali vozidlo, které bylo velmi lehké a které by rozložilo svou hmotnost na velkou plochu. Sehnali použité pneumatiky ze závodů formule 1 a namontovali je na vozidlo poháněné motorem z Volkswagenu.Výsledkem bylo Pookie!
Země byla pod tlakem a nebylo dostatek financí. Jediným zdrojem formulových pneumatik v okolí byla Velká cena Jižní Afriky. Každý rok skupovali zástupci vojska (oblečeni jako obchodníci) ve velkém ojeté závodní pneumatiky. Jihoafričané nedokázali pochopit na co je ti blázniví Rhodesané asi tak můžou potřebovat.
Hned při prvním nasazení dokázal stroj na úseku silnice detekovat všechny položené nástrahy, následně byl úsek velmi rychle vyčištěn. Pookie byl ohromný úspěch . Bylo postaveno přibližně 5 strojů a byly Rhodéskou nejúspěšnější a nejutajovanější zbraní v boji s pozemními minami.Během několika málo hodin bylo možno vyčistit kilometry sinic, které trvalo protistraně zaminovat mnoho dní. Pookie byly tak důležité, že jejich lokace byla přísně tajena a nikdy se neudávalo kde budou použity aby nemohly být odhaleny nebo zničeny.
Stroje dokázaly ničit týdenní úsilí „osvoboditelů“.
Následně byla Pookies odhalena a taktika pokládání min se stala málo efektivní, rusové kteří masivně podporovali povstalce začali dodávat nekovové a tudíž téměř nezjistitelné miny běžným způsobem. Situace se opět stala kritickou.
A opět inženýři přemýšleli a přemýšleli. A najednou někoho napadlo: Když nemůžeš detekovat plastik, dokážeš detekovat kyprou zeminu ve ztvrdlém podloží? Tak za použití velmi jednoduchého počítače vynalezli detektor který vysílal do země zvukové vlny a zachycoval jejich odraz zpět. Je třeba si uvědomit, že pokud vykopete díru do uježděné silnice položíte minu a zasypete jí, hustota „díry“ bude zcela jistě menší než okolní cesty.
Pookie byl opět úspěšnější než předtím, dokázal detekovat veškeré druhy min a náloží. Zcela překazil taktiku pokládání min povstalci, ti začali používat následně taktiku pumových útoků.
Pookie je velmi malé vozidlo, proto ho ovládá pouze jeden člověk. Vozidla byla často požívána na čela konvojů, Mnohdy bylo možné jet až rychlostí 80 kilometrů za hodinu a posádka byla schopná detekovat miny. Proti případné explozi byla kabina řidiče silně pancéřována a bylo použito neprůstřelné sklo, spodní část kabiny byla vytvarována do klínu, aby lépe odolávala případné explozi. Kola byla umístěna poměrně daleko od místa řidič, jednak pro snížení zatížení podkladu a také pro minimalizaci účinků výbuchu miny na kabinu řidiče. Nikdy nikdo ve vozidle Pookie nezemřel.
Leopard
Na základě techniky VW byl postaven ještě stroj Leopard, který se v mnohém podobal Pookie, nebyl ovšem vybaven detektorem. Byl náležitě pancéřován a na kabinu byly umístěny obloukové konstrukce z trubek aby v případě exploze a převržení vozu bylo snažší jen navrátit zpět na kola.
Vaporizer
Protože pozemní jednotky trpěly velkým nedostatkem lehkých průzkumných vozidel, bylo během dvou měsíců vyvinuto vozidlo Vaporizer na základě vozidel VW, které byly vyráběny v JAR. Náklady na stavbu prototypů nepřesáhly 1500 dolarů na jeden kus. Celkově bylo postaveno 50 ks těchto průzkumných vozidel.
Často se objevuje názor, že v Rhodesii (nyní Zimbabwe) zničily miny během 7 let občanské války více vozidel než o kolik přišli spojenci mezi vyloděním v Normandii a dobytím Berlína za druhé světové války v Evropě.
V období od prosince roku 1972 do ledna 1980 bylo zničeno 2405 vozidel pozemními minami. 632 lidí bylo zabito a 4410 zraněno. Ke konci konfliktu bylo každý den zasaženo přibližně 5 až 6 vozů.
Důvody války ani její průběh nejsou předmětem tohoto fora, zájemci si o konfliktu můžou zjistit údaje sami.
Zajímavostí samotnou je , že Rhodéské ozbrojené složky používaly technicky velmi zajímavé vozy postavěné na základě Volkswagenů.
Pookie
Pozemní miny působily ohromné škody, když někdo přišel s brilantním nápadem. Stovky kilometrů cest bylo zaminováno. Nebyl dostatek lidí, aby procházeli cesty s ručními detektory a hledali miny. A co kdyby se postavilo vozidlo, které by mohlo přejíždět po minách aniž by je aktivovalo? Pak by se na něj dal namontovat detektor kovů. Potřebovali vozidlo, které bylo velmi lehké a které by rozložilo svou hmotnost na velkou plochu. Sehnali použité pneumatiky ze závodů formule 1 a namontovali je na vozidlo poháněné motorem z Volkswagenu.Výsledkem bylo Pookie!
Země byla pod tlakem a nebylo dostatek financí. Jediným zdrojem formulových pneumatik v okolí byla Velká cena Jižní Afriky. Každý rok skupovali zástupci vojska (oblečeni jako obchodníci) ve velkém ojeté závodní pneumatiky. Jihoafričané nedokázali pochopit na co je ti blázniví Rhodesané asi tak můžou potřebovat.
Hned při prvním nasazení dokázal stroj na úseku silnice detekovat všechny položené nástrahy, následně byl úsek velmi rychle vyčištěn. Pookie byl ohromný úspěch . Bylo postaveno přibližně 5 strojů a byly Rhodéskou nejúspěšnější a nejutajovanější zbraní v boji s pozemními minami.Během několika málo hodin bylo možno vyčistit kilometry sinic, které trvalo protistraně zaminovat mnoho dní. Pookie byly tak důležité, že jejich lokace byla přísně tajena a nikdy se neudávalo kde budou použity aby nemohly být odhaleny nebo zničeny.
Stroje dokázaly ničit týdenní úsilí „osvoboditelů“.
Následně byla Pookies odhalena a taktika pokládání min se stala málo efektivní, rusové kteří masivně podporovali povstalce začali dodávat nekovové a tudíž téměř nezjistitelné miny běžným způsobem. Situace se opět stala kritickou.
A opět inženýři přemýšleli a přemýšleli. A najednou někoho napadlo: Když nemůžeš detekovat plastik, dokážeš detekovat kyprou zeminu ve ztvrdlém podloží? Tak za použití velmi jednoduchého počítače vynalezli detektor který vysílal do země zvukové vlny a zachycoval jejich odraz zpět. Je třeba si uvědomit, že pokud vykopete díru do uježděné silnice položíte minu a zasypete jí, hustota „díry“ bude zcela jistě menší než okolní cesty.
Pookie byl opět úspěšnější než předtím, dokázal detekovat veškeré druhy min a náloží. Zcela překazil taktiku pokládání min povstalci, ti začali používat následně taktiku pumových útoků.
Pookie je velmi malé vozidlo, proto ho ovládá pouze jeden člověk. Vozidla byla často požívána na čela konvojů, Mnohdy bylo možné jet až rychlostí 80 kilometrů za hodinu a posádka byla schopná detekovat miny. Proti případné explozi byla kabina řidiče silně pancéřována a bylo použito neprůstřelné sklo, spodní část kabiny byla vytvarována do klínu, aby lépe odolávala případné explozi. Kola byla umístěna poměrně daleko od místa řidič, jednak pro snížení zatížení podkladu a také pro minimalizaci účinků výbuchu miny na kabinu řidiče. Nikdy nikdo ve vozidle Pookie nezemřel.
Leopard
Na základě techniky VW byl postaven ještě stroj Leopard, který se v mnohém podobal Pookie, nebyl ovšem vybaven detektorem. Byl náležitě pancéřován a na kabinu byly umístěny obloukové konstrukce z trubek aby v případě exploze a převržení vozu bylo snažší jen navrátit zpět na kola.
Vaporizer
Protože pozemní jednotky trpěly velkým nedostatkem lehkých průzkumných vozidel, bylo během dvou měsíců vyvinuto vozidlo Vaporizer na základě vozidel VW, které byly vyráběny v JAR. Náklady na stavbu prototypů nepřesáhly 1500 dolarů na jeden kus. Celkově bylo postaveno 50 ks těchto průzkumných vozidel.
flat4 teoretik gang member number 1
Zhodou okolnosti , prave ked som cital o Pookie ,dosiel jeden znamy a hovori : aaaa divas sa na Pookie? Jazdil som s tym rok...potom som presiel na Unimog..
Zaujimavy postreh bol,ze pneumatiky na " minolovkach " boli do 3/4 obsahu plnene vodou,z dovodu vacsej vahy v pripade najazdu na minu,co zjavne usmernilo a utlmilo efekt explozie.
Zaujimavy postreh bol,ze pneumatiky na " minolovkach " boli do 3/4 obsahu plnene vodou,z dovodu vacsej vahy v pripade najazdu na minu,co zjavne usmernilo a utlmilo efekt explozie.
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Poloosi má vodič v kabíne po svojej pravej strane.
Prečo asi .
Prečo asi .
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
tam sa nekradne ....bugzi
aby mu ich neutrhla mína.
aby mu ich neutrhla mína.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
100 bodov pro šéfa
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž